Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvilken baner er best i landet her?

Ducky

over 20 år siden

Ducky

Hvilken baner er best i stand , layout osv.

Peder

over 20 år siden

Peder

Selv er jeg medlem i Drammen , men mener Kongsberg er en utrolig fin bane. Gleder meg som en unge til å spille der til sommeren. Hilsen Kongsberg fan

min mening

over 20 år siden

min mening

Losby, Miklagard er en egen klasse, så kommer Stavanger, Bogstad, Arendal, Meland og Larvik slepende etter.

Hva har jeg glemt? (sikkert en del!)

Tom

over 20 år siden

Tom

Bare den beste av alle. Hauger bare gresset blir bra i år. =;-)

PG

over 20 år siden

PG

Skal vi tro Peugeot Guiden er Miklagard best (18 poeng), men så enkelt er det vel ikke?

Sol

over 20 år siden

Sol

Det er nok ikke det, PG. Beklager. Hva p..... skulle vi diskutert dersom alt var så enkelt......

PG

over 20 år siden

PG

Jeg synes min mening har en bra short list å diskutere ut i fra.

Har selv sans for de "eldre" banene på listen, Stavanger og Bogstad. En bra bane SKAL ha skog det GÅR an å spille fra.

Fredde

over 20 år siden

Fredde

Synes ikke Losby kan tas med i samme kategori som Miklagard. De fire beste banene jeg har spilt i Norge er Nøtterøy, Miklagard, Bogstad og Larvik. Holder en knapp på nøtterøy som den beste, spesielt når de får seg klubbhus. Er ikke så mye stas over den brakka som står der nå,
men banen er den mest varierte og morsomste å spille her til lands.

snappy

over 20 år siden

snappy

Vil nå si at den beste banen totalt sett som jeg har spilt i norge er Meland. Har ikke spilt Nøtterøy og Miklagard!!!

På Meland har du utrolig bra greener, ganske bra tee steder. Ok fairway og en fantaskisk layout. På meland kanman snakke om de forskjellige hullene etter kun en runde. Hvert hull er forskjellig. Ganske eksepsjonelt. Meland er en litt forglemt perle på en øy på vestlandet.... Kansje vi ses på P4 i mai..

Clash

over 20 år siden

Clash

Du Peder
Skal vi byttelåne baner i sommer, du låner min andel på Kongsberg mot jeg din i Drammen ?????
Så får du spille Kongsberg og jeg slipper å spille Kongsberg......

Nick

over 20 år siden

Nick

Miklagard, Larvik, Bogstad,Evje. Har ikke spilt Nøtterøy

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Lei av denne diskusjonen! Den har gått så mange ganger i forskjellige debatter, og har intet reellt svar. Spørsmålsstillingen er også lite tydelig stort sett.
Svarene blir som følger stort sett alltid alt for utydelige og inhabile.

Etter min mening vil det kun være nyttig å si sin mening om andre baner enn hjemmebanen og samarbeidsbaner.

Dette gjelder meg selv innkludert.

Men... sukk... det nytter nok ikke å håpe på det umulige ;)

Sol

over 20 år siden

Sol

Er nokså enig med Proffen selv om han sied det på en annen måte enn meg.

Det mangler kriterier i alle diskusjonene på nettet og når alle slenger ut påstander basert på eget ståsted og ikke tilpasset rammer så blir det mye tull.

Hvem har for eksempel spilt mer enn 4 - 5 baner i løpet av det siste året. Var banene representative når de ble spilt disse tilfeldige gangene eller hadde Greenkeeper vært sjuk ei uke eller to ---mange spørsmål her som gjør diskusjonen ganske flytende.

Tommy

over 20 år siden

Tommy

Okey, Proffen, da gjør vi det.

Min hjemmeklubb er Nøtterøy og dersom jeg ekskludeerer denne fra favorittbanelisten min synes jeg følgende baner er best (i rangert rekkefølge):
1. Miklagard
2. Larvik
3. Meland
Dette er selvfølgelig min mening og det skal nok leggs til at jeg hverken har spilt Losby, Bogstad, Hauger, Evje eller Stavanger. 4 førstnevnte håper jeg å spille så raskt som mulig.

