Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva gjør daglig ledere?

Daglig leder

over 20 år siden

Daglig leder

Jeg lurer på om jeg skal søke på en ledig stilling som daglig leder i min golfklubb.
Hva gjør daglig ledere?
Er det mitt intrykk at det er mennesker fra næringslivet som gjør null og niks eller er det noen flinke der ute.
Spent på tilbakemeldinger.

Facit

over 20 år siden

Facit

Tror nok daglig ledere (i store klubber) har mer enn nok å gjøre. Men dersom du ikke vet hva en daglig leders hverdag består av, fraråder jeg deg å søke. Burde være første bud før en søker å ha et minimum av kunnskap om hva det vil si å drive en golfklubb.

Bongo

over 20 år siden

Bongo

Daglige leder på golfklubber gjør det samme som daglige leder på MacDonalds og Bensinstasjoner. De passer økonomien og styrer butikken.
Kun et fåtall norske golfklubber har daglige ledere som kan noe om golf.
Dessuten er daglige ledere i mange golfklubber sterkt overbetalt i forhold til jobben de utøver og kvalifikasjonene de har.
Sammenlignet med tilsvarende ledere i næringslivet som må sluke store mengder informasjon, ta beslutninger basert på hardt innhentet markedsinformasjon, har en høyt utviklet teft for strategier og dertil stor handlefriet, så er ledere i golfklubber bundet på hender og knær av klubbens og banens statutter.
Daglige ledere har etterhvert oppnådd altfor høy lønn. 6-800000kr for 6 mnd jobb er helt vanlig, men det er det ikke så mange medlemmer som vet eller tenker over.
Norske golfledere er blodsugere som gjør sitt til at klubbens økonomi er tung.
Oppfordrer alle til å sjekke hvor mye daglig leder i klubben deres tjener, og gjerne stille spørsmål on nivået på lønnen hans/hennes er riktig på neste årsmøte. Slik det er nå blir lønn så vidt meg bekjent aldri diskutert på årsmøter, det er fritt frem for enhver banelder å forsyne seg med det han vil ha.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Bongo viser vei her. Daglige ledere er de som gjør minst, kan minst, jobber kun når golfbanen er åpen og tar seg altfor godt betalt for det. Hvorfor det er sånn aner jeg ikke.

Til deg som vurderer å søke: Gjør det. At du ikke vet hva du skal gjøre, er sikkert bare en fordel. Hvem vet - kanskje du kan tjene masse penger på å gjøre nesten ikkeno'?

Bongo ruler!

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

For sikkerhets skyld: Innlegget over er ironisk ment...

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Det er jo legitimt og stille spørsmål ved daglig leders oppgaver/lønn (uten at jeg er enig med Bongo av den grunn). Hva er egentlig gjennomsnittslønnen til en daglig leder på en golfbane? Og lykke til du som skal søke jobb, lol.. jeg håper ikke det er min hjemmebane du skal søke på :)

GAD

over 20 år siden

GAD

Jeg ville ikke hatt den jobben i verden. Tenk å se venner å kjente forsvinne ut på banen, en etter en, og der står du å ser på.
En annen ting er at folk ikke vet om du er på jobb eller har fri når du er på klubbhuset, så du kan fort ende opp med jobbing på fritiden.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Til wahtever. Jeg er enig i at det er legitimt å stille spørsmål. Men det gjør ikke Bongo.

Bongo

over 20 år siden

Bongo

JEG HAR undersøkt, derfor et så krasst innlegg.
Og den daglige lederen på "min" hjemmeklubb (18 hulls bane øst for Oslofjorden.) møtte jeg (sammen med ene greenkeeperen) oftere ute på banen med bag enn i klubbhuset med briller. Ingen problem å kombinere DL-jobb med masse golf.

Nå vet jeg om unntak fra den litt negative beskrivelsen over, men det er altså unntak......
og Gunnar Bull kan harselere så mye han vil, dere andre kan ta en titt i kortene til den daglige lederen på golfklubben deres, så vil ihvertfall noen av dere se at det finnes mye å sette spørsmålstegn ved.

