Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Når er man en god golf spiller?

Fredrik

over 20 år siden

Fredrik

Er man god når man spiller en par 72 bane på 100 slag eller må man ned mot 72 slag?

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Spiller du fra rødt, gult eller hvitt?
Hvilken bane er det?
Er den satt opp for klubb-vennskap eller turnering i verdensklasse?

Hvis det var Doral i helga - så var det veldig bra med 100.

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

En god spiller kan defineres på mange måter, men vi har jo hcp systemet som definerer vårt nivå. Det sier noe om hvor mange slag over banens par som er vårt nivå. De fleste norske golfspillere driver dette som en hobby. Ser du på juniorspillere som har trent et par -tre år under kyndig veiledning ser du at svært mange av disse har hcp under 4.5. Et slik hcp må etableres i konkurranser og er derfor reelle hcp. Er 14-15 år gamle gutter gode?. Ja disse guttene er gode i forhold til sin alder, men i forhold til ET og PGA-tour er de ikke gode. Singelhcp er vel et ok mosjonist nivå for den voksne golfspiller, men god golfspiller med hcp 9.9? Nei det mener jeg ikke.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

En god golfspiller?
Tja, etter norske forhold regnes spillere under hdc 5 som gode av de fleste. Men man skal ikke langt bort før alt annet enn scratch eller plusshdc ikke blir lagt merke til (Sverige).

En god golfer er like sjelden, nemlig en som makter å spille den golf han eller hun ØNSKER å spille. Det koster trening, selverkjennelse og karakter å nå sitt personlige potensial, og alt for mange forpester sine omgivelser med sin misnøye over å ikke få til det de vet/tror de kan.

En spiller som klarer å prestere jevnt og trutt etter sine forutsetninger og som er en berikelse for sine medspillere, er en god golfer. Enten man spiller på 0 eller 25.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Å være god er jo et veldig relativt begrep, da det implisitt innebærer at man sammenligner seg med noe/noen.

Saken er jo den at absolutt alle golfspillere kan forbedre deler av spillet sitt, så mens en 33,5 handicapper kanskje syns en 15-handicapper er god, kan det jo hende at en scratchspiller syns en 3-handicapper ikke er noe annet enn en ok spiller.

Jeg personlig mener man kan først kalle seg god når man spiller en bane ned mot, eller under, par med (u)jevne mellomrom. Da har man på en måte møtt banens standard. Tiger Woods er kanskje ikke enig...

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Alt over sratch må sies å være en hobbyspiller. Gode hobbyspillere har etter mitt syn under 3 i hcp og leverer stort sett runder under 80 slag fra hvit. Skal man snakke om gode spillere snakker vi kun hvit for tee for herrer og gul tee for damer. (dette er forenlig med hvordan man ser på golfkvalitet i sverige og skottland)

Aktive spillere med sratch eller bedre driver med idretten golf og konkurrerer kun på slag. En god aktiv utøver må være en som hevder seg høyt på resultatlistene i konkuranse med andre sratch - pluss spillere.....

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Spiller man en bane og har god birdiemulighet på halvparten av hullene, samt har et tosifret antall par, da mener jeg det er kvalitet. Spillemessig.

Og er man en spiller det er hyggelig å spille med, ja, da er man også en god spiller! Dog muligens ikke spillemessig.

Smakssak. Som alt annet...

Dorull

over 20 år siden

Dorull

Hvordan swinger kan si at under 100 slag på Dorall i helgen hadde vært en god score forstår ikke jeg. Teten gikk i snitt 6 slag under par per runde, altså i snitt en av de lettere banene på PGA touren. de fleste singelhandikappere ville kunne gå den under 90 slag med bruk av hodet. Banen er jo utrolig bred og tilgivende på driven. OK, mye vann og sand og relativt lang fra hvit, men ikke ekstremt på noen måte. Ikke vind, perfekte spilleforhold, relativt lite ruff.....

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Enig Dorull.

