Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Toski blades eller Kzg ZO

yabbas

over 20 år siden

yabbas

liker bladkøller og skal ha Tsoki eller KZG, hvilke kølle er mest lettspillt, playabilityfaktor osv....

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Toski bladkøller T-54 Forged har en MPF = 666, dvs "game imrpovement". KZG ZO vet jeg ikke MPF for, men det KZG kaller lettspilte jern og som anbefales til høy hcp'ere (KZG MC-II) har MPF = 445, dvs "Conventional".

Begge har liten eller ingen offset.

Toski er dermed vesentlig (?) mere lettspilt.

ja

over 20 år siden

ja

Toski har noen nydelige blades og er faktisk ganske lettspillte ja!

Om de er lettere enn KZG vet jeg ikke, har ikke prøvd dem

Dubbas

over 20 år siden

Dubbas

Hvor kan jeg kjøpe Toski jern.

hm

over 20 år siden

hm

http://www.divotmasters.com

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Alle produkter fra Toski golf kan kjøpes fra nettogolf.com.
Proen på Elverum spiller med Toski T 54, montert med Penley Stelth 70.

hm

over 20 år siden

hm

via www.divotmasters.com får man T 54 fra 2400 kr og oppover (max 3600), Madz modeer tar vel rundt 15000....(inkludert tilpassing)

Divotmasters har også en meget dyktig køllemaker, har kjøpt køller der som jeg har fått testet i Oslo og alt var perfekt satt sammen!

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Børje:
Jeg finner ikke T54 på nettogolf.com

hm:
Du sliter litt med både kunnskap og heldninger ser jeg. Hva er din begrunnelse for kommentarer vedr Matz Modeér?

hm

over 20 år siden

hm

Erine Ho: Spillepartneren min kjøpte T 54 med 3 target wedger pluss en putter av Matz for 15000,- pluss putter som heller ikke var billig. Tror alt kom nesten 18000,-
Jeg kjøpte akkuratt det samme vi nevnte nettsted til 8500,- og det var med driver og 3 wood fra KZG!

Hva er det du tviler på når det gjelder kunnskapene mine?
Og holdningene mine, hva er galt med dem?
Og svarte vet du om noe av det overnevnte?

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Prøv å regn ut prisen en gang til hm, det er noe som heter frakt og moms også, da får du en minstepris på over 3500 kr. Dessuten oppererer de med 30 dagers garanti, mot to år her hjemme.
Prisen hos nettogolf.com må du kikke etter der, de legges inn i dag.
Skrev at proen på Elverum spiller T 54, det var skrivefeil. Han spiller T 55.

hm

over 20 år siden

hm

betalte 80 dollar i frakt (ca 500,-) 25%moms ca 2400.- Fremdeles sinnsykt mye billigere enn Matz Modeer

Uanset å kjøpe bladkøller som ikke er tilpasset spilleren er håpløst, vet ikke hvordan nettogolf bygger og tilpasser sine sett, det skal sies.

hm

over 20 år siden

hm

Under halv pris faktisk. Etter et par telefonet til våre to "kjente" køllemakere er det fakta.

Grei deal for meg!

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

hm : Jeg var noe sleivete i siste kommentar (er syk, golf syk og sitter hjemme og furter), men for å svare på dine spørsmål:

1.Kunnskap om prisnivå, men jeg ser av de siste innleggene at det har bedret seg.

2. Holdninger. Hvorfor skal noen hele tida drite ut seriøse køllemakere uten solid forankring i fakta og virkelighet?

3. Hva jeg vet om ovennevnte kommer fram i alle mine innlegg. Jeg forsøker å debatere ut fra kunnskap og fakta, ikke meninger (vanskelig skille noen ganger, men jeg prøver).

Strid til side.

Hvordan er du fornøyd med dine køller fra divotmaster?. Er det T54?. Hvordan foregår tilpassningen hos divotmaster, er det kunden som oppgir spesifikasjoner på skaft, lie etc, eller baseres den på kropsmål slik som hos tgw?

hm

over 20 år siden

hm

Mener ikke å drite ut seriøse køllemakere som Matz Modeer, han er et geni, men et dyrt sådan!

