Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva er ditt potensiale?

EH

over 20 år siden

EH

Under en annen diskusjon her kom en av debatantene til å skrive at god golf er å spille opp mot sitt potensiale.

Hva er ditt potensiale som golfspiller? Tenker da ikke på målsetting, men hvor god kan du bli dersom du trener riktig og nok. For å få et bedre innblikk i svarene ville det være interessant og vite alder, hvor lenge spilt og hvilket hcp dere har nå.

Alder 40+
Har spilt to sesonger
hcp 13.9.
Potensiale : 0-4 ?

Putte

over 20 år siden

Putte

Alt for upresist definert spørsmål. Verden er full av folk med potensial (også realisert) som kan gå langt under par. Bare noen få av dem kan gjøre det under press, f.eks. når andre ser på, eller i en turnering.

PutteGulp.

over 20 år siden

PutteGulp.

Putte: Hva er ditt potensiale under press? Kan du gå ned mot par? Kan du gå langt under? Spiller du amatour eller P4-tour?. Svar ut fra dine forutsetninger. Takler du press?

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Potensialet i år:

Minst 9 par (eller bedre) pr runde, driver +230, single-hcp.

Spilt 5 år, "seriøs" i ett år, 18,7.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Spilt en sesong
Hcp 27
Alder 23

Målsetninger for denne sesongen:
Under 15 i hcp, noe jeg tror kommer til å gå forholdsvis greit, jeg vet at det er nærspillet mitt som ødelegger for meg.
Kjøpe snake eyes blades ^^

Potensiale:
0, kommer garantert til å være single hcp neste sesong om ikke denne.

Rookie

over 20 år siden

Rookie

Hva er single-hcp?

Picard

over 20 år siden

Picard

Under 10.

Picard

over 20 år siden

Picard

Wahtever: Mange lovende unge talenter møter veggen når hcp'et nærmer seg 3-4, er herfra og ned klinten blir skilt fra hveten. På den andre siden går alt om man bare trener nok, og under 10 er et realistisk mål for alle (nesten :)

Rookie

over 20 år siden

Rookie

Aha, takk Picard.

Even

over 20 år siden

Even

Forskjellen fra 18 19 20 og nedover til 6-7 og forskjellen fra 0 til 6-7 er neste større. Og et lite råd: IKKE kjøp blades !! FØR pro er enig i at det er en fordel. Det er er RÅD og ikke et "påbud". ;-)

Four

over 20 år siden

Four

Har 10,3 og har bare gått ned fra ca 12 siste 3 åren. Jeg møtte veggen 2 gange og det var 15 og 12. Men spiller jevnt og har sjeldent/alderi over 90 slag eller 30 poeng. Trives på handicapet men hadde vert gøy å være singel handicaper 1 gang. Får vel igjen for lite/ingen trening.
=;-)

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Spill MYE, tren MYE det er gode råd ;-) hehe......

Jeg har ikke talent, så jeg må spille og trene ganske mye i forhold til en så har bedre balltalent i utgangspunktet. Men det er ikke når man er "på vei ned" man ser om er spiller er "god", det er hvordan man takler motgang og tilbakegang før man igjen blir bedre.....

Personlig har jeg hatt følgende utvikling
1998 +32,3 36-25,5 (-29,2%) beste runde 92
1999 +26,3 25,5-18,5 (-27,5%) beste runde 87
2000 +19,6 18,5-12,1 (-33,9%) beste runde 83
2001 + 16,3 12,1-8,7 (-28,1%) beste runde 79
2002 +13,3 8,7-7,3 (-16,1%) beste runde 76
2003 +13,7 7,3-6,6 (-9,6%) beste runde 76
2004 +12,8 6,6-6,8 (+3%) beste runde 78

Kommentarer: nedgang fra 2002-2003 i hcp er kunstig, årsak er ØKNING av antall slag på Kongsberg... 2004 er det første året jeg har trent skikkelig med pro, og har snart forkortet svingen min slik at jeg detter ut av laget til VM i oversving ;-). Selvom jeg ikke satte pers i 2004 er jeg veldig fornøyd. 2005 skal det fortsettes med trening OG LENGDE er i fokus.

Lengde er ikke alt, men jeg slår bare 125 m med 7 jern så.....

HVIS jeg klarer å få opp 15 meter på hver kølle så skal jeg være MEGET fornøyd... da tenker jeg tidsperspektiv frem til mai 2006 (altså inkludert heftig vintertrening 05-06).

Vet ikke om dette var no nyttig men....