Ole B

over 20 år siden

Ole B

Synes også Sola GK skal nevnes. Har enda ikke spilt alle banene på østlandet, og forstår jo at Miklagard skal være bra. Men kvalitetsmessig overgår Sola både Stavanger og Bogstad. De to sistnevnte er riktig nok idyliske steder, men jeg synes at kvalitet på fairwayer og greener faktisk er viktigere enn indyllen rundt. Min stemme går derfor til Sola som jeg mener har de beste greenen jeg har spilt på hvertfall.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg synes at de som har en mening også bør ta med følgende:

Hvem er banen best for?
- Pensjonisten som har vondt for å gå langt eller i bakker (Solastranden)
- Kona mi, som ikke slår så langt (Randaberg)
- Meg, som slår langt (men i hytt og pine), og trenger litt ekstra plass utpå der et sted (Sola)
- Martinsen og Michaelsen, som bruker Topma og derfor slår 325 meter langt og rett (Meland)
Mesterskap (Sola eller Meland)
- osv

Når er den best.
- Når sola skinner en varm sommerdag (Stavanger)
- Når det regner en høstdag (Solastranden)
- Når det er vindstille (Sola)
- Når det blåser kuling (Stavanger)
- osv

Jeg har spilt både Miklagard og Losby - er ikke stor fan av disse.

What Els

over 20 år siden

What Els

....enn Kragerø! De overlegent beste greenene og fairways i Norge, og det kan ingen nekte for. Dessuten den finetse naturen av alle baner her til lands!

Og så

over 20 år siden

Og så

mister man nesten ikke baller på Kragerø heller, så åpent og fint det er utenfor fairways.. Har spilt Kragerø noen ganger, og det er fine greener og fairways, men det er andre baner jeg foretrekker. Er forøvrig helt enig i at slike diskusjoner som dette blir helt tøvete når hver har sine egne kriterier.

Nettop!

over 20 år siden

Nettop!

Jeg er så sær at jeg gjerne vil miste noen baller jeg. Først da er banen utfordrende nok!

Nå er

over 20 år siden

Nå er

...det jo slik at på alle nye baner som ikke er bygd på dyrket mark, vil man miste noen baller i begynnelsen. Skogbunn må ryddes og 'slites' ned av vanlig spill. Kragerø Golfpark er allerede det flotteste vi har på golffronten i Norge.

Og så

over 20 år siden

Og så

...er enig i at banen bør være såpas utfordrende at man mister noen baller, men på de fleste hullene bør det gjerne være en mulighet til å chippe ballen fra roughen inn på fairway igjen. På Kragerø er det jo ikke mulig å finne ballene hvis de går utenfor fairway, og skogbunnen vil neppe bli "slitt ned" av vanlig spill. Forøvrig er Kragerø helt ok, som sagt med fine greener og fairways, men Norges beste? Neppe.

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Utelater min egen hjemmeklubb Miklagard, og da blir de banene jeg spilte i fjor rangert som følger (etter min smak og ytterst subjektivt selvfølgelig):

1. Nøtterøy (Mange gode greener, bra hull, prioritert banen og ikke klubbhus (meget fornuftig) men stygge kraftledninger)

2. Evje (Knallgreener, lang og variert, manglet fremdeles litt på fairway, men blir en knallbane med tiden)

3. Bogstad (Egen atmosfære og nydelige omgivelser)

4. Kragerø (Flotte greener og fairwayer, kort og trangt, hyggelig betjening i proshop men klientellet som vi møtte den dagen forøvrig var av gjennomsnittlig norsk julebord-standard (grøss).

5. Larvik (Fin bane, og god service. Dårlig vær men det kan ikke de noe for!)

6. Losby (Mange bra hull, noen ikke fullt så bra. Merket noen gufs fra snobbetiden. Jeg er heller ikke glad nok i hoggorm!)

7. Kongsberg (Bedre før, virker mer uferdig nå enn for 3 år siden. Mange fine hull)

8. Mjøsen (Alltid hyggelig på Mjøsen, men banestandarden var ikke av det beste.)

Ducky

over 20 år siden

Ducky

Hva er galt med Kongsberg?

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Etter en rask gjennomlesning så ser jeg at Haga ikke er nevnt. Jeg har ikke spilt Haga selv, så jeg vet ikke hvor bra banen er, men var ikke intensjonen her å bygge en av Norges beste golfanlegg? Har de mislykkes eller har jeg misforstått? Riktignok er banen ny, men det er jo Evje også, og den er blant de aller beste jeg har spilt her til lands.

