Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvilket grafitt skaft for Jern?

Tragedie!

over 20 år siden

Tragedie!

Jeg har i mange år spillt med grafitt skaft, kjøpte ett sett med callaway big bertha for mange år siden med prdusentes grafittskaft!

Spillt meg ned til 7 i hcp, selv om skaftet var riv ruskende galt, det fant jeg ut etter hvert.
Slo himelhøyt og hadde absolutt ingen kontroll i motvind.

kjøpte etter hvert titleist 690 mb med true temper dynamic gold Reguar skaft (stål, for de som ikke vet).

Har ikke fått det til i det hele tatt siden, køllene er dobbelt så tunge med disse skaftene.

Noen som bruker grafittskaft på sine jern og kan anbefale noe.
Slår egentlig altfor hardt til å bruke grafitt i følge proen min men noe må vel finnes der ute, ser jo tour spillere bruke grafitt.
Må også ha en tomme forlenget skaft, det gjør ikke saken enklere.
regner 170 meter på 5 jern.

Noen som har erfaring med MFS 115, KJ Choi bruker skaftene tror jeg. eller hva med Fujikura Banzai?

Tips?

mr tee

over 20 år siden

mr tee

hva med å prøve lettere stålskaft?

Picard

over 20 år siden

Picard

Antageligvis køllehode og ikke skaftet som ikke passer deg. Dette køllehode har en veldig liten sweetspot og tiltenkt spillere enda litt lengre ned i hcp.

tragedie...

over 20 år siden

tragedie...

Piccard:
Kanskje det ja, skal først prøve TX-Tour skaftet (true temper), hva med KZG sin ZO blades er de "lettere" å slå med i forhold til 690 mb?

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Hvis du skal ha en tomme forlenget, er det perfekt med grafittskaft (tommelfingerregel: grafitt spiller med med samme svingvekt en tomme lenger enn standard stål).
Men de er kanskje litt mindre presis enn tunge stålskaft, og slik sett er ikke blad&grafitt noen drømmekombinasjon.
Penley og Aldila har i hvert fall spillere på touren som spiller med grafitt, så kanskje du kan prøve der først.

Picard

over 20 år siden

Picard

Har ikke vært borti KZG ZO sine blades, men det som kjennetegner blades generelt sett er at de krever en meget nøyaktig og stabil sving. Blades har altså generelt mye mindre sweetspot enn Cavity Back baserte køller. Du finner jo en del amatører som spiller blades, men 90% av disse kunne spilt en lavere score med Cavity Back baserte køller.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Et annet viktig moment er at bladkøller har mye mindre offset enn vanlige cavityback køller. Hvis du har noen svake slag til høyre (treffer åpent), så er nok det et problem.

KZG ZO er i så måte et lite egnet valg da ZO står for Zero Offset - ikke akkurat de mest lettspilte ;-)

veggiss

over 20 år siden

veggiss

jeg har bestilt meg jernsett med det nye dynamic gold superlite skaftet, som er 20 gram lettere enn det vanlige dynamic gold skaftet i x100 flex.

da

over 20 år siden

da

prøv TX-TOUR skaftet til True Temper, noen som har erfaring med dette?

veggiss

over 20 år siden

veggiss

har tx-tour i wedgene mine, og liker det veldig godt.

da

over 20 år siden

da

veggis: hva har du i restene av jernene? hva slags svingtempo er tx-tour beregnet på? Slår selv ganske langt, dog rolig sving men liker ikke så tunge køller som dynmaic gold, har hørt at tx-tour eller dynmic gold lite er noe av samme ulla og litt lettere enn bare dynmaic gold.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

har bestilt nye jern med dynamic gold superlite nå, har ikke fått testet dem enda. har tx-90 i woods bortsett fra driver, men da jeg trenger x flex i jerna pga ekstra lengde, noe som ikke finnes i tx-90, så ble det dg superlite. køllemakeren min anbefalte meg tx-tour i wedgene, og jeg liker dem kjempegodt. jeg svinger langt, men er ganske hissig på nedsvingen, ligger på +-90mph med 5 jern.

hm

over 20 år siden

hm

Bruker TX-tour en tomme forlenget (S-flex) i jerna som er stiff tippet, det er saker det! har også en hissig nedsving, brukte Royal P 6.0 før det funka til de grader IKKE. Ballen gikk altfor høyt.