Forøvrig;
Såvidt meg bekjent: er du ikke hobbyspiller, så lever du av golfen din - du er altså enten profesjonell turneringsspiller og/eller profesjonell trener. Det eneste denne diskusjonen viser er at folk har forskjellige oppfatninger av hvor "god" ligger hen på denne aksen.

PS! Ingen regel uten unntak: jeg forbeholder meg rettet til å se bort ifra David Duval, som er en profesjonell turneringsspiller på høyeste nivå (og med det mener jeg at han spiller på pga-touren), men som knappest kan beskrives som en "god" turneringsspiller på det nivået ;-)

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Er man dårlig hvis man ikke er god? Hvordan er skalaen egentlig, er man enten dårlig eller god? "Han er ingen god golfspiller" betyr det at han er en dårlig spiller?

En god spiller er relativt til hvem man sammenligner med, derfor er kanskje en god golfspiller en som er signifikant bedre enn median-nivået i den totale populasjonen av golfspillere.... ?

Sol

over 20 år siden

Sol

Nei Toughloose, her tar du feil, denslags spørsmål skal du ikke stille.. Hvis du begynner å definere noe som helst for eks. bestemme hvor god en god spiller er eller en dårlig spiller , eller som i sverige: medioker (sånn midt på treet vissnok). Så dreper du hele diskusjonen. Hvis en God spiller bestemmes til HC fra -1 - 1,2. Hva skal vi da krangle om.

God og dårlig må sees på i forhold til ditt eget HC eller skill. En som er god bør jo være litt bedre enn deg selv selvfølgelig, ellers skryter vi jo av oss selv, derimot en DÅRLIG golfspiller må være dårligere enn deg selv, du ville selvfølgelig aldri finne på å definere deg selv som dårlig, altså må en dårlig spiller være dårliger enn deg selv. Vi må jo i denne diskusjonen ekskluderer scratchspillere for det er jo ingen som er bedre enn disse, og da vet de vel ikke hva dårlig er heller..

Så derfor må vi finne ut om spørsmålet er godt stillet, om det er alvorlig ment og i hvilken hensikt spørsmålet stilles, er det bare for å holde oppe humøret frem til goldfsesongen begynner, eller for å få mange klikk på Scangolf sine sider (blir vel retusjert for reklame nå).

Når alt dette er sagt så må det jo sies at dette bare er tull så ingen føler seg støtt for det er så fort gjort dersom en vil det.......

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Klovneprat!

Skal man relatere til sitt eget spill kan man si at en annen spiller er bedre enn seg selv, men ikke dermed sagt at vedkommende er en god spiller!

Synes jeg!

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Jeg kan ikke komme på en eneste spiller som er bedre enn meg..... Hva gjør jeg da???? =)

Sol

over 20 år siden

Sol

Å joda FOOOOre, han er GOD i forhold til deg selv og er han bedre enn den du sier det til så er han (selvfølgelig HAN) bedre enn begge to og da må han jo være GOD ellers så viser jeg til siste avsnitt og ønsker deg og dine en god dag.

Til Toughloose så må jeg si det samme som deg - ikke en eneste. Så kan vi igrunnnen sitte i solveggen en times tid og bare nyte det. :)

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Sol:

Fint at du satte dette på plass. Du traff antakelig spikeren.

Jeg harlest spørsmålet en gang til, og ser at vi kanskje skal begynne med å spørre;
Når er du en golfspiller??

Kan vi si at vi har følgende nivåer?
1. Drømmer om å bli
2. Er - i eget hode, men ikke andres
3. Er - i andres, men ikke eget
4. Anerkjent - både i eget hode og andres

Sol

over 20 år siden

Sol

Now you are talking, that is a really good saying, Swinger.

Rændy

over 20 år siden

Rændy

Bra konsept, selv befinner jeg med i kategori 3. Har 4 i hcp men ser på meg selv som en middelmådighet. Som kjent er 99 % av alle spillere i Norge så dårlige at de stinker og de syntes selvfølgelig derfor at jeg er veldig god, noe jeg ikke er !

