Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

GK spillere forsvinner

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Hjemme har vi et antall nye spillere gjennom GK kurs i løpet av året. Det viser seg at de er med ett års tid og så forsvinner de. Grunnene til det kan være flere. Dyrt, har ikke tid++++++

Hva kan en gjøre for å holde på nye medlemmer i klubbene??

Nick

over 20 år siden

Nick

Hvorfor skal man absolutt holde på spillere som ikke er interessert. De har vel prøvd golf, og funnet ut at dette ikke er noe for dem.

Lasse

over 20 år siden

Lasse

Tja, kanskje har det noe med økonomi å gjøre?
Hva tror du Nick?

S

over 20 år siden

S

Nick

Spørsmålet er vel hvordan vi kan gjøre det så pass interessant for denne gruppen at de ikke mister interessen og forsvinner.

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

Enig med Nick, hvorfor skal vi på død og liv bruke all energi vi har til å jage etter nye spillere ????
De spillerne jeg kjenner som har vært innom og prøvd golf, forsvinner fordi de ikke finner seg til rette i (mangel på) miljøet. Klubben er flink å legge til rette for nye spillere helt til de har fått GK og betalt innmeldingsavgiften, så driter man i dem.....
Dette er det mange som ikke er forberedt på. De møter mange likesinnede på GK-kurset, og opplever det hele som en veldig sosialt. Så kommer hverdagen og man er overlatt til seg selv og den som da ikke har en gjeng golfende venner som drar seg med ut, forsvinner etter kort tid.

Sol

over 20 år siden

Sol

Av samme grunn som at du bør handle atl golfutstyr i egen proshop selv om det er noe dyrere. Egen interesse. Dess flere det er å dele utgiftene med dess billegere blir det for meg og de andre medlemmene.

I tillegg er det jo en fin aktivitet for de aller fleste selv om diskusjonene på nettet nok tidvis kan skremme vannet av de som måtte tenke på å begynne(spillehastighet, HCdiskusjoner etc.). Når KaS snakker om det dårlige miljøet så håper jeg ikke at han tror at styret er alene om å skape dette (for all del styrediskusjonen på KB er i ett annet fora).

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Hvilken klubb er du medlem i Lars Arne ? Svaret på spørsmålet ditt kan jo være at GK spillerne forsvinner til andre klubber. begynte selv i en liten billig klubb med dårlig bane fordi det var en grei måte å komme i gang på uten press og krav. Etter som jeg har blitt bedre har kravene til banestandard osv økt....

Totalt sett har antall registrerte spillere i NGF økt fra år til år, så jeg tror ikke det er en nasjonal trend vi snakker om her..

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Hos oss har vi faddere for GK spillere.
Dette betyr at på faste tider kan de komme, spille med andre GK-spillere og få en fadder med seg i flighten. Dette har fungert veldig bra.

Dette er ledd i en stretegi for å holde på spillerne i klubben - alle sammen. Vi har også en strategi for å holde på kvinner og juniorer.

Vi ser at det dukker opp nye klubber som har lyst på våre medlemmer. Uten medlemmer dør vi. Vi må altså kontinuerlig forbedre produktet vårt - heldigvis.

Gary Hogen

over 20 år siden

Gary Hogen

Fadderordning er et bra tiltak. Et annet kan være å arrangere klubbkvelder med f.eks. en uhøytidelig golfturnering.

I Frankrike (mitt andre hjemland) har de en grei ordning med at det er golfforbundet gjennom klubbene som holder orden på hcp, og hcp kan bare justeres i turneringer. Der er det derfor vanlig at alle klubber minst en gang i uka har en såkalt "Compétition de Classement", dvs en uhøytidelig turnering der det ikke er premiering. De mest ivrige deltagerne på disse turneringene er GK-spillere og dermed introduseres de i klubbmiljøet på en fin måte.

Forøvrig begynner GK-spillere på hcp 54 i Frankrike, og det gjør det lettere å komme ned på et nivå der de kan foreta justering.
Her i Norge kjenner jeg spillere som har hatt GK i 3 år før de har klart å oppnå hvitt kort, og det kan jeg tenke meg er ganske frustrerende.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

I Norge kan du velge å starte med HCP-54, men da som klubb-HCP. Du kommer deg da ut på banen og spiller som om du har et vanlig HCP. Du er med i turneringer osv, sliksom alle andre.

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Er medlem i Molde GK. Savner opplegg for å ta vare på nye spillere og få til de til å føle seg hjemme i miljøet. Dere som har prøvd fadderordninger, har tydeligvis gode erfaringer med det.

Veksten i klubben min har stagnert og skal vi komme videre, må vi gjøre dette såpass interessant og skape et godt miljø for nye spillere. Er det interessant nok, kommer alle unndkyldninger om at det er for dyrt, har ikke tid osv i andre rekke.