Tlgjengelighet

over 20 år siden

Tlgjengelighet

Nok en diskusjon om Norges beste bane. Vil bare si at noen liker dattera, mens andre liker moren(det finnes vel også dem som liker begge).
Jeg synes selvfølgelig at min hjemmeklubb er den beste i landet. Dette fordi kvaliteten er bra både på fairway, utslagssteder og på greenene. Vi har også et storslått klubbhus(uten et det betyr så mye for meg) Treningsfasilitetene er OK, men savner bedre nærspillområde. Designet er kanskje ikke Norges beste(tilgang til litt for lite land), og vi har kanskje Norges dårligste par 4 hull(ut i fra hvor mye anlegget kostet 40 mill +). At enkelte også klager på at det er litt langt å gå mellom noen av hullene plager ikke meg.
Selv om ikke alt er bra, så synes jeg forsatt at "min" bane er Norges beste, og grunnen til det er tilgjengeligheten. Jeg har mulighet for å stå på første tee 10 minutter etter at jeg gikk ut min egen utgangsdør. Som familiefar med små barn, så er det ikke så lett å få til så mange "hele" runder i løpet av en sesong, men det blir desto flere "småturer" i løpet av de lyse kveldstimer.
Kanskje jeg en gang i fremtiden(når barna blir større og tidsklemme blir mindre) vil endre mening, og bytte hjemmeklubb til en av de banene som "er opplest og vedtatt" er en av Norges beste baner. Hva oppnår jeg da? Jo muligheten til å oppleve en fantastisk natur, storslått kvalitet på Fairway, utslag, greener, treningsområde(har trolig bedre kvalitet på chipping greenen enn de fleste norske baner har på banens greener).
Det jeg mister er tilgjengeligheten, og mulighet for den spontaniteten som jeg i dag har. Jeg vil bruke ca 40 minutter i kjøring før jeg er på banen, så en runde golf vil ta mer enn 1t20min lengre tid, og DET er ikke bra....
Så en liten oppgave til slutt, hvilke to baner snakker jeg om?

T

over 20 år siden

T

Og den som svarer rett får en tøff nøtteskjorte eller? God påske..

Børre K

over 20 år siden

Børre K

Hammerfest og Narvik.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Ballerud ;-)

Avisleser

over 20 år siden

Avisleser

Ser at Finansavisen på s. 21 i dag og med artikkel i morgen har, for sin del, avgjort hvilket golfanlegg som er best i Norge. Må nok kjøpe avisen i morgen også...

Boggie

over 20 år siden

Boggie

Svar til Ernie:
Norges beste golfanlegg er ikke nødvendigvis Norges beste bane...
Haga har som eneste annlegg i landet tre fullverdige (og likeverdige) 9-hullssløyfer. Det gjør det til Norges største anlegg og i tillegg har man en bra korthullsbane flott drivingrange med nesten 80 overbygde plasser m.v..
Alt i alt et storslagent anlegg, men banen lider litt under at man har presset 27 hull inn på et begrenset område og vil således ikke bli helt toppranket. Designeren har premiert defensiv strategi og man får lite betalt for å "gå for det". I fjor var banen i meget bra stand og vi håper på like bra i år...

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Jeg synes Tilgjengelighet er inne på noe.
Jeg er storfornøyd med min hjemmeklubb - rimelig nært (innen 20mn), jeg kommer *alltid* ut uansett, topp treningsforhold. For meg finnes ingen bedre alternativer. Ok, jeg hadde ikke sagt nei til Bogstad ;-)

For en gjestespiller derimot fortoner det seg kanskje annerledes. Og det er vel poenget - bra for medlem er ikke nødvendigvis bra for gjestespiller. Kanskje er det motsatt i noen tilfeller?

johnny

over 20 år siden

johnny

Bogstad uten tvil

Er ikke medlem der,men er ikke i tvil alikevel.
Jeg har spillt de fleste banene i Norge som gå for å være bra (Miklagard, Losby, Hauger, Meland osv.)

Bogstad er i en klassen for seg selv når den er bra, noe den var i alle høyeste grad i sommer. Miklagard er ok bane, ingenting mer, altfor åpen etter min smak, du ser ingen slike baner på touren, bortsett fra Linksbanene, som ikke Miklagard kan kalles.
Har ikke spillt Nøtterøy eller Evje men har vanskelig å tro at de er bedre enn Bogstad, siden det gjerne tar en 10-15 år før banen "setter" seg. Det har Bogstad i aller høyesete grad gjort.

Borregutt

over 20 år siden

Borregutt

Har spilt Nøtterøy, Kragerø, Vestfold, Stavanger, Sola, Arendal, Evje og Borre.

Borre ga meg den beste golfopplevelsen.

