Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Norsk golf mot 2010

Fremtidsrettet

over 20 år siden

Fremtidsrettet

Jeg ønsker å diskutere hva golfnorge trenger for at vi skal kunne fostre opp gode europatourspillere. Flere norske spillere har god fremgang, men når ikke helt opp, foreløpig. Vi er en ung golfnasjon, og har vi gjort det riktig fra starten?

Jeg vil sette spørsmålstegn ved en del ting, så legger jeg meg flat etterpå for all konstruktiv kritikk.

1
Juniortreninger ute på golfklubbene.
Er det her, hos den lokale proen på den ukentlige treningen med juniorgruppen at vi ikke er flinke nok? Har de som trener barna kompetanse til å fostre frem en toppspiller? Min erfaring er både ja og nei. Desverre nei for de fleste klubber. Juniorkomiteer har ofte lave budsjetter og har ofte ikke engang råd til en pro. Da ender vi opp med at foreldre eller noen uten kompetanse har juniortreningene. Katastrofe!

2
Norge
Er det forholdene med kort golfsesong og ofte dårlige kvalitet på banene om sommeren som gjør at vi ikke lykkes med toppspillere?

3
Kultur
Har ikke Norge vinnerkultur i golf?
Vi har ingen som har vist veien enda. Noen har vært i nærheten, men vi trenger en toppspiller som kan vise veien for de unge og lovende.

4
Oppfølging
Leser med glede på nettet i dag at det skal satses på et godt team rundt proffene våre. Desverre 10 år for sent, men er dette starten på noe? Kanskje er det dette som manglet? Eller er det ikke det, også ender vi opp med at disse millionene som blir invistert ikke kommer til nytte?

5
Proffene våre
Er våre beste golfspillere som ofte omtales i norge gode forbilder? Viser de ydmykhet og treningsvilje? Hva slags signaler gir det til unge spillere når H. Bjørnstad dropper av touren? Mange unge ville gjort alt i verden for å være i hans posisjon.

Håper på en konstruktiv diskusjon hvor alle er velkomne til å dele sine tanker om temaet.

God golfsommer til alle!

EH

over 20 år siden

EH

Meget viktig tema.
1) Jr treningen er som du sier sikkert variabel, men det er ikke nødvendigvis katastrofe selv om foreldre må trene barna. Noen foreldre er meget interresert i golfteknikk og treningsteknikker. Jeg føler at jante loven i slike sammenhenger er den store katastrofen. Det er i golfsporten for lett å si at det kun er pro'er som kan lære bort teknikk.

Selv er jeg medlem av en klubb med et ok jr. budsjett slik at vi kan benytte oss av meget flinke betalte PGA-proer. Jeg synes disse gjør en meget god jobb.

2) Kort golfsesong er selvfølgelig et stort minus, men dette gjelder f.eks ikke i Rogaland og sørover. Innendørshaller gir et godt (?) alternativ. Vedr. banekvalitet så mener jeg det ikke er så stort ptoblem. Jeg har selv spilt 23 av landets baner og kan ikke se at mere enn en eller to av disse skulle legge begrensninger på en spillers utvikling.

Det store problemet mener jeg er treningsområder, eller mangel på dette. Det er ikke mange baneanlegg som har wedgerange, gode treningsbunkere og chip/puttinggreener. De fleste har har en OK driving range og en OK puttinggreen.

3) Vinnerkultur er mangelvare i golfnorge. Det er for få som vet hva vinnerkultur er. Vinnerkultur må defineres og skapes av klubbene. Forhold må legges til rette for gode treningsforhold i et godt miljø som tar vare på de forskjellige personlighetene som "dukker opp". V trenger sårt noen som spiller som Bjørnstad og som trives på ET. Norge trenger også noen på USPGA. (Jeg mener forøvrig at Bjørnstad har vist veg).

4) Oppfølging er viktig i alle faser. Golf på en av tourene kan fort bli en ensom reise. Noen takler dette andre ikke. Her må det fra forbundets side satsese på oppfølging slik at Brovold og Larsen ikke blir "alene" uten støtte. Forbundet bør bla. ta seg av det meste av organisering rundt turneringer slik at spillerene kan konsentrere seg om sitt spill. I tillegg bør forbundet stille med trenere på et vist antall turneringer.

Jeg frykter siste del av dette punktet. Jeg tror ikke at NGF evner å styre dissemidlene på den rette måten. Håper frykten er totalt ubegrunnet.

5) Tutta har toppidrettsmentalitet så det rekker. Hun er ekstremt treningsvillig og har en mental styrke (fra naturens side?) som ligger på nivå med verdens eliten i de fleste idretter. Tutta har etablert et eget støtteaparat rundt seg, men vi har vel ikke helt sett hvor godt dette er. Det viser tydelige svakheter når hun går på en smell som i fjor pga feil/for ensidig hard trening. TUTTA ER ET GODT FORBILDE!!.

De andre tourspillerene våre er selvfølgelig forbilder de også, men de viser for store svakheter til å kunne være noe å strekke seg etter. Her mangler stabilitet og evnen til å takle press. Jan Are viser gode takter, men jeg tror både han og Brovold vil ha godt av bedre mentale forberedelse og mentale treningsmetoder. Her vet jeg ikke hva forbundet legeer opp til, men de bør snarest ta kontakt Olympiatoppen for å lære av hvordan de gjør dette. På 70 og 80 tallet var det mye fokus på mentale treningsmetoder. Autogentrening og læring ved visualisering. Dette er ekstremt sterke og virkningsfulle metoder. Jeg kan ikke registrere noe av dette innen golfsporten.

Generelt tror jeg at våre beste spillere er gode forbilder. Bjørnstad vise vel kanskje at det er meget tøft på touren, men jeg tror ikke dette skremmer noen fra å satse. Dagens jr ser for seg en framtid på touren hvor Norge er såpass godt representert at de vil være i et norsk miljø der også.

