Jon Arne Glomsrud
Hva kreves ? Jo trening og atter trening og den skjer ikke på golfbanen... men på treningsfeltet !
De som driver med golf som rekreasjon, som spiller en gang i uken i hyggelig lag og er fornøyd med å komme seg hyggelig igjennom runde etter runde, år etter år bør ikke ha noe å utsette på kostnadsnivået i Norge. Aksjen er overkommelig og årsavgiften spiller en aktiv mosjonist inn greit ila et år.
Men for den som vil bli så bra som mulig finnes det et kostnadshinder mot nok trening. Driving-rangen ! Her koster ballene ca krone stykket og dersom en meget ivrig amatør vil trene 5 ganger i uka á en time (da blir det fort 300 baller pr gang = 1500 baller) vil det bli svimlende summer. Dog er nærspill like viktig og det koster jo ikke noe særlig. La oss si at er man meget ivrig med ubegrenset lommebok kan treningen fort koste 2000-4000 pr måned.
Jeg vet at rangen er en meget viktig inntektskilde for å dekke golfbanenens kostnader, men antagelig et hinder for rekrutteringen av gode spillere ned mot scratch. Les dette som gode amatører som kan skape et bredt solid lavhandicappet miljø som talentene kan utvikles i.
Det finnes sikkert ordninger, men jeg mistenker at dette er mest for talentene som allerede har blitt mye bedre. Dette er meget viktige ordninger for å gi mulighet spesielt for "fattige" unge talenter.
Mosjonistene som slå en bøtte før hver runde kan godt betale opp mot en krone ballen.
Da gjenstår det å finne ut av hvem skal få det billig og hvem dyrt ? Hvordan skal utvelgelsen skje ? Tja, det finnes nok av kreative kostnadsmodeller som kan ta vare på dette, f.eks årskort på baller der ballkostnaden går ned for hver gang man drar kortet i ballmaskinen. De som slår 30 bøtter i året betaler f.eks 800 og de som slår 300 bøtter betaler 2000 ?
Saken er vel at betalingsviljen setter begrensningen her. Dersom man kan slå 10000 baller for 2000 er det noen som vil gjøre det og de vil slå seg fortere ned i hcp...
De som slår en bøtte før runden fortsetter med dette...
Ikke glem hva målet egentlig er med dette innlegget, jeg vil ikke skvise golfbanenes driftsbudsjett, men skape grunnlag for flere gode spillere som slår på dem.
Jeg tror at unge talenter vokser sikrest opp som gode golfspillere dersom de får god støtte også sportslig fra familie, frivillige og tillitsvalgte. Pro'en er viktig, men kan aldri utfylle det 10 ganske gode voksne kan utrette i sosialt lag, på banen, i båsen ved siden av, på treningsfeltet, etc, etc.