Singhi boy

over 20 år siden

Singhi boy

Blant Norges beste baner finner vi:
Larvik
Losby
Bjaavann(9-hulls)
Ellers liker jeg personlig Hauger og Hafjell(9-hulls)
Jeg har dessverre ikke spilt så veldig mange Norske baner, men av de jeg har spilt er de fem jeg har nevnt de beste!!

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Ser at hjemmebanene blir favorisert fremdeles. Dere glemmer at den banen man kan best selvfølgelig lett favoriseres da man spiller godt der.

Slutt med det tøvet!
Sammenlikn på likt grunnlag og bare det.

Alt annet er uinterresant for alle andre enn andre medlemmer på hjemmebanen.

min mening

over 20 år siden

min mening

De beste banene i norge er.
Vestfold, larvik, losby, Notteroy, Ja det er nik de banene som er i egen klasse

Gunnar

over 20 år siden

Gunnar

Spilte i sommer Tyrifjord, Bogstad, Larvik, Bjaavann, Arendal, Nordsjø, Stavanger, Sola og Solastranden. Alle ble spilt i slutten av juli da jeg og en kamerat tok en liten tour for nettopp å få spilt noen av de forskjellige banene i Norge. Rosinen i pølsen skulle være Miklagaard, men denne datt ut pga. problemet med greenene.

Sola hadde best greener. Både størrelse, layout og gress/klipping var utmerket.

Fairways var bra både på Tyrifjord, Bogstad, Larvik og Sola.

De fineste omgivelsene fant man på Bogstad og Stavanger.

Bjaavann, Arendal, Nordsjø og Solastranden manglet etter min mening alle litt på å nå opp. Bjaavann var veldig uferdig, men har potensiale til å bli bra. Arendal er etter min mening veldig rotete og fariwayene snor seg steder de absolutt ikke burde. Greenene var også dårlige. Mye av det samme gjelder for Nordsjø. Spesielt greenene har dårlig layout, er små og ekle. Solastranden manglet også litt på alt.

Den ultimate banen hadde vært en bane med greenene til Sola, fairwayene til Larvik og omgivelser som Bogstad/Stavanger.

perry

over 20 år siden

perry

Noen som har erfaringer med Byneset?

Design av banene og treningsområdet er utført av en av verdens mest anerkjente golfarkitekter, Donald Steel, M.A. (Cantab), FBGCA.

Når hele anlegget står ferdig blir Byneset Golfsenter Midt-Norges mest moderne golfanlegg med sine to baner, en 9-hulls, og en 18-hullsbane. Golfsenteret ligger i vakre og landlige omgivelser, med utsikt til Trondheimsfjorden. Last ned innholdet til prospekt for nytegning av akjser på venstre side.

2 golfbaner på samme sted
Byneset Syd er en 9-hullsbane, og Byneset Nord blir en 18-hullsbane. Senteret omfatter også en drivingrange, og et øvingsfelt med puttinggreen og områder for pitch, chip og bunker.

18-hullsbanen Byneset Nord
De 10 første hullene på Byneset Nord er ferdig bygget. Høsten 2004 startet vi fase 1 i sluttføring av denne mesterskapsbanen. Arbeidet med denne fortsetter utover vinteren, avhengig av værforholdene, men til våren kjører vi på for fullt. Vårt mål er å ferdigstille banen for åpning høsten 2006.

9-hullsbanen Byneset Syd
Første spadetaket ble gjort i juli 1999, og de 5 første hullene sto klare for spill sommeren 2000.
Banen ble fra mai 2001 klar for spill på alle 9 hull.

Klubbhus
Klubbhuset finner du på forsamlingshuset Folkvang som ligger i hjertet av baneområdet. På samme sted finner du også en proshop og kafeteria. Byneset Golfsenter AS og Byneset Golfklubb arbeider nå med sikte på å bygge et nytt klubbhus på nordvestre hjørne av parkeringsplassen på Folkvang, rett opp for green 18.

Treningsområdet
Byneset Golfsenter får meget gode treningsmuligheter, og hele treningsområdet er plassert sentralt i forhold til proshop, kafeteria og parkering.

Treningsfasiliteter:

Drivingrange med 25 utslagsmatter, lengde 250 meter + eget kursområde med 20 utslagssteder
Stor puttinggreen
To øvingsgreener for pitch, chip og bunkertrening
Treningsområdet er utformet slik at du kan trene full sving, pitch, chip, bunker og putting uten stor forflytting.
Den 30 mål store drivingrangen heller svakt nedover mot fjorden, og gir fine muligheter til å følge ballbanen etter hvert slag. Utslagsområdet er bygget opp for å gi god oversikt og bedre sikkerhet. Det er bygd en egen drivingrange for kurs til grønt kort.

love the third

over 20 år siden

love the third

et spørsmål:
hvorfor synes alle at Oslo Gk er så bra?????
har spilt den en gang, gledet meg veldig men ble veldig skuffet!!!!!
spesielt skuffet ble jeg over fasilitetene(range og treningsgreen), og klubbhuset trenger et par strøk med maling.....
jeg kan ikke si jeg ble spesielt imponert over banedesignen heller, vet ikke helt hvorfor, men likte liksom ikke banen.....

