Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nye køller 2005

Stone

over 20 år siden

Stone

Hei,

Er 50 år, har spilt golf i 6-7 år, har hc på 10 som har vært parkert siste 2-3 årene. Har rotet med svingen i denne perioden etter å ha tatt forskjellige protimer. Begynner å rette seg nå.

Har Callaway 16 pro series pluss 3 wedger i Calllaway 16, Taylor Made R7 driver og W steel 3er wood.

Har lyst på noe nytt som er tilpasset. Hva bør jeg kjøpe og hvor får jeg "best value for the money"?

På forhånd takk for hjelpen.

Four

over 20 år siden

Four

vet ikke hvor du bor men jeg var på Sandaker inne senter i dag og det var demo dag der. Alle de store var der og jeg testet masse køller.
Så mange bra at jeg ikke kan anbefale noe spessielt. Men lettspilte (stor) køller er tydelig "inn" i år. Det skal være demodag i morgen også så har du sjansen så ta en tur innom.

stone

over 20 år siden

stone

Takk for svaret Four,

Holder til på nordvestlandet så det blir litt vanskelig å dra til Oslo på timen.

Pinglus

over 20 år siden

Pinglus

Har også 10 i hcp og er noen-og-40 år.
Gjør som meg:

gå til
http://www.pinggolf.com/fitting.html
klikk på WEB-FIT-bildet på høyre side (firkanten over varebilen)
Følg instruksjonene, så regner programmet ut riktig skaftlengde og lie.
Deretter bestiller du på internett fra USA.
Glem Web-heltene Lasse og Matz, de tar seg betalt i dyre dommer for noe som andre gjør gratis, og bøyer og vrir på billige komponenter som de selger til blodpris.

Gjorde dette selv med Ping S59 jern, og Ping Tour wedger. Suverent utstyr. Jernene har progressive både loft og lie utover i settet, noe som i mine øyne hever dem over andre brands.

H

over 20 år siden

H

Pinglus.

Nå tuller du noe innmari.
Progressive lofts og lie utover i settet, og det skal være unikt for Ping.

Alle sett av kvalitet har da ulik lie på Pitch, 9, 8 osv. Og progressive loft. Hva mener du? Mener du at andre sett har samme loft på alle jern?
Mulig du er fornøyd med ditt sett, men prøv å la være å opptre som bedreviter. Tror du skal være litt mer ydmyk i forhold til de to du navngir med tanke på det du presterer å skrive ovenfor

stone

over 20 år siden

stone

Dette hørtes interessant ut, men hva mener du jeg bør gjøre da, Pinglus?

Jeg liker forøvrig godt å slå med wooder. Kan det være fornuftig å bytte ut de lange jernene med wooder eller vil dette begrense spillet?

Pinglus (Ping = positivt eller negativt?)

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Hvis det har noen interesse, så kan jeg nevne at jeg (som oftest) treffer ballen bedre med woodene enn med de lange jernene. Jeg har PING 3, 5 og 7-wood, og jeg elsker å slå med dem. De gir en deilig tilbakemelding når jeg treffer bra. I stedet for å slite med lengden på jernene, slapper jeg av og vet at woodene går så langt jeg vil. (Hcp 10)

Har enda ikke funnet noen wooder jeg ville byttet med, men dette er jo mye smak og behag...

THM

over 20 år siden

THM

Jeg er veldig enig med forrige innlegg, men jeg har gått enda lenger med woods. Jeg har spilt i 40 år, er 63 år og spiller til 10 med tendenser til leddgikt i fingrene. I fjor lot jeg 3, 4 og 5 jern være hjemme og gikk over til Driver, 5-w, 7-w, 9-w og sågar 11-w med en sikkelig aha-opplevelse. Jeg fikk en mye roligere sving og den back-spin en får med 9 og 11 wood (merke Olyo) på lengdene 150-170 m. er utrolig.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Pinglus tuller ikke, H.

Med progressive loft mener P at forskjellen i loft mellom 3 og 4 jernet er færre grader enn forskjellen mellom 9 og Pw.
Det vanligste er å ha 4 grader loftforskjell mellom hvert jern. Det resulterer i at differansen i lengde mellom perfekt utførte slag er mye større mellom 3 og 4 jernet enn mellom 9 og Pw.
Ping har lagt opp til tilnærmet lik slagavstand mellom alle jernene, og så vidt jeg vet er de alene om å gjøre dette på standard sett.
Den som kan litt om fysikk kan slå opp spesifikasjonene på web-siden til Ping og leke seg litt med formelen for skrått kast. Husk at de kalkulerte resultatene ikke blir helt riktige pga luftmotstanden.

Når det gjelder bounce så har Ping stigende bounce gjennom hele jernsettet, mens andre merker typisk har lik bounce for 3-9, og litt mer for Pw. Dette er en stor fordel for de som ikke treffer ballen helt perfekt hver gang....

Foruten de designmessige/tekniske fordelene som nevnes over, har Ping et suverent tilpasningssystem som ikke koster et øre, og de selger jern i løs vekt så man slipper å kjøpe et helt sett for deretter å erstatte de lange jernene med hybrider og wooder. For de fleste vil det være mest aktuelt å kjøpe 5-Pw og heller erstatte 3 og 4 jern med hybrider. Dermed får man et par wedger "gratis" og sparer et par tusen på det.

