Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hjelp, hvorfor shanker jeg?

Shankers nigthmare

over 20 år siden

Shankers nigthmare

Har 8 i HCP spillt golf i 7 år så pluselig i fjor begynte jeg å shanke. Det har aldri skjedd før, ikke som nybegynner engang.
Har selvfølgelig mistet masse selvtillit og shanker nå oftere spesilet i sitasjoner man føler seg litt under press og en annen ting er at det skjer hovedsaklig med jernene fra 8 og oppover?

Hva er hovedårsaken til shanking, rent teknisk? Overaktive armer, skulderer osv? Noen?

Noen som vet om en "drill" man kan trene på slik at man kann unngå denne grusomme sykdommen!?

Picard

over 20 år siden

Picard

Shanket meg gjennom den første mnd av fjorårs sesongen. Fikk den bort etter en protime. Hoved essensen tror jeg var å løfte armene mer rett opp i takeawayen. Men rettet på en del andre småting også, så kan kanskje være lurt å ta en protime om du har muligheten til det.

Jan B. Sørensen

over 20 år siden

Jan B. Sørensen

Slike nykker kommer når man minst aner det. Etter mitt eget hode vil jeg forsøke følgende: Still deg opp slik du føler er riktig. Slik du alltid har gjort. Flytt deg så 1/4 skolenge bakover (vekk fra ballen). Se utfallet.

Fra nettet kan jeg anbefale denne linken. (har lagt inn direkte på shank)
http://news.bbc.co.uk/sportacademy/hi/sa/golf/skills/newsid_2104000/2104080.stm

JanB

Bongo

over 20 år siden

Bongo

Horfor shanger du ???
Fordi du ikke treffer ballen så klart

Bongo

over 20 år siden

Bongo

Hvordan unngå shanking ?
Adresser med ballen foran tåa av jernet når du føler deg usikker.
Sannsynligvis har du vekta for langt bak på hælene når du adresserer og vipper litt fremover i bak- og nedsvingen.
En av Tiger Woods allment kjente hemmeligheter er at han chipper med tåa på kølla.

Golfpro

over 20 år siden

Golfpro

Shank er et svingteknisk problem. Noen sier at det sitter i hodet, slik man kan få inntrykk av i filmen "Tin Cup" hvor shanken kureres ved å snu capsen, knyte skoene feil osv. Den vanligste svingtekniske grunnen til en shank er at man kommer ned til ballen med et veldig lukket kølleblad. Da treffer man lett ballen inne på hoselen. Det er mange andre svingtekniske ting som også kan være grunnen selvfølgelig. Dette med å ta oppstillingen lenger unna ballen en normalt er bare en bjørnetjeneste som kanskje hjelper med en gang. Hvis du steller deg opp lenger og lenger unna ballen rekker du snart ikke frem! For å reklamere litt for mitt fag så må jeg si at har du er shankeproblem, så book deg en protime. Da har du svingtekniske problemer som bør løses.

Pelle

over 20 år siden

Pelle

Til Golfpro.
Lukket kølleblad ved shank ? hmm

goalpro

over 20 år siden

goalpro

blir jo helt feil. åpnet køllehode ved shank er årsaken i 99% av "shanking" Årsakene kan være mange. Da jeg shanket en periode var det fordi jeg dro hendene ned mot ballen som normalt, men rettet ikke ut håndleddene i tide, resultat, shank!

nybegynner

over 20 år siden

nybegynner

og hva er en shank?

Snart GK

over 20 år siden

Snart GK

Jeg tror shank er en helt vanlig hosel-fade.

Picard

over 20 år siden

Picard

Om køllehodet er åpent eller lukket har ingen ting å si. Som jeg skrev i et innlegg lenger oppe shanket jeg en hel del de første månedene av forrige sesong. Jeg shanket da både når jeg drawet og fadet. Shanken kom også vilkårlig om jeg slo feilslag som hooket eller slicet. Om jeg kom innenfra eller utenfra. Når jeg så til slutt fikk kontroll på shanken sammen med min pro, var det ting som angikk svingsporet som ble rettet på (altså hvor langt svingsporet går fra kroppen).

wahtever

over 20 år siden

wahtever

hva vil det si å "shanke" ?

hm

over 20 år siden

hm

at ballen flyr rett ut til høyre etter balltreff å lander i drinken til gutta på klubbhuset, enkelt og greit.

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Definisjonen tatt fra,
http://golf.about.com/cs/golfterms/g/bldef_shank.htm

“Shank”
Definition:
A severe mishit in which the golf ball is struck by the hosel of the club. On a shank, a player has managed to strike the ball with a part of the club other than the clubface - and that's pretty bad. A shanked shot will scoot a short distance, often out to the right, or might be severely sliced or hook.
Someone who shanks a lot might be said to "have the shanks" or to be "shanking it."

Snoop

over 20 år siden

Snoop

http://www.topendsports.com/sport/golf/shank.htm
Her finner dere litt mer om emnet, samt et forslag til løsning på problemet.

mann

over 20 år siden

mann

Ta en pro time, enkelt og greit!!

jiprjdipsdfjfsdp

over 20 år siden

jiprjdipsdfjfsdp

Et penere ord for shank: hozel-fade.
Høres litt bedre ut!

Doktor golf

over 20 år siden

Doktor golf

Tror mange shanker fordi de står for nærme ballen og /eller svinger på et for flatt plan. Jeg shanker en sjelden gang og avsjekk av avstand og svingplan løser dette omgående.

Picard

over 20 år siden

Picard

Kan være enig i den. Den viktigste årsaken til at jeg shanket meg gjennom de første mnd av sesongen i fjor, var nettopp denne kombinasjonen.

Goofy

over 20 år siden

Goofy

Flat sving for min del, og lite rotasjon.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her