Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvilken køller bør jeg kjøpe, og hvorfor

Eirik

over 20 år siden

Eirik

Skal få meg nye køller til våren, er ikke helt sikker på hvordan , håper på gode innspill. Hvordan køller spiller du med og hvorfor?

Eirik

over 20 år siden

Eirik

PS:har handicap 10

Gunnar

over 20 år siden

Gunnar

Selv spiller jeg på x-16 de er meget lettspilte og fine. men jeg har hcp 20,4 så du bør kansje ha noen køller for bedre spillere?

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Punkt 1.
Velg så lettspilte køller som mulig i hht Maltby Playability Factor. Se http://www.golfworks.com/article_display.asp?ArticleID=118

Jo høyere MPF jo mere lettspilt.

Punkt 2.
Ikke velg køller med utseende du ikke liker. Mange synes køller med høy MPF ikke er tiltalende å se på.

Punkt 3.
Prøv mange sett, med forskjellige skaft. Her er det ikke bare stivhet/flex i skaftet som har betydning. Vekt og bøyningspunkt er også viktig.

HCP 13.9

Selv spiller jeg på lettspilte køller. TaylorMade 200 med lette stiff skaft fra TrueTemper. MPF 750, dvs Super Game Improvement. Sånn passe fornøyd,, men tror det er feil skaft. Har tidligere spilt med TrueTemper Dynamic Gold S300. Jeg tror de passer meg bedre.

Hvorfor : Spilte med et sett KZG MCII. Disse var meget ømfintlig ved litt dårlig treff. Høyt tyngdepunkt krever at en konsekvent klarer å slå ned på ballen.

pulah

over 20 år siden

pulah

gå til køllemaker!! www.golfverkstedet.no
.............................www.4mostgolf.no

verdt hver krone!

Ernst

over 20 år siden

Ernst

Eirik: Dersom du håper på gode innspill bør du kun velge korte jern??

Rotus

over 20 år siden

Rotus

Ernst: du har helt rett , det kan også hende man får mer trøkk i ballen med korte køller. Selv spiller jeg med KZG disse er veldig gode , anbefales.

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Rotus : Hvilke KZG-jern spiller du med, og hvilket HCP har du?

Som du ser av et mine tidligere innlegg spilte jeg med KZG tidliger. Jeg følte ikke at jeg var god nok til å spille på disse.

pulah : Enig med deg, men jeg oppfattet Eirik slik at det muligens var snakk om å holde kostnadene nede. Dvs lete etter gode tilbud eller kjøpe brukte jern.

Eirik: jeg har spilt noen runder med TaylorMade rac LT. De MÅ DU prøve.

Rotus

over 20 år siden

Rotus

Jeg husker ikke navnet på de , har heller ikke de her. Men det er de støpte "kopiene" (ekte altså) av de smidde køllene (års modellen)
Har hcp 11,3

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Rotus :
Da er det MC-II. Det er de samme som jeg ikke likte. Det beviser vel bare at smaken er som baken, delt.

Rotus

over 20 år siden

Rotus

Det er helt riktig. Jeg er den type spiller som slår kort men rett så det gjør nok at disse køllene passer meg bra. Har fått de spesial tilpasset ,anbefales.

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Rotus : Var det Customgolf, 4mostgolf eller noen andre som tilpasset for deg?

Rotus

over 20 år siden

Rotus

Det var customgolf ja. De er veldig flinke , og de tar ingen ting for det.

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Joda de tar seg betalt de også. Prøv å kjøp løse deler på nett.
MC-II hode $15-$20
TrueTemper Dynamic Gold skaft $10.
Grep $2.

Sum : ca $30 for en kølle.

Kjøpt i store kvanta blir fraktkostnadene små anta $3 pr kølle

Kurs NOK 6.25 = $1
MVA = 25%

1 kølle ca kr, 260 kr.

Fra Customgolfs hjemmeside ser vi at 8 stk MC-II jern koster 5000.-
Dette gir kr 625,- pr kølle.