Kunne være morro å spørre G.Bull hvor mye han synest en daglig leder på østlandet med 6 mnd sesong skal tjene. Jeg er ikke så dum at jeg ikke vet det også er litt arbeid utenom sesongen, men det er heller lite. Jobben i sesongen er heller ikke særlig krevende, så lenge det er ansatt sekretær, 2 proer, 3 proshop-expeditrøerer, 2 greenkeepere, 4 i restauranten og 7 sesong banearbeidere. Pluss at et gartneri er innleid for å stelle planter og bed rundt klubbhuset. Pluss vasking og regnskapsbyrå: (årsregnskap: 117 000kr) og revisor....
Sjekket i skattelista og der hadde "min" daglige leder som var permittert 8 mnd hvert år far sin faste jobb som prosjektplanlegger i et oljeselskap) 792 000 kr brutto i 2002.
I baneregnskapet sto han oppført med 515 000kr. Han hadde altså tjent mer enn en halv årslønn (medregnet fratrekk i ligningen) på å jobbe i vinterhalvåret.
Mye å gjøre, jammen sa jeg smør....

God butikk å være daglig leder, hiv dere på, jo flere som søker jo høyere kvalitet får vi..... ikke for daglige ledere i golfklubber er alltid økonomer som vet null om golf.

Bongo

over 20 år siden

Bongo

Beklager
Feil i innlegget over. Skal være VEST for Oslofjorden, ikke øst for..
Ikke det at det gjør så mye..

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

God morgen Bongo. Jeg kan selvfølgelig ikke kommentere hvordan du oppfatter daglig leder i "din" hjemmeklubb. Jeg kommenterte ditt generelle angrep på yrkesgruppen, nettopp fordi du ikke snakket om "din" klubb, men rett og slett hele standen. Selv om du har en kvise på rumpa, betyr ikke det at alle andre også har det.

For øvrig har jeg vært medlem i tre golfklubber, og jeg har overhodet ikke den erfaringen du snakker om. Og siden du spør hva jeg mener en daglig leder i en golfklubb på østlandet burde tjene, så skal jeg svare på det. Daglig ledere er som mennesker ellers - er de dyktige, er de trolig verdt mye mer enn lønnen de får. Er de ikke dyktige, er de verdt mindre.

Dine beskrivelser av hvor lett jobben er, gidder jeg ikke kommentere. Det fremkommer ganske klart at du aldri har hatt en slik jobb, og at du selv tjener mindre i den jobben du har i dag.

Jeg kan selvfølgelig ta feil..:-)

Nysgjerrig

over 20 år siden

Nysgjerrig

Da vet jeg en del klubber det ikke kan være. Står egentlig igjen med tre alternativer.
A.....B..... Kom igjen! Kan vel like godt si hvilken klubb det gjelder nå, så spekulasjonene tar slutt

Tulling

over 20 år siden

Tulling

Jeg har også stusset over hva en daglig leder egentlig gjør, sett i forhold til at de tjener så (altfor) mye. Kunne vært nyttig hvis en av de kan gi en oppklaring?
Eller kanskje er dette noe de fleste klubber helst ikke vil skal komme frem?

Flyer

over 20 år siden

Flyer

Mange klubber drives som aksjeselskaper og må følgelig ha en daglig leder. At lønnen i flere klubber er for høy i forhold til hva som blir levert er det heller ingen tvil om. Men like viktig er det er det å se på klubben hvor mange % av den totale inntektsmasse som faktisk går med til å drive administrasjon i en golfklubb hvor hovedinntektskilden er årsavgiften?

Lønn daglig leder
Lønn markedssjef
Lønn sekretær
Lønn startere
Lønn banemarshall
Regskap
Revisjon

Som jeg ser det så er ikke bare tette dreneringer, dårlige bunkere og brune grrener som er en utfordring på kostandsbudsjettet.
Det er jo slik at det er medlemmene som betaler for denne herligeheten, og følgelig er de som må velge personer inn i styret som er villig til å se galskapen og ikke minst gjøre noe med det.

