Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Svingvekt-Noen?

jaha!

over 20 år siden

jaha!

Hei har vært hos køllemaker å fått meg tilpassede køller, må jo prøve deg også.

Fikk med meg papirer på arbeidet som ble gjort leser her at svingvekten i køllene ikke er lik i alle køllene. Tordde noe av poenget med tilpassede køller var å få lik svingvekt i køllene (ikke VEKT for dere som mått tro det)

Mine køller:
2-6 jern svingvekt D4
7-9 jern svingvekt D6
PW svingvekt D8
56 grader svingvekt E2
60 grader svingvekt E2

bruker Tx tour s-flex skaft som er stiff tippet.

noen som har en god forklaring på dette?

veggiss

over 20 år siden

veggiss

høy svingvekt i wedger kan være greit for å "roe" ned svingen din, men jeg synes det er snodig at det er 4 vekters forskjell fra 2 jern til pw. jeg har d4 i alt untatt driver (skal fikse det straks) og i wedgene mine.

jaha

over 20 år siden

jaha

Syntes også dette var snodig, hvordan kan man "fikse" svingvekten i en kølle? må man skifte skaft eller hvordan gjør en køllemaker dette?

veggiss

over 20 år siden

veggiss

hvis du har for lav svingvekt øker du tyngden på køllehodet, blyteip er vanlig til dette formålet. hvis svingvekten er for høy, så putter du vekt i enden av kølla. finnes vektporter som man putter i grep-enden, som man putter vekter i for å få ned svingvekten. mine jern lå på D9 pga 1 1/2" forlenget skaft, men ved å putte ekstra vekt i grep-enden, så fikk jeg den ned til D4.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Det er sprøyt og vås Veggiss. Ingen seriøs køllemaker ville finne på å putte vekt i grep-enden, og det finnes slett ingen vekt-port der.
Dette har du tydeligvis ikke de minste snev av peiling på, og da trenger du ikke legge inn kommentar her.
Vekta skal justeres på køllehodet. Ta ut skaftet og legg i blyvekter eller bor bort masse.
Vanlig med lik svingvekt gjennom hele køllesettet.
Nybegynnere og nordmenn kan med fordel ha høyre svingvekt på sand-wedgen.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Til KølleKalle

Dette er kanskje litt på siden men jeg mistenker det kan være svingvekt. Spiller med TM Rac LT og har et slitsomt problem. Shanker av og til 5 og 3 jern, og slår ofte dårlige slag med de. Uren treff. 6, 4 og 2 slår jeg helt ypperlig. Tror ikke det er psykisk - men det kan kanskje være det? Men tror du det kan ha noe med svingvekt å gjøre? Eller feil i køller? Burde kanskje få dem sjekket bare for å få vite det. Noen erfaringer rundt sånt?

veggiss

over 20 år siden

veggiss

ehh...du virker som en mann som vet hva du snakker om køllekalle, men nå driter du deg ut. jeg vet at det ikke sitter en vektport der, man kjøper nemlig en vektport og setter i, i denne putter man vekter til man har kommet ned i ønsket svingvekt. her er et utsnitt fra dialogen mellom meg og køllemakeren min i usa da vi diskuterte hvordan det nye jernsettet mitt skulle bli.

"Beware: Every 1/2 inch over standard adds 3 swingweight points. Your irons will weigh out around D9 to E1, maybe a little less because the shaft is around 109grams as opposed to 124grams average. If you want me to add weight ports with pliable weights, I can, it will bring the swingweight down. But all that does is full the scale. Even though the club is heavier by total weight, the I can get the swingweight down about 7 points from whatever it comes out to be. My cost for each port is $1.25 and it will hold 4 pliable weights that are 28 cents each x 4 per
club or another $1.12."

køllene det er snakk om er tom wishon 550c jern, med dynamic gold superlite skaft, x100 flex, 1 1/2" forlenget.

var inne på fornebu for to dager siden for en lie justering på settet fikk han til å sjekke svingvekten samtidig...tror du jammen ikke de lå på D4 som jeg hadde bedt om.

hvis du vil lese litt om temaet kan du jo begynne på denne linken

http://www.freegolfinfo.com/forums/tm.asp?m=949609&mpage=1&key=backweighting󧶈

der forteller tim hewitt, respektert køllemaker og eier av www.myostrichgolf.com (som bl.a. er certified rifle center), om hva du kan gjøre med buttweight, eller vekter i grep-enden om du vil.