Fortjeneste pr sett á 8 køller blir da ca kr2920,-

Om du kaller dette fortjeneste på "deler", montering eller tilpassning spiller ingen rolle, men de "tar noe for det"

Rotus

over 20 år siden

Rotus

Jeg kjøpte køllene mine på fornebu. Måtte ikke betale 5 øre for å få de ferdig tilpasset

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Det betyr at Customgolf tar 3000 kr for montering det da? Eller er dette fortjeneste på "deler"?

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Ernie Ho farer med tøys og fanteri! KZG kan ikke kjøpes i "løs vekt", kun gjennom KZG's distribusjonsnett av køllemakere.

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Lavida:

KZG selges kun i løsvekt, men bare gjennom KZG's distribusjonsnett. Køllemakere verden over som benytter KZG betaler pr hode de kjøper. Altså løsvekt , men ikke til Gud og Herrmansen.

Det spiller forøvrig ingen rolle om de kan kjøpes i "løs vekt" eller ikke.

Poenget var å få fram at Customgolf også har fortjenest på sitt arbeid / tilpassning. Customgolf jobber ikke gratis. Lars Chr. driver den butikken fordi han trenger penger som de aller fleste av oss.

Å påstå at jeg farer med tøys og fanteri er vel litt drøyt. Jeg vet at noen innlegg provoserer enkelte køllemakere og deres vennekrets, men det er foreløpig ingen faglig begrunnede svar eller motinnlegg på noen av mine innlegg som viser at jeg farer med tøys og fanteri.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Å råde folk til å kjøpe KZG til 15-20$ på nettet er jo tøys fra din side. Det går ikke. Jeg skjønner ikke hva du fabler om, at dette resonnementet var for å bevise at Customgolf tjener noen kroner. Du har tydeligvis ingen anelse om hva kostprisen på KZG-hodene ligger på.

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

For ordens skyld.

Jeg Customgolf og andre køllemakere gjør et ærlig stykke arbeid som jeg synes det er riktig at de tar betalt for. De fortjener hver krone.

Customgolf inkalkulerer tilpassningen i enhetsprisene for settet du bestiller.

Lavida:
Du er tydeligvis godt orientert vedr. temaet. Kan du verifisere eller avkrefte hele eller deler av fortjeneste-beregningene i mitt tidligere innlegg?

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Skrivefeil i forrige innlegg. "Jeg" i andre linje skal strykes.

Lavida: vi postet innleggene vår omtrent samtidig.

Jeg råder ingen til å kjøpe KZG på nett. Jeg prøver å vise dere at ingen ting er gratis. Heller ikke hos Customgolf.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Rundt regnet ligger fortjenesten på et MC-II sett til 5000 (4000 + mva) på 50%. Det skal dekke arbeid, deler, husleie ++. Ærlig talt, 2000 i bidrag for 5-7 timers arbeid er lite å si på. Selv frisørene tar seg mye bedre betalt.

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Jeg er helt enig Lavida. Det er lite å si på prisnivået/fortjenesten. Køllemakeren trenger den prisen han tar ("dekke arbeid, deler, husleie ++" ), men som du selv nå innrømmer (?) så er det ingenting som er gratis. Vi betaler for det vi får.

Jeg kan ikke se at du er uenig med meg.

GAD

over 20 år siden

GAD

Lavida: Bruker en køllemaker 5- 7 timer på å tilpasse,
å sette sammen komponentene?
Jeg var nemlig med en kamerat som kjøpte køller på fornebu, og de brukte ca. 15 min. på å se på svingen, måle svinghastigheten, ta noen mål av hendene. Deretter satt han sammen et jernsett fra 4-pw på ca. 1,5 timer.
Vi ble litt forundret over at gikk såpass fort.

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

GAD : Dine tidsangivelser stemmer rimelig bra med min erfaring. Det er ikke på Fornebu det benyttes 5-7 timer pr. sett.

15 min for svinganalyse er ikke tilstrekkelig til å tilpasse et jernsett. 1.5 timer for bygging tror jeg er mulig.

Er kameraten din fornøyd med settet?
Hva slags køller kjøpte han?
Hva ble sluttprisen?

call home

over 20 år siden

call home

Hvor kan jeg kjøpe KZG i "Løsvekt" ?? gi meg en adr.

Hvor lang tid bruker customgolf på å måle svingen din osv? (ikke sette sammen selve settet)?