Jeg gikk til custom golf, fikk mine "mål" for 300,- mener jeg å huske.
Sjekket ut diverse nettsteder som solgte KZG og Toski ettersom det var det jeg var ute etter.
Divotmasters var svært kundevennlige og svarte på mail sent og tidlig. Køllemakeren er også medlem av PCS (Class A Certified Clubmaker with the Professional Clubmakers Society)

Det var nok for meg, fikk altså settet til ca 11000 inkludert moms og frakt i Norge måtte jeg betalt ca 20700,- for samme settet, kjøpt hos køllemaker vel og merke.

Køllene fungerer utmerket og jeg er stålende fornøyd! (Har også fått dem sjekket av Norsk køllemaker, det endte med diagnose "feilfritt")

God bedring!

Eneste normale mann her.

over 20 år siden

Eneste normale mann her.

Jeg ler så jeg rister.
Dere middelmådiggolfere snakker kølletilpasning som om dere spiller på touren. Ola Pottit (grønn pottit) diskuterer og vurder kunnskapene til Matz og Co.
Hvorfor ikke stikke innom hjelpemiddelsentralen. Servicen dere får der står mer i stil med både intelligensen og golfnivået deres.
Heldigvis er jeg en helt grå kjedelig anonym standard gjennomsnittsmann så jeg kan trygt handle i butikken uten å bli skutt i hjel med laser og radar.

hm

over 20 år siden

hm

Forvenet du et fornuftig svar på ditt svært ufornuftige innlegg?

Eneste normale mann her

over 20 år siden

Eneste normale mann her

Nei, jeg forventer at denne diskusjonen punkterer

H

over 20 år siden

H

La nå de som ønsker å bruke pengene på dyre fine køller gjøre det, og la dem diskutere. Kan vel ikke være noe galt i det. Alle vet at det allikevel ikke er utstyret som teller i forhold til en spillers egenskaper, men jeg skjønner at det kan være morro å ha fine køller. Jeg har innsett at mine egne evner er langt semre enn det utstyr jeg har i bagen og at jeg kun blir bedre av trening, men fritt frem for de som ønsker å gjøre noe annet.
De som er like hekta på biler eller båter bruker det mangedobbelte på sine hobbyer.
Golf er i det minste sunt, tror jeg.

hm

over 20 år siden

hm

Dyre køller, fine køller?? Dette er reltativt ukjente køller, langt billigere enn køller fra Callaway, Titleist osv osv....

Hvis 10000,- for et fullt sett (14 køller) er for dyrt for en som forsøker å gjøre noe med idretten han/hun driver, bør han finne på noe annet, løping i skauen er visstnok ganske billig!

Eneste normale mann her

over 20 år siden

Eneste normale mann her

Ingen andre idretter har utøvere som har et så klin kokos guddommelig forhold til utstyret sitt som golfere. Det har dannet seg en stor gruppe skrullinger som er mer hekta på golfkøller enn den ivrigste skjørtejeger er på damer.
Dere går helt av skaftet så snart Callaway kommer med en liten endring på kantbretten på jernene sine, eller når Taylor Made setter noen utvendige bolter i den uhyggelig knudrete stygge driveren sin.
Dere synest himmelriket kommer hoppende når dere har fått tynt et nytt dyrt køllesett ut av familiebudsjettet på bekostning af kjerring og unger, og så finner dere ute ved en tilfeldighet at det 25 år gamle settet som dere aldri fikk solgt gir like gode resultater.
Gå til psykolog, han kan hjelpe mot besettelse og tvangstanker.

Det ville selvfølgelig bli like ille om bilentusiaster begynner å diskutere hvilke nakkeputetrekk, girstangkuler og hjulmuttere som fikk bilen til å gå fortest, men slikt finner man selvfølgelig ikke.
Hva er det med golf som til de grader bryter ned IQ-nivået hos menn ?? (kvinner ser ut til å være immune mot sykdommen)

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Til "Eneste normale mann her":
Det går tydelig frem av intensiteten i innlegget ditt at på seg selv kjenner man andre.

