Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva er "kloner?"

Olaf E. Roalkvam

over 22 år siden

Olaf E. Roalkvam

Det har vært mange spørsmål på denne og andre debattforum hva kloner er, og om de er like bra eller dårligere enn name brand.
De som driver seriøst med "kloner" kjøper hodene, skaftene og grippene fra de samme produsenter som de store som har bygget seg et navn som name brand. Det eneste de ikke gjør er å kalle køllene sine med etterligninger av samme navn. F.eks Snake Eye i stedet for Cobra. Klonene er bygget opp av delprodukter som har de samme egenskaper og materiale som originaler, og kjøpt av de samme leverandørene. I dag produseres de store merkene for det meste på Taiwan og i China. Nær sagt alle typer golfbager produseres i China med forskjellige navn på. Callaway er også gått over til å produsere køllehodene på Taiwan og bagene i China. Skaft og grip kjøpes inn fra de samme produsenter som seriøse kloneprodusenter. Made in USA eller England er i dag historie. Det som sitter igjen er mounted(satt sammen) i USA eller England eller Australia etc. Det som skiller kloner fra originaler er prisen. De store "produsentene" bruker millioner på millioner av dollar på reklame og utstyrsavtaler med de store proffspillerne på tourene. I tillegg bruker de enorme summer på vanlig markedsføring via media. Videre øker prisen betraktelig gjennom et system av mellomledd før du har køllene i bagen. 70 % av kølleprisen for de store merkene er markedsføring av ulike slag. PineMeadow som går igjen i spørsmålene her, er et seriøst firma som tilbyr køller med samme kvalitet og i flere tilfeller bedre enn originalene, og til en brøkdel av prisen. Det er fler og fler som oppdager dette. Selvsagt er det illegale klubber på markedet. Felles for disse er at de er produsert av f.eks. sink. Skaftene er dårlige etterligninger av originale. Dette bør du holde deg unna. Kjøp aldri køller der produsenten ikke oppgir hvilke legeringer det er i hodet, samt ikke oppgir hva skaft det er satt på kølla. De eneste køllene som har hoder av f.eks sink er barnekøller der tyngre stainless steel blir for tungt og uhånterlig. Min erfaring som partner for pinemeadows er gode. Når det gjelder skreddersydde køller, kan dette bestilles med skaft og grip som ønskes. Også palmgrip og andre kjente merkenavn. Det koster ikke skjorta. Det er returgaranti av beste merke.
mvh
Olaf E. Roalkvam

Hakke H.

over 22 år siden

Hakke H.

Er dette et spørsmål eller et forsøk på å markedsføre disse Pine....... køllene ?

Har selv testet disse køllene og de når ikke opp til andre billige komponentleverandører som f.eks Maltby eller Harvey Pennick.

Olaf E. Roalkvam

over 22 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Hakke H.
Dette er din påstand, og den må du få lov til å ha!
mvh
Olaf E. Roalkvam

Gjermund

over 22 år siden

Gjermund

Det jeg har forstått som kloner er de merkene som legger seg så tett som mulig opptil en original kølle, inkludert merking. For eksempel en produsent som kalte en kølle for Big Bursar (*kanskje* inspirert av Big Bertha :) Jeg vil ikke kalle det å klone når enkelte produsenter tar en eksisterende design og forbedrer den, som for eksempel Integra TF360 (TaylorMade 300 serien).

En del av kostnadene ved de originale køllene som ikke alltid huskes på er utviklingskostnadene. Eksperimentering med forskjellige metalltyper, design..Dersom mange nok går for kloner, kan vi kanskje ende opp med null utvikling på utstyrsfronten. Men kanskje det er en fordel, mindre kjøpepress :)

Olaf E. Roalkvam

over 22 år siden

Olaf E. Roalkvam

Gjermund!
Det som gjør en name brand kølle så dyr, er ikke utviklingskostnadene, men marketingkostnadene samt alle mellomledd. Dette betyr 70% kostnadsøkning. Jeg tror at framtidens kjøpere kommer til å si nei til å sponse name brand produsentene med så stor del av en kølles pris. Merkehysteriet er i ferd med å forsvinne fordi folk flest ikke er villig til å betale dyrt for et merke. Til og med produsenter av name brands innser nå dette, og er i ferd med å legge om for å konkurrere. Det viktigste for en golfer er å få kvalitet til den minste prisen.
mvh
Olaf E. Roalkvam