Mads Modeer bruker nesten en hel dag på et jernsett, bare ved måling, køllene får du et par uker senere, (som regel) sånn skal det være!

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

call home:

KZG i løs vekt, Customgolfs tidsforbruk på å måle svingen : se tidligere innlegg.

Ja Matz bruker god tid for tilpassning. Jeg tror ikke det er byggetekniske årsaker til at det tar så lang tid å levere settet.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

15 min er tilstrekkelig for å teste svingen med måleapparater.
Hvis spilleren har så ustabil sving at resultatene etter 15 min ikke kan brukes da bør han trene mer før han får tilpasset køller for da er det ikke noe å tilpasse køllene til......

En annen sak er at det er ikke alle som slår likt inne på matten som de gjør ute på banen. Når noen kommer til meg og ber meg tilpasse køller så inviterer jeg dem til å spille med meg neste gang jeg skal ut på banen, og dermed får jeg mulighet til å se alle aspektene ved spillet deres. Dette har en del å si med hvordan køllesettet settes sammen. Særlig med tanke på fordeling mellom woods, hybrider, lange jern og antall wedger. Mange spillere slår lenger med 5-jern fra fairway enn de gjør med 4 og 3 jern, selv om de fra utslagsmatte får 3-jernet til å gå lengst. Da er det ingen vits i å utstyre dem med 3 og 4 jern. Dette blir dessverre ikke plukket opp hos samlebåndskøllemakere, men kanskje spilleren selv burde være klar over sitt spill og si fra til Mads og Lars ?!?!?

Rændy

over 20 år siden

Rændy

Er disse KZG køllene hodene gode ? Jeg synes også de ser fine ut visuelt osv, men jeg har flere bekjente som ikke er særlig godt fornøyd. Er playabilitien høy nok, er de lette nok å få til å fungere ?

Er selv skeptisk til en del av den såkalte "tilpassningen " som foregår. Tanken om at en 15-30 min testing innendørs med ræva baller under optimale forhold på en plastmatte det ikke er mulig å ta divot på, skal fortelle meg om det ideelle oppsettet på køllene mine, tror jeg lite på. Ok, man kan få noen tips om ca i hvilke områder man ligger på ulike felt. Personlig tror jeg deretter man bør jobbe mye selv på rangen og på banen for å teste ut ulike oppsett og produkter.

Min vurdering av de som kun benytter slik "tilpassing" er at de ofte ender opp med for "stivt" / ikke fleksibelt nok utstyr. Grunnen tror jeg er at man ofte står innedørs i varmen og har maks hastighet. Ute er det mer vind, kaldere og man har kanskje mer klær på seg. De som forestår "tilpassingen" er ofte svært gode spillere selv og gjør vuderinger ut fra sin erfaring. Gode spillere tenderer ofte mot stivere utstyr og det kan bli helt feil for en med f.eks 15 i hcp som er i grenseland mellom regular/stiff-mid/high-etc.

Ganske sikker på at det ligger elementer av "business " i noe av denne "tilpassingen". Jeg har møtt en haug av medium/dårlige spillere som har fått sin køller forlenget etter råd fra køllemakere. dette er stort sett unødvedig tull som kun gjør køllene mer ubalansert og gir lavere playability. Gjerne i kombinasjon med tykkere grep som også stort sett bare er tøv. Spillerne er for urutinerte til å forstå at rådene fra guruene ofte er en enkel måte å lure ut 1000-2000 kr ekstra på. Så når spillerne blir bedre og forstår mer kommer de tilbake og bytter sett til standard, og betaler for det.

Er ikke ute for å ta køllemakerne, mye av det de gjør er velmenene og fornuftig. Noen ganger tar businessmannen overhånd, men det er kanskje bare naturlig, de skal jo leve av dette.