Picard

over 20 år siden

Picard

"Eneste normale mann her": Du har tydligvis veldig lite greie på golf og trenger å heve kunskapsnivået før du hiver deg inn i en debatt på denne måten.

Utstyret er veldig viktig i golf. Jeg vet du setter det på spissen når du sier at man kunne spilt like bra med et 25 år gammelt sett. Men man skal ikke lenger enn 5-6 år tilbake i tid før du mister 20-30 meter på driveren. Disse metrene kan utgjøre store forskjeller pga. at du da tar enkelte hindre ut av spill. Også hva gjelder jernsett er det nok gjort større forbedringer enn du tror de siste 5-6 år. Køllene blir mer og mer lettspilte, f.eks. større og større sweetspot, og det er jo nettopp den gruppen av golfere man finner her inne som virkelig får glede av disse forbedringene. Tror nok Tiger gir faen i hvor stor sweetspot han har, han treffer den uansett. Til slutt kan man også legge til at golf er mye psykologi, og da er det viktig å ha troen på de køllene du har i baggen. Om du går i den tro at ditt 5 år gamle sett er utdatert og vanskelige å spille med, ja da kommer du ikke til å spille mye bra heller.

Derfor diskuterer vi utstyr her..

Sol

over 20 år siden

Sol

Er ikke det ett lite faresignal da, jeg mener - eneste normale mann i flokken - når alle de andre er gale så kan de slå veldig fort tilbake til den "eneste"

Nick

over 20 år siden

Nick

Eneste normale mann, du er ikke helt alene. Jeg er så hjertens enig.
Det blir fler og fler som går i markedsføringsfella, og tror de kan kjøpe god golf. Vi ser dem i alpinbakken også. Middelmådige alpinister med det siste,beste,dyreste utstyret, som garantert blir byttet ut neste år

Eneste normale mann her

over 20 år siden

Eneste normale mann her

Picard, jeg er helt enig i at utstyret har utviklet seg mye siste årene. Særlig drivere og puttere.
Men her diskuteres BLADES av middelmådige golfere som burde holde seg til X-18, RAC-OS og G2.
Det er så innihel.... komisk, jeg ler fortsatt......

Picard

over 20 år siden

Picard

Greit. Er også noe forundret over at så mange diskuterer blades her inne. Man bør ikke en gang tenke på blades uten at man spiller på en eller annen tour. Men jeg vil ha meg frabedt utsagn som at golfere er en eneste stor gruppe skrullinger som er mer hekta på golfkøller enn den ivrigste skjørtejeger er på damer. De fleste diskusjonene er nyttige og informative.

Buying Tips

over 20 år siden

Buying Tips

Buying Tips
Is anybody really good
enough to use blades?

Almost 90 percent of the nation's best amateur golfers (scratch to 10-handicappers) have game-improvement irons in their bags, according to the Darrell Survey. And most likely, you should, too. Industry experts agree today's cavity-back irons, with lower and deeper centers of gravity, allow golfers to launch the ball higher. The only downside to the technology is a decrease in workability, especially when hitting a low, penetrating shot. But then, if you buy a complete set of blades on the off chance of teeing it up in heavy wind, you're either knowledgeable enough to go shopping on your own or you're the type of person opponents want to substantially up the nassau on--and it's a good wager if it's the latter. The average golfer plays about 20 rounds of golf a year versus Vijay's 250. Do the math--you shouldn't be using blade irons unless someone is giving them to you. -- C.S.

hm

over 20 år siden

hm

"Man bør ikke en gang tenke på blades uten at man spiller på en eller annen tour"

Hva er det for noe tull å si??

Picard: Hva slags forutsetninger har du for å uttale deg om dette?
Kom med et godt svar så skal jeg holde munn.

hm

over 20 år siden

hm

Det diskuteres Blades av merke Toski T54 som er "game-improvement iron" MPF 666, djevelens verk!

