Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kostnader og rekruttering

Jon Arne Glomsrud

over 20 år siden

Jon Arne Glomsrud

Jeg er en fersk golfspiller, tok grønt kort i høst og har falt helt for dette. Jeg har tidligere satset seriøst en 5-10 år innen en individuell idrett, så jeg tror jeg vet noe om hva som kreves for å virkelig bli god i en idrett.

Hva kreves ? Jo trening og atter trening og den skjer ikke på golfbanen... men på treningsfeltet !

De som driver med golf som rekreasjon, som spiller en gang i uken i hyggelig lag og er fornøyd med å komme seg hyggelig igjennom runde etter runde, år etter år bør ikke ha noe å utsette på kostnadsnivået i Norge. Aksjen er overkommelig og årsavgiften spiller en aktiv mosjonist inn greit ila et år.

Men for den som vil bli så bra som mulig finnes det et kostnadshinder mot nok trening. Driving-rangen ! Her koster ballene ca krone stykket og dersom en meget ivrig amatør vil trene 5 ganger i uka á en time (da blir det fort 300 baller pr gang = 1500 baller) vil det bli svimlende summer. Dog er nærspill like viktig og det koster jo ikke noe særlig. La oss si at er man meget ivrig med ubegrenset lommebok kan treningen fort koste 2000-4000 pr måned.

Jeg vet at rangen er en meget viktig inntektskilde for å dekke golfbanenens kostnader, men antagelig et hinder for rekrutteringen av gode spillere ned mot scratch. Les dette som gode amatører som kan skape et bredt solid lavhandicappet miljø som talentene kan utvikles i.

Det finnes sikkert ordninger, men jeg mistenker at dette er mest for talentene som allerede har blitt mye bedre. Dette er meget viktige ordninger for å gi mulighet spesielt for "fattige" unge talenter.

Mosjonistene som slå en bøtte før hver runde kan godt betale opp mot en krone ballen.

Da gjenstår det å finne ut av hvem skal få det billig og hvem dyrt ? Hvordan skal utvelgelsen skje ? Tja, det finnes nok av kreative kostnadsmodeller som kan ta vare på dette, f.eks årskort på baller der ballkostnaden går ned for hver gang man drar kortet i ballmaskinen. De som slår 30 bøtter i året betaler f.eks 800 og de som slår 300 bøtter betaler 2000 ?
Saken er vel at betalingsviljen setter begrensningen her. Dersom man kan slå 10000 baller for 2000 er det noen som vil gjøre det og de vil slå seg fortere ned i hcp...
De som slår en bøtte før runden fortsetter med dette...

Ikke glem hva målet egentlig er med dette innlegget, jeg vil ikke skvise golfbanenes driftsbudsjett, men skape grunnlag for flere gode spillere som slår på dem.

Jeg tror at unge talenter vokser sikrest opp som gode golfspillere dersom de får god støtte også sportslig fra familie, frivillige og tillitsvalgte. Pro'en er viktig, men kan aldri utfylle det 10 ganske gode voksne kan utrette i sosialt lag, på banen, i båsen ved siden av, på treningsfeltet, etc, etc.

Hen Bogan

over 20 år siden

Hen Bogan

1 time er 3600 sekunder.
300 baller på 3600 sekunder betyr 1 ball hvert 12'e sekund.
Hva er det for slags trening?

Olle

over 20 år siden

Olle

Tror ikke det var poenget i innlegget over.

Mulligan

over 20 år siden

Mulligan

Hei.
Jeg ser poenget ditt, men vil si at 300 baller per gang er altfor mye! Hvis du skal ha noe kvalitet i treningen din, vil det ikke være nødvendig med mer enn kanskje 60-80 baller i løpet av en økt. Dette vil da være vesentlig rimeligere enn det du antyder.
Du bør ikke være en mascine gun killer som pumper ut baller, men isteden være skikkelig konsentrert ved hvert slag, og øve på forskjellige typer slag og forskjellige lengder. Det vil gi deg mer kvalitet.

Enkelte steder kan man kjøpe klippekort på baller, og da blir det noe rimeligere å trene.

Lykke til!

mr tee

over 20 år siden

mr tee

Skal man bli god til å spille golf skal man først og fremst trene mest på nærspill. Langslag trener man med egne baller på dertil egnet sted, ikke drivingrangen og eggene der. Man skal også spille og trene mye på banen.

Picard

over 20 år siden

Picard

Et eller to klipp (ca. 50 baller) burde holde lenge for en times økt. Jeg tok grønt kort for fem år siden og er nå nede i 4,5 i hcp. Jeg ser da på meg selv som en over gjennomsnittet ivrig golfer som trener en hel del i håp om å bli bedre og bedre. Alikevel skal det holde med en 3-4 ganger i uka på rangen à et eller to klipp. I golf er teknikk veldig viktig, og jeg har funnet ut at den beste treningen ofte er å stå å se litt på takeaway osv. slå en del uten ball, og så slå et par baller til slutt. Denne prosessen gjentar seg, og på denne måten går det kanskje en ball i minuttet, og da holder to klipp til ca. en times trening. Etter en time begynner det å bli vanskelig å konsentrere seg alikevel, så da tar jeg turen ned på nærspillsområdet og trener videre der. Her bruker man egne baller, ergo ingen utgifter :)

Denne typen trening fungerer best for meg, og på denne måten bruker jeg kanskje 1000-1500 kr i året på trening. Dette føler jeg er overkommelig i forhold til hvor mye tid jeg bruker på treningen.