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Til KølleKalle:

- Først og fremst så synes jeg det er meget bra at du tar deg tid til å se spilleren på banen.
- Matz finner hvilke køller som spilleren bør ha i bagen.
- Lars må få veiledning fra spilleren.
- Hva om spilleren ønsker et 3/4-jern som han kan beherske?
- Hvor mange køller tester du på 15min.?
- Hvilke målinger utfører du?
- Hvilke kriterier benytter du for å bestemme skafttype (vekt, frekvens, lengde, kick point)?
- Hvordan varierer du køllelengdene gjennom settet. 1/2" og konstant svingvekt?
- Hvilke kriterier bruker du for å anbefale jernhoder?
- Hvordan bestemmer du greptykkelser?
- Dersom spilleren er klar over hva han skal ha, hva er da vitsen med å bruke tid på tilpassning?
- Dersom måleresultatene ikke er brukbare etter 15 min så kan dette skyldes at den køllen som benyttes (for det er vel bare en kølle på 15min) har spesifikasjoner som er for langt fra det ideelle for aktuell spiller. Jeg mener det da vil være naturlig å forsøke med forskjellige køller for å finne de spesifikasjonene som spilleren slår best med. Hva mener du om dette?

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

RÆNDY:

Slik jeg ser det har i utgangspunktet ikke KZG køller for mid til høy HCP'er. Ingen køller med høy MPF.

Jeg er ufattelig enig med deg vedrørende tilpasning innendørs (og på range med matter for den saks skyld). På matter står man å slår slag etter slag med korte mellomrom. Svinghastighet kan økes pga den korte tiden mellom hvert slag muskelenes "hukommelse". Dette gir ofte for stive skaft. En tilpassning bør foregå på gress, en bør benytte god tid slik at nevnte hukommelse ikke påvirker resultatet og alle køller i settet bør testes individuelt.

Jeg tror de aller fleste køllemakere kun har gode hensikter og gir derfor råd som de mener vil hjelpe spilleren. Jeg tror heller at hovedproblemene til mange av de som betegner seg som køllemakere er manglende teoretisk kunnskap om tilpasning.

Et råd til de som søker hjelp hos køllemaker. Du bær vite hva du vil oppnå. Du må vurdere rådet fra køllemakeren og be om en demonstrasjon av den foreslåtte endringen. F.eks dersom du blir anbefalt å endre grepstykkelse, hvilke konsekvenser har dette for ballbanen. Test en kølle med ny grepstykkelse og se resultatet selv. Trenger du dette resultatet? og er det verdt prisen. Vi spillere må være mye mere bevist på hva vi får i økt spilleglede og bedrede resultater ved kjøp/endringer av utstyr.

S

over 20 år siden

S

Sitat: "Slik jeg ser det har i utgangspunktet ikke KZG køller for mid til høy HCP'er. Ingen køller med høy MPF"

Dersom dette stemmer så er det jo veldig rart at Customgolf solgte meg et KZG MC II sett. Jeg er sikkert en av de mest ustabile høy hcp'ere her i landet. Jeg ble jo anbefalt disse køllene av Customgolf. De skulle passe mitt hcp.

?????

Rændy

over 20 år siden

Rændy

Selgern har solgt deg noe du ikke trenger......Velkommen tilbake neste år når du har solgt KZG settet for halv pris og kjøper det som er det beste neste år.

Synes synd på deg, dette er en jungel der de lærde strides om hva som er riktig og selgerne sier mye rart for å tjene kronene sine og der det tar mye tid å bli så erfaren at man ser igjennom all BS og gjør gode valg. (omtrendt som i alle andre markeder!!!!)

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Nå må dere ikke se dere blinde på playability-faktoren til Maltby. Verdiene i tabellen er matematiske uttrykk for endel nøkkelfaktorer på en golfkølle, men slett ikke noe fasit for hvordan køllene oppfører seg i praksis.

MC-II er en meget bra kølle, men den passer ikke nødvendigvis for alle. Men den kan passe utmerket til en høyhandikapper med en viss type sving og vinkel ved impact.

sveinerik

over 20 år siden

sveinerik

Trenger tips om køllekjøp,kjøpte Topflitex2 i høst men de har
begynt å skrangle.vektene løsner.

Hva kan dere anbefale til en grønt kort mann med rolig sving.?

Lønner det seg å kjøpe på internett?