Suppegjøk

over 20 år siden

Suppegjøk

Hei folkens,

Jeg er en av suppegjøkene som kjøpte seg blades for et par år siden. Dum som jeg var med tosiffret handikapp og greier. Første runden jeg spilte med dem var en drøm, spilte meg ned i hcp til og med. Selvfølgelig skriker alle til meg at de er altfor vankslige osv, men de er jo usedvanlig pene da... også så godt det er når man treffer... Det er nå litt stas å like de køllene man har i bagen er det ikk edet da? Mitt valg er ganske enkelt å beholde de uregjerlige, men vakre rene linjene i bagen, og håper jeg fortsatt kan få lov til å ta det valget selv. Hadde sikkert hatt +2 i hcp om jeg hadde spilt med de jerna man bare kan stille inn slik at de slår av seg selv, men det har jeg altså valgt å ikke gjøre!

Lykke til med sesongen folkens ;o)

hm

over 20 år siden

hm

Skiftet selv fra Titleist 762 som er "utrolig" vanskelig å spille med også i følge MPF. Det eneste jeg kan utsette på Blad er 2-3-4 jernene, de har jeg i cavity-back.

Spiller strålende og som du sier, det finnes ikke penere køller enn blades.

Picard

over 20 år siden

Picard

hm: Jeg satte det nok litt på spissen. Det jeg mener er at man skal ligge temmelig nære null i hcp før man vil ha glede av blades. Så jeg mener at om du ikke en gang er på Amatour nivå så har du nok mer glede av å spille med cavity back baserte køller. Jeg har ingen andre forutsetninger for å si hva jeg sier enn min store interesse for golf og mine mange diskusjoner med proer i Stavanger distriktet.

Picard

over 20 år siden

Picard

Skal også nevnes at jeg tenker kun på hva du gjevnlig kunne gått lavest score med. At blad køller er vakre og at de er de beste de dagene svingen sitter bestrider jeg ikke. Så om man vil velge dem av den grunn respekterer jeg det.

Eneste normale mann her

over 20 år siden

Eneste normale mann her

Nå ble diskusjonen mye bedre.
Snakker vi om forfengelighet hører blades absolutt hjemme i bag'en.
Bare det at hvis du vil beholde skjønnheten på bladene dine må du dekke dem til med hodebeskyttere i palst eller neoprene. Og da er du like langt....
Men det er jo fullt mulig å gjøre som mange: La bagen stå og skinne utenfor klubbhuset eller ved puttinggreenen der det går flest forbi. Da ser dere nok kjempeknæsje ut med gul strikkavest, rutete bukse og blades.
Husk at Mizuno og Titleist har høyest snobbefaktor.
Men nå er redningne her om noen få uker.
For da kommer Callaway X-tour og de har høyest snobbefaktor i verden og er i tillegg lettspilte for Ola Forfengelig som ofte har mellom 10 og 15 i hcp. Du kan få dem for ca 6500 kr + frakt og moms fra USA. Tipper 12000 i norsk butikk.

hm

over 20 år siden

hm

9999,- billigst i Norge (Losby) dett er ca pris

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Vet ikke hvilken klubb du spiller på, u-normale mann, men det er svært sjeldent jeg ser noen spille med bladkøller. Og de jeg engang ser med bladkøller, ja, de *kan* spille. Av samtlige utsalgssteder for golfutstyr i hele Norge finnes det maks en håndfull som har bladkøller tilsalgs.

Til info:
Callaway X-tour er ikke bladkøller. De er smidde cavity back køller.

Putte

over 20 år siden

Putte

Eneste normale mann her, og andre... Dere har rett, men ikke hele bildet. Saken er jo den at golf består av ulike ting. Velkjent er det at spillet inneholder subspillene "fra tee til green", og "putting", men det er jo også verdt å merke seg at utstyrs-mani og kverulantisme for de fleste er vel så viktige delaktiviteter! Vi kjøper jo ikke stadig vekk nye køller for å spille bedre! De som sier det prøver enten å lure seg selv og/eller andre. Nei, vi kjøper dem jo rett og slett fordi det er gøy å kjøpe nye køller, samt å diskutere kjøp av nye køller!