Vi får håpe Bjørnstad får lyst til å satse igjen og at forbundet da tar vare på et slik talent og forbilde.

Oppsummert mener jeg punktene nedenfor er de største flaskehalsene i golfnorge (det er flere unntak på alle punktene).
-Janteloven.
-Manglende treningsforhold for nærspill.
-Kunnskap om vinnerkultur både lokalt, regionalt og i forbund.
Forbundet har mye bra, men store deler av denne organisasjonen
lider fortsatt av mye gutteklubbsyndromer.
-Mentale treningsmetoder og forberedelser.
-Støtteaparat i forbindelse med turneringer.

Nå får jeg vel mange uvenner, men dette er min oppriktige mening etter å ha drevet toppidrett selv i mange år (ikke golf)

Hasse

over 20 år siden

Hasse

Jeg skjønner ikke alt snakket om norske golfspillere og "hva golfnorge trenger for at vi skal kunne fostre opp gode europatourspillere"

Jeg gir da blanke i om Norge figurerer høyt oppe på noen liste eller at vi ikke har noen spillere som vinner større turneringer.

For meg er golf på høyt plan et spill om penger og jeg ser ingen grunn til at jeg gjennom kontigent til klubb eller forbund skal være med å sponse dette.
Seriøst, hvorfor skal jeg gjennom en dyr årskontigent betale for juniorer sin hobby?

Som sagt, at Norge er en dårlig golfnasjon bryr meg svært lite.

Punktene dine:
1. Ønsker foreldre at barna skal ha en dyktig pro får de betale, jeg skal da ikke betale for andres barns golffremtid.
2. Sikkert mye i det, men hva kan endres her?
3. Hvorfor _må_ noen vise veien? Hva er så livsviktig at noen med samme farge som deg i passet skal vinne en golfturnering?
4: De investerer nok med tanke på selv å få noe ut av det. Hvorfor skal noen mannfolk bruke millioner på at noen svært få proffer skal få en millioninntekt?
5. Could not care less...

Sorry..

EH

over 20 år siden

EH

Hasse:
Jeg forstår noen av dine synspunkter. Det er mange som deg der ute og vi andre må forholde oss til at det er forskjellige meninger.

Jeg tror imidlertid du har et noe snevert syn på tingenes tilstand og vil i senere anledniger møte deg selv i døra. Har du slike holdninger til andre ting i livet vil du bli oppfattet som egoistisk og uten evne til å se ting fra forskjellige sider.

Rændy

over 20 år siden

Rændy

Hvis debatten går på hvorfor vi ikke får frem toppspillere som kan vinne noe i europa synes jeg at debatten skyter over mål og er preget av manglende forståelse for toppidrett og hva som skal til for å lykkes i idrett generelt.

Å lykkes med å bli en toppspiller i golf har svært lite med foreldre, penger, naturforhold etc etc og gjøre. Det handler i stor grad om vilje til å bli best og at spilleren har stort nok fysisk og psykisk talent. det er nok å se på verdenstoppen, mange ulike svinger som ingen proer lærer bort. svingene er trent inn over milioner på milioner på slag i oppveksten. Phil M lærte av faren sin, Goosen lærte av magasiner og video, Vijay er sin egen trener og et treningsprodukt og lærte seg spillet inne i jungelen på en møkkabane med faren som trener.

Utfordringene i norge handler om å få de største idrettstalentene til å satse på golf. Få de som bruker 5-6 timer om dagen på fotball og langrenn til å bruke samme tid på golf, da får vi frem stjerner. I dag er det stort sett slappe pappagutter og jenter som "satser" på golf, ofte gjennom pappas lommebok med tro på at protimer og Spaniaferie er det som skal til for å lykkes.

God eksempel med Suzann , hun har jeg selv oppservert sent og tidlig i oppveksten på sandaker der hun pumpet baller hele vinteren som eneste jente, ikke rart hun har lykkes. Heller ikke overaskende at 3 av 4 av de som har lykkes på herresiden kommer fra arbeiderklassen i sarpsborg.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Hasse!!!

Nesten helt enig med deg.

Jeg forstår ikke hvorfor medlemmenes kontingenter skal benyttes til å subsidiere juniortrening.

Hvorfor skal våre kontingenter subsidiere en proffsatsning. Jeg synes det er helt forkastelg at forbundets beste menn bruker tid og penger på å følge opp proffer. Det er sikker ten veldig kjekk jobb, men hva får jeg igjen for det??

Når det gjelder forbilder, er jeg ikke enig med deg. De er så viktige at jeg godt kan være med på å betale for at Tutta kommer for å vise seg fram og reklamere for sporten.

Picard

over 20 år siden

Picard

Swinger: Nå er jeg ikke helt med.. Du sier at du gjerne kan betale for at Tutta kommer og reklamerer for sporten. Men du vil ikke bruke penger på å drive fram talenter. Ser du ikke at disse to henger grundig sammen? Det vi får igjen for å utvikle spillere på toppplan, er økt interesse for sporten hos folk flest. Dette vil igjen gennerere inntekter til golfsporten gjennom, flere medlemmer, på sikt kanskje tv inntekter osv.

Jeg er imidlertidig enig i at rellativt nyoppstartede klubber kun bør satse moderat på juniorer. Men så fort økonomien er på plass bør det satses, hvertfall litt :) Hver klubb må jo igjen se hvilke forutsetninger man har, og så vurdere hvor mye tid og resurser som skal brukes på juniorer. En klubb jeg mener balanserer dette veldig bra er Stavanger. Men her finnes det da også tradisjoner. Tror heller ikke det er tilfeldig at Oslo GK har fremfostret både Bjørnstad og Tutta. Kompetansen blir gradvis bygget opp i klubber f. eks. når tidligere gode spillere vender hjem og begynner som pro. Tror pga. overnevnte at vi i norge trenger 10-15 år til før vi kan nærme oss nivået til sverige.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Millionsatsing på norske golfproffer
Tre norske skipsredere og en tidligere norsk landslagsspiller går inn med fem millioner kroner kroner for å delfinansiere det nye golfprofflaget Team Norway.