Picard

over 20 år siden

Picard

Enig i at Bogstad er ganske hypet. Var en tur innom i sommer og ble ikke veldig imponert. Banen bærer naturlig nok preg av at den ble anlagt for veldig lenge siden (vet bare den er eldre enn Stavanger som ble anlagt på 50-tallet). Noen av hullene var litt vel kuperte og rart anlagt, men jeg går ut i fra at noen finner dette sjarmerende.

Etter min mening kommer man ikke utenom Bogstad når man skal nevne Norges beste baner. Jeg ble faktisk veldig sjarmert. Men min stemme som Norges beste får den ikke.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg må få be om unnskyldning for å skryte av Solastranden. Vi har ikke 12 måneder golf på sommerforhold alikevel.
Nå har sommergreenene vært stengt siden 14. februar på grunn av frost - hvor blir det av sommeren.
I dag snør det til og med.

S

over 20 år siden

S

Kan ikke si jeg synes synd på deg Svinger. Er heller meget misunnelig på deg. Jeg har desverre ikke satt mine ben på en sommergreen siden sent i oktober.

Det snø også her på møre:-(

johnny

over 20 år siden

johnny

Må si jeg blir litt oppgitt når jeg leser de forskjellige innleggene på denne tråden.

Dere sier at Bogstad ikke har bra nok klubbhus og treningsfasiliteter, men kjære deg "love the bird"; diskuterer vi hva som er Norges beste bane, aller Norges beste anlegg?

Ducky - 09. Mar. 2005 kl. 22:11
Hvilken baner er best i landet her?

"Hvilken baner er best i stand , layout osv."

Norges beste baner ja, det var spørsmålet, ikke anlegg.

Ps. Perry: Har spillt Byneset, og min personlige mening er at første ni, som skal bli egen nihullsbane, ikke være mye å rope hurra for.
Nordbanen derimot, virket som en spennede bane med gode hull, bortsett fra spessielt 18.

H

over 20 år siden

H

Treningsfasiliteter bør absolutt gå inn i banens bedømming. Nøtterøy var jo utrolig dårlig slik den var i fjor. 600 kr i GF, også får man ikke testet greenene før man går ut og ikke får man trent chipping mot en green.
Holder ikke i det hele tatt.

C

over 20 år siden

C

Er sant at Nøtterøy ikke hadde puttinggreen i fjor, men allikevel har de vel noen av de beste treningsmulighetene i Norge? Rangen er over 300m lang og har GRESSutslag. Det er da heller ikke noe problem å få prøvd greenene før man går ut. Treningsbanen (korthullsbanen) ligger jo like ved og har samme type greener som hovedbanen. Her får man varmet opp med både pitch, chip og putter før runden.

I tillegg er jo treningsfasiliteter helt uinteressant i denne diskusjonen, er stor forskjell på beste bane og beste anlegg som johnny skriver.

H

over 20 år siden

H

Helt uenig med deg C. Treningsfasiliteter er absolutt interessant etter min mening. Skal man ha en noenlunde ryddig start på en runde på en fin bane så må man kunne forberede seg skikkelig. Da kan man ikke fly et par hundre meter avgårde og være i veien for de som spiller på korthullsbanen. Det blir bare tull. Ellers er det bra med gress-range, enig i det.

C

over 20 år siden

C

H, jeg tror du misforstår noe her. Selvfølgelig er treningsfasiliteter svært viktige og en essensiell del av et golfanlegg. Men for hvor god selve banen er spiller det ingen rolle, hull 1,2,3---18 er de samme uansett hvor god eller dårlig rangen er, det er komplett irrelevant.

Tror og håper at Nøtterøy vil få seg en puttinggreen så raskt som mulig, planen var vel i utgangspunktet to stykker. Men på grunn av at klubbhuset måtte flyttes 5 meter pga leire i grunnen så måtte hele søknadsprosessen til kommunen startes på nytt (byråkrati på sitt beste). Puttinggreenene som skulle ligge på hver side av klubbhuset måtte lide av dette og måtte også utsettes.

