Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Royal precision VS True temper dynamic G

Undrer

over 20 år siden

Undrer

Royal precision VS True temper dynamic Gold.

Kan noen si meg hva forskjellen på disse skaftene er, ser flertallet av tour spillere bruker et av disse to.

Tiger feks bruker True temper x-100 svingvekt D4

Hvordan finner jeg hva svingvekten på en kølle er.

Bruker selv true temper dynamic gold x-100 (eller 6,5 stivhet) en tomme forlenget, hva blir svingvekten på køllene mine?
Køllemakeren min sa aldri hva svingvekten er, eller jeg spurte kanskje ikke......

mr tee

over 20 år siden

mr tee

Jeg håper virkelig at du har litt krutt i svingen, hvis ikke er det stor sannsynlighet for at du har feil skaft....

veggiss

over 20 år siden

veggiss

mr tee: ikke nødvendigvis...x100 vil jo spille på s300 flex når de er 1" lengre.

undrer

over 20 år siden

undrer

har krutt i svingen men som veggiss sier, køllene måtte være så "stive" siden de er forlenget så mye som en tomme.

Har oppnådd det jeg vil med nye skaft, slår mye rettere og litt lavere med alle jernene.

Spillte en periode med 1,25 tommer forlenget Royal P. skaft med 6.0 flex, det var en total katastrofe! Ballene gikk rett opp uansett jern!

mr tee

over 20 år siden

mr tee

Du kan tippe s300 skaftet, så det blir like stivt eller stivere enn x100. Fordelen/ulempen er at s300 er et lettere skaft enn x100. Det kommer an på hva man liker.

undrer

over 20 år siden

undrer

det skiller vel 3 gram 127 på s300 og 130 x100, vet ikke hvor mye det betyr?

hm!

over 20 år siden

hm!

Hva vill det si i praksis å "tippe" skaftet?

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Refererer du til "tip"-trimming, så vil det si å kutte skaftet i hode-enden.
"Butt" er i grep-enden. Kort fortalt så regulerer man først skaftets stivhet ved tip-trimming, for så å justere lengden med butt-trimming.
Var det dette du siktet til?

veggiss

over 20 år siden

veggiss

ulempen med å tippe skaftet er jo at du endrer karakteristikken på tuppen, og flytter kickpunktet i forhold til hvordan det egentlig skal være. det er da bedre å gå for et utippet skaft hvis du finner som er i riktig flex.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Veggis, alle stålskaft til jern må tiptrimmes, en halv tomme mer for hvert lavere nummer for å være korrekt. Grunnen er at hodene blir tyngre med lavere nummer - 7 gram for hver kølle.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

her snakker vi om tipping for å stive opp skaftet en flex, ikke tipping for å tilpasse skaftet til et gitt jern...

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Veggiss: Forskjellen på et stiff/reg skaft av en spesifikk skaftmodell ligger som oftest kun i tip-trimmingen. (så den endringen i karakteristikken på tuppen du snakker om, er nettopp den stivhetsendringen man er ute etter.)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her