Sånn er det bare.

Eneste normale mann her

over 20 år siden

Eneste normale mann her

Dette blir bedre og bedre.
Nå har vi fått frem at man kjøper bladkøller fordi det er gøy å kjøpe køller og fordi de ser fine ut i bagen.
Men hvorfor ikke da diskutere nettopp dette, hvordan de spiller er jo nesten uvesentlig, for det er sant som Bob Peru sier, man ser nesten aldri noen som spiller med bladkøller.....

hm

over 20 år siden

hm

Oså tull,på P4 tour er det flere som spiller med bladkøller. Jeg vet ikke hva slag nivå dere andre rent spillemessig.

Jeg spiller med bladkøller fordi jeg spiller best med dem, hadde jeg spillt best med callaway big bertha hadde jeg spillt med med.
Hvordan de ser ut har ingen betydning for meg, at bladkøler ser fine ut ved adresering er jo bare en bonus.

BLADESPILLER

over 20 år siden

BLADESPILLER

hm: Helt enig; Jeg spiller med Mizuno MP33 blades. Aldri vært så fornøyd med spillet mitt.

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Mye tøv og en god del fornuft her nå.
Jeg har hatt den store glede å få bygge opp flere sett med blades, til spillere som så absolutt vet hva de vil ha og hvorfor. Dette er absolutt ikke spillere med høy harryfaktor og sigarføring som vil vise seg fram. De som kjøper blades er spillere som kan å spille golf, og som vet hvilke køller som gjør en god jobb.
Det som kjennetegner denne gruppen av golfspillere, er at de har godt kjennskap til golfutstyr, og hva som passer best. Når det også er trivelige folk som vet hva de vil, ja da er det bare en fornøyelse å jobbe med dem.
Det må også legges til i denne diskusjonen at mange deler opp settet, slik at de har Cavity back 2, 3 og 4 jern, og blades i resten av settet.

hm

over 20 år siden

hm

Børje:
Hva mener du om KZG Vs Toski. Du kjenner kanskje til KZG også og kan uttale deg litt mer spesifikk.

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Jeg har ikke lyst til å sette noen merker opp mot hverandre, da jeg ikke kan sies å være objektiv som selger av bare det ene merket.

Eneste normale mann her

over 20 år siden

Eneste normale mann her

Hi folks, I'm back from PARTY

Tren med blades, konkurrer med game-improvement.
Det hjelper spillet garantert.......

kølla

over 20 år siden

kølla

Eneste normale mann.
Ditt innlegg er fornøyelig lesing, og du har min støtte.
Mange av debattantene på denne tråden har ikke filla peiling på golf. De leker bare at de har det!
Børje Pedersen
Slik som jeg ser det, er du alltid enig med majoriteten, det vil si de innleggene som du uten å få kjeft, kan støtte. For meg kan du gjerne drive på med din markedsføring på dette forumet. Jeg synes allikevel det er litt søkt når du langt nede på innleggsida bestemmer hvem du skal støtte. Hadde du vært litt ærlig, ville du støttet eneste normale mann som leverer et innlegg det står respekt av. Forøvrig skulle det vært greit å vite hvilket handicap du har hr. køllemaker. Du snakker som om du er en scratchspiller.

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Heldigvis er det opp til meg og ikke Kølla hvem jeg vil støtte, uten at jeg kan se å ha støttet noen i denne tråden. Ellers så vil jeg gjerne støtte den eneste normales siste råd. Det er desverre for mange som spiller med vanskeligere jern enn de burde.
Har forøvrig hvert med på denne tråden fra starten av, faktisk fra topp til bunn. Håper Kølla følger litt mere med senere når han vil kritisere.
PS. Jeg er ikke noen topp golfspilleer, men jeg håper jeg kan mere enn Kølla om utstyr.

Toska

over 20 år siden

Toska

Ingen tvil. Toski blades er konger

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her