Skal kjøre på klubben min og prøve å få igang en fadderordning for våre nye spillere. Det at GK spillere kan møte opp til faste tider et par ganger i uka høres ut som en god løsning. Takk for den.

ole gregert terjesen

over 20 år siden

ole gregert terjesen

jeg har selv begynt med golf nylig å man trenger å være del av et større miljø slik at man kommer over terskelen med hvit kort og begynner å prestere litt. det er langt å gå fra GK kurs til å bli habil golfspiller. Det er lett å gi opp. Små turneringer med Texas Scramble er meget spennende for nybegynnere som gjør at de lærer mye av andre og bedre i laget. Faste treffpunkter med klubbtreff er også viktig. Treningsgrupper kan være en annen form.

Jeg tror at man må bli mer bevisst på hva det innebærer å drive en golfklubb. Man må skape noe som trekker til klubben som er bedre enn andre alt. i hverdagen. Slipp ikke GK spillere etter kurs men følg dem opp tett og driv profft på junior siden. Det vil trekke foreldre og andre i familien.

PETTER

over 20 år siden

PETTER

Det er klart mange forsvinner , i starten er golf egentlig drit kjedelig. Man bare står og slår etter den lille dritt ballen og tenker at man aldri kommer til å få hvit kort og komme videre med golfen. Synes dette med klubb hcp er en smart greie fordi da har spilleren altid noe å strekke seg etter (som man kan mestre). Men det hadde sikkert vært fint med en kveld i uka der GK spillere med mål om å få hcp
samles å spille litt jeg tror det hadde gjort innteressen større. Jeg mener det er viktig å få inn nye spillere fordi det ville hjelpe oss golfere ut av stempelet som snobber.
Og hvis vi skal få noen spillere i verdens toppen er det viktig at vi får frem nye unge spillere og følge opp disse fra starten.
Men det er ikke noe poeng å drive å mase på folk om å begynne spille golf , vil man ikke så vil man ikke.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Det er ikke mange klubber som har et opplegg for mannlige spillere med hcp over 6, i aldersgruppen 15-65. Det sier ganske mye ... og dette er klart en stafettpinne styrene må være de første til å ta opp.

"Alle" klubber har seniorgruppe, elitegruppe, juniorgruppe og damegruppe, så det står ikke på innsatsvilje.

Der jeg var medlem før, Grønmo GK, hadde man et opplegg for denne gruppen - herregruppen - og det funka veldig bra! En eller annen turnering hver torsdag med de obligatoriske innlagte c-moment: closest to pin og longest drive. Anbefales!

Ruben

over 20 år siden

Ruben

På Kongsberg har vi også et slikt opplegg her også har det vært et bra tiltak

Joje

over 20 år siden

Joje

På Miklagard fikk vi startet opp en "herregruppe" i fjor, og det har definitivt vært en suksess. I fjor var det trening hver torsdag med pro, i år kommer vi trolig til å kombinere pro og turnering annenhver gang (ikke bestemt ennå). Veldig gøy, og hvis interessen er stor nok, så kan man dele opp etter hcp/målsettinger.

Suksessen er avhengig av at det finnes minst én primus motor, men det finnes sikkert i de fleste klubber.

Synes det høres veldig smart ut å samle GK-spillerne. I denne fasen av spillet er vel det sosiale ekstra viktig for å holde interessen oppe.

Snappy

over 20 år siden

Snappy

Ofte er dette er problem der det ikkke er tidsbooking. Er det tidsbooking blir nye medlemmer satt sammen med andre medlemmer hele tiden. Dette får de inn i miljøet osv. Klubber uten tidbooking skjer det som oftes at nye spilllere går å valser alene på banen hver gang.

ole gregert terjesen

over 20 år siden

ole gregert terjesen

Snappy og Joje har rett. Skal du utvikle deg selv og ditt golfspill så må du trene med de som er bedre. Derfor må klubbene tenke litt lengre enn en del av de gjør idag.

Bruke proer og andre nøkkkelspillere i klubben som mentorer o.l.
La store og små nye og gamle få være med. Resultatet skaper både miljø, positive golfspillere og god økonomi.

Sørlandet

over 20 år siden

Sørlandet

Det som er viktig er å holde fokus på problematikken og så får hver klubb velge hvilke tiltak de ønsker å gjennomføre.

Jeg har hørt at Kvinesdal kommer til å gi ca en måneds gratis spill på korthullsbanen til de som gjennomfører GK- kurs i klubben. For det første for å få deltakerne til å komme i gang når kurset er gjennomført og for det andre for å få litt intensitet treningen i oppstarten. I tillegg vil de nye få anledning til å bli "husvarme" og bli kjent med andre både etablerte og andre nye. Noen kommentarer til det??

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Tror det er viktig å legge til rette for at spillerene skal bli hekta og få lyst på mere. I klubben min har vi juniorgrupper, seinorgrupper og en gruppe for de som er gode og vil bli bedre. Men ingenting for de som nettopp har begynt og har lyst til å bli bedre. De er prisgitt seg selv og deres egen innsatsvilje.

Tiltaket som dere har gjort i Kvinesdal høres meget postivt ut. Hjemme har nye spillere fått grønt kort kurs gratis hvis de melder seg inn i klubben. Men det har ikke svart seg da resten mangler.

Har best tro på fadderordniger der spillerene får komme inn i miljøet. Men det igjen avhenger av at gode spillere er villig til å ofre tid på å gå sammen med GK spillere.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her