ser frem til å høre ditt svar på dette.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Du kan snakke med hvilken køllemaker du vil i USA, det er likevel helt på trynet å jukse til svingvekten ved å legge vekt i grepet.
Eneste grunn til å legge vekt der er dersom det er montert et grep som er mye lettere enn de andre grepene i settet.
Et jernsett skal ha lik svingvekt, og lik grepvekt. Skaftene skal være like tungt når man ser bort fra forskjellen i lengde.
I tillegg til svingvekt skal køllene også ha like masseakselerasjon.
Var jeg deg ville jeg få meg en annen køllemaker.
Jeg bestrider sterkt at Tim Hewitt er særlig respektert når jeg leser det han skriver.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Gunder, tviler sterkt på at det er swingvekt.
Det kan være at du har "billige" og myke skaft som ikke er spinet, men skaftene til Tylor Made skal normalt ha bra kvalitet, og svingvekta er normal bra tilpasset.
Siden du nå sier at du ofte slår dårligere med 3 og 5 jern garanterer jeg at ihvertfall noe av det sitter mellom ørene.
Slår du alltid bra med 2-jern antar jeg du er en god spiller.
Det er ennå tidlig på sesongen, så var jeg deg ville jeg bare ta med 3 og 5 jern på treningsrangen.
Har du en køllemaker med svingvektmåler i nærheten kan du la han ta en titt.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

ta settet mitt da f.eks. det endte med en svingvekt på E1, før vi puttet inn vektportene. hvordan ville du ha fått ned denne?

hm

over 20 år siden

hm

"Køllekalle"

Hvorfor har køllemakeren til "jaha" gjort dette:

2-6 jern svingvekt D4
7-9 jern svingvekt D6
PW svingvekt D8
56 grader svingvekt E2
60 grader svingvekt E2

Hvis dette er feil hva kan blir resultatet i praksis, altså når jaha slår med køllene sine?

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Veggiss.
For å få ned svingvekta ville jeg enten sett etter et sett med lettere køllehoder, eller satt i lettere skaft (grafitt).

Om du legger til vekt i grepet eller ikke har samme effekt som om du spiller med eller uten klokke. Det musklene som skal utføre slaget føler er vekt-forandring i hånd/grep-området.
Så jeg må spørre deg: Er det forskjell på hvordan du slår når du spiller med eller uten klokke. Selv vekta av en giftering vil forandre svingvekta på kølla.
Er du en lang person så har du en lenger og dermed teoretisk saktere sving. Dette kompenserer for den økte svingvekta så det vil ikke bli et problem for deg i praksis.
Å legge til vekt i grepet hjelper deg ikke fordi massetregheten i jernet likevel er den samme.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

hm, resultatet i praksis vil for de fleste ikke bli noe som helst hverken positivt eller negativt så lenge svingvekta øker jevnt nedover i settet slik som her. Hadde vært mye verre hvis svingvekta hadde hoppet opp og ned fra kølle til kølle.
For spillere på "vanlig nivå" (hcp fra 10 og oppover) så er det mulignes en fordel med den type progressiv svingvekt, selv om tour-spillerne foretrekker lik svingvekt på hele settet.

Svingvekt er dessuten veldig individuelt. Noen vil ha det slik og andre slik. Svingvekt er et mål på balansen i kølla mens massetregheten er et mål på hvor mye kraft som må til for at kølla skal overføre like mye energi på ballen.
Det er oftest slik at hvis det ene er konstant så er det andre progresivt. Kan virke som køllemakeren til Jaha har lagt mest vekt på massetregheten.

Kritisk

over 20 år siden

Kritisk

Hvorfor køllemakeren til "Jaha" har gjort dette er vanskelig, for ikke umulig å si.

Et normalt jernsett for herre har normalt lik svingvekt gjennom hele settet. Svingvekt på jern er normalt D-0 til D-4 for herrer. Enketlt ser ut til å like noe tyngre vekt - opp til D-6, men svært skjelden over. Svingvekte for for eks 588 wedgene til Cleveland (56/60) ligger på D5/D6.