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/golf/article1008268.ece

RS

over 20 år siden

RS

"Hasse"
Det er mulig at du ikke forstår betydningen av dette.

Topp resultater for proer/amatører skaper blest i aviser og media.
Dette vil gi klubbene flere medlemmer og bedre sponsoravtaler.

Angående at du ikke vil være med å betale for dette forstår jeg, men prinsippet i de fleste idrettslag er at mengdene betaler deler av toppsatsningen.

Heldigvis er det de styrende organer i klubber/forbund som bestemmer dette og ikke "Hasse" typer som finnes i alle klubber.

RS

over 20 år siden

RS

Det er vel strengt tatt årsmøtet som vedtar budsjett, hvor også juniorenes tildeling av midler bestemmes.
Jeg synes det er altfor mye støtte til middelmådige juniorer som aldri blir mer enn 5-6 hcpere.
I andre idretter er det mye større egenandel for trening enn i golf. Veldig mange begynner å bli lei av juniorlederes pengebruk på andres bekostning.

H

over 20 år siden

H

Det var jeg som skrev forrige med adresse til RS.
Det ble feiltrykk

Hasse

over 20 år siden

Hasse

Jeg mener det er stor forskjell mellom en golfklubb og idrettslag, f.eks en alpinklubb.
Er man medlem i en alpinklubb er jo formålet at "alle" skal bli Norges beste og man trener mot det og deltar i konkurranser. Man er selvfølgelig inneforstått med at pengene man her betaler går til trenere og samlinger osv. Hobbyalpinister er ikke medlem i en klubb og betaler kontigent.

Slik er det ikke i en golfklubb. Der er 99,99% hobbyspillere og ønsker at pengene de betaler skal gå til driften av banen og holde denne vedlike. At disse skal bidra til andres karriere er jeg ikke med på.
At man bruker noen få midler på noen yngre er greit for meg, men ikke i en skala "for å bli Norges beste". De får andre investere.

Igjen, det er ikke noe mål for meg å se Norges flagg i resultatlistene i et Pgamesterskap el.

Rændy

over 20 år siden

Rændy

Hovedgrunnen til av Norsk golf ikke får frem stjerner som kan prestere på øverste nivå ble i går åpenbar for meg. På et av norges beste treningsfelt (Miklagaard) sto jeg fra 19.00 til 21.00 og banket baller helt alene i går kveld ! Det er starten av sesongen, det er flotte treningsforhold, gode baller, gode matter, varmt i været og en feit og golfnerd på 40 år var eneste person som la ned et stykke arbeid for å bli litt bedre i golf.

Dette sier meg alt om norsk golfs problem. Punktene som blir dratt opp i denne debatten er så og si helt uten interesse. Realitetene er at det finnes ikke nok unge ambisiøse spillere som er villige til å legge ned den tiden og den svetten som trengs for å lykkes. Diskusjoner om protimer, treningsforhold, kompetanse etc etc bla bla er spiller ingen rolle , vi må få frem unge idretstyper som er villige til å betale prisen........så kan vi begynne å snakke om detaljer.

Golfer

over 20 år siden

Golfer

Hovedgrunnen til at vi ikke får frem flere spillere er naturlig bestemt utifra vår beliggenhet og at vi er en liten nasjon befolkningsmessig. I vinteridrett er vi " verdens beste " på tross av det befolkningsmessige. Det at du ser få juniorer på treningsfeltet til " Miklagaard " er det kansje økonomien som styrer.

Til Hasse og Swinger vil jeg bare si at dersom klubbene hadde tenkt mere helhet så ville satsning på unge spillere sikret fremtidige kunder! Ønsker man bredde så er det vanskelig uten at det er spisser som skaffer oppmerksomhet rundt idretten. Det er mange som klager på at " proff " spillere i fotball tjener mye penger, men prøv og tenk på hva de genererer av inntekter også for klubber som aldri har vært innvolvert i proffene.
Det jeg vil konkludere med at Hasse og Swinger hadde fått lavere kostnader over tid dersom barne og ungdomssatsingen hadde vært bedre!
P.S Husk at våre ungdommer har gitt vår nasjon store gleder ved internasjonale konkurranser i over 100 år og de vil også levere varene innen golfsporten!

Vel

over 20 år siden

Vel

Må bare kommentere dette med juniorer på Miklagard. De har ikke avsluttet sin innendørstrening enda og vil trekke utendørs ganske snart. Flere av juniorene der trener 25 timer i uka, så innsatsen er bra!

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

Enig med Rændy. Jeg trente på rangen på Kongsberg mange ganger i januar og februar mens det var "varmt" (+5 - 15 grader inne i skuret på rangen) og helt eller tilnærmet snøfritt.
Stjal til og med en markeringspinne fra veivesenet som jeg satte opp som siktemål på rangen for klubben hadde selvfølgelig tatt inn alle flaggene.
Men jeg var så sørgelig alene. En eneste gang møtte jeg en annen like avdanka gubbe som meg selv der. Ingen juniorer, ingen av de gode spillerne på klubben.

Når ikke klubben gidder å engasjere seg og i tillegg ikke talentene gidder å trene så blir det som det blir.

Rændy

over 20 år siden

Rændy

Til Vel som prøver å forklare manglende juniorer med at "de ikke har avsluttet innetrening enda !! ". Du mener det er bedre å trene inne å slå baller 40-50 meter enn å trene ute i 10 varmegrader på norges beste treningsfelt med mulighet for å slå alle typer slag og lengder ??? Er de så avhengi av sin pro at de ikke klarer å tenke en tanke selv `?

Til golfer som mener at det er den lange vinteren som gjør at vi ikke får frem gode spillere. Hvorfor i helvete er det ingen talenter på rangen når den har åpnet for sesongen og det er mulig å trene ute i fine forhold ?