De få gangene jeg har vært der nede og spilt har det ikke vært noe problem å ta med seg 3 baller, en wedge og en putter og varme på korthullsbanen. Vet ikke hvor mye mennesker det er der til vanlig.

H

over 20 år siden

H

Kan være, men treningsfasiliteter er nevnt 15 ganger i denne tråden så for flere enn meg betyr det nok noe. For meg betyr helheten mye.

Tiger Would if he could

over 20 år siden

Tiger Would if he could

H:

ja, treningsfasiliteter er viktige, men hvis du leser overskriften i denne tråden, så blir det spurt etter beste bane. ikke beste totalvurdering av et anlegg.... er vel ikke mer å krangle om det vel?

/tiggr out

Gudbrand

over 20 år siden

Gudbrand

Gleder meg til å se hva Per Haugsrud kan få til nå når han har kjøpt Kvitfjell. Det er en nydelig bane, men har slitt litt med vilje til å holde greenene på et akseptabelt nivå.
Med perfekte greener og litt forbedring av finishen så kan denne banen ta opp konkurransen med hvemsomhelst, også Miklagard.
Klimaet på Kvitfjellbaqnen er det tørreste i landet med plenty tilgang på vanningsvann, så gresset skulle kunne gies de beste forutsetninger.

Truls

over 20 år siden

Truls

Hva mener du med at den kan ta opp konkurransen med Miklagard? De aller fleste må jo kjøre i timesvis for å komme til banen. De som kommer sørfra tror jeg heller velger å stoppe på Kløfta.

Tror nok, uansett greenkvalitet, at det blir ultravanskelig å konkurrere med banene rundt osloområdet.

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Kvitfjell med sesong fra 15 mai til 1 september og gode (i beste fall hvis det går å drive frem der oppe i kulden) greener kun i juli og agust tror jeg sammenligninger med de beste banene i norge blir litt søkt.

Jacob Loga

over 20 år siden

Jacob Loga

Kvinesdal og Omegn nye 18-hulls golfbane - ingen tvil - profesjonell skotsk banedesigner og meget høy servicegrad man sjelden opplever på norske golfbaner - prøv den og døm selv..............

johnny

over 20 år siden

johnny

Var i Sør-Afrika i påskeferien, og oppdaget at det ikke fantes DR på noen av de tre anleggene vi spillte. Banene var slett ikke dårlig. Med mesterskapstee og god layout var det ikke noen "pitch & putt" baner.

Selv om jeg var skuffet over mangelen på oppvarmingsmuligheter, svekket ikke det min vurdering av banen(ene). Ser at H skriver at det er 15 andre som mener det samme som han, men betyr dette at de 15 andre har rett? Nei!
En bane er en bane. Et anlegg er et anlegg.

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Har du vært i Skottland Johhny ? de fleste baner har ikke range i golfens hjemland, selv mange av de beste banene har ikke. Hvorfor ? fordi Skottene er vant til å spille å trene på banen, presset er ikke så stort på de fleste baner og de kan derfor ta seg tid til noen ekstra baller eller putter. Det er vel ikke nødvendig å si at realistisk trening på bane er bedre enn rangework. I tillegg er skottene klar over (noe mange nordmenn ikke forstår) at 80-90 % av alle slag du taper til banens par taper du under 100 meter (Peltz). Altså kjempefokus på range hjelper lite.

Greit som du sier at man bør varme opp litt, men i Sør afrika er vel ikke det å bli svett og varm før runden så viktig. Noen putter og chipper vil vel gjøre mer for spillet ditt...

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Jeg har vært i Skottland, og spilte blandt annet Old Course, som ikke har noen egen Driving range. derimot er det en putting green ved siden av starterboden, og en tilhørende Range til alle banene i området som ligger litt på andre siden av byen. der går det shuttle-bus frem og tilbake hele dagen for de som vil trene litt før de spiller.

de andre banene vi spilte derimot, hadde fullverdige treningsområder.
både Dukes Course, Gleneagles, Kingsbarns og sikkert mange andre.

sukk..... nå lengter jeg tilbake......

/me 0ut

jaha

over 20 år siden

jaha

så Jonny mener at man ikke kan trene slag under 100 meter på rangen??

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Ja jeg mener det tenk...Hovedpoenget under 100 meter er lengdekontroll og ballbanekontroll. Så og si alle oppnår raskt en relativt stabil rettning på slag under 100 meter. Med baller som går minst 25 % kortere i snitt på ranger i norge og som ikke har ballbaner som gode baller blir trening på driving ! rangen bare missvisende etter mitt syn.