Lykke til videre :)

Jon Arne Glomsrud

over 20 år siden

Jon Arne Glomsrud

Jeg tar til meg noe av rådene over, men på min bane om jeg bruker f.eks 6 klipp i uka i 30 uker vil koste meg 6 klippekort til 750 kroner, noe som blir 4500. Det blir jo en solid årsavgift... Fortsatt syens jeg det burde være et tak på driving-range-kostnadene på ca 2000.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg er litt enig med de som mener at rangeballer er for dyrt. Klubben og banen er der for medlemmenes skyld. Det betyr ikke at baller skal være gratis, men jeg synes heller ikke det skal være en inntektskilde. Hvis vi går til Danmark, ser vi at mange klubber har rangeballer som en del av årsavgiften.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Enig med mr tee.
Skal du bli god må du trene mye på nærspill, og de fleste klubber tilbyr gratis nærspillsmuligheter for medlemmer og ofte for ikke-medlemmer oxo.

Jeg vet at mange synes det er mye terping på dette med nærspill og har en "ja,ja" holdning (jeg tenker ikke på forumet her) men når jeg trener på fornebu (nå om vinteren) og på diverse klubber her i Oslo området, ser jeg at DR er full, noen få mennesker på puttegreenen og nesten aldri noen på treningsgreenen (chip/pitch/bunker/innspill). Unntaket er av og til juniorer som har lest etpar bøker om hvilke slag som teller i golf ;-)

For min del betaler jeg gjerne 2 kr pr ball hvis banenen hadde oppgradert til kvalitetsballer i bra stand, helst nye - jeg slår nå sjeldent mer enn 1 bøtte pr trening, hvis jeg ikke skal trene inn ny motorikk.

Goodie

over 20 år siden

Goodie

Vi må bare ta av oss hatten for dem som tar tilnærmet en krone per rangeball.
Jeg driver med skyting (cal 22) i tillegg til golf og det er ille når man må betale mer for å slå et slag på en lånt ball enn for å kjøpe en patron.

En ball tåler kanskje 1000 slag og koster 2-3 kr i innkjøp. (så nylig en annonse for rangeballer til 99 ør ballen, men de var sannsynligvis brukt)

Altså tjener en golfbane saftig på rangen.

Jeg er egentlig mest forundret over at ikke flere bønder har kjøpte ballmaskin og laget treningsrange på jordene sine slik som i Amerika, det er en billig og lettvindt måte å tjene store penger på. men så er ikke bøndene i Norge kjent for å være de glupeste, mulig de trenger subsidier......

Jon Arne Glomsrud

over 20 år siden

Jon Arne Glomsrud

Min mening med min foreslåtte trening var at rangen var en del av treningen, som dessverre koster. Har jeg 2 timer til trening ville jeg nok ha brukt maks 50% på rangen og da bruk av alle køller i bagen... Resten put og nærspill. Helt enig i det folk skriver om viktigheten av nærspillet da dette utgjør over 50% av slagene

Det

over 20 år siden

Det

var den minst relevante sammenligningen jeg har sett på lenge, Goodie....

Prisen på selve rangeballene betyr ingenting. Kostnadene ligger i å bygge et fornuftig anlegg (matter, ballmaskin, ballvasker, ballplukker, tak over rangen +++) samt lønn til ansatte som administrerer det hele. Og alle investeringer fordelt på 6 snøfrie måneder.

Hvis du tror det er så ekstremt lønnsomt kan du sikkert inngå en avtale med en av de du kaller lite glupe bønder om å leie en jordflekk - og drifte rangen selv... Dumt å la andre få utnytte denne "gullgruven" er det ikke?

Picard

over 20 år siden

Picard

Jon Arne:

Klippekort til 750 kr?? Hvor mange klipp er det på disse?

Mitt regnestykke:

Kort med 30 klipp à 350 kr. hos Stavanger Golfklubb. Dette skulle bli 11,66 per klipp.. 6 klipp i uken à 30 uker blir 2098,- Litt mer enn hva jeg sa jeg brukte i året på rangekort. Regner da med jeg bruker mellom 1500-2000 kr i året på rangen og ikke 1000-1500 som tidligere antatt. Jeg mener alkevel dette er overkommelig da utgiftene blir fordelt godt ut over året hvertfall for meg.

Range King

over 20 år siden

Range King

Goodie, vil bare gi noen tilleggstall/utgifter til dine kalkulasjoner. Ballmaskin, matter, plukkemaskin m/bil, avstandsmarkeringer, leie av grunn, tap av baller (tyveri og 'lost balls'). Noen må også ha betalt for å plukke ballene. Summerer du dette, så ser du utgiftene/driften er ganske høye. Derfor med den korte sesongen vi har i Norge, er det svært få som tjener mye penger på denne gesjeften, desverre.

Jon Arne

over 20 år siden

Jon Arne

Til Picard

30 klipp á 40-45 baller tror jeg...

Joda, 2000 kan godtas. mulig rangen "min" er for dyr da....

Picard

over 20 år siden

Picard

Da får du ut ca dobbelt så mange baller per klipp som meg. Så prisen vil bli nesten den samme. Slik jeg trener er to klipp à 40-50 baller mer en nok til en økt. Kommer nok litt ann på hvordan du trener.

Rolleif

over 20 år siden

Rolleif

Bare et lite innspill som gjelder kvalitet. Prisen følger kvaliteten, og hvis noen har lyst til å trene med betongkuler fra utslitte matter pga prisen, kan de bare gjøre det for min del.
Jeg selv derimot, er villig til å betale noe mer for å kunne trene med skikkelige baller fra en velpleid gresstee. Nå er det ikke mange som har det i Norge enda, men det finnes iallefall et sted 25 minutter fra Oslo... Og så får vi håpe at det kommer flere steder etterhvert.
Nå har jeg hørt at dette anlegget skifter til Callaway eller Titleist på rangeballene i år. I fjor var det Top FLite XL 3000.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her