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Rændy:
Du forsto det med en gang- noen fler som har en mening om hvor de er.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

På mine bedre dager spiller jeg på 10. I mitt eget hode er jeg anerkjent, er vel også anerkjent av de fleste på mitt nivå eller dårligere. Føler meg absolutt ikke anerkjent av de som spiller på 5, hvilket blir sesongens hovedmål (ikke nødvendigvis å nå 5, men å ikke føle meg underlegen når jeg spiller sammen med "fiffen":-).

Så jeg befinner meg forsåvidt halvveis i kategori 2 og halvveis i kategori 4.

Luring

over 20 år siden

Luring

Definitivt 2.
Alle mine slag går eksakt der jeg ønsker det når jeg ser ballbanen før slaget.

Olle

over 20 år siden

Olle

Når vi først innom dette her så kan vi jo også finne ut:

Hvor tung er en sten?
Hvor mange runder er det på Bislet?
Hvor lang er en fisk?
Er det lengre til London enn med fly?

Gary Hogan

over 20 år siden

Gary Hogan

Hva slags nivå snakker vi om. På pro nivå er en spillere som Jan Are Larsen og Eirik Tage Johansen dårlige spillere, men i en hvilken som helst sammenheng her i Norge er de suverent gode.
Dette er som å sikutere hva som er godt eller dårlig vær.

Jeg tror en spiller i Norge må defineres som god (nok) når han stiller med hcp under 15, scorer jevnt noen og tredve poeng uansett hvilken bane han spiller, og han klarer å komme seg rundt banen på under 2.5 timer hvis han spiller alene.

Gary Hogan

over 20 år siden

Gary Hogan

og så bør han klare å spille en hel runde på samme ballen.....

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Er i kat.1, skal komme i 3 eller 4 i løpet av sesongen.

HCP 18 pr dato.

Og nei, de som har til dømes hcp 12 anser jeg ikke som gode spillere, men avgjort bedre enn meg! Ennå!

Ingen spiker truffet. Ei heller spikerhode....

Sol

over 20 år siden

Sol

Jo! spiker`n traff jeg, det er helt sikkert

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Kanskje du snerta spiker'n da, den slica i tilfelle ut til høyre! Om du ikke er linksspiller da....

"Alt er relativt" sa Isaac en gang, det stemmer feremdeles.

Og så var det store poenget, nemlig det å forbedre detaljene (les; spillet) slik at jeg blir god....

Ha en stråååålende sesong!

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Er du sikker på at det var Isac som sa det??

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

En kan si så mangt om hva som er god spiller. Hvis vi ser bort fra hvilket nivå en spiller på mener jeg at en god spiller er en som følger reglene og har god etikette. Spilleren spiller raskt og effektivt og hvis det skulle gå tregt, slipper han/hun de som kommer bak forbi.

En annen sak er at spilleren har godt humør og ikke blir frustrert og forbannet hvis det er en dårlig dag på banen. Spilleren må være behagelig å gå sammen med og sørge for en god stemning i flighten.

Har spilt sammen med "gode" spillere som blir så forbannet hvis ballen lander 30 cm unna der den skulle ha landet. har også spilt sammen med "dårlige" spillere som ikke tar det så tungt dersom ballen gikk til skogs.
"dårlige" spillere som slipper gjennom de som kommer bak er kanskje de beste spillerene i mine øyne. "gode" spillere som bruker alleverdens tid på å finne ballen i skogen er dårlige spillere i mine øyne.

Å diskutere hva som er en god spiller ut i fra hvilket hcp an har er håpløst. Det finnes alltid en spiller i verden som er bedre på ett eller annet felt.