Hvis vi snakker om å slå egne gode baller på et treningsfelt der man kan slå fra gress snakker vi om god treningseffekt.

good old sam

over 20 år siden

good old sam

Norges beste bane heter Meland GK og ligger på Holsenøy ved Bergen. Den er så mye bedre enn banene her østpå at det nesten blir pinlig å foreta en sammenligning.
Banen er ikke bare best i Norge, den er også vanskeligst. 72 slag som banerekord forteller sitt. Meland er slopet høyere enn noen annen bane i Europa, hvilket medfører at den er i ferd med å bli et valfartssted for spillere i inn- og utland med sans for utfordringer.
At mange angivelig bra spillere holder seg borte fra P4Tour-åpningen neste helg, forteller at de er livredde for å gå på en slagmessig smell på Meland. Det blir nesten patetisk, men bekrefter en ting: Banen har vunnet, allerede før turneringen går av stabelen.
Nest best? Kanskje Borre, som etter å ha fått ny back-nine nå fremstår som litt av et anlegg. Jeg holder ellers Bogstad for å være litt bedre enn Hauger, som til gjengjeld er vesentlig bedre enn både Miklagard og Losby. Nøtterøy er en herlig bane. Så har altså Stavanger-området flere gode baner, hvorav Stavanger GK troner ubestridt på toppen, først og fremst grunnet den herlige beliggenheten og tradisjonene anlegget utstråler.
En liste over Norges beste baner vil antydningsvis se slik ut:
1) Meland
2) Borre
3) Bogstad
4) Nøtterøy
5) Stavanger
6) Hauger
7) Larvik
8) Sorknes
9) Miklagard
10) Kongsberg

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Apropos: Meland er jo ikke i Norge da...

Even older Sam

over 20 år siden

Even older Sam

Helt enig, forutenom ett punkt: Ballerud er best av alle!

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Jeg liker ikke skau golf.....

Har jeg lyst på en skogstur går jeg heller tur uten golfbaggen...!

Oldest Sam

over 20 år siden

Oldest Sam

Tar jeg feil, eller har dere bare to 18hullsbaner i Bergen og omegn?

Truls

over 20 år siden

Truls

Good old sam:
"At mange angivelig bra spillere holder seg borte fra P4Tour-åpningen neste helg, forteller at de er livredde for å gå på en slagmessig smell på Meland."

Ja heller det enn å tjene en slump penger hvis man scorer 75 og de andre er dårligere...!

RS

over 20 år siden

RS

Synes det meningsløst å ranke de forskjellige anleggene. Man bør heller glede seg over at det begynner å bli mange bra baner i Norge.
Ingen nevner Vestfold som jeg har hørt mye bra om.

good old sam

over 20 år siden

good old sam

Bergens-området er etterhvert bra dekket med golfbaner: Meland og Fana tilbyr begge 18 hull, ærverdige Bergen GK er landets tredje eldste klubb og har mange morsomme utfordringer. Bjørnefjorden i Os og Herdla ytterst på Askøy har 9 hullsbaner, det samme antall hull finnes på en bane som heter Vildmarken, som også ligger i Os. På Voss - en time unna Bergen - bygges det nå en flott 18 hulls bane. Mens man kan merke en viss stagnasjon når det gjelder golfinteressen på Østlandet, er det en tydelig økning i interessen på Vestlandet. Bedre veier gjør dessuten at baner både sør for Bergen (Stord og Sveio) og nordover (Sunnfjord) er tilgjengelige. Å spille golf vestpå, kan være tøft, for det hender at det regner, det hender at det blåser. Men Meland - og forsåvidt Herdla - har langt mindre regn enn banene i indre strøk. Det kan bøtte ned i Bergen, samtidig som solen skinner der ute i havgapet. Denne meteorologiske finesse gjør ikke Meland mindre attraktiv. Banens ry har på få år vokst seg så sterkt at Bergen er satt på det internasjonale golfkartet. Slik er det bare.

Jaha

over 20 år siden

Jaha

Hvilket internasjonalt kart snakker du om da? Ifølge Peugeot Golf Guide har Meland fått 16 poeng og rangert som nr 5 i Norge. Har det blitt skrevet mye om Meland i Internasjonal presse?

Uansett, her er diskusjonen i gang igjen og det går vel mest på om man liker det særnorske med trange skogsbaner eller mer åpne baner. Pussig nok blir alltid mer åpne baner bedre omtalt i internasjonale medier...