Trenger tips er på fornebu og trener ofte jeg kan.....
PLEASE

snappy

over 20 år siden

snappy

Har nettopp bestilt 3 stk wedger fra Maltby, jeg betaler ca. 1400 NOK for alt, ink moms. Har en kamerat som kjøpte en wedge, samme hode uten sensicore skaft som jeg får, til den nette pris av 1395,- av Matz Modeer....... Dvs en fitting på pris på 3 gangen.... Tror dere dette svarer seg, dersom du ikke er sinnsykt høy eller lav. Jeg har vert i Ping fitting program, jeg trengte litt tynner grep en standard, standard spot, lie og s-flex på jern. Derso man har muligheten å ta en slik test, anbefaler jeg det. Da kan du tilpasse kjøpet ditt etter hva du vet.

P.s: Din sammen setning av køller er absolutt ikke så god som Matz Modeer sin, men trenger du det...???

Det skal sies at Matz er sinnsykt flink, mest sannsynlig lang før sin tid i Norge.

Har du hcp 10, anbefaler jeg deg å ta Cleveland sin fitting test, denne skal være på plass ved de fleste pro-shop's i Norge.. Jeg har veldig go erfaring med denne. Anbefaler for deg.. TA 7 TOUR, men det finner proen ut.

GAD

over 20 år siden

GAD

Ernie Ho: Han kjøpte KZG til ca. 4500,-
Det er litt tidlig å si om han er fornøyd. Han har kun prøvd dem på en golftur til Spania i februar, og da er svingen litt rusten, men han sleit litt med lengdene.
Jeg trodde faktisk de ville bruke en times tid på å tilpasse med forskjellige køller, men han slo bare med 7er jernet.
Han har ca. 10 i hcp, så han har en rimlig stabil sving.

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Enig med Lavida. MPF er et matematisk uttrykk og representerer ikke hele sannheten om en kølles playability. MPF gir allikevel en meget god indikasjon på spillbarheten. MC-II er meget bra hode, men har en MPF på 445, dvs lavt i kategorien Conventional. De aller fleste spillere vil oppleve denne som lite tilgivende, men ved gode slag har de utrolig presisjon.

Hoder i kategorien Conventional anbefales i utgangspunktet kun til høy hcp'ere av køllemakere som selger KZG. Øvrige profesjonelle køllemakere eller pro-shop'er anbefaler så å si konsekvent hoder som er mere lettspilte.

sveinerik : gå til den du kjøpte de av og be om å få bytte. Dersom det gjelder en kølle bytter du denne. gjelder det flere køller bytter du til et sett av et annet merke.
Før du går til køllemaker for å kjøpe et nytt sett bør du teste mange forskjellige lettspilte køller. Test for all del ut forskjellige skaft, både stol og grafitt. Legg merke til hvilket skaft køllene har. Velger du å handle hos køllemaker vær da oppmerksom på hvilke egenskaper skaftet som køllemaker har i forhold til det du likte best ved uttesting. Be også om å få oppgitt MPF for køllehode. Dette gir ikke noe fasitsvar, men vær skeptisk til for lav MPF. Nybegynner ned til mid hcp bør ha lettspilte køller i kategorien "super" eller "ultra" game improvement. MPF høyere enn 700. Mid hcp'er kan vel gå noe lavere?

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

GAD. Da har kammeraten din samme erfaring som meg (både med "tilpasing" og resultat). Dersom skaftet har feil fles vil dette gå utover lengden. Min erfaring er også at ved treff utenfor sweetspot på MC-II køllene mister du mye lengde. De var for vanskelig for meg. Håper kammeraten din får rusten bort fra svingen og blir fornøyd med de nye køllene.

svein erik

over 20 år siden

svein erik

Tusen takk Ernie Ho
Det er nok flere køller som er like skranglete.
Hvis jeg skal bytte merke hvem da?Taylormade ,Gallaway ???

Skal jeg kjøpe hjemme eller på nett?

Takknemlig for svar har en pro som hjelper meg med svingen og det er langt å kjøre til fornebu når køllene ikke er 100.

