Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvordan trene effektivt?

Alf Kaida

over 20 år siden

Alf Kaida

Har spillt meg ned til 8 i HCP ved "vanlig" spill over endel år, ingen organsiert trening, har selvfølgelig slått mine balle på rangen men ikke noe mer.

Erdet noen av dere som har noen tips om effektiv trening, ikke minst en treningsplan osv...

Finnes det bøker om hvordan man bør trene osv..

4U

over 20 år siden

4U

I begynnelsen av juni kommer en website på norsk som du kan få treningsplan, protips, du får oppfølgning gjennom PC o.s.v. så du må vente lidt....men den blir bra.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

David Peltz har to fine bøker. Putting Bible og Short Game Bible. Den sistnevnt er fabelaktig.

Rookie

over 20 år siden

Rookie

Hvor kan man få kjøpt disse bøkene, Gunder?

Putte

over 20 år siden

Putte

Amazon! Raskt og billig rett hjem i posten...

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Tom Watson har en bok fra 80-tallet som heter 'Getting up and down'.
Den syns jeg er ganske bra. Bortimot et par hundre sider om short game (chippin, pitching og putting) der han viser til sine treningsmetoder og forskjellige andre spilleres teknikk.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Det enkleste er det mest geniale.
Analyser spillet ditt og finn ut hvor du "taper" poeng/slag.
Driver, jernspill, småspill, putting, eller slurv i oppstilling, konsentrasjon, stress osv.
Tren på de svake sidene dine, og la gjerne en god pro se på deg og rette.
Bare du selv kan avgjøre hva du skal trene på.
Når du trener lange slag avslutt hver trening med et godt slag. Dvs, slår du et godt slag når du har 5-10 baller igjen i bøtta så la dem ligge, eller chip dem mot et mål 40-50 meter unna.
Hjernen og kroppen husker da det gode slaget og det setter seg i minnet.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Til Rookie. Jeg stavet Pelz litt feil i forrige post.

Dave Pelz's Putting Bible:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0385500246/qid=1112824090/sr=1-2/ref=sr_1_2/103-6002982-9826204?v=glance&s=books

Dave Pelz's Short Game Bible:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0767903447/qid=1112824090/sr=1-1/ref=sr_1_1/103-6002982-9826204?v=glance&s=books

Ole-Martin

over 20 år siden

Ole-Martin

Har lest Short Game Bible og anbefaler den boken sterkt! Sjekket amazon.co.uk for putting bible og det så ut som de har sluttet å selge den. Isteden selger de Dave Pelz' Putt Like the Pros som er 4 år nyere. Noen som har lest den?

Ole-Martin

over 20 år siden

Ole-Martin

Sorry, så feil, den var ikke utsolgt likevel... Uansett, fortsatt interessert i den andre boken. Den er forøvrig en paperback(2004) av en gammel(1991) bok...

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Sitat KølleKalle:
"Når du trener lange slag avslutt hver trening med et godt slag. Dvs, slår du et godt slag når du har 5-10 baller igjen i bøtta så la dem ligge, eller chip dem mot et mål 40-50 meter unna. Hjernen og kroppen husker da det gode slaget og det setter seg i minnet."

Nyskapende hobbypsykologi er veldig morsomt. For den som bedriver det. Du kaller det genialt, vet ikke om jeg er helt enig i din måte å trene på.

Nei, problemet for de fleste er at man trener på feil måte, terper på gal teknikk, basert på dårlige råd. I tillegg syr de fleste puter på seg selv ved at vi stort sett over alt er tvunget til å slå bøtte på bøtte fra hersens tilgivende matter.

Kan bare istemme at Dave Pelz er noe av det beste som kan leses. Les også ben Hogan's Five Lessons og Dave Leadbetters tolkninger av Ben Hogan, så er du utmerket istand til å bedømme hva som er standard innen golf-trening.

AlbaTrost

over 20 år siden

AlbaTrost

Å bruke flere ti-år gamle treningsmetoder bringer ikke nivået særlig oppover.
Men så er jo golf en gubbe-sport som stort sett utøves av gamle gubber med gamle hoder som har sluttet å tenke.
Ikke sant, Lavida.
Gamle gubber som prøver å drite ut andre når gamle ingrodde tanker ikke henger med lenger.
Gamle gubber som må rakke ned på nytenkende hobbypsykologer som tross alt kommer med fornuftige gode ideer hentet fra andre idretter der disse metodene har vært brukt med suksess.
Men det vet ikke du, Lavida, for for du er bare en av disse som vet bittelitt om golf og ingenting om trening. Det du vet har du lest i gamle gulnede bøker.

Den som trener som de nest beste blir bare nest best.
Kanskje en ide å se på verdens beste golfspiller, Tiger Woods. Som ville gå sine egne veier for å bli enda bedre. Når de nest beste ble like gode som Tiger, så måtte han finne på noe nytt. Først kvitte seg med sin gammeltenkende trener, deretter forbedre sin egen teknikk.
Og det er ingen som kan slå sine beste slag like bra som Tiger, på langt nær.
Men bevares, for Ola Dunk er det et stort skritt fremover om de blir like gode golfspillere som Ben Hogan var under krigen.

Picard

over 20 år siden

Picard

Finn en dyktig pro, og gjør som han sier.

Begynner på min 6. sesong nå. Trente uten pro de to første årene. Veldig ivrig, trente veldig mye. Gikk fra 36-20 første sesongen, så var det stopp. 2. sesongen spilte jeg meg ned fra 20-19,7! Startet da med protimer en eller to ganer i mnd. Har da fått et vist opplegg på på sving og nærspill. Trener nå faktisk litt mindre enn tidligere, men mye smartere. Nedskriving siste tre sesonger: 19,7-11,6, 11,6-6,0, 6,0-4,5.