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Picard: jeg regner med at det blir mange humper på vegen, men svulstige mål er en god ting, jeg kommer sikkert aldri til å nå scratch men om jeg har rundt 4 - 5 så skal jeg si meg fornøyd (kanskje).

Even: Jeg tviler ikke på at det er mye mer hard jobbing på vei fra 6 - 0 enn omvendt og bra er det, skal ikke være enkelt :) Når det gjelder blades så må jeg si at jeg faktisk ser litt poeng i det lavida sier i sitt innlegg, skal høre med proen min om han synes det er helt bortkasta.

Har bare spilt to runder til nå i år, 32 og 30 poeng og selv om jeg to putter på de fleste hullene så er chippene mine helt random jeg spiller meg over greenen alt for ofte, pitchen går alt for langt (115 meter) så jeg sliter som bare det når jeg nærmer meg flagget. Har allerede booka 6 pro timer og skal prøvekjøre noen wedger i løpet av uka.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Spilte noen runder i Danmark i påska, og kjapt oppsummert er de største problem nå putting og lange jernslag. Samt at driver må tas i bruk.

Greit med klare svakhetspunkt!

Overraskende nok sitter korte pitcher og chiper ganske så bra, dette har jeg slitt med tidligere.

Håper på en runde på Onsøy ila uka.

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Tror det er bra å sette seg mål for sesongene som flere gjør her. Dog jeg tror det er bedre å sette mål for hvilke deler av spillet man skal forbedre. Har selv satt meg hcp mål som bare endte opp i fortvilelse. Umoden golfer? definitivt. Men når jeg fokuserte på slikt som nærspill en sesong, funka det. Lange jern senere, det funka. Vi er vel forskjellige, men jeg tror om man trener slagreportoar (rett skrevet?) så kommer man langt.

Min progresjon:
2000 - grønt
2001 - 22
2002 - 18 (total stagnasjon et helt år pga for mye fokus på å bli bedre, uten noe lur trening)
2003 - 7
2004 - 5
2005 - 5

2003 var helt klart da ting løsnet. Full fokus på wedger (trente inn 3 distanser med de 3 wedgene - altså 9 slaglengder innenfor 100 m).

I år er det drivern min som krever fokus. Er ekstremt dårlig der. Slår langt når jeg treffer - men har man kontroll? nei. Jeg tror det beste å gjøre er å finne den delen av spillet man er dårligst på og trene hardt på den en liten periode. Og så gå videre til det neste man sliter med. Merker selv jeg har en tendens til å slappe av på det jeg har kontroll på. Neppe lurt :)

EH: lykke til i år. Det er meget bra å gå så kjapt ned i hcp som 40 åring. Da har du nok bra fleksibilitet og fysikk. 5 i hcp klarer du garantert!

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Jeg har klart birdie på ni av hullene og par på resten, på hjemmebanen min. Da er vel potensialet mitt hcp +6-7...?(medregnet slope/baneverdi)
Mangler kun litt stabilitetstrening, så skal jeg nok være der.
Dagens hcp, 16.

EH

over 20 år siden

EH

Bjarne :
Takker for hyggelige og oppmuntrende ord.

Jeg er helt enig i din tilnærming til denne sporten. Tren slagreportoar og tren på det man er dårligst på. Jeg har imidlertid konsentrert meg om de lange slagene først ( filosofi : kommer man ikke fram til greenen trenger man ikke nærspill).

Jeg har ok fleksibilitet, men er absolutt ingen atlet. Jeg har balltalent i den forstand at lengdekontroll på nærspill har vært en følelses sak og det har fungert greit til nå. Jeg leser også greener og ballbaner på disse rimelig greit. Jeg trener ikke systematisk og heller ikke mye (mindre enn en dag pr uke i sommersesongen), men når jeg trener gjør jeg det med kvalitet. Jeg har lagt stor vekt på de store bevegelsene i svingen, da dette er grunnlaget for alle/de fleste slag (rytme, svingplan, rotasjoner, og release har vært mitt fokus). Slår nå greit draw, fade og punch, men får i perioder problemer med hook.

Slår nå ca 145m med 7I og ca 250m med driveren og er fornøyd med det. Dersom jeg skal ned under 10 i HCP i år må jeg nok trene litt nærspill i år. Hvor trener du med dine wedger? På min hjemmebane i Oslo-området er det ikke range-anlegg, kun mulighet for korte innspill fra gress under 15-20m på putting green. Jeg trenger å trene fra gress for å bli bedre med wedger 20-100m.