Dere bommer begge på ballen. Det er rett og slett ikke mange nok talenter som forstår prisen som må betales.....

Jeg underslår ikke at det finnes noen ytterst få som satser og kanskje bruker 25 timer per uke som i tillegg er unge nok og talenfulle nok. Problemet er at det er snakk om kanskje mellom 50 og 100 stk i norge maks. Fra en så tynn base er det ikke rart vi ikke produserer gode spillere på løpende bånd.

Til de som setter spørsmål ved dette tallet , se på scorer fra a-b-c- tour osv osv, du skal slite stort med å sette sammen et felt på 50 gutter under 18 år som klarer å gå under 80 slag i konkurranse !!

Vel

over 20 år siden

Vel

Du Rændy: Slapp av! Rangen på Miklagard åpnet for 3 dager siden. Og forøvrig er Fornebu litt lengre enn 40 meter innvendig. I tillegg trenes det mye på nærspill og mentalt. De får tidsnok stått ute på rangen uansett.

Rændy

over 20 år siden

Rændy

Det er mulig du ikke ser poenget her Vel, men meg sier det alt om norsk golfs hovedproblem.

Carsten

over 20 år siden

Carsten

Antall meter man kan slå, temperaturer og åpningstidspunkt blir bare å gå rundt grøten.

Rændy har et klart poeng. Det kreves at det er mange som forstår, og er villig til å legge ned den jobben som er nødvendig. Både for å høyne det hjemlige komkurransenivået og for at en av de mange som satser skal ha tilstrekkelig talent for å kunne nå toppen.

Dette forsterkes bare enda mer av at nåløyet er ekstra trangt i golf, sammenlignet med fotball (11 mann på banen) og ski (relativt sett liten konkurranse). Grov forenkling, men la gå:)

Rændy

over 20 år siden

Rændy

Hvis målet er å få frem spillere som kan leve av golf er det noen fakta som er interesante. Det er mellom 10 og 15 tourer rundt i verden der det spilles om penger og det er mulig å gjøre et levebrød. Det er mellom 1000 og 1500 spillere som deltar på disse tourene regelmessig . ca 1000 av disse klarer å tjene nok til å kalle det en grei årslønn. ca 400-600 tjener så mye at man kan si at de har lykkes med å skape en golfkariere. I tillegg til disse er det mellom 500 og 2000 spillere i verden som lever på sponsormidler eller støtte fra forbund eller lignede, fordi de ikke klarer å spille inn nok , men har potensial.

Av de norske som har satset opp igjennom årene er det kun Suzann og Henrik som kan sies å ha lykkes i en viss grad. (begge har spilt inn mellom 5 og 10 mill over en 4-5 år)

Resten av de som satser lever på studielån eller pappas lommebok.(gjelder vel de fleste av de norske som har satset).

Poenget er at nåløyet for å lykkes som proff er ekstremt trangt i golf og det kreves derfor ekstrem treningsvilje og talent. Hvis man har 1000 juniorer på trening som banker baller hele dagen er det kanskje bare 1 som har nok i seg for å lykkes.

Derfor er det trist at ingen junioerer banker baller en fin april kveld på Miklagaard......

men selvfølgelig kan mange ha det mye gøy med golf uten å bli proff eller å ha andre ambisjoner.

Hvis

over 20 år siden

Hvis

vi på død og liv absolutt må ha norske toppspillere i golf vil det koste en masse penger. Arbeidet må. som mange av dere riktig nok påpeker, starte på junior-nivå. Og som middel-aldrende hobbygolfer nekter jeg å betale regningen, for å finansiere et vidløftig juniorarbeid på min hjemmebane.

I alle andre idretter, hvor idretts nasjonen Norge har eliteutøvere er det det offentlige som betaler anleggskostnader og drift (gjennom offentlige budsjetter og tippe-midler). At golfen har kommet utenom denne ordningen er sikkert greit nok - men ingen kan kreve at regningen og ansvaret for å få frem topp-golfere dermed skal betales av aksjonærer og medlemmer av norske golfbaner...

Dingle

over 20 år siden

Dingle

Hva med å drite i hele nivået og bare tenke på seg selv.
Hvorfor skal vi alltid strebe etter at andre skal bli bedre.
Det eneste som oppnås på min klubb etter flere års juniorarbeid er at 2-3 spillere på over 20 år så vidt klarer å komme seg med på AMA-tour der de figurerer på rundt 90 slag per runde.
Dette har kostet medlemmene og en anstrengt klubbøkonomi haugevis av protimer med gratis baller, betalt innetrening og noe reisevirksomhet.
Er det virkelig verdt det ??? Nei mener jeg.
Golf i Norge er en masseidrett, og klubbene bør satse på breddden. Bare de med eksepsjonelt talent kombinert med EGEN treningsvilje har mulighet til å nå toppen. Og disse vil stikke seg frem uansett hvor mye eller lite klubbene satser.

Hilsen OL-medaljør i langrenn.

Rændy

over 20 år siden

Rændy

Enig med Dingle i at egen treningsvilje og talent må til for suksess.

Men Dingle, påstår du at du har blitt Ol medaljør i langrenn uten av klubbene dine har lagt ned tusener på tusenere av dugnadstimer til rydding av løyper, prepping, kjøring av unge håpefulle landet rundt, prepping av ski, etc etc etc ? I tillegg har du vel som de fleste av de som har satset på golf i norge kostet dine foreldre jævlig mye penger i kjøring, utstyr, reiser etc ?

De fleste som lykkes i idrett er et produkt av egen treningsvilje, talent og masse ressurser satt inn av foreldre, klubber og forbund. Slik må det nødvendig vis også være i idretten golf !!