Som jeg har skrevet tidligere tror at at en strukturendring, hvor klubbene i støre grad har felles administrasjon er en løsning som vil tvinge seg frem. Dette for å kunne drive klubbene med en kostnadstruktur, slik at golfen også i fremtiden er en folkesport.

weeder

over 20 år siden

weeder

Unskyld språket, men hva faen sier dere?
Før dere går til angrep på en hel yrkesgruppe må dere prøve å finne ut realiteter!
Jeg jobber i en golfklubb i Oslo-området og er også godt kjent med de andre klubbene i området.
Disse påstandene som Bongo kommer med er faktisk helt på jordet. Men at det er foskjell på arbeidsmengde og lønn innen daglig ledere i Norge, det er klart.
Vi jobber HELE året, ikke 6 mnd som blir påstått her. I sesongen er det ikke uvanlig med 16-timers dager, spesielt under turneringer og andre arrangementer. Lønn for overtid finnes sjelden. De fleste har heller ikke ferie i denne perioden. På vinteren jobbes det vanlig arbeidstid og vel så det. Før årsmøter må det påregnes noe mer.

En gjennomsnittslønn for daglig ledere i dette området vil jeg tippe ligger på ca 450.000. Noen kan synes dette er mye, men husk arbeidsmengden som blir nedlagt. I tillegg har de fleste gått fra en mye bedre betalt stilling.

Ikke misforstå, jeg elsker jobben min! Men selv har jeg nå ca halvparten av min tidligere lønn i næringslivet. Ja, jeg spiller kanskje en runde golf på dagtid midt i uka. Men glem ikke at jeg kanskje jobbet fra 05.30 om morgenen og kommer til å avslutte dagen ca 22.00. Er det da greit å ta et par timer fri midt på dagen? Det er jo svært sjelden man får spilt mer enn 9 hull.

Dette angrepet på hele yrkesgruppen synes jeg er totalt forkastlig og jeg tror de fleste vil skjønne at dette i utgagnspunktet er mest for å provosere fra Bongos side.

Vet du hva Bongo? Jeg tviler på at du hadde klart en uke i mine sko. For det første er det klart at du ikke har den fjerneste anelse om hva jobben innebærer, og for det andre har jeg sterk tvil om din arbeidsmoral.

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Det finnes daglige ledere, også finnes det daglige ledere. Jeg har vært medlem i to klubber hvorav den ene klubben hadde en daglig leder som ikke var i nærheten av å ha peiling på hva det gikk ut på. Han var som tatt rett ut fra beskrivelsen til Bongo. Sliter man med å slå på en pc, og kan til nød strekke seg til å legge kabal bør man IKKE bli daglig leder.

Daglig leder i den andre klubben har en utdannelse øremerket for jobben. Han gjør en glimrende jobb og er i tillegg godt bevandret i det golf-faglige. Fortjener hver en krone han måtte tjene. Så det er nok forskjeller der ute.

Revisor

over 20 år siden

Revisor

Så blir det igjen bekreftet at misunnelsen er større enn kjønnsdriften her til lands. Folk er for egoistiske og smålige til å få barn. Med de holdninger som her settes frem, er det å håpe at det er disse (negative) som er de barnløse, slik at kjeden slutter der....

H

over 20 år siden

H

Bongo

Mener du at Daglig Leder ikke skal spille banen, bare sitte på kontoret?
Jeg synes DL skal spille banen og andre baner så ofte for vite hva som kan forbedres på en bane. Mye verre med en DL som IKKE spiller golf enn en som gjør det litt for ofte.
Ellers bærer dine innlegg preg av at du lever opp til nicket ditt: APEKATT