Lykke til med driveren i år. Mitt tips er atletisk holdning, enkle bevegelser og la køllehastigheten komme gjennom rotasjoner i hofter og ikke kraft i armer.

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

EH:
Det er veldig bra at du har rimelig kontroll på draw, fade og punch. Hvor tilfredsstillende er det ikke å komme seg ut av trøbbel fra en dårlig drive med å slå en høy fade rundt et tre? eller punche en lav draw, lav fade. Oh det er det gøyeste som fins (foruten en wedge som sitter på pinnen).

Jeg trente mye wedger når jeg var medlem i Arendal - en bane med mye trafikk om sommeren. Dog jeg fant tidspunkt på kveldene der det ikke var så mye trafikk. Skrittet opp noen avstander fra en fairway til en annen, og slo rundt 10 baller til oppmålt avstand. Husk å reparer divots og eventuelle nedslagsmerker ;) Men hold deg til deler av fairway som ikke er i bruk så mye.

Jeg anbefaler denne boken: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0767903447/qid=1112373269/sr=8-1/ref=pd_csp_1/103-6002982-9826204?v=glance&s=books&n=50784

Der lærer du faste lengde på backswing med wedgene. Jeg bruker veldig mye klokken 9 og klokken halv 11. Hvis du tenker deg at armene dine står på klokken 6 ved address. Klokken 11:30 ved full sving. Klokken 9 blir jo da med armene parallellt med bakken, og 10:30 en mellomting mellom fullsving og 9. Guff ble mye tall her men du skjønner nok hva jeg mener :)

Jeg slo 20 baller fra samme sted på et jorde med hver av disse svingene, og skrittet så opp hvor langt de gikk. Istedenfor å trene å slå 50 meter så blir det mye lettere å sette enkle posisjoner på armene, med en kontant gjennomsving. Da finner du 9 distanser innenfor 35-100 meter. Trenger du å slå 5 meter lengre/kortere kan du korte litt ned på grepet, eller flytte ballen til venstre i stancen for å slå litt høyere, kortere og med mer stopp i ballen. Jeg bruker 60 grader, 56 grader og pitch 48 til disse slagene.

Handicapet raste fra 16 til 11 på halvannen uke.

Hvis du tar deg en time med dette 2-3 ganger i måneden vil du merke en vanvittig progresjon. Det kan jeg med hånden på hjertet love.

Slaglengden din er forresten ypperlig. Med de lengdene du har nå har du et bra long-game. Sant som du sier med å slå med de store muskelgrupper og ikke armene. Jeg er nok ennå i fallgropen av å slå for mye med armene - men begynner å nærme meg bedre sving nå :)

Lykke til !

EH

over 20 år siden

EH

Bjarne:
Takker for gode råd. Det virker som et enkelt system det du beskriver. La "klokka bestemme og se hvor langt det går". Bokreferansen du gir har jeg hørt om tidligere og regner med at den blir innkjøpt nå.

Lykke til med sesongen og driveren!!

Putte

over 20 år siden

Putte

Støtter Bjarnes anbefaling av Pelz-boka. Det er skikkelig bibel, det, ja... Noe ordrik, som alle amerikanere, men de fleste vil nok kunne finne både gode råd og aha-opplevelser ved å lese den.

Ture Senior

over 20 år siden

Ture Senior

Så lenge jeg har arbeid og familien i behold blir vil hcp vippe rundt 10.

TS

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Har hørt fra "sikre" kilder at:
ved 20 HCp ergrer du deg grønn over at du ikke når potensialet ditt
ved 15 HCP går golfen utover jobben
ved 10 HCP går det også utover familien
ved 5 HCP har du verken familie eller jobb

Så er det igrunnen bare å finne hvilket mål du skal sette deg i forhold til hva du tror er potensialet.

snappy

over 20 år siden

snappy

Har du nok penger, normal fysikk, normalt myk (som en normal 30 åring) er jeg sikker på at alle kan bli scr spillere.

Leier man Butch Harmon i 2-3 år, trener 8 timer dagen er det nok i boks... Tror ikke mange er uenig med meg om dette.

Det er folk på PGA touren som begynte å spille golf i en alder av 22-23 år..

?

over 20 år siden

?

Snappy
Hvem på PGA touren begynte å spille golf i en alder av 22-23 år?

snappy

over 20 år siden

snappy

Husker ikke navnet her og nå, det var treneren min som sa det til meg... Han er i USA nå, jeg kommer tilbake med det når han er tilbake..