Golfer

over 20 år siden

Golfer

Til Kongen av Skollenborg!
De beste unge golferne fra Kongsberg var i USA og Sør - Africa med landslaget i Jan - Febr.. Klager du på deres treningsiver så trener de ca. 40 timer pr. uke! Når det gjelder Rændy så har han ikke snøring. Han vet overhode ikke hva som skal til for å lykkes. Den satsingen som skjer i Norge idag er et must for å henge med i toppen. Det vil også alle hobbygolfere få glede av både økonomisk og inspirasjonsmessig. Det holder bare å ta turen innom Fornebu Golfhall så får du et lite begrep om hendelsene Rændy. Lykke til og god bedring!

Dette tror jeg ikke noe på...

over 20 år siden

Dette tror jeg ikke noe på...

Hvis ikke jeg husker feil så ligger Ole Einar Bjørndalen på ca. 1600 treningstimer i året, noe som er desidert mest i toppidrettsnorge. Han trener både fysisk og teknisk. Dette tilsvarer ca. 30 timer i uka i snitt.

At de unge juniorene fra Kongsberg trener 40 timer i uka, som tilsvarer over 2000 timer i året, høres helt utopisk ut. At de kan gjøre det en enkelt uke er greitt nok, men at de ligger på dette til vanlig høres vanvittig mye ut...
Går ikke disse ungommene på skole? Tar de ingen fridager fra treningen? Reiser de aldri på turer? Har de ikke venner utenom golf og skole?

Golfer

over 20 år siden

Golfer

Det er fint at du ikke tror på det, men det betyr ikke at det er usant av den grunn!

Et snitt på 40 timer i uka???

over 20 år siden

Noen som kan bekrefte dette?? I så fall bør noen av disse juniorene begyne å bli VELDIG gode. Ellers må det jo sies at de er totalt blottet for talent!

over 20 år siden

... og da snakker vi trening. Ikke å henge på rangen eller banen eller i klubbhuset...

RS

over 20 år siden

RS

Ntg sitt opplegg:
http://ntg.wonisp.com/frameset.aspx?sideId=303

Eksempel måned plan:
http://ntg.wonisp.com/filer/egendefinert/20050413516901.doc

Kan ikke tenke meg at noen trener 40t snitt pr.uke, men det stemmer nok for sommerhalvåret eller ved treningsleirer.

Håkon

over 20 år siden

Håkon

Dyktige unge golfspillere med ambisjoner om å bli gode trener minst 15 timer i uken i vinterhalvåret. I sommerhalvåret blir det gjerne en del mer, så de som satser bruker derfor minst 850 - 950 timer i året til trening. Det passer godt med NTG's hjemmesider som sier at elevene bruker opp mot 1.000 timer.

lt for mange dunker baller i timesvis uten klare målsettinger med den tekniske treningen.

I tillegg til mye trening er det helt nødvendig med en sterk vilje til å vinne og bli best foruten masse backing og tidsbruk av foreldre. Jeg har en viss forståelse for noen av de egoistiske innleggene som ikke vil støtte juniorene, men utgiftene for en aktiv junior blir store. Årskontingent, treningsavgifter, ballkort, treningssamlinger, reiser etc. blir så dyrt at mange foreldre ikke vil kunne følge opp hvis klubbene ikke bidrar (reellt sett er det for mange klubber snakk om å betale noe tilbake til aktive juniorer av det juniorene totalt sett betaler i årskontingent). Når f.eks. A-tour spilles både i Stavanger, Bergen, Skien/Telemark, Akershus og Trøndelag (antakelig?) blir reiseutgiftene høye.

H

over 20 år siden

H

Håkon skrev "Jeg har en viss forståelse for noen av de egoistiske innleggene som ikke vil støtte juniorene, men utgiftene for en aktiv junior blir store. Årskontingent, treningsavgifter, ballkort, treningssamlinger, reiser etc. blir så dyrt at mange foreldre ikke vil kunne følge opp hvis klubbene ikke bidrar "

So what? Klubbene du snakker om får sine penger fra andre medlemmer som er drittlei pengebruk på juniorer som aldri blir noe mer enn sånn passe gode klubbspillere.
La juniorer og foreldre skaffe sonsorer eller jobbe dugnad. Det gjør alpin/fotball/hockey og flere.

Håkon

over 20 år siden

Håkon

Jobbe dugnad etc. gjør da også de juniorene jeg har kontakt med, og juniorenes samlede kontingent i min klubb er større enn klubbens bidrag til juniorarbeidet, så det er ingen nettobelastning for de andre medlemmene.

Jeg har som sagt en viss forståelse for holdningen til H og andre, og jeg prøver å holde en saklig tone, men funker dårlig på dette forumet. Jeg for min del er drittlei innlegg som slike til H.

H

over 20 år siden

H

Mulig du er lei Håkon, men i min klubb utgjør juniorbudsjettet kontingent for 341 juniorer.
Disse pengene brukes på en gruppe på 30 juniorer, hvorav noen få av disse drar avgårde med de store summene.
Og ingenting er bra nok for disse juniorene. De skal ha egen pro fra annen klubb fordi vår egen ikke er bra nok. + treningsleire i utlandet, førsterett på range og treningsområder, reiser dekket selvom det bare er ned til Larvik.
Et par tre av disse er seriøse, mange er slike som fort bryter turneringer og ikke stiller opp hvis de er litt slitne.
Kun noen få er seriøse nok til å fortjene støtte. Dessverre blir for mange hauset opp av foreldre og ledere så tidlig at de kun blir pyser med topp utstyr og lite guts.

EH

over 20 år siden

EH

H. Vet du om jr. generer noe penger til klubben? Jeg vet at i noen klubber drar juniorgruppa også penger inn utover kontingenter og treningsavgifter. I disse klubbene vil ikke jr-gruppa belaste moderklubben økonomisk. I din klubb virker dette veldig skjevt og jeg forstår din frustrasjon. Det er imidlertid mange andre klubber hvor det er samsvar mellom jr-bidrag og utgifter.

Du er også inne på et tema som jeg ser i alt for mange sammenhenger. Noen få stikker av med nesten hele kaka.