Jeg skal nemlig ned i handikap i år...

snappy

over 20 år siden

snappy

Tylor Made, Callaway, Cleveland, Maltby, ping, titleist er alle bra køller.... Jeg spiller selv med Cleveland, de kom med mange gode modeller i fjor.. Har spilt med Mizuno før, men jeg valgte å gå ned på looken og heller tenke på hvor lettspilte køllen er. Kjøp Ping... de kan du fikse på i lange tider fram over.

golfspiller

over 20 år siden

golfspiller

det må du nok spørre de proffe gutta og tutta om
personelig bruker jeg stokk

svein erik

over 20 år siden

svein erik

Takk snappy :
Cleveland modell? Og så sa du Ping
siste modell eller,er disse dyre???

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Hei igjen svein erik.

Nett eller ikke. Kjøper du på nett er det vanskelig med reklamasjon. Kfr dine egne x2-køller. I proshop får du fair behandling og har helt klrt bytte og reklamasjonsrett. Spør deg selv om hva som er det viktigste. Billige køller uten mulighet til reklamasjon eller litt dyrere og topp service. Alle kjente køllemerker er gode, det snakk om å finne lettspilte køller som du liker. For å sikre spillbarheten sjekk playability faktoren.

Four

over 20 år siden

Four

Golf Køller.
det skal være en messe i halle på fornebu. Vet at Cleveland, Ping, Calleway skal være der. Test først og så kjøp. I mitten av april.
Spiller selv Cleveland Ta 7 og vet det er noen som er enda mer lettspilte (TA 6). Det er kansje lenge å vente men jeg synes du burde teste før man kjøper.

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Mange bra køller:

Finn noen du liker utseende på. Finn riktig skaft til dette settet.

Cleveland TA 7 Tour Action : Super Game Improvement MPF = 847
Cleveland TA 5 (støpte) : Ultra Game Improvement MPF = 915

Callaway X14, X16 BigBertha, BB Fusion : alle er ultra game improvement. MPF > 851.

Ping G2 HL MPF=817, Super Game Improvement
Ping G2 MPF=777 Super Game Improvement
Ping S59 MPF=660 Game Improvement

TAYLOR MADE RAC HT 2004 MPF=701 Super
TAYLOR MADE RAC OS 2003 MPF=677 Game
TAYLOR MADE RAC LT 2003 MPF=647 Game

svein erik

over 20 år siden

svein erik

Tusen takk til dere alle
her var det mange gode forslag,

Riktig skaft er vel grafitt og da er det til Custom golf?

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Grafitt skaft får du på de ovennevnte i proshopen også. Det blir meget dyrt å tilpasse de kjente merkene hos køllemaker. Skifte av skaft koster fra ca 350 kroner pr kølle for stålskaft. Grafittskaft blir vesentlig dyrer. 8 køller x 350 = 2800,- .

Customgolf fører ikke de ovennevnte merkene for tilpasning. De fører KZG og Carlton for tilpasning.

svein erik

over 20 år siden

svein erik

Den var ikke så bra ,det er jo ikke så mange proshopper
åpne nå.....
Jeg må jo prøve de først.....
Taylormade ,Cleveland,Ping

Det er ikke bare bare¨å være halling på bytur...

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Sandaker golfsenter (www.golfsentret.no) har proshop med flere av de nevnte merkene (tror de har redusert prisene noe siden i fjor). De har innendørs range hvor du kan teste køllene. Rangen er kort, men du får allikevel en god indikasjon på hvordan du føler køllene.

Customgolf har også noen sett utenom de som de bygger (bla Taylormade). Her er rangen som du sikkert vet opp mot 100m.

Ring begge og spør hva de har. Det er meget hyggelig folk på begge steder.

Dersom du skal ta deg en bytur for å handle utstyr, hva med å reise vestover i stedet. Der er det åpne baner og sikkert åpne proshoper også. (Vet ikke om det passer deg, men bergensbanen går vel gjennom Hallingdalen). Da får du testet utstyret skikkelig før du kjøper.

Four

over 20 år siden

Four

Svein Erik.
Ikke tenk på tilpassing om du ikke er spess lang/kort.
Test køller og kjøp de som føles/ser best ut.
Enkelt å greit. Som sakt er det messe på Fornebo om en måned
Kom ditt å test alle sett du vil. Kjøp deretter. Ha en fin helg

svein erik

over 20 år siden

svein erik

Tusen takk til dere,
så mye hyggelige folk det blir gøy å spille golf.