Veggis hvorfor ikke TX tour x-flex eller s-flex i jerna, er ikke tx-tour og "lite" ganske like?

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Prøv Aldila Stelth 70, det er en sikker investering. Gir i motsatt fall full returrett.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Børje mente helt sikkert Penley (ikke Aldila) Stealth 70.
Det kan jeg bekrefte er et bra skaft.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

En liten reminder til dere som vurderer lite type stålskaft i jern.
Lette stålskaft har tynt gods i veggene.
Disse skaftene er absolutt ikke for hissigpropper som dæljer kølla i bakken etter dårlige slag. Da er sjansen stor for at den bøyer seg helt nede ved hodet. TX-90 skaftet er det særdeles ille, det tåler ingenting.
De som vil ha lette skaft er bedre tjent med grafitt.
De som vil ha stålskaft kan like godt ta med de ekstra 10-15 gram som er forskjellen på lite-type og standard weight type skaft. Spill-prestasjonene er det i praksis ingen forskjell på.

flick

over 20 år siden

flick

tx-tour da?

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

KK: Er det det samme om du øker vekten på skaftene med 10-15 gram?????. Earth calling KølleKalle.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

KølleKalle calling Ernie Ho at Earth:
Burde kanskje presisert bedre at når jeg snakker om vektøkning på skaft så tenker jeg (mest) på skaft til jern. Men det går egentlig frem av tråden vi diskuterer under.
Under forutsetning av at du har vokst fra nykkene om å sammenligne hvor langt du slår med hvert jern med hvor langt medspilleren din slår med samme jernet kan du trygt sette et tungt stålskaft i jernen.
Du mister kanskje (men ikke alltid) litt ubetydelig lengde, men til gjengjeld oppnår du bedre rytme og høyre presisjon.
Det er kun 2 køller i bagen som skal gå maksimalt langt, det er driver og 3-wood. Her er det logisk at man prioritere langtslående skaft.
Alle andre køller har presisjon som eneste viktige parameter, og de fleste oppnår større presisjon med en kortere tyngre kølle.
Bare noen få tourspillere bruker grafittskaft i jernene. De fleste velger da ekstra stive grafittskaft mellom 85 og 115 gram.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

ca 136 gr Apollo Balistic (noe brukt på tour)
ca 130 gr TT Dynamic Gold (mye brukt på tour)
ca 123 gr Royal Rifle flighted (mye brukt på tour)
ca 115 gr Apollo Hump Shaft (Vijay Singh...)
ca 109 gr TT Dynamic Gold Lite (mye brukt til OEM-jern)
ca 108 gr TT TX-tour
ca 107 gr TT TX-90
ca 106 gr TT Dyn Gold Superlite
ca 105 gr Apollo Spectre Lite

Synest Precision Rifle skaftet gir best "feel" på de fleste jern.
For rene blades er også Apollo Balistic meget bra.
Liker ikke så godt TT Dynamic Gold, det virker dødt.
Har ingen erfering selv med TX-skaftene, annet enn at jeg her byttet en del bøyde (og noen brekte) TX-90...
Apollo Hump i reg flex bøyer seg for lett på midten og må stadig rettes.
Av de superlette liker jeg best Spectre Lite fra Apollo

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

KK:
når du skriver at lette stålskaft har tynt gods i veggene, hvilken gr vekt er en grenseverdi iflg dine erfaringer?

Apollo Hump

over 20 år siden

Apollo Hump

KalleKølle, stemmer det at Apollo Hump kun skal but trimmes til lengde og at det ikke tip trimmes?