Vi må legge forholdene til rette slik at mange vil spille golf. Da kommer de treningsvillige talentene med vinnerinstinkt til golfsporten også. Det er altfor stort fokus på utstyr, treningsleire og dyre proer.

Rændy

over 20 år siden

Rændy

Jeg avholder meg fra persjonangrep uten argumentasjon som Golfer driver med. I likhet med mange andre de siste årene går han til angrep når noen tør å kalle en spade en spade i golf norge. Slik oppførsel er et sykdomtegn for Norsk golf , når han i tillegg følger opp med usann informasjon blir det for dumt og faller tilbake på han selv.

De harde fakta rundt hvordan man skal lykkes i golf er klare, det er bare så synd at så få i Norge tar inn over seg hva det skal til å få frem noen som kan lykkes som proff.

Landet flyter over av uvitende golfspillere og foreldre som håper og tror sin 18 år gamle sønn/datter med hcp 4 skal kunne tjene penger på golfen. Alle som har en smule peiling vet at dette er å tro på julenissen ! At ungene selv tror er fult forståelig, deres verden er et produkt av det informasjonen som tilflyter fra (uvitende) foreldre og venner..

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Det er ikke noe likhetstegn mellom det å være junior og det å være talent. Jeg er veldig for at man skal satse på unge talenter, men subsidiering av juniorer utelukkende fordi de er unge er jeg ikke for. Det bør være et krav til seriøsitet, og for de som virkelig vil satse så vil jeg at min klubb skal stille med gratis range, billige protimer, sponsing av deltakeravgift og alt som kan bidra til at de satser.

Men de juniorene som bare ønsker å ha det moro med golf (som de fleste av oss) skal ikke motta samme tilbud. Det skal være forskjell på den som legger ned innsats og den som ikke gjør det. I min hjemmeklubb diskvalifiserte mange av juniorene seg til denne subsidieringen da de under fjorårets klubbmesterskap trakk seg fordi det regnet og var litt kaldt. Da har man allerede vist at man ikke har det som skal til mener jeg.

Jon Arne

over 20 år siden

Jon Arne

Å bli god inneholder en ingrediens, trene rett, effektivt og så mye som er forsvarlig.

Å trene rett og effektivt avhenger av egne og andres kunnskaper. Hva som er forsvarlig avhenger av alder, hva man trener, tid, fritid, skole, jobb og kostnader.

Ser at man veldig fort ender opp i diskusjon om kostnader. Registrerer at dette er et litt sårt punkt hos mange. Mange i Norge føler nok at det koster noe for mye å drive dette. Det er grunner til det, men det er viktig for akkurat denne tråden at trening ikke koster.

Trening koster ved:
Pro-trenere som får betalt
Range-kort
Treningsavgift

Derfor er det kanskje meget bra at foreldre og andre ivrige kan stille opp på trening. Det er ikke så forbanna vanskelig for noen med talent å forstå teknikken i golf. Dessuten er det mange i dette land med erfaring fra idrett, treningsfilosofi, etc. Vi er ikke nødt til å bare bruke proer.

Det må være gode gratis treningsalternativer ifm med klubbene. Nærspill, bunker, green er en nødvendighet, men bør bli enda mer prioritert.

Treningsavgifter øker dersom det er for lite dugnad og for mange ansatte. Dette må balanseres ellers eter det opp idretten i et land som Norge som er vant med lave kostnader for å drive idrett (sett bort ifra ustyr).

Så er det dedication. Det er i en ikke-fysisk idrett som golf der det også er meget varierte saker å trene på ikke problem å trene 6 timer på teknikk + kondisjon pr dag. Da er 1600 timer piece of cake. Regner med at proffene trener stort sett hele dagen. Dette er bare å anbefale for de aller beste.

Vel, det var litt av mine meninger.

Golfer

over 20 år siden

Golfer

Til Dændy
Du har fremdeles skjønt lite! Dette er ikke hets men en saksopplysning. Ja noen av spillerne som trener 40 timer pr. uke er faktisk på landslaget og har oppnådd gode resultater. At de 40 timene er 100 % kvalitetstid er ikke sikkert, men ca. 60 % av timene er loggede treningstimer. Utover treningstimene er det konkurranser og de er det mange av! Ta kontakt med 14 år gamle Anders Kristiansen som er en av landets beste utøvere så finner du fort ut at dette ikke er en bløff for å imponere deg Dændy!

Rændy

over 20 år siden

Rændy

Har aldri unnerslått at det finnes noen få unntak i norsk golf, gutter som satser knallhard og står på. Golfer plukker ut 2-3 spillere som viser de beste holdninger og bruker det som et eksempel på status i norsk golf. Det blir helt feil. (prøver å fremstå som ekspert ved å dra frem spesielle eksempler i en generell diskusjon)

Poenget er at når det bare er noen ytterst få som satser seriøst må vi innse at vi ikke får bred suksess. Og gjøre noe med dette problemet. Hvordan skal vi få mange til å satse hard ?

Jeg har vært med i norsk golf de siste 10 år både som leder på lokalplanet og spiller. Har vært på fornebu 30 ganger i vinter og vet en del om hva som foregår av trening. Status er at det er svært svært få som satser hard og trener riktig.

Blir helt feil når golfer tar frem enkelt eksempler som Kristiansen, Fristad eller Torp. De er unntakene, generelt står det jævlig dårlig til med toppen og bredden. Se på resultater fra Amatour, A-tour og P4 tour , så enkelt er det å få svar.

RS

over 20 år siden

RS

A-tour Asker (2001 kontra 2004)
2001 Vinner 219 slag hadde i 2004 vært nr.10 (+hadde misset cut)
I 2004 var vinnerskåren 12 slag bedre.
Nr.10 i 2001 hadde i 2004 vært på 25pl og hadde misset cut
Nr.20 i 2004 hadde i 2001 vært på delt 2.plass.