Gjermund

over 22 år siden

Gjermund

Jeg er fullstendig klar over at størstedelen av prisen på for eksempel Callaway køller er reklame og sponsor kostnader..Men de legger også igjen litt i utvikling/videreutvikling (det må nok sies at det er en del "låning" ute og går blant de store også), noe de små "klone" produsentene ikke vil gjøre. Dersom alle gikk for den billigste løsningen ville vi om noen år sitte igjen med en drøss X-14 kloner og lite annet (den trakk jeg kanskje litt vel langt...:) Personlig synes jeg det ville være kjedelig, spesielt ettersom jeg ikke liker Callaway køller :)

Det finnes mange produsenter i mellomsjiktet som kjører sitt eget løp, dyrere enn de billigste kopiene, men også billigere enn de aller dyreste. De bruker gjerne mindre på markedsføring (litt lansering, et par proffer) og er ofte mer nyskapende enn de aller største. Hos disse liker jeg å legge igjen pengene (import). Jeg har nok betalt mer for utstyr enn jeg er absolutt nødt til, men det får så være.

Olaf E. Roalkvam

over 22 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Gjermund
Det er riktig at det finnes name brand som er billigere enn de dyre merkene. Der kommer merkehysteriet inn i bildet. Folk tror de får mer kølle fra de dyre merkevareprodusentene enn fra de "billige" Ta turen inn i en proshop og se om de anbefaler disse merkene. Jeg kan nevne Hippo, Wilson Staff, Orlimar, Nanzy Lopez m.m. De fleste har ikke køllene på lager engang. De er bundet opp med Callaway, Taylor Made, Wilson Fat shaft, Cobra etc. Det pussige er at det er disse merkene de tjener minst på. Hvis proshopene ønsker å overleve må de gå sammen i innkjøpslag og kjøpe fra USA eller andre land. Er du stor kan du presse priser. Er du liten har du ingen sjanse. Det som mangler er vilje til å jobbe sammen til felles beste for kundene sine. Det nytter lite å stå bak disken i en proshop og kategorisk skjelle ut konkurrentene som selger billigere enn dem selv. Noen shoper sier rett ut at de ikke vil serve merker de ikke har solgt selv. Ønsker de å beholde sin autorisasjon fra merkeleverandøren, skal de være varsom med denne politikken.
mvh
Olaf E. Roalkvam

Svenn

over 22 år siden

Svenn

Roalkvam er vel som vanlig ute for å selge sine egne produkter og tjenester. Mye rart fra den karen som vanlig.

Pålli

over 22 år siden

Pålli

Roaldkvam er bånn useriøs og jeg oppforder alle til ikke å kjøpe de dårlige køllene hans !!

Olaf E. Roalkvam

over 22 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Pålli!
Det var da veldig så inngående "kjennskap" du har til meg da?
mvh
Olaf E. Roalkvam

Webmaster

over 22 år siden

Webmaster

Prøv å holde diskusjonen på et seriøst plan! Hvis diskusjonen sklir ut til å bli kun munnhuggeri, vil den bli slettet i sin helhet. Dette gjelder også andre diskusjoner.

mvh
Jarle Midtskogen
ScanGolf

Olaf E. Roalkvam

over 22 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til webmaster.
Jeg er enig med deg i dette standpunktet.
Siden ditt innlegg kommer etter mitt siste innlegg på denne diskusjonen, har jeg følgende spørsmål:
Har du sett i mine innlegg eller i svar på andres innlegg at jeg har overskredet noen grenser for høflighet eller at jeg har gått til verbale angrep ved hjelp av skjellsord. Jeg er 64 år gammel, og langt forbi den alder der jeg lar meg påvirke av bøllete opptreden fra anonyme personer.
mvh
Olaf E. Roalkvam

Bamsen

over 22 år siden

Bamsen

Vel - Vel !!

Alle dere som "vet" hvem han er.

