Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvilket slag er viktigst i golf?

Vestkantkameratene

over 22 år siden

Vestkantkameratene

Vi er en gjeng golffanatikere som til stadig diskuterer hvilket slag som egentlig er viktigst. Altså kan det dreie seg om en lang drive, en putt, en kort innspill eller er det lange innspill? Hva skiller klinten fra hveten?
Noen av gutta påstår at det er hull nitten som er viktigst, men vi er vel enige om at et godt nærspill er viktigst, eller?

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Har faktisk lest at en kjent golfpro fikk det spørsmålet en gang, og han svarte: det viktigste golfslaget er det neste !! Smart svart egentlig. Men det er jo faktisk helt riktig. Slagene du HAR slått kan du ikke få gjort noe med, men det neste kan bli perfekt !!

Uansett: ALT er viktig hvis du skal kjempe i toppen i verden, men sitter ikke puttene, da hjelper det ikke hvor god du er på resten.

Det som skal sies

over 22 år siden

Det som skal sies

er sagt.
Bra svart Runar.
Forøvrig er chip'en det slaget som er mest nyttig til å rette opp en dårlig drive eller et dårlig innspill med.
Klarer man seg med én putt etter et inspill fra 30-40 meter har man kommet langt.

Forøvrig merkelig hvor mange golfere som har driver til 5000 kr, men mangler Gap-wedge. Dere kan ikke ha forstått mye.

Per Kristian

over 22 år siden

Per Kristian

Hørte en gang en som sa at det viktigste slaget i golf er birdie-slaget! Det vil si at det viktigste slaget for deg vil endre seg ettersom du blir bedre. Tren på birdie-slaget og du vil sannsynligvis få et nytt birdie-slag! For en høyhandicapper er sannsynligvis birdie-slaget et slag fra fairway, for en litt bedre spiller sannsynligvis rundt greenen og for en som treffer greenen ofte vil det være putting. Det dette bunner ut i er vel at for de fleste av oss er nærspillet viktigst...

Thor E.

over 22 år siden

Thor E.

Unnskyld min uvitenhet, hva er Gap Wedge?

Olaf E. Roalkvam

over 22 år siden

Olaf E. Roalkvam

Vestkantkameratene!

Det viktigste slaget er:
Hvert eneste et!
mvh
Olaf E. Roalkvam

Lars Chr. Hansen

over 22 år siden

Lars Chr. Hansen

Til Thor E.

Køllene fra 6 jernet og opp til PW har et innbyrdes forskjell i LOFT på 4 grader. Sammen med 1/2 " forskjell i lengde på køllene gir dette f. eks 10 meter forskjell i slaglengde mellom køllene. Mellom PW og SW er det ofte 6-8 grader. Det betyr at de fleste har et lite problem på visse innspill med full sving. En PW går f. eks 110 meter, og da vil SW gå ca 80 meter ved full sving. Det betyr at du ikke har en kølle i bagen som gjør 100 m (ved full sving). En GW/AW(approach Wedge) på 51-52 grader vi dekke dette behovet. Mange foretrekker å legge f. eks 3 jernet i bilen og i stedet ta med nettopp en slik kølle fordi det er viktig å gjøre gode og sikre innspill.
Det kan, og vil sikkert sener bli argumentert mot dette fordi man, hvis man er god nok, kan tilpasse slagene sine med ballplassering og svinghastighet for nettopp å dekke slike mellomdistanser med eksisterende køller, men dette er faktisk ganske vanskelig selv for meget gode spillere. De fleste av mine professjonelle og elite amatørkunder har en Gap Wedge i bagen. Til ettertanke?

Golfhilsen fra

Lars Chr. Hansen

Gary Player

over 22 år siden

Gary Player

Alle slag er like viktige. Alle slag teller og er derfor matematisk like viktige.

På et medium nivå er min erfaring at gode chipper kan redde mange dårlige runder.

På toppnivå er vel alle enige om at puttingen er det slaget som skiller klinten fra hveten.

Fred Golf

over 22 år siden

Fred Golf

Til Lars Chr. Hansen: Hva med en lob-wedge, 60 ca? Hvor viktig vil du si denne er?