Apekatten Bongo

over 20 år siden

Apekatten Bongo

Vel, jeg ville først og fremst fart i diskusjonen.
Talleksemplene fra i går er reelle.
Og til Tweeder så kan jeg opplyse at jeg jobber ca 1000 timer mer i året enn det arbeidstilsynet tillater og har rundt 250 reisedøgn.
Jeg er/har vært medlem i mange klubber i mange land, med bl.a. Doha (Qatar) og Golf du Gouverneur (Lyon Frankrike 45 hull) som de mest fasjonable. Er medlem av 3 forskjellige klubber i Norge akkurat nå.
Jeg vet bedre enn de aller fleste her hjemme hvordan en golfklubb kan/bør/skal fremstå og drives. Jeg vet også hva en lederjobb innebære, og det på et helt annet nivå en i en lekebedrift som en golfbane egentlig er.
Tviler ikke på at det finnes alle graderinger av kompetanse i sekretariatene rundtomkring, men med unntak av én enslig klubb har jeg ikke sett noe som har imponert meg her hjemme.
Og de dårligste lederne er virkelig dårlige.
Har ingenting imot at den daglige lederen spiller så mye golf han orker.
Men slik det er nå ledes mange klubber av inkompetente personer som er mer opptatt av å være ledere enn å lede.
Vi må heller ikke glemme at det finnes MANGE frivillige som jobber gratis med arrangementer, turneringer, dugnader, osv som letter jobben til daglig leder.
Og mange daglige ledere har ingen skrupler med å dra inn all mulig annen betalt arbeidskraft for å kunne delegere jobben til.
Noen ledere jobber kanskje lange dager, men hvor mange klubber har åpningstider i sekretariatet ut over 9-16 ???
Sier ikke annet enn at golfspillerne rundtomkring bør diskutere ledelsen av klubben like mye som ledelsen skal ha økte årsavgifter og andre tiltak for å få inn mer penger. De som gjør en god jobb har ingenting å frykte, men det er tydeligvis noen her inne som ikke ønsker at denne diskusjonen skal fortsette........

weeder

over 20 år siden

weeder

Bongo: Dra diskusjonen så langt du vil, men ikke generaliser! Du skjærer alle over en kam og det blir svært feil.
Jeg kunne også slenge min golffaglige bakgrunn i bordet, men ser ingen grunn til å bli gjenkjent i et slikt forum. Det er faktisk svært irriterende å lese din generalisering, når jeg vet hva slags arbeidsinnsats og kompetanse vårt eget anlegg besitter.
Du sier samtidig at det er kun en bane som imponerer deg i Norge. Ettersom du er så fritt-talende kan du vel opplyse om hvilken klubb du mener?

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Til Bongo. Hvem som helst kan skryte på seg hva som helst, så lenge ingen vet hvem de er. Når du generaliserer som du gjør, sier det litt om din evne til å uttrykke deg. Derfor betviler jeg sterkt at du "vet hva en lederjobb innebærer". I tilfelle du faktisk vet det, så betviler jeg sterkt at du gjør noen god jobb.

Terje Lund

over 20 år siden

Terje Lund

Mongo - hvilken klubb er det du sikter til? Ville det ikke vært greit å komme med dette som en faktaopplysning, slik at det er mulig å trekke paralleller eller identifisere seg med denne saken? Kan det være at denne saken har flere sider, og at det ikke er din oppfattelse av virkeligheten som er den eneste rette.

Niels Vik i Oslo GK er det ikke, han har ingen oljebakgrunn. Bent Hinze i Tyrifjorden? Brede Kristoffersen på Bærum GK? Begge bruker briller, men jeg trodde Hinze kom fra Lyn, altså fotball...
Ellers har det jo vært en stor turnower i de andre klubbene vestenfor fjorden.

Gjorde noen undersøkelser selv, og finner ingen som driver i oljebransen "på si". Fikk du avslag på jobben du søkte som daglig leder i en klubb?

Du ville få fart på diskusjonen, men hva er den egentlige agendaen?

Tør du stå frem med navn bak disse uttalelsene, eller er det bare gruff? La gjerne debatten rase, for det finnes forskjeller - akkurat som om ingen av klubbene er like.

Du skriver videre;"...nå ledes mange klubber av inkompetente personer som er mer opptatt av å være leder enn å lede".

Du må jo ha inngående kjennskap til flere klubbers indre liv. Hvem er du egentlig, og hva vil du?