Så også i en test at Tour Wedgene til Ping er de som gir mest backspinn på ballen.

Ping selges mange steder over nett i USA + på eBay, og det er ytterligere noen tusenlapper å spare på å handle derfra. I Norge er priset altfor høyt.

H

over 20 år siden

H

KK Ping er ikke alene om å ha forskjellig stigning mellom de ulike jern.

http://www.titleist.com/golfclubs/irons/690cb.asp

stone

over 20 år siden

stone

Dette begynner og høres veldig interessant ut. Utrolig for en kunnskap mange av dere sitter inne med. Dette blir jo rene voksen opplæringen for meg.

Tok testen på Ping siden. Hva gjør jeg så videre? Hvordan tolker jeg resultatene der jeg får flere forskjellige forslag?

Oppfattet kun positive tilbakemeldinger angående å bytte ut lange jern med 7er og 9er wood. Hvilke køller bør jeg så totalt sett ha i baggen dersom jeg velger en slik løsning?

Takker i gjen for interessante innspill.

stone

over 20 år siden

stone

Vi kan vel ikke gi oss nå. Hvem tar jobben og loser meg i mål?

THM

over 20 år siden

THM

Mitt forslag er Wood 1-3-5-7-9-11-jern 6-7-8-9-PW-SW-LobW-Putter=14
Du kan velge mellom 11-wood eller 5-jern med hht. å ha fullt sett.
Du kan også se på hybrid køller med tilsvarende loft som 9 og 11-woods. De har et off-set hode som gjør de litt lettere å kontrollere.
Lykke til.

Putte

over 20 år siden

Putte

Husk også at man ikke nødvendigvis *må* ha 14 køller i bagen! Selv går jeg heller med noen færre, og kan dermed ha en litt mindre og enklere bag også. Nettoresultat: En god del mindre å drasse på! Det er jo også noe som kan øke golfgleden... (I år har jeg tenkt å klare meg med spoon, muligens driver, og jernene 5-9, PW, SW pluss en wedge mellom PW og SW, og putter. Til sammen 10 hvis jeg ikke tar med driveren.)

veggiss

over 20 år siden

veggiss

har selv 13 køller i min bag, driver, 3 wood, 18 utility, 23 utility, 5-pw, gw, sw og putter. vet liksom ikke helt hvor jeg skulle ha putta en kølle til, måtte ha blitt en mellom 23 utility og 5 jernet, evt lob wedge.

du får utilitywoodene jeg har (dynacraft jackaroo II)helt opp til 43 grader, noe som vil tilsvare en 15 wood ellerno. ikke koster dem mere enn 300 spenn pr stk heller, med et godt skaft. hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en 33 eller 38 grader og testa litt, du får alltid solgt den igjen.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Veggiss,
anbefaler lob wedge på det varmeste. Varma opp til den ifjor og vi er perlevenner nå ;-)

Stone

over 20 år siden

Stone

Flott!

Siste runde. Tok analysen hos Ping som Pinglus anbefalte. Resultatet ble 1/4" lengre skaft og 3 grader upright. Hva vil det i praksis bety med køller tilpasset slik kontra standard køller? Er dette viktig? Er en slik analyse god nok?

Jeg kommer til å velge noen flere wooder enn det som er vanlig. Jeg fikk forslag til fem forskjellige skaft. Hvordan velger jeg når jeg ikke har peiling?

Til slutt, hvor handler jeg, hvor gjør jeg det beste kjøpet?

Picard

over 20 år siden

Picard

Du kan ikke være sikker på at køllene passer deg 100% før du har prøvd dem. Det er dette som er fordelen med å kjøpe dem fra en pro-shop. Det at analyse verktøyet nå gir 4 forskjellige skaft betyr at det er disse 4 du bør teste først, og at et av disse sansyligvis vil passe deg best. Når du vet akkuratt hva du skal ha er internett shoppene glimrende. I ditt tilfelle vil jeg heller anbefale å få køller tilpasset av en pro. Når du så har vært gjennom prosessen en gang, kan du heller ved neste korsvei, kjøpe køllene på nettet. Personlig betyr skaftene utrolig mye. Jeg hadde f.eks aldri kjøpt ny driver uten å ha testet den med 4-5 forskjellige skaft.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Oi.....Stone
3 grader upright er ganske mye, og vanligvis bare normalt hos tourspillere.
Før du bestiller 3 grader upright bør du oppsøke en PING-forhandler. Han har en bag med 6-jern i alle lie-varianter og flere lengder.
Prøv deg fram.
For 3 grader upright har du et veldig bratt svingplan (som er en fordel for presisjonen, men altså ikke normalt)
HVis du spiller med normale køller i dag antar jeg du ofte slår jernslagene dine lenger til venstre enn der du sikter !?!

Stone

over 20 år siden

Stone

Da blir det proshop.

Helt riktig Køllekalle, mange går venstre. Pull har jeg fått høre?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her