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Uening med Lars Arne. Jeg liker ikke å spille med folk som er likegyldige til om de slår dårlige slag. Disse vil ofte ingen ting med golfen sin og er mer eller mindre ute å går tur. Det er greit nok men det blir feil når andre (jeg) ønsker å spille godt og prestere. Har tatt konsekvensen av dette og spiller stort sett kun med spillere på mitt nivå som ønsker å forbedre seg. Dette er min måte og ha det morro med golf på og jeg aksepterer at andre har et mer sosialt intetsigende mål med golfen sin.

Synes det er et kvalitetsstempel når en spiller etter flere misser blir forbannet og irritert. Det viser at han prøver å bli bedre. Selvfølgelig støtter jeg ikke de som går rundt og banner og svært uten å ta konsekvensen av sine ambisjoner, det er tullinger som jeg kun spiller med en gang.

Gary Hogan

over 20 år siden

Gary Hogan

På golfbanen møter man spillere på forskjellige nivåer med forskjellige motiver for hvorfor de er der og med ulike mål.
Det er plass til alle, og alle bør respekteres for dem de er.
Det fine er at man kan spille sammen nesten uansett, selv om det til tider er irriterende å spille med langtslående optimister som alltid må ha hjelp til å lete etter ballen i skogen og røffen.

Picard

over 20 år siden

Picard

Min erfaring er at disse to gruppene ikke bør spille sammen.

Den sosiale tur gåer er vandt med et gjevnt tempo rundt hele banen. Han bruker samme tid på både slag og putter og har ikke noe behov for å lese greenen. For han driter jo i om han bruker 2 eller 4 putter, han går tross alt tur. Den mer seriøse er vandt med at ting går fort fram til greenen, slik at man på greenen kan bruke litt mer tid på å lese. Om disse to gruppene nå gikk sammen ville den sosiale golfer ha brukt opp tiden som den seriøse er vandt med å bruke på greenen. Dette gir seriøse golfer to valg, A: Ikke les greenen, spill som ei ku, aksepter en høy score og en ubrukelig runde. B: Les greenen, sink spillet og aksepter at det må slippes gjennom en 10-12 flighter og at runden blir på 6-7 timer (nå går man jo ofte av etter hull 15-16 ettersom det har blitt mørkt).

Picard

over 20 år siden

Picard

Overnevnte senario vil også gjelde om en seriøs (og god) golfer spiller sammen med en høy-handicaper. Da har høy-handicaperen brukt så mange slag og så mye tid at den seriøse golfer står over for de samme to valg.

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Det er så og si umulig for en singel hcp og spille god golf opp mot sitt beste i selskap med turgåere.

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Noen ganger føler jeg meg veldig god, går seks hull rundt par, andre ganger er jeg veldig dårlig, går de samme hull tolv over par. Altså: alt fra scratch til hcp 30 nivå.
Er jeg egentlig god eller dårlig da?
Jeg er i hvert fall ikke jevnt god eller dårlig ujevn....

Alle er gode og alle er dårlige.
Det er godt at alle spiller golf!

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

"Alt" er IKKE relativt, når du tar "alt" kan du ikke relatere det til noe. Det eneste som er igjen er "ingenting" men det er også med i alt... . Newton gå og legg deg! =)

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Helt klart at "ingenting" er en del av "alt". På den annen side er "alt" absolutt ikke inkludert i "ingenting". Og av dette følger at hvis "alt" ikke lenger er relativt, så er heller ikke "ingenting" relativt. Derimot er alt i mellom fortsatt relativt...

...så vidt jeg vet, men jeg vet selvfølgelig ikke alt. Trolig nærmere ingenting.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Sorry. Sørpe full...

Olle

over 20 år siden

Olle

Skjønner ikke hva Newton har med dette å gjøre, det var vel Einstein?

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Ok, selvsagt var det Albert, hukommelsessvikt!

Alle turneringer som ikke spilles på brutto-slag eller med 3/4-hcp vil vel favorisere de med høyere hcp?

Fra å være sub-90 skal jeg ned på 80 slag pr runde ila sommeren. Det skal bli skøy.

Pussig nok har diskusjonen sklidd ut, hvem skulle trodd det??