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Apollo Hump er et spesielt og annerledes skaft. Nederste 20 cm har større dieameter og er helt stivt. I praksis bøyer skaftet seg bare mellom 20 og 35 cm over køllehodet, altså blir alle kreftene konsentrert på en liten del av skaftet som dermed kan bøye seg så mye at skaftet ikke retter seg ut igjen hvis kølla slåes hardt i bakken.
Det stemmer at Apollo Hump bare skal trimmes i grep-enden.
For gode spillere som er forsiktig med jernene sine er Apollo Hump veldig stabilt. Noen av de aller beste spillerne på tourene bruker dette skaftet. Det er et presisjonsskaft men det virker som noen taper litt på lengden i forhold til f.eks TT Dynamic Gold Lite.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Vanskelig å sette ei vektgrense på hvilket stålskaft som er for veikt.
Generelt kan en si at lette stålskaft med lavt flexpunkt er verst og tunge stålskaft med høyt flexpunkt er best.
Jeg vil plassere TT Dynamic Gold som det sterkeste og TT TX-90 som det verste. Etter min mening burde TX-90 aldri vært sluppet på markedet, det holder ikke mål.
TX-tour har jeg ikke kjennskap til, men med høyt flexpunkt og lav ballbane antar jeg det er mye bedre enn TX-90.

Jeg mener forøvrig at spillere som er på jakt etter lette skaft skal glemme stål. Spillerprofilen som TX-90 er myntet på er seniorer, damer og andre som sliter med korte slag. Disse spillerne vil ha mye større nytte av selv et billig grafittskaft.

Hissigpropper og ultralite stålskaft passer ikke sammen. Reglene er at:
-et lett (<110 gr) stålskaft bøyes lettere enn et normalvektet (75-90 gr) grafittskaft brekker
-billige grafittskaft slår lenger enn dyre stålskaft
-gode langtslående spillere oppnår normalt større presisjon med stålskaft.

For dem som har interesse av det kan jeg nevne at jeg gikk mine beste runder i fjor med et forged combo jernsett forsynt med Apollo Spectre Lite stålskaft. Dette er et ganske billig skaft, men ga meg størst lengde med de lengste jernene og føltes stødig nok i massevis på halvlange innspill.

se det

over 20 år siden

se det

Kna mani dete hele tatt smmenligne tx-tour og tx-90?

Tx 90 er vel bergnet på "svake spille" mens tx tour faktisk blir brukt av noen tour spillere-.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Det som er felles for TX-90 og TX-tour er metall-legeringen og at de er ekstremt lette.
TX-90 er for spillere som ønsker høy ballbane (som oftest dårligere spillere) mens TX-tour er for bedre spillere som søker et superlett stålskaft med lavere utgangsvinkel og mindre backspin.
Mulig det er noen som bruker det på Tour (jeg har ingen info om hvem det evt kan være, men siden du hevder at det er brukt kan du sikkert fortelle meg hvem) Vil tro at på Tour er dette skaftet mest populært blant eldre seniorer. Damer og Seniorer aksepterer for øvrig grafittskaft i mye større grad enn "vanlige" herrespillere.

eff

over 19 år siden

eff

måtte bare

skotty

over 19 år siden

skotty

Dynalite Gold er et litt snillere skaft fra TT. Lettere og gir mye mer kick enn Dynamic Gold. Undervurdert..

Roger

over 19 år siden

Roger

Fint å se noen med innsikt, plutselig så forsvant endel synsere fra diskusjonen som trodde da hadde skikkelig erfaring. Best var likevel Pickard: Du finner jo en del amatører som spiller blades, men 90% av disse kunne spilt en lavere score med Cavity Back baserte køller. Hvorfor velger gode spillere blades da? Nettopp pga. kvaliteten og nøyaktigheten. De har et balltreff som tilsier bruken. Dette er selvfølgelig ikke køller for 7-8 hcp'ere, men å komme med en slik påstand du tilsier er rett og slett bullshit og fullstendig mangel på kunnskap. Ellers veldig morro med KølleKalle som har lært noen og enhver noe om skaft. De få som bruker grafitt av proene har spesiallagede skaft som er vesentlig tyngre enn vanlige skaft, akkurat som ovennevnte sier.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her