E2 for wedger synes jeg er svært mye.

Mitt beste forslag til hva køllemakeren har gjort:
-Montert alle kløllene uten å måle svingvekt.
-Måle svingvekt når køllene var motert.
-Skrive reslutatet på en lapp.

Altså: Ingen spesielt vitenskaplig metode, men snarere slurv.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Til KølleKalle

Hm jeg er jammen meg usikker på hvorfor fæle ting skjer med 5 og 3. Det kan godt hende det er psykisk men jeg mener selv jeg har samme mindset når jeg stiller meg opp til ballen. Dog jeg syns faktisk 3'jern sitter annerledes til ballen enn 2 og 4. Er jeg gal? Det høres jo rart ut, men 3 jernet ser faktisk større ut i forhold tl 4 og 2. Spiller på handicap 5 og slår de andre køllene helt fint. Skal stikke til fornebu å få sjekket køllene jeg. I går tok heg med meg 5 jernet til Fornebu, og slo faktisk ikke bra - ok men ikke bra. Hadde andre køller med og, og gjett, dem gikk helt forrykende.

Skaftene er bare standard rifle fra TM, regular flex. Mulig disse ikke er helt optimal i forhold til svingen min? Jeg kan veldig lite om skaft. Hvor mye må jeg ut med sånn cirka for å bytte til andre stålskaft? Mye forskjeller ute å går der?

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Det er fullstendig normalt å ha økende svingvekt mot de korte køllene. Vet at en rekke spillere på tourene velger en progressiv profil. Mine køller er D0 i driver og spoon, D2 i J2-J7, D3 i J8-J9 og D4-5 i wedgene.

Man skal være ytterst forsiktig med tilføre vekter på enkeltkøller i et sett. Køllens egenvekt er minst like viktig som svingvekt for følelse og spilleegenskaper, og ikke minst kan man herpe balansen i det som fra produsent er et nøye balansert køllehode. Dessuten roter man til flexen med en gang en tilfører vekt på køllehodet.

Skal man endre svingvekten, er gjerne det beste å legge til/kutte lengde (4 mm per svingvekt). Husk å justere lie-vinkel.

Å eksperimentere med vekter i butten for å fikse svingvekt er det glade vanvidd. Den type vekting er et eget fag, og gjøres for helt andre formål enn å få svingvekten ned.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Gunder, jeg kan ikke hjelpe deg uten å ha sett køllene.
La en god spiller som du kjenner prøve dem og se om han kommer til samme resultat.
Sjekk også om skaftene kan være bøyd der de entrer hoselen. Det ser du hvis åpningen mellom ferrulen og halsen gaper på ene siden.
Det kan også være en mikroskopisk mulighet for at du har fått en feilproduksjon, eller har kjøpt et uoriginalt sett.
Hvor i landet bor du ???

Gunder

over 20 år siden

Gunder

KølleKalle

Bor i Oslo. Det _kan_ være en feilproduksjon men det skal vel mye til. Settet er levert direkte til Australia fra TM i USA. Men det kan jo ha skjedd noe med køllene og. Har dessverre reist endel med fly uten tilstrekkelig bra reisebag.

Kølla

over 20 år siden

Kølla

Har dere hørt om fjæra som ble til 5 høns.
Golfen sitter mellom ørene, og da er det helt på trynet å prøve å finne feil med køllene før du går til en proff skallekrymper. Er dere like hissige på banen, er det ikke rart at det går rett til helvete med spillet. Og da nytter det lite med vekter verken i hue eller raua.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Gunder, jeg glemte å svare på prisen for å bytte til andre skaft.
Det tipper jeg koster rundt 300kr skaftet hos en køllemaker pluss en hundrings ekstra for grep og ferrule, litt avhengig av hvilket skaft du skal ha.
Men Rifle-skaftene som TM bruker er normalt de beste, så jeg tviler på at du oppnår noe ved å skifte.
Hvis du skal til Fornebo så be heller Lars om å ta skaftene ut av 5 og 3 jernene og spine dem.