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Jonny. Det er forskjell på å bli litt skuffet over seg selv når ballen ikke går der en vil og bli så forbannet at køller og bagger flyr veggimellom.

Har pr i dag 16.6 i hcp og stiller store krav til mitt eget spill. Ballen skal ikke være langt unna der jeg planlegger den skal ligge før ejg blir skuffet over meg selv. Men jeg sprer ikke edder og galle og lager en dårlig stemning i flighten pga at jeg ikke får det til. Det var det som var poenget mitt..

Spiller sjelden sammen med turgåere annet enn når jeg vil gå meg en tur på banen. Jeg har mest igjen for spillet når jeg går sammen med singlechp spillere.. Men hva har de igjen for å gå sammen med meg???? Når jeg hadde GK gikk jeg sammen med spillere som er på mitt nivå i dag og jeg lærte mye av de.

Alt er relativt her når en snakker om nivå. Det er alltids noen som er bedre samme hva...

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

La oss få flere turneringer.
Da kan den seriøse golfer få konkurrere mot seg selv og andre, og konsentrere seg om spillet. Og turgåeren kan gå tur og hakke ugress seinere på dagen.
På min bane tror styret at hvis de arrangerer turneringer i helga mister de alle greenfeespillerne og dermed inntektene sine.
Tyrifjorden har bevist at dette ikke er sant.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Detgår anå være litt smart vedr. tidspunktene for turneringer.
hos har vi start på lørdag kl. 0800 og søndag kl. 1200.

Etter atvi begynte med dette har vi både greenfeespiller og turnering i helga.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Flere turneringer er en god ide!!! Jeg skal avgjort spille flere turneringer, og da er det jo greit at de er tilgjengelig.

Det blir en spennende sesong, selv om de lange slagene ikke har kommet enda. Max 200m, skal økes til 240m håper jeg når jeg blir familiær med driver'n!

snappy

over 20 år siden

snappy

Hehehe må le litt her.... det jeg vil si er at du blir sett på som en go golfspiller av spillere som er en del dårligere en deg selv. Mange av oss har vel gått å spilt en selskapsrunde med en lei tynn treff hele runden. Du går med en som har høyt hcp... Og han skryter uhemmet av slagene dine. Du får jo nesten lyst å slå de ned.

Nai... enkelt sagt.. Har du hcp 4, synest di en med hcp ned mot en er god. osv.....

Fooore

over 20 år siden

Fooore

De fleste som spiller golf har vel godt sammen med en/flere som har single-hcp, og da synes man ikke en middelhavsfarer som meg på hcp 18 er god.

Så jeg er helt uenig i at de som er en del dårligere enn meg synes jeg er god. Med rette! Jeg synes jo ikke de på hcp 12 er gode?

Men i august, da er jeg god da! Relativt sett...

Himmerland, here I come! Snart altså....

Moe

over 20 år siden

Moe

Blir nesten skremt av hvor opptatt mange er av HCP. Det mases heltiden om å gå ned HCP og hvem som er god og ikke god.
Hvem som blir betegnet som turgåere og hvem som kan kalle seg en golfspiller.
Jeg er ikke opptatt av hva andre mener om mitt HCP. Jeg spiller så godt jeg kan ut i fra mine ferdigheter og hvor ofte jeg får tid til spill og trening.
Er ikke en ung gutt/jente med masse fritid eller en voksen singel som har kun seg selv å tenke på. Er en voksen familiefar med barn som skal følges opp og som driver med en rekke aktiviteter som igjen medfører flere tillitsverv for min del. Det sier seg selv at jeg i manges øyne er en dårlig spiller, men jeg har det likevel bra på banen. Tenk mer på dere selv og ikke bruk tid eller erg dere over andre spillere. Tenk hvor mange "dårlige" spillere det finnes og hvor mye penger de spytter inn i din klubb. Uten dem hadde det ikke hvert så mange baner i Norge og dere som er så supergode (i deres øyne) måtte kanskje reist langt for å spille og stampe rundt 18 hull på 6 timer eller mer.