Kan legge til at Nick Faldo begynte veldig sent, rundt 17 år tror eg

Broren til Faldo

over 20 år siden

Broren til Faldo

Fra hjemmesiden til Nick Faldo:

"Nick always demonstrated a natural aptitude for sport, but watching Jack Nicklaus competing in the 1971 US Masters was a defining moment and inspired him to take up golf. "

I 1971 var han 14 år

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

"Har du nok penger, normal fysikk, normalt myk (som en normal 30 åring) er jeg sikker på at alle kan bli scr spillere. "

Du glemte et visst talent her... ALLE kan ikke bli scratch spillere uansett hva de bruker av penger og tid, de har det rett og slett ikke.... MEN det er jo bare min teori da.....

Avstand fra mine 7 til 0 er ENORM, men jeg gir meg ikke: jeg skal bli bedre...... Men scratch....... da må jeg vinne i lotto og spille heltid. Jeg håper HVER lørdag ;-).

Hvor ligger du på "skalan" Snappy ?

Geir H

over 20 år siden

Geir H

Dere glemmer et par greier:

1.
Nytter ikke med talent og potensiale og masse penger og nytt utstyr så lenge det mangler treningsfasiliteter.
Alle baner har driving-range, så de fleste lærer seg å treffe ballen.
Alle baner har også putting-green, så de fleste lærer seg etterhvert å komme under 40 putter på en runde.
Men der stopper det. De fleste baner mangler treningskapasitet for småspill, og det er der man henter seg fra 15 til 5 i hcp.
I beste fall finnes det ÉN chipping-green som skal betjene 2-300 spillere hver kveld i uka.... Det blir i trangeste laget, og umulig å konsentrere seg når det står andre i alle mulige avstander og man befinner seg i kryss-ild og stadig noen skal opp og plukke baller.
Mange putting-greener har også forbud mot chipping, så det blir umulig å trene på de viktige 15-20m inspillene med wedge som skal resultere i én-putt.

2.
Golfspillere er ikke som andre idrettsfolk. Svært få golfspillere trener systematisk på det de er svake på. Svært få golfspillere har andre måter å måle spillet sitt på enn vha hcp. Ola Golfspiller er for det meste ustrukturert, lite treningsvillig (vil heller gå på banen og spille = bruke tiden til å GÅ i stedet for SLÅ), og 80% av treningsslagene utføres med driver, 15% med putter og de resterende 5% med alle andre køller.

I mitt tidligere liv som langrennsløper og baneløper i friidrett var det helt vanlig at trenerne benyttet videoopptak for å forbedre teknikken, og utøverne ble anlysert opp og ned og att og fram for å finne måter å justere treningen på slik at sluttresultatet skulle bli bedre.

Jeg har ennå til gode å se en norsk pro bruke videokamera (jada, jeg vet at det finnes noen som gjør det), og baneselskapene vil helst ikke ha annet enn drivingrange med ballmaskin for det blir det masse kroner i kassa av.

Golf er ikke tilrettelagt noen steder som en høyprestasjons-idrett. Golf er en koseaktivitet der man har innført hcp-system for å slippe å prestere, og å slippe å sammenligne prestasjoner. Da får man aldri lagt fokus på netto-nivået til spillermassen, og dermed blir det ingen vits i å trene for å bli bedre.

Men det er gledelig at noen av dere har ambisjoner, håper dere lykkes.

Skal vi spille litt sammen, Runar. Vi kunne gjøre det bra hvis jeg slo ut og du spilte inn..... Dessuten trenger jeg partner til par-turneringer....

Rob

over 20 år siden

Rob

Bra innspill Geir H. Men du skjønner sikkert hvorfor det er slik at det ikke er gode nok treningsfasiliteter for unge ambisiøse talenter? Fordi banen og anlegget blir finansiert nesten 100% av slike som meg, som har golf som hobby... og som når jeg først har tid til å komme meg til banen vil spille 18 hull. Og jeg vil selvfølgelig minimere kostnadene for at jeg skal få drive min hobby, og dermed har ikke banen min råd til å bygge et bredt treningsanlegg.

Denne diskusjonen bunner uansett ut i mangel på penger, til å bygge gode nok anlegg - og til å satse på (i første omgang) ulønnsome juniorer. Kom med tippemidler. Kom med offentlige tilskudd til bygging av baner, og til driften.

Hvis ikke må vi ta tiden til hjelp. Sverige har jo fått det til.... de ligger bare 20 år foran utviklingen i Norge.

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Geir H: hehe... noen runder kan vi jo ta, men jeg har partner for par-turneringene....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her