Lars Chr. Hansen

over 22 år siden

Lars Chr. Hansen

Hei Fred

Den kølla har skaffet meg mange gleder og samtidig mye hodebry. I den ene perioden kan jeg "leke" meg med den rundt greenen og være helt sjef, mens andre ganger blir det bare tull.
Det jeg imidlertid har funnet ut er at jeg er avhengig av å ha et par stykker tilgjengelig, avhengig av hvilke forhold jeg spiller under.
Hvis roughen er dyp og bunkersene er myke, eller banen er våt, spiller jeg med en med 14 grader sålevinkel og bred såle. Dette for at kølla ikke skal grave seg ned i møkka. Er det hardt på fairway og kort rough med grunne og harde bunkere velger jeg den med smalere såle og mye mindre sålevinkel 6 grader(bounce).
Værre er det når forholdene inneholder blandinger av disse alternativene. Foretrekker da å kikke på kvaliteten på roughen. (Jeg er der en del kan du si). Mye bounce på hardt underlag gir ofte kakking, og motsatt med lite bounce på dypt/vått underlag kan gi feite slag. Med 60 grader å rutte med blir resultatet ganske nedslående. Jeg får panikk når jeg adresserer en hi-bounce kølle på hardt underlag. Det lukter kakking lang vei! Torpedering av ivrige puttere på greenen er et kjent fenomen, ikke sant?
Om kølla er viktig eller ikke får være opp til hver enkelt, men som en generell anbefaling vil jeg si at den kanskje bør ligge i bilen inntil du blir trygg på SWen din. Ta iallefall hensyn til underlaget!!!

Golfhilsen fra

Lars Chr. Hansen

Kutt ut Sand-wedgen

over 22 år siden

Kutt ut Sand-wedgen

56-graderen ble "oppfunnet" den gangen pro-ene spilte "rene" slag fra sand-bunkeren, dvs traff ballen rent FÖR wedgen grov seg ned i sanden.

Den gangen, for 50 âr siden brukte proene mykere baller med betydelig mer spin, og stolte pâ â fâ backspin fra sandbunkerne.
Nâ har de fleste proene, og i särdeleshet de som topper statistikkene for sand-saves, gâtt over til â bruke lob-wedge i stedet for sandwedge.

Selv la jeg bort sand-wedgen i 1996, og har ikke savna den en dag. Jeg har 3 lob-wedger med hhv 4, 7 og 13° sâlevinkel som jeg bytter om â bruke etter hvor hard sand det er i bunkersene. Enkelte ganger drar jeg ogsâ med en 64° Hi Lob Wedge. Den er suveren nâr man skal vippe over f.eks. en sandbunker og inn pâ greenen uten at sikkerhetsmargin og trill sender ballen langt forbi flagget.

Ved â öke loft-vinkelen forandrer lengden seg mindre etter hvor hardt jeg slâr, og det blir mye lettere â dosere riktig.

Det er närspillet som gir lav score, sâ derfor er det viktigere â ha et bredt register wedger.

Spiller man pâ 90 slag vil minst 60 av dem bli slâtt fra mindre enn 100m fra flagget. Da hjelper det ikke â ha en haug med wood'er.

Det som sjokkerer meg mest er at det er bortimot umulig â oppdrive Gap-wedger og Lob-wedger i seriöse golfbutikker som til gjengjeld flommer over av moteriktige ubrukelige hybrider, chip'ere, resque-köller og anna tull som forsvinner bâde fra markedet og golfbag'ene etter noen fâ mâneder.

Jeg anbefaler fölgende närspillsköller:

Pw: 46° for inspill fra ca 100m
Gw: 50° for inspill fra ca 80m og "chip&roll"-slag
Sw: 54° for inspill fra ca 65m og "chip&roll"-slag
Lw: 60° for inspill fra ca 50m og sandbunkere

Hilsen KölleKalle

DPF

over 22 år siden

DPF

Var det "det viktigste slaget" eller var det krangling om loftene på det utallige wedgene?
Det viktigste slaget i golf er bestandig det neste.

J.O.

over 22 år siden

J.O.

De viktigste slagene er de to siste på hvert hull.
Poenget er at en tabbe, feil, eller dårlig slag her ikke lar seg ta inn igjen.

Hvis man fra 20 m utenfor hullet slår seg inn 3 m fra hullet i steden for
1 m, betyr det som regel et ekstra slag!

Sikter du på et sted på fairway og bommer med 30 m fra tee, er det
ofte ingen krise, med mindre man havner i en eller annen form for hinder el.l.

Just my 5 pence...

Eigil

over 22 år siden

Eigil

Alle slag er viktig å mestre, men noen er etter min mening mer avgjørende for spillet. Har man rimelig kontroll på de lange slagene, er nok innspillet det mest avgjørende. Grunnlaget for hvor mange putter man skal bruke blir avgjort av godt eller dårlig innspill.

evo narg

over 22 år siden

evo narg

Og da er det ikke dumt å ha noe i baggen som tar deg ut av litt rough fra 170 - 200 m. En hcp.spiller har nok mer å hente ved å ha 7wood, 9wood, rescue.....enn å velge mellom ulike lobwedger med forskjellig bounce. Hvis man da ikke kun finner det lang utslaget sitt på fairway!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her