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

En pro fortalte meg en gang hva han syns var en god golfspiller. Ganske enkelt: En spiller som treffer greenen fra 160 meter ++. Eller sagt på en annen måte: En spiller som treffer greenen med 5'er jern og lengre.

Helt enig med Moe. Det er så sinnsykt mye fokus på handicap i Norge at det blir bare stressende for mange med golf. Har noen venner som nettopp har begynt med golf og det eneste de klarer å tenke på mens de spiller er å IKKE choke på banen, slik at de får 32 poeng, og kan få seg hvittkort. Siden de bare mangler en runde til over 32. Folk er forskjellige da - men å ha slik fokus kommer bare av en ting: handicap-jag.

Golf i Australia er en nytelse. Iløpet av 2 år ble jeg aldri spurt på teestedet hva jeg har i handicap. I Norge skjer det hele tiden. "Hvem slår først? Hvem er best? Hvem har den største bilen?"

Rookie

over 20 år siden

Rookie

Akkurat det der med å få nok poeng til å nå hvitt kort skjønner jeg jo godt da. Det åpner seg flere muligheter straks man ikke er grønn kort-spiller lenger (man kan spille på mye flere baner, noen baner har max 2 GK-spillere i flighten, osv...)

Ellers er jeg helt enig med deg når det gjelder hcp-maset.

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Ja det er sant som du sier at målet med hvitt kort åpner for en ny verden. Men det er jo stort sett bare en norsk verden. I andre flere andre land har man ikke handicap hvis man ikke spiller i turneringer. Der de har private baner trenger man heller ikke være medlem (Australia) i noen klubb for å spille golf, og sa spiller folk golf bare for å golfe. Ikke et jag om handicap. Dvs en dag spiller man 40 over par, en annen dag 32.

I Norge har man jo egentlig bare et handicap som et mål opp mot det beste man har gått. Man tar jo ikke med de dårlige rundene, og da blir det alltid "I dag er dagen da jeg skal gjøre det store!". Kanskje et snitt på de siste 20 rundene, og fjerne den verste og den beste runden ville gjort jaget mindre? Mener de har noe slikt i USA - men vet ikke helt hvordan det funker.

Golf er vel hva vi alle gjør ut av det også. Er nok fordeler og ulemper med alle disse handicap-beregningene.

Lars

over 20 år siden

Lars

Overhørte en samtale mellom fire golfere på Miklagard i fjor. Tre av dem snakket om hvor uheldig de hadde vært på flere av utslagene og at de til neste år må kjøpe bedre utstyr. Dårlig Putting skyldes flere av greenene var dårlige. (Dette var på høsten, så dårlige var de ikke.)
Den siste sa ikke så stort, men da han ble spurt av de andre om hva han syntes om sin egen runde svarte han:
Mine køller er tilpasset meg, så utstyret kan jeg ikke skylde på.
Om banen eller greenene er god eller dårlig kan jeg ikke få gjort noe med. Må bare spille etter banens kvalitet. Solen skinner og hjemme venter min kone på meg.

Det oppstod en kort stillhet rundt bordet og en av de tre andre utbrøt: Av oss fire er det du som kan kalle deg golfer.

Quasimodo

over 20 år siden

Quasimodo

Så søtt...

køllejens

over 20 år siden

køllejens

Søtt eller ikke. Kjenner golfere som har fornyet utstyret tre ganger på like mange år uten at det har hjulpet så mye. Skylde på utstyret hele tiden når det går dårlig er ingen god løsning på problemet.
Protimer og masse trening er vel en bedre løsning i starten.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Å ta ting for gitt er sjelden en grei innstilling i golf, jeg er enig, her er det trening, trening og bevisstgjøring på¨svakheter som gjelder!

Mao skal utslag og transportslag, samt putting forbedres gjennom mye trening i år!

Og resten også....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her