Gir min pro all ære. Mulig andre er mer selvstendige og smartere enn hva jeg var, men jeg hadde garantert ikke kommet meg under 10 uten min pro.

Medlem

over 20 år siden

Medlem

Hva med å se litt på prisen for å trene mye.
Hvor mange baller må man slå hver dag for å innøve en stabil sving som lar deg legge ballen på greenen hver gang fra la oss si 150 m ???
Eller som gjør at du holder 250meters utslag på fairway eller i verste fall i røffen ??

Vanskelig å si, men man må ihvertfall trene hver dag og slå minst et par bøtter hver økt.
Det blir....med en pris på 20kr bøtta 40kr dagen 280kr uka 1000kr i mnd og ca 7000kr på en sesong.

Er det ingen klubber her som har tenkt å selge årskort med ubegrenset balltilgang på rangen til f'eks 2000kr kortet.
Joda, det blir nok helt sikkert misbrukt fordi flere spleiser på ett kort.
Så kan vi innføre f'eks max 2 bøtter pr time og 4 bøtter per døgn..... Det begrenser ihvertfall misbruk, men gir de som vil satse en mulighet til å gjøre dette uten å bli ruinert.

Foreslo dette for min hjemmeklubb i fjor, men fikk bare til svar at det var et lite gjennomtenkt forslag ??

Hva mener dere andre, er det noen som har vært borti en sånn ordning ?

Lavida

over 20 år siden

Lavida

AlbaTrost:
Kan du utdype hva du finner gammeldags med Ben Hogans prinsipper?

Helt enig med at Tiger er et forbilde, men han har ikke kommet dit hen at han har gått i dybden teknisk i en bok. Hans første bok var overfladisk, og ikke å anbefale.

AlbaTrost

over 20 år siden

AlbaTrost

Nei det kan jeg ikke for jeg har ikke studert Ben Hogan's prinsipper særlig nøye.
Jeg studerer dagens beste spillere, og prøver å resonnere litt videre fremover.
Det jeg finner gammeldags er din og enkelte andre sin måte å tenke trening og utvikling på.

Greit at Ben Hogan og Gary Player hadde en treningskustus som ga stor sukssess i den tiden de var aktive, men det har skjedd mye med både med utstyr og fysisk og mental trening siden den gang. I tillegg har samfunnet utviklet seg, folks mentalitet er forandret (ihvertfall i den vestlige verden), og dette må taes høyde for i treningsopplegget særlig til juniorene.

Å satse på Ben Hogan's trening i golf blir like dumt som å kopiere treningsdagboka til Thorleif Haug på ski eller Sonja Henie i kunstløp.

Å trene for å bli god eller best, er å være bevisst på hva en gjør, hvorfor en gjør det, og hva det fører til. Ben Hogan hadde ikke et komplett spill, han var f'eks elendig til å putte, til tross for at han i en periode trente veldig på dette. I stedet gikk han over til å kompensere for dårlig putting med bedre innspill. En slik metode holder ikke mål i 2005.
Sorry kompis, Ben Hogan er ikke særlig aktuell lenger for andre enn historikere og mimrende gamlinger.

AlbaTrost

over 20 år siden

AlbaTrost

Og en ting til som du må forstå, Lavida; Tiger Woods og de andre toppene har ingen interesse av å avsløre hva de driver med på trening. Den som finner en "hemmelighet" som gir personlig vinning er selvfølgelig ikke så dum at han deler den med andre.
Tiger kommer nok til å fortelle alt når han er på samme stadium som Arnold Palmer er i dag, og vil bli like mye lest og referert til som BH er i dag.
Inntil dettte skjer må man prøve å holde seg orientert på andre måter, og "lese litt mellom linjene".

Fick Naldo

over 20 år siden

Fick Naldo

En av de "universelle sannheter" er at golf er i stor grad et mentalt spill.

Så mitt råd er å ikke kun trene teknikk og fysikk, men forsøke å rette på den mentale biten, også. Kjøp en bok skevet av idrettspsykologen Bob Rotella kalt "Golf Is Not A Game Of Perfect". Alle her på forumet vil GARANTERT ha utbytte av den. En meget bra og billig bok.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Hei medlem !!

Hvis du tar en tur til Danmark, så vil du se at mange klubber benytter det prinsippet som du skisserer.
Der er det også vanlig at baller er inkludert i "dagskort" - eller greenfee.

Jeg synes ikke forslaget er dårlig - tvert imot tror jeg det er framtiden. Er helt sikker på at det ikke blir mindre inntekter, men mer trening og bedre spillere.

Fick Naldo !!
Kjempesmart - sitte i godstolen og nyte et lavere og lavere HCP.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Sitat AlbaTrost:
"Sorry kompis, Ben Hogan er ikke særlig aktuell lenger for andre enn historikere og mimrende gamlinger."

Ut fra din mening om Ben Hogan (som du når alt kommer til ikke kan noe om) synes det derfor underlig at svenske Golf Digest i nest siste nummer brukte 14 sider på Ben Hogans teknikk og prinsipper.

Eller hvordan forklarer du at Dave Leadbetter (kanskje verdens fremste coach, med spillere som Ernie Els og Michelle Wie som elever, ikke akkurat gammeldagse spillere) har utgitt en egen bok om Hogans prinsipper (The Fundamentals of Hogan, 2000)? Hogan er selve fundamentet for Leadbetters lære.

Og til Fick Naldo: Den mentale siden er oversett. Bob Rotellas "Play to play your best" kan varmt anbefales i tillegg.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her