Jeg reiser vel ned til Fornebu til uka.

Det vil vel ikke være bra å ta med proen min???Her må jeg selv avgjøre...

Nick

over 20 år siden

Nick

Svein Erik.
Let etter brukte Callaway X serie. Det ligger bl. a. et par ute på bruktlinken her. Da får du lettspilte kvalitetskøller til en rimelig pris

svein erik

over 20 år siden

svein erik

Takk Nick:

Men jeg kjøper nok nye ,men Callaway X ???Med grafittskaft,

jeg har en forsiktig sving.
X14 eller X16????
Hva bruker du??

Erik

over 20 år siden

Erik

Har spilt med KZG Blades i to år og er meget fornøyd. Fikk de bygget i USA etter min gamle Ping spesifikasjon. Betalte 66 USD/stk, frakt og mva. tilkommer.
KZG Blade er meget lettspilt, har noe offset som hjelper til med de lange jernene. Dessuten er de vakre og se på, anbefales.

Nick

over 20 år siden

Nick

Prøv de nye X-18 med regular grafittskaft. Jeg tipper de er like lettspillte som de andre i x- serien. Jeg spiller på x- 16 pro series.

KZG

over 20 år siden

KZG

ERIK.......

hvor kjøpte du KZG køllene dine?

Erik

over 20 år siden

Erik

KZG..
www.thegripper.com
Meget vennlig og service innstilt

Tom

over 20 år siden

Tom

Hvorfor så mye posetivt om KZG??. Etter min mening så ser de "stygge" og gammeldags ut. Hvorfor vil spille med dette??. Er vel ikke noe "stort" merke heller?. Det er masse byggesett merker på netter så hvorfor KZG??

jaja

over 20 år siden

jaja

KZG ZO blades stygge?? Du er vel av dem som syntes callaways big bertha jern ser vakre ut.

Kzg brukes av en masse proffer også på PGA touren

ZO blades er moderen bladkøller, relativt lettspillte er de også.

Tom

over 20 år siden

Tom

Var inne på siden nevnt over og tittet på driver/voods og noen jern.
Sjekket ikke ZO blades før nå og de ser helt standar og pene ut. men resten?. Driver? Woods? resten av jerna??. Sorry de havner ikke i baggen min. Lover at ikke Callaways jern heller havner i baggen heller. =;-)

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Hører ofte at det er mange som benytter KZG på PGA toure. Ingen kan gi navn på disse spillerene. jaja, kjenner du navn på noen som benytter KZG på pga Touren?

svensk/norsk

over 20 år siden

svensk/norsk

På PGA touret (USA) er det 3 eller 4 jag vet om som bruker ZO blades vet och at et par Nårrbaggar bruker dem på Challange T.

Tom sjekk Genemi driver, mycket bra driver!

Nesten overbevist

over 20 år siden

Nesten overbevist

Och vemm er så det ???
N A V N ??????????

Tom

over 20 år siden

Tom

Helt erlig??. Synes den ser veldin gammeldags ut og den skiller seg appselutt ikke ut. Likern ikke. Men smaken er som baken og det er nok KZG folkene glade for ellers hadde dem ikke solgt mye. =;-)

jiøl

over 20 år siden

jiøl

Til Tom
KJøper du køller etter merke?
Du sier du ikke vil ha KZG p.g.a. at det ikke er noe kjent merke.
Nei det er klart Callaway jern er no dritt å ha i bagen!!
Phil Mickelson spiller jo på nye Callaway X-tour, sinnsykt lettspilte tour-køller. Han har jo bare vunnet to turneringer i år pluss en 2. plass, så det er klart han har dårlige køller!!

Pheil

over 20 år siden

Pheil

Feilinformasjon, Phil M. spiller prototyper som ingen amatører har fått prøve. (ser ut som X tour)Det samme gjelder Tigers Nike prototyper.

Altså å utlede spillbarhet ut fra hva tourspillere bruker er tullball for 99.9 % av alle amatører.