H

over 20 år siden

H

Bongo
Du sier at du vet mer enn de fleste. Men, økonomi har du ikke greie på.
Hvis du jobber 1000 timer mer enn lovlig og har 250 reisedøgn, hvor mye får du ut av de 3 medlemsskapene dine pr. år?
Det må bli dyre runder. I tillegg har du sannsynligvis tapt på aksjer i 3 klubber.
Synes ikke du er noe videre troverdig.

A

over 20 år siden

A

Satt for en stund siden på årsmøte til min hjemmeklubb å funderte på det samme spørsmålet som Daglig Leder her gjorde i første innlegg.
Hva gjør egentlig en daglig leder som fortjener over en halv mill i årsintekt. Jeg har aldrig hørt om en leder i en idretsklubb som tjener så mye når bedriften har få ansatte og få medlemmer.

Samtidig får en presentert på årsmøtet at kontigenten må økes for å forsvare budsjettet. Spørsmålet er da hvem sitt budsjett som skal forsvares, klubbens eller lederens?

Det som er mest skremmende er at det sitter mange høyt utdannede personer i samme rom og som ikke reagerer i det hele tatt. Er dette gutteklubben grei?

Til Terje Lund så må jeg si jeg er imponert over undersøkelsen du foretok. Får håpe du ikke sitter i ledelsen til en golfklubb og bruker av den tid for å debatere her på nettet. Må også si jeg ikke er like imponert av din etikette. Kalle noen for mongo er vel ikke bra.

Mitt poeng er at det bør være lov å stille spørsmål. Det er mye værre å la være, slik jeg oppfattes at det gjøres i min klubb.

Facit

over 20 år siden

Facit

Vi må vel også skille mellom hvorvidt daglig leder er ansatt i klubb er baneselskap...

Tiger Would if he could

over 20 år siden

Tiger Would if he could

ja, så er vi igang igjen.

Bongo minner meg om noen som på god gammeldags bedreviter-vis skal ha generaliserte meninger om alt, og som påtar seg kompetanse og slenger ut påstander i vilden sky, og han gjør det av samme grunn som at hunder sleiker seg selv mellom bena.... fordi han kan gjøre det....

hvorfor kan han gjøre det?
jo, fordi han er så utrolig feig at han gjemmer seg bak et nick, og da kan man ta på seg statsministermasken eller Røkkamasken eller hva som helst, og så uttale seg om hva som helst til hvem som helst.

Bongo starter årets sesong med å generalisere ledere av golfklubbene, og antakelig er det fordi han ikke får en slik jobb selv. Hele sammensetningen i hans usle påstander er av en slik karakter at jeg ikke engang tror han har jobb over hode. tipper han er 22 år, nyutdannet kverulant som bare må få ut aggresjonen på noe han selv mener er safe.

brenner tampen?

/Tiggr out

snappy

over 20 år siden

snappy

Daglig leder er ofte leder for et baneselskap.. Formann er da ofte leder for golfklubben.. De som er vanlig er at dagligleder har utdanning innen økonomi, markedsføring, idrettsledelse fra HIT osv.. Stillingen kan ofte sammenlignes med en leder i en større fotball klubb.

Den høye lønnen er jo da et lederen sitter med det øverste ansvaret.. Går banen dårlig økonomisk osv ser vi at dagligleder er den så må ta hatten å gå.....

Jobben går hovedsaklig ut på å skaffe sponsorer, og det er kansje ikke bare bare... Mange baner har luksus problem og må ikke skaffe, men velge bort sponsorer. Skal også sitte på det økonomiske ansvaret, innkjøp, lede møter osv.

Ikke kom her å si at dette er en lett jobb... I min klubb jobber dagligleder 37 timer hver uke i 47 uker, og har master grad i markedsføring....

Hva utdanning har du??

A

over 20 år siden

A

Og hva er så ditt navn "Tiger Would if he could" ?????

Ikke det nei.