A-tour Stavanger (2001 kontra 2004)
Vinner scoren var 9.slag bedre i 2004.
Vinneren i 2001 hadde havnet på 4.plass i 2004
Nr.10 i 2001 hadde havnet på delt 17.plass i 2004
Det var dårlig vær i 2004, husker ikke 2001.

Det er nok store forskjeller i opplegg, forventinger og krav i klubbene, men i de største miljøene er dette på plass.

Kvaliteten stiger kraftig i norsk junior golf, men vi har fremdeles mye å gå på.

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Med Jan Erik Aalbu i det sportslige førersetet i forbundet, så har de fått inn en mann med skikkelig toppidrettsinstinkt.
Dette tror jeg blir bra.

Får bare håpe han ikke følger opp sitt hyppige jobbskifte de senere årene. (",)

NERD

over 20 år siden

NERD

Han blir vel i jobben til sesongen er over i Norge. Så har han vel en ny jobb kan jeg tenke meg.. Bare han får et tilbud så takker Aalbu ja tenker jeg.

Tenk det..

over 20 år siden

Tenk det..

Til alle dere kritiske røster som ikke vil støtte juniorer:
Neste gang du kommer tilbake til bilen din på parkeringsplassen etter endt golfrunde, vær glad for at du ikke finner den herpet og ødelagt av giddalause ungdommer som kjeder seg med å begå hærverk!
Ærlig talt finner jeg det veldig trist at noen skal ha så lite empati for de unge i dagens samfunn. At vi ikke skal kunne støtte dem økonomisk gjennom klubbene hvis de ikke tilhører Norges-eliten i golf..? Hva er dette for sludder..?
Skal ikke en golfspillende ungdom få samme sjansen til å trene og konkurrere som de som er best i klassen!? Lå gå at de som ikke er gode nok ikke blir tatt ut på et representasjonslag, men det får da være grenser!
Skal dere skjele til andre idretter og hvordan de jobber med ungdommen, så se på fotball. Det er da flere enn de 11 guttene/jentene som spiller kamp som er med i klubbene..? Skal de andre fryses ute fordi de ikke er gode nok? Golf, fotball, tennis, friidrett, hopp, alpint, håndball eller hvilken som helst annen sport har et mye større samfunnsansvar enn som så! De skal være med på å gi kommende generasjoner en opplæring i sporten, gi dem tekniske og analytiske evner, lære dem sosial adferd, holde dem unna annet fandenskap, lære dem samhold, gi dem tro på seg selv og andre og sist, men ikke minst bli akspertert for den de er og føle at de blir satt pris på.
Jeg aksepterer at det i golf, som i de aller fleste idretter og miljøer, finnes unge som kanskje utnytter systemet (det finnes det jaggu flust med i de voksenes rekker også!), men da er det vår fordømte plikt til å lede dem inn på den rette veien. Ikke bare slå hånden av dem. Se, det handler om nestekjærlighet og respekt for hverandre - og det koster ikke bare kroner og øre. Det koster emapti, kjærlighet, tro og håp om at du har vært med på å gi akkurat dem som trenger det den aller beste sjansen for å kunne gi det samme videre til andre mennesker og generasjoner. Kanskje er det nettopp du som trenger det sårt en dag..?
Ulf Laurang

H

over 20 år siden

H

Det var meget bra skrevet Ulf og full støtte.

Men, det du sier går an å få til med et edruelig pengeforbruk.
Og det må settes krav, ikke til hvor gode de er/kan bli, men til innsatsvilje og lojalitet til å stille opp i konkurranser for klubben.
Det beste er balanse mellom krav og støtte. Da kommer man lengst

GAD

over 20 år siden

GAD

Jeg synes det er greit å støtte junioravdelingen,
men jeg var på dugnad forrige helg, og da hadde juniorene en fin sjanse til å "betale" litt tilbake. Men hvor i helv... var de???
Det var kun to stk. som dukket opp.

H J Borgen

over 20 år siden

H J Borgen

GAD: hvor mange var med på dugnaden totalt?
Hvor mange % av medlemsmassen var med på dugnaden?
Hvor magne % av juniorene (som det brukes penger på) var med på dugnaden?

Kanskje ikke juniorene var så dårlige likevel?

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Så tenk det mener vi som har passert 20 skal med glede betale for at mer eller mindre middelmådige unge golfspillere skal dra land og strand rundt for å spille turneringer med scorer på 80 tallet ? Så skal vi være glad for at vi ikke blir utsatt for vold og hærverk ??

Så dette landet skal sy enda større puter opp under armene på verdens mest priviligerte ungdom ?

For meg er slike holdninger en av årsakene til at vi ikke får frem gode spillere. Ungdomen er bortskjemt og er godt vant fra tidlig av. Ikke rart de ikke har en smule viljestyrke...

Realist

over 20 år siden

Realist

De ungdommene som er potensielle hærverkere kommer aldri til å spille golf uansett hvor godt forholdene legges til rette.
Få beina ned på jorden igjen.

Jeg skal...

over 20 år siden

Jeg skal...