Prostituert

over 20 år siden

Prostituert

Du Kølla, hvilken høne snakker du om ????

kølla

over 20 år siden

kølla

Ei høne er ei høne og ferdig med det!!!

veggiss

over 20 år siden

veggiss

Køllekalle: når jeg leser hva du skriver tror jeg du har misforstått meg litt. virker som du mener at du legge inn buttweight (finne ikke godt norsk ord for dette...rompevekt blir litt dumt), i to-tre køller i et jernsett for å justere svingvekten er dumt, og det er jeg helt enig i!! det jeg derimot mener er at hvis hele jernsettet har for høy svingvekt, noe mitt hadde, så satte vi inn buttweights i alle køllene, for å få ned svingvekten. vi satte inn like mye vekt i alle køllene, så alle skaftene veier like mye når du ser bort fra at de har forskjellige lengder.

catch my drift?

veggiss

over 20 år siden

veggiss

i denne sammenhengen som det er nevnt her, ser jeg også at "min" metode ikke vil være riktig, da man bare setter vekter i noen av køllene.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

KølleKalle

Takker for tips Mr :) Skal snakke med Lars jeg.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Jeg skjønte hva du mente i utgangspunktet etter å ha lest referatet fra køllemakeren din.
Men ved å påvirke svingvekta fra grep-enden oppnår du i praksis ingen ting. Kølla er like tung (eller tyngre) å akselerere gjennom ballen.
Aksen i rotasjonsplanet ditt flytter seg mellom ryggsøyla og håndleddet I begynnelsen og slutten av svingen roterer kølla+armene rundt ryggsøyla, mens i balltreffet flyttes aksen seg nedover til mellom brystet og håndleddet fordi kølla har sin høyeste svinghastighet (piskesnert) i bunnen av svingen. Enhver vekt-økning vil dermed ligge utenfor rotasjonsaksen og øke sentrifugalkrafta i slaget. Kort sagt så blir det tyngre å slå uten at den ekstra tyngden gir økt energioverføring til ballen som den ville gjøre hvis den lå i køllehodet.

Dette er i mine øyne misbruk av svingvektsformelen som ikke har noen praktisk betydning.
Når noen vil ha den og den svingvekta prøver jeg å finne komponenter som gir ønsket svingvekt. For ekstremt lange personer hender det jeg anbefaler køllehoder beregnet for damer som gjerne er litt lettere.
Vekta på skaftet spiller også en stor rolle, og her kan du velge mellom grafittskaft fra ca 70 gr opp til stålskaft på nesten 140gr.

MEN: Så kommer spørsmålet om "feel" og "control" inn, og da er det mulig noen synest det er rar balanse i kølla hvis den er lang og unormalt "framtung", og vil ha mer vekt bak. Men dette har aldri vært et tema for meg.

I denne diskusjonen kunne det være morro å få Lars og Matz på banen også. Tror Matz har litt andre teorier enn den store grå massen på dette feltet.

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Så det du indirekte sier KølleKalle (siden du går sånn i mot svingvektsjusteringer i butten), er at:
- å velge grep etter hvilken vekte grepet har, for å oppnå en ønsket svingvekt, ikke er veien å gå?

veggiss

over 20 år siden

veggiss

Køllekalle: jeg er 194 høy, og ville ha stålskaft, samt en svingvekt rundt D4/D5...dette ble da eneste løsningen med wishon 550c hodene (kom ikke på tale å bytte til noen andre hoder...wishon 550c må være noe av de lekreste hodene som er laget)

d

over 20 år siden

d

KølleKalle hvem er du og hvor holder du til, du høres ut som en jeg kan kjøpe køller av!

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Veggiss, når du vet hva du vil ha er det greit. Bakdelen med å være lang og ha lange køller er at svingvekta vil gå opp.
Men jeg synest ikke det er en bakdel med høyrere svingvekt for lange spillere, fordi svingvekta likevel er proporsjonal med størrelsen.

d:
Jeg er bare meg, holder til en liten time vest for Oslo. Interessen for golfutstyr er en bare en hobby, og for øyeblikket har jeg mer enn nok å gjøre på jobb. Betjener bare en liten "gruppe" golfspillere som jeg kjenner.
Men hvis du skal ha nye køller kan du klikke på navnet mitt og sende en mail så kan vi se om jeg kan hjelpe deg. Jeg liker å spille en runde med dem jeg skal bygge køller til for å se på ferdigheter, teknikk og svakheter, så fint om du har tid å vente til banene åpner.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her