Siter:
"hvorfor kan han gjøre det?
jo, fordi han er så utrolig feig at han gjemmer seg bak et nick, og da kan man ta på seg statsministermasken eller Røkkamasken eller hva som helst, og så uttale seg om hva som helst til hvem som helst."

wahtever

over 20 år siden

wahtever

kanskje det er et poeng at daglig leder faktisk forteller om sin egen stilling på årsmøtene, om noen synes at lønnen er for høy er det jo bare å ta opp, jeg vil anta at styret vil kunne begrunne lønnsnivået. men de som klager her går vel neppe på årsmøter, og er sikkert av den typen som er stille når de får sjansen til å stille spørsmål og syter om hvor galt alt er etterpå.

Bongo

over 20 år siden

Bongo

øy øy øy så gøy.
Må bare ta Gunnar Bull en gang til:
Gunnar, du er en idiot. Her diskuterer vi ikke MEG men Daglige Ledere.
Hvis du ikke kan holde deg til saken, så kan du like godt holde kjeft.
Eller i det minste starte en annen tråd om Bongo. Du bidrar men NULL i diskusjonen.

Her er så mange diskusjonstalenter som hisser seg opp om generalisering og oljearbeidere og alt mulig annet surr og vissvass. Men ingen legger konkrete arbeidsoppgaver på bordet eller gjør noe annet for å forsvare/forklare jobben til daglige ledere.

Det sier meg at jeg har rett i mine påstander, det er ikke så fælt mye å gjøre for dem, og de fleste fortjener ikke en lønn på godt over en halv million.

Men vi kan gjøre diskusjonen litt vanskeligere for dere som slenger ut påstand på påstand uten innhold.

Jeg spør: Hvilken daglig leder i en 18-hulls golfbane på østlandet har mindre enn en halv million i årslønn ???

God påske, nå drar jeg til Middelhavets bredder og koser meg med golf ei ukes tid.

Informert

over 20 år siden

Informert

Tror kanskje heller du skal omformulere spørsmålet:

Hvor mange Daglig ledere i 18 hulls baner på Østlandet har over 500 000,- i lønn. Da blir listen mye kortere...

Bongo

over 20 år siden

Bongo

Informert, du er først ut, kom med et eksempel....

instruks

over 20 år siden

instruks

Se http://www.golfforbundet.no/wip/files/pdf/1044358403.15689.960.pdfe

her er et utgangspunkt for golfklubbers organisering og hva daglig leder skal gjøre. Et ok utgangspunkt som selvsagt må tilpasses den enkelte klubbs størrelse og aktivitet. Men det bør være nok å ta tak i - ikke minst på sponsor og drift siden.

Generell misnøye og et negativt syn på alle omkring seg kan dessverre ikke en daglig leder få skikk på uten videre.

Pesto

over 20 år siden

Pesto

Hei Bongo, her har du en bane hvor daglig leder tjener mindre enn 500.000,-: Miklagard Golf.
Overasket? Sjekket regnskapet og det stemmer!

Informert

over 20 år siden

Informert

Vi kan jo nevne:

Grenland, Nøtterøy, Borre, Skoger, Kjekstad, Evje, Onsøy, Mørk, Oppegård, Nes. Dette er bare noen baner der Daglig ledere ikke tjener over 500 000,-

Spørrende

over 20 år siden

Spørrende

Er 500 000,- så veldig høy lønn det da?. I utgangspunktet ikke mener jeg. En halv mill er mye dersom daglig leder ikke gjør jobben sin. Da må han enten skiftes ut eller så må styret gi klarere ansvarsområder og oppgaver (skulle egentlig ikke være nødvendig).

I stedet for å presse lønnen ned still heller krav til resultater.

Antijante

over 20 år siden

Antijante

Hvis en daglig leder er ansatt i en golfklubb der medlemmene er mer opptatt av lederens lønn(les misunnelse)enn av selve klubben, så fri og bevare meg for en påkjenning den stakkars lederen må være utsatt for i det daglige. Hvis den gjennomsnittlige intelligens hos den enkelte debattant her på dette nettstedet gjenspeiler den gjennomsnittlige intelligens i de golfklubber som har en daglig leder, er det ikke rart at det påstås at misunnelsen i Norge overskygger seksualdriften. Finn en debattside, så finner du også debattanter med et behov for å markere seg som overskygger antall hjerneceller. Det er ikke akkurat (med noen unntak)intelligensiaen som opptrer her.