Tom

over 20 år siden

Tom

Hallois.
Nei jeg kjøper nok ikke etter merke og har desverre ikke P.M sin sving heller. For meg skal sette være pent og det skal gi meg en følese av Birdy når jeg ser ned på kølla å Tee. Sier ikke at Callaway er noe dritt vet de er bra men jeg synes de ser for JÆ... ut. KZG ser noe bedere ut men ikke noe jeg vil ha i bagen. Husk at den som spiller med kølla på touren får betalt for det. Gi meg noen mill så kansje jeg stiller med Callaway jeg også. =;-). Erlig talt så synes jeg følese/utsende spiller stor rolle. Mest fakatisk.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

sjekk ut nakashima køllene da, stort lekrere synes ikke jeg det blir hvertfall.

www.nakashimagolf.com

jiøl

over 20 år siden

jiøl

Har du sett Callaway X-tour, Tom???????
Callaway X-tour-jern er ikke som andre Callaway-jern

veggiss

over 20 år siden

veggiss

jiøl: du har rett i at de ikke er like, de er vel smidde. like stygge er dem derimot...

Tom

over 20 år siden

Tom

Synes de er et steg i riktig retening men det er noe med helheten Spes der hvor skafte går ned (kan ikke faguttrykke) =;-).Burde vert en annen måte å løst dette på.
Ser bare køllene fra siden/under og håper ikke de ser like (klumpete) ut som Callaway vaneligvis gjør. Så det blir nok ikke disse heller men kansje modellen om ca 10 års tid. =;-)

Tom

over 20 år siden

Tom

Hei Veggiss.
Siden var i allefall Hi Tek.
NP 1 jern og wedger var flotte. Rene linjer og det liker jeg.
Wodds og utylity wodds var ganske spess men etter å titta noen minutter ble de bare finere. Har ikke helt bestemt hva jeg skal si om Driverne. Må kansje titte litt lengere. =;-) Men de har også noe nytt på gang så jeg får ta vare på linken. Takk

Importør

over 20 år siden

Importør

Phil M. spiller X-tour, de kaller det for prototype fordi den ikke blir lagt ut for salg før 15 april. Basta!

Imp.

over 20 år siden

Imp.

Forresten , hva slags køller syntes du er pene da, Tom?

Tom

over 20 år siden

Tom

Masse køller som er pene men jeg liker dem med lite reklame på. Rene køller. Har ikke noe favoritt merke men minst mulig krimskram faller i min smak.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

Tom: nakashima køllene er bare rett og slett nydelig, litt utenfor mitt budsjett dog, hvis ikke hadde bagen vært full :D

Tom

over 20 år siden

Tom

Var i Thailand å spilte golf.
Var innom en kjempe butikk i Bankok hvor vi titta på golfutstyr.
Snubbla over et håndlaget sett fra japan. Det var priset til 120.000 kroner og det var bare 7 jern. Så også drivere som hadde gull som tyngde i sålen. Lekkert men dyrt. Vi tok bilde inne i butikken men ble deretter nesten kastet ut av sikkerhets vakkter. ;-) Du får nok dine Nakashima køller en dag. Begyn å spar. =;-)

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Ernie Ho,

Noen bra spillere som bruker eller HAR brukt KZG på touren:

Nick Price
Phil Mickelson
Ben Crenshaw
Ben Frost

Da har du i hvert fall noen navn :o)

Ernie

over 20 år siden

Ernie

KZG kom for øvrig med i Darrel Survey sine køllekategoriene (utenom puttere) for alle tour'ene i USA i 2004, så det er nok en del proffer som bruker utstyret.

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Ernie
Hvor finner jeg "Darrel Survey sine køllekategorier"?

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Du kan kjøpe Darrell Survey bøkene for de siste 4-5 sesongene på amazon.com for ca. 20 dollar (kanskje i golfbutikker på nettet også??). Det står imidlertid ikke navn på proffene der tror jeg, bare antall/andel spillere som bruker de forskjellige merkene. Kategoriene gjelder køller og klær og gud vet hva :o)

Jeg har ikke noen av disse selv. Jeg har bare snakket med ei som jobber for KZG.

Putte

over 20 år siden

Putte

Haha, Tom! Hjelper ikke mye å kjøpe japanske gullkøller til 120 laken, hvis du ender opp med en bag full av sjuere, vettu! Dumme japser...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her