Han er. Norges eldste webmaster(64) med kanskje Norges beste golfside? www.golfporten.no

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Dette er jo et kjent "problem". Det KAN hende at Nike hadde klart å lage like bra fotballsko MYE billigere hvis de ikke hadde sponset mange av verdens beste fotballspillere.

Jeg har forsøkt en del kopier, og det er noen av dem som er ganske bra, men Callaway vet hvordan gode køller skal lages.

Om det er "hue" mitt som gjør at ballen går lengere og rettere med C4 eller som det er "køllehue", det vet ikke jeg, og det blåser jeg egentlig i.

Ja, jeg blir kanskje "fanget" av reklamen, men so ? Jeg gidder ikke å kjøpe køller jeg ikke har prøvd først.

MEN det er selvsagt opp til enhver. Fri konkurranse.

Men Olaf, det gir litt "dårlig smak" hvis man starter diskusjoner som skryter av ting man "selger" selv.

Og Bamsen, min mening: all ære til Olaf for siden hans, men den er nok ikke norges beste webside. Litt for mye basert på bare linker ? Ikke noe særlig eget stoff, men det er vel ikke det som er meningen med siden hans heller. Men scangolf og golfsiden er et par eksempler på bedre websider. Etter min smak da....

Tommy Nergård

over 22 år siden

Tommy Nergård

Endelig noen som setter dette litt i perspektiv. Bra innlegg Runar.

Dette er jo et klassisk tilfelle av markedsføing (merkevarebygging, uttak av høy fortjeneste og mindre kjente inntrengere) på et "ferskt" marked. Markedet for golfkøller i Norge har tatt av først den siste tiden. Inntil da har kjente merkevarer kunne "skumme fløten" og ta ut høy fortjenestemarginer. Volumet øker og det gjør markedet mer interessant for andre merker eller "koner" som dere her kaller det. Selvfølgelig vil marginene og dermed prisene måtte falle en del.

Å gå inn på en diskusjon om hva som er best eller dårligst blir like interessant som å diskutere om man i dagligvarebutikkene bør kjøpe toalettpapir fra en merkevareleverandør eller kjedens egen "Private Label". Vi skal huske på at mekevarer omgir seg med en METAVERDI som har stor betydning for mange. Hvis denne metaverdien gir deg som golfspiller en bedre følelse og dermed en tro på at du kan spille bedre, vil du antagelig spille bedre...selv om det finnes en identisk klone. Alle som spiller golf bør være glade for merkevarehusenes muligheter til å stadig forske og produktutvikle. At de må ha betalt for sin produktutvikling, er for meg bare rett og rimelig. Når det er sagt bør det på det norske markedet være plass for både brands og kloner....slik jeg kan se det!!

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Kloner er både bra og dårlige, som oftest bra.

Men det er ikke så lett å velge ut fra bilder på internett.
Man får imidlertid noen ideer dersom man leser "anmeldelesr" av diverse utstyr.

Jeg har selv bygd en haug med billige køller, både originale kjente og ukjente merker, og kloner som er direkte frekke nesten identiske etterligninger av dyre originalkøller.

Min erfaring er at kloner fra store klonefirmaer som Kent Sport, Integra, Nickent, Turbo Power og Bang alltid er bra.

Den mest positive opplevelsen jeg har hatt har vært med en Nike Pro Combo kloning som heter V+ og selges her:

http://www.golf-components.com/vnikstyl3swc.html

Nike's Pro Combo og Callaway's X-series jern er nå golf-verdenens mest populære kloner.
V+ jernene fra linken over var jeg så heldig å få teste sammen med originalkøllene fra Nike både fra gress og matte.

Resultatet ble at V+ klonene som har større hoder en Nike, er betydelig mye mer tilgivelige, de gir mindre vibrasjoner ved dårlige treff, og var lettere å sikte med. Lengden på de lengste slagene var ganske like, men en av de 3 som var med på testen (28 i hcp) hadde en mye høyere prosent av vellykka slag med klonene enn med de originale Nike.

Disse V+ jernene er så bra at de kommer til å erstatte mine 2 år gamle Ben Hogan Apex+ jern.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her