Medlem

over 20 år siden

Medlem

i Kongsberg tjener han ihvertfall godt over halvmillionen.

MongoBongo, æresmedlem i Kongo

over 20 år siden

MongoBongo, æresmedlem i Kongo

Hvorfor gidder så mange å diskutere med åpenbare provokatører? Det er jo så mange selvmotsigelser i innleggene hans at det halve kunne vært nok..

Vel, tulledebattering på nettet er jo også en hobby.

EH

over 20 år siden

EH

MongoBongo, æresmedlem i Kongo: morsomt navn, men godt innlegg.

Finn

over 20 år siden

Finn

Bli fjernmedlem i en billg klubb, så en slipper ergelsen vedr. DL sin lønn.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Tiger McWould if he could

Kjære A,

Mitt navn er Yngve Johannessen, og jeg gjemmer meg ikke bak noe nick. jeg har brukt begge navnene her, men synes nicket er morsommere enn navnet.....

I tillegg, så føler jeg ikke at man trenger å stå frem for å kommentere. det er noe helt annet å gå i bresjen med sterke påstander som er personangrep på en yrkesgruppe.
hvis man da må gjemme seg bak et nick uten kobling mot et navn, så mister innlegget troverdighet, men dersom du er uenig i min karakterisering av han som kom med disse påstandene, så er du velkommen til å mene hva du vil.......

/Tiggr out.....

TAH

over 20 år siden

TAH

Daglige ledere på golfbaner har mange arbeidsoppgaver. Jeg vet en del om dette etter å ha vært ansatt på golfbane i noen år.
Her er en liste over ting jeg kommer på nå:

- Sponsorsalg (Dette er en stor og krevende oppgave for veldig mange daglige ledere. Gjøres ofte før sesong, men en god dagelig leder bruker tid på å "pleie" sponsorene gjennom sesongen slik at de føler de får noe igjen for sponsingen sin og stiller opp året etter også)

- Regnskap (Mange baner har ikke egene økonomiansatte som tar seg av dette. Da faller ansvaret på daglig leder som må gjøre alt fra bilagsføring til diverse kalkyler på egenhånd).

- Innvestering/finansiering (Skal en ny maskin kjøpes inn til banen er det daglig leder som må vurdere diverse finansieringsløsninger og ta valget om hva som skal velges).

- Stille opp ved turneinger (Er det bedriftsturneringer eller andre store turneringer forventer veldig mange at daglig leder skal stille som representant for banen. Mange klarer seg ikke med at han stiller opp før og etter turneringen, men nesten krever at han skal være med å spille).

- Leverandører (holde god kontakt med diverse leverandører banen bruker).

- Utvikle banen (Denne arbeidsoppgaven foregår i tett sammarbeid med greenkeeper. Jeg tenker her på å se etter muligheter som kan utvikle muligheter for å forbedre banen. Her kommer ofte greenkeeper og banekomite med forslag og daglig leder må ta seg av det økonomiske).

- Markedsføring/Branding/Co-Branding (Markedsføre banen på best mulig måte. Komme frem med løsninger i sammarbeid med andre "bedrifter" på sammarbeidsavtaler etc. Et eksempel her kan være Golf + overnattings pakker.

- Rapportere til styret (Stille på styremøter for å forsvare driften av banen + + +)

Dette var noen ting jeg kom på nå. Det er sikkert mange viktige arbeidsoppgaver jeg har glemt. Det er sikkert mange rare setninger og skrivefeil i dette innlegget, noe jeg beklager, men jeg måtte skrive det fort ;)

PS. jeg mener en lønn på 500K er fullt forsvarlig ut i fra arbeidsmengde og ansvar.

mvh

TAH

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her