MC

over 20 år siden

MC

Go Hauger!!
Baneåpning i morgen endelig!!
Hauger blir utrolig bra i år!!
Gleder meg allerede til Nordic 2005

Even older Sam

over 20 år siden

Even older Sam

Ikke for å virke sur, men det er 10 år siden det var "in" på østlandet å lage vanskelige baner. Nå har ikke jeg spilt Meland, så jeg skal ikke si noe om kvaliteten på banen. Har sett noen bilder, og de ser veldig fine ut. Etter som jeg har hørt, er greenene også av topp kvalitet.

Men å dra frem vanskelighetsgraden som en designmessig kvalitet, sier vel bare noe om avsenderen.

good old sam

over 20 år siden

good old sam

Meland er ikke trang. Det er en myte. Men Meland er vanskelig. Det er alle gode baner i resten av verden også. Meland er ikke et resultat av noe motevrøvl som eventuelt rammet Østlandet for ti år siden, slik Even Older Sam antyder. Meland er en i norsk sammenheng overlegent god golfbane. Når utlendinger kommer dit, faller de i staver. Jo bedre de gjestende spillerne er, jo bedre liker de banen. Uavhengig av egen score ved første gangs spill. De fremhever banens design, utfordringer, kvaliteten på greener og fairways. Men også over stillheten, naturen, roen inspirerer. Og den kjensgjerning at det ser ut som om banen alltid har ligget der, til tross for at de første 9 hullene stod klare så sent som i 1998. Det er kommet mange gode baner i Norge de siste årene. Flere av dem på Østlandet. Men Meland er altså best, tøffest og den klart største opplevelsen. Undertegnede bor 500 kilometer fra Meland og får dessverre ikke spilt banen så ofte som jeg skulle ønske. Haga, Hauger, Borre, Bogstad og Nøtterøy blir følgelig hyppig besøkt. Og så gleder jeg meg til å spille den nye banen ved Moss. Alle rapporter tyder på at den er meget god.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

"Banen er ikke bare best i Norge, den er også vanskeligst. 72 slag som banerekord forteller sitt."

En bane med banerekord på 72 faller i en av to kategorier: enten er det bare dårlige spillere som har vært på besøk, eller så er banen urforholdsmessig vanskelig. Meland faller vel i siste kategori ;-)

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

"Banens ry har på få år vokst seg så sterkt at Bergen er satt på det internasjonale golfkartet."

Lol ;-)

Rob

over 20 år siden

Rob

Skal tilbringe 2 uker sør for Marbella i sommer, hvorav jeg skal spille en runde på Valderrama. Men nå begynner jeg å tvile.. dumt å bruke masse penger på det.. når verdens beste bane ligger i Bergen. :-)

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

Hvis åpne romslige baner er best, da er det bare å ta turen til Kongsberg. Banen åpner for medlemmer i morra og greenfeegjester fra søndag. Greenene er alleredetette fine og grønne, men jeg tipper det går enda 2-3 uker før de blir klippet raske.
Kongeberg er en bane som passer for alle, selv om utfordringene for bedre spillere mangler (burde nok hatt hvit tee). Kongsberg er gavmild med mottatte slag for alle handicap, og banen er populær blant dem som vil senke handicapet sitt. Dette gjelder særlig nå så tidlig på året før røffen begynner å vokse.
Ønsker alle golfere velkommen til å ta seg en runde på Kongsberg i sommer.

Perry

over 20 år siden

Perry

Rart at ingen nevner Byneset, når de siste 8 hullene er ferdige blir den ihvertfall blant topp 5 i Norge. Anbefaler alle å ta en tur til Trondheim å teste ut det fantastiske golfanlegget

freki

over 20 år siden

freki

1. Nøtterøy
2. Miklagard
3. Losby
4. Bogstad
5. Kragerø
6. Larvik

Singlehcp

over 20 år siden

Singlehcp

1. Kragerø
2. Miklagard
3. Nøtterøy
4. Bogstad
5. Borre

TAH

over 20 år siden

TAH

Evje
Miklagard
Hauger
Larvik
Kongsberg

Av baner som ofte ligger høyt på andres lister har jeg ikke spilt:
Losby
Kragerø
Meland
Nøtterøy
Oslo/Bogstad

Lavida

over 20 år siden

Lavida

1. Meland
2. Miklagard
3. Hauger

over 20 år siden

Til Webmaster:

slett alle innlegg untatt Good Old Sams.

årsak: han vet best, og vi andre har ikke peil....

/Tiggr 0ut

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her