Jeg skal vel for formalitetenes skyld legge til at det også hviler et visst ansvar på de personer som leder juniorarbeidet i de ulike klubbene. De må selvfølgelig være "edrulige" - i overført betydning - når det gjelder det relativt tunge ansvaret de har. Det er de som skal gå foran som eksempler og sette standaren for arbeidet.
Til deg GAD så vil jeg heller sette søkelyset på lederne enn på ungdommene som ikke dukker opp på dugnaden. Hva gjør de for at juniorene SKAL dukke opp? Og hva gjør de når de IKKE dukker opp? Skal du absolutt skyte noen her, så må du sikte på rett mål...
Jonny: jeg aner ikke hva du scorer på golfbanen, men jeg tipper du ikke er helt fornøyd med deg selv? Kanskje nettopp det at de unge får reise rundt og score midt på 80-tallet med tiden kan gjøre at de scorer bedre med tiden? Hvorfor i all verden skal du forvente at de skal score så mye bedre enn deg selv..? Er du sur fordi du IKKE får lov til å dra land og strand rundt for å score din middelmådighet - for jeg tipper at hvis du spiller så mye bedre, så reiser vel du også rundt og slår de yngre ned i støvlene? Hvis ikke, burde du ikke klage...
Dessuten begynner jeg å bli uendelig lei utrykket og klisjeen - "sy puter under armene på ungdommen" - som blir brukt hver gang det er snakk om å gjøre noe for dem. Ble du selv undertrykt og hundset med som liten? Er det derfor du på liv og død skal stigmatisere en hel gruppe mennesker? Er det ikke da bedre å legge forholdene til rette for dem så de ikke bare går og slenger og bedriver dank og annen fandenskap..?
Husk, en god oppvekst er ikke alltid ensbetydende med hva du får i form av materielle goder og jordisk gods, men heller hva du får med deg i form av omtanke, kjærlighet, oppmerksomhet, å bli sett og forstått og ellers ting som et travelt liv ikke alltid gir oss tid til å gi barna i dag, men som vi som har passert de førti kanskje fikk mye av..?
Og så til deg kjære realist: få hodet opp av det sorte hullet det befinner seg i... Dine påstander faller på sine egne urimeligheter! Med andre ord skulle det bare befinne seg skoleeksempler av ungdommer som fatter interesse for golfsporten? Eller at det kun er "priviligerte" ungdommer fra beste vestkant som gjør det bra på banen..? La meg da få opplyse deg om at det finnes like mange ungdommer fra rike hjem som begår lovbrudd og driver dank, som de som bor på østkanten. Det er bare å lese kalde fakta fra dem som kan dette, så tror jeg du forstår hva jeg mener.
Så til alle dere kritikere og skeptikere der ute: husk at tilveksten i norsk golf skjer best gjennom ungdommen. De er fremtidige, fullverdige medlemmer i klubber rundt omkring i vårt langstrakte land. At kanskje ikke alle blir det, er ikke noe rart. Heller ikke alle voksne blir det. Det er også naturlig. Forskjellen er at vi klarer oss selv på godt og vondt, både økonomisk og spillemessig. En ungdom trenger støtte underveis på begge punkter, og det vil jeg gjerne bidra til!
Ulf Laurang

Golfer

over 20 år siden

Golfer

Til Rændy
Du startet et av innleggene dine med at det var kun var Henrik og Suzann som har lykkes i en viss grad. Jeg mener at det er flere en de to som har lykkes og vil lykkes i fremtiden! I tillegg så er det mange utover de du nevnte i ditt siste innlegg som trener bra og spiller bra. Thorp var en klar ener ifjor, men ifølge mine noteringer var de to andre noe nede på order of merrit listene, når sant skal sies så var Kristiansen og Fristad bare 14 år gamle ifjor, det sier en hel del om deres nivå. Les alle de positive innleggene etter ditt, så skjønner du nok at det er viktig å satse på ungdommen! I tillegg lønner det seg å følge med hva som skjer selv om du har spilt golf i 10 år.

Rændy

over 20 år siden

Rændy

Hvem har lykkes til en viss grad utenom Henrik og Suzann ?

Registerer at vi er uenige og det er jo greit. Gidder ikke kalle deg uvitende fordi du har andre meninger enn meg selv. Jeg går ikke på ungdomskolen lengre.

Golfer

over 20 år siden

Golfer

Vi har f. eks. Erik Tage, Lars P. Brovold, Vibeke Stensrud, Knut Børsheim ( nr. 2 individuelt EM for jr. i Finnland ), Marius Thorp ( Var med og vant Ryder Cup for jr. i USA) osv. m.fl.. Dette er kansje ikke nok i dine øyne, men for oss andre er det ihvertfall et steg i riktig retning. Alle disse har fått litt oppbacking som gutter og juniorer!

Rændy

over 20 år siden

Rændy

Ok, da diskuterer vi to forskjellige ting. Noen liker å følge med på Champions league og eliteserien andre liker 3 divisjon og kvinnefotball.

At det er mulig å lykkes på sitt eget nivå er jeg helt enig i.

Trodde vi diskuterte det å lykkes på toppnivå, beklager...

Golfer

over 20 år siden

Golfer

La meg prøve en gang til. Huff! Vi diskuterer ikke " Champions league "! Vi diskuterer Norsk Golf mot 2010. Jeg kan være tilbøyelig til ikke å kalle deg dum under tvil, men da må du kansje være analfabet. Nå håper jeg at det holder med tåpelig diskusjon!

Analfabet

over 20 år siden

Analfabet

Det er en ting som er dumt å gjøre når man antyder at andre kanskje er analfabeter, og det er å skrive "kansje".....

Rændy

over 20 år siden

Rændy

Godt gjort å kalle meg analfabet når Golfer ikke klarer å lese første linjen i det første innlegget. For å hjelpe deg litt har jeg kopiert linjen ned hit så du har en større mulighet til å forstå hva debatten går ut på "Jeg ønsker å diskutere hva golfnorge trenger for at vi skal kunne fostre opp gode europatourspillere."

Med andre ord har jeg redegjort for hva jeg mener skal til for å lykkes i Champions league (europatouren) og du Golfer har redegjort for at jeg er en tulling og hva som skal til for å lykkes på den norske touren.

Kansk (!) je på tide å jekke deg ned et par hakk ?

Golfer

over 20 år siden

Golfer

Her er ditt svar:
Rændy (05.04.05 kl. 09:32)
Hovedgrunnen til av Norsk golf ikke får frem stjerner som kan prestere på øverste nivå ble i går åpenbar for meg. På et av norges beste treningsfelt (Miklagaard) sto jeg fra 19.00 til 21.00 og banket baller helt alene i går kveld ! Det er starten av sesongen, det er flotte treningsforhold, gode baller, gode matter, varmt i været og en feit og golfnerd på 40 år var eneste person som la ned et stykke arbeid for å bli litt bedre i golf.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her