Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Tilpassing av køller?????

Roger

over 20 år siden

Roger

Har i dag 17 i hcp, og spiller med callaway X-12. Jeg er interessert om disse køllene passer meg. Hvor kan man sjekke dette, eller evantuelt få laget spesialtilpasset sett. Hva koster en slik test, og hvem anbefaler dere?

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Det er meget sannsynlig at køllehodene passer deg. De er meget lettspilte som alle Callaway's jernhoder. Om køllene passer deg er et vanskeligere spørsmål. Her må du få kyndig hjelp til å analysere svingen din. Er du heldig har du riktig skaft.

I Norge er det kun en sertifisert kølletilpasser og køllemaker. Dette er Dr. Matz Modeér i 4mostgolf. De øvrige sertifiserte er køllemakere (2 stk). Forskjellen på en køllemaker og en kølletilpasser er at kølletilpasseren setter sammen de riktige delen, mens en køllemaker setter sammen delene riktig. Matz behersker begge områdene.

Sjekk hans hjemmeside www.4mostgolf.com. Her ligger det mange interessante artikler om hva som er riktig utstyr. Mange køllemakere (uten "Club fitting" sertifikat) utfører svinganalyse basert på svinghastighet og velger skaftstivheter etter tabeller oppgitt i Golfsmiths katalog eller på deres Web side www.golfsmith.com.

Svinghastighet kan i noen få tilfeller gi riktig skaftvalg. Som TrueTemper angir (fritt oversatt): "Det er ikke hvor fort du svinger som har betydning, men hvordan du svinger fort."

Mao: Beste odds for å få riktig tilpasset utstyr i Norge er utvilsomt er 4mostgolf/Matz Modeér.

Et sett hos 4mostgolf koster omtrent det samme som de høyprofilerte merkene som du ser i media.

Lykke til

veggiss

over 20 år siden

veggiss

hvis du bor i oslo området så ta deg en tur på fornebu, de hjelper deg mer enn gjerne der, kjempeservice!!

Tom

over 20 år siden

Tom

Ernie
Ser du anbefaler Matz. Hvordan jobber han??. På siden ser det ut som han holder til på en liten øy uten veiforbindelse på vestlandet. Må jo være vanskelig å drive med tilpassening da. Må vel nesten komme ut å teste køllene noen ganger under veis??. Eller??

PGA Pro

over 20 år siden

PGA Pro

En hvilken som helst PGA pro kan hjelpe deg med dette. Matz har selvfølgelig en bra spisskompetanse i faget, så får du en time med han så dra dit! Lykke til!

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Matz har aldri anerkjent svingvekt-begrepet.
Han har sine egne teorier om tilpasning og matching av køller som han er alene om i verden.
Dessuten er han ubeskrivelig dyr.
Skal du ha tilpasset et helsett må du regne med at hele tilpasningen koster deg rundt 15000kr inkludert en tur ut i havgapet utenfor Haugesund. I tillegg kommer prisen for køllene........

Men når dette er sagt; jeg hadde gleden av å spille en runde med et sett Matz hadde tilpasset til en venn av meg basert på Maltby-komponenter, og det er et av de beste køllesettene jeg har prøvd. Særlig jernsettet var bare helt ubeskrivelig bra.

Nanna

over 20 år siden

Nanna

Jeg spiller på golfkøller tilpasset til meg av Matz. Jeg betalte for dette som i en proshop for et sett med OEM køller. Køllene er spesielt tilpasset meg. Hva om de køllene du prøvde hadde vært tilpasset deg, Køllekalle?

Jeg vet at Matz deltar aktivt i PCS og nyter stor respekt blant kollegaer i PCS verden over. Matz har blant annet undervist andre køllemakere fra hele verden, i USA. Jeg leste i ett amerikansk fagblad etter et foredrag Matz hadde holdt der at man lurte på om Europa hadde tatt over teten med hensyn til å tilpasse køller.

Lars

over 20 år siden

Lars

På fornebu tar de ingen ting for å tilpasse køllene. De er også kjempe flinke

Nanna

over 20 år siden

Nanna

Jeg undersøkte golfutstyrsmarkedet i Norge før jeg skulle gå til innkjøp av nye golfkøller. Jeg fant ut at det tilbys flere typer kølletilpassing og det tok tid å finne ut hva forskjellene mellom disse er.
Det er svært vanskelig å være kjøper av golfutstyr dersom man ønsker å vite hva man kjøper! Denne diskusjonen anskueliggjør dette.
Min erfaring er at man må bruke tid på å finne ut hva som er riktige og gale opplysninger. Jeg vet at innlegg over innholder feil. Det koster for eksempel ikke kr. 15.000,- for en tilpassing hos Matz. Tilpassingen er en del av golfkøllefremstillingen og sluttregningen blir hos Matz som for OEM køller. Vi har en tøff utfordring som forbrukere å bane oss frem i denne jungelen av en bransje hvor svært lite er standarisert og regulert.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Helt riktig, Nanna, og prisforskjellen mellom det du betaler for komponentvalget til Matz på internett (som selvfølgelig Matz får enda mye billigere) og et OEM-sett i proshopen er ca 15000kr som da blir prisen for tilpasning.
Sett deg ned og regn ut.

Nanna

over 20 år siden

Nanna

Jeg er helt inneforstått med at Matz har kostnader ut over det komponentene koster og det skulle bare mangle. I min bransje er det vanlig med lønn, kostnader for lokaler, forsikringer, skatt, strømutgifter, opplæringskostnader mm (som du tilsammen kaller tilpasningskostnader?) og jeg er ikke fremmed for at de som selger golfkøller også har slike utgifter.
For å gjenta fra mitt forrige innlegg. Vi golfkøllekjøpere får forskjellige produkter etter hvem vi handler hos og jeg fikk mye mer enn hva enkelte golfkøllekomponenter koster.

Tom

over 20 år siden

Tom

Prøver igjen.
Hvordan jobber matz.
Må man reise ditt?.
Er han i Oslo noen ganger?.
Eller hvordan gjorde du tilpasseningene dien Nanna??

Nanna

over 20 år siden

Nanna

Ja, jeg måtte reise til Matz. Jeg oppdaget ham gjennom å finne hans webside www.4mostgolf.com og studere denne omhyggelig. Jeg anbefaler deg å gjøre det samme.

Tom

over 20 år siden

Tom

Blir nok for langt for meg. Bor i Oslo og har et sett som passer men Hadde vert gøy å fått det sjekket en gang. man vet jo alderi.

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

KølleKalle : Hvem tjener pengene på OEM utstyr? Tror du det er komponentprisene som gjør at et jernsett koster 8000 kr i Proshop???

Selvfølgelig tar Matz betalt for den jobben han gjør. Han velger å legge denne kostnaden/inntekten på utstyret i stedet for å ta betalt pr. time.

Og til Lars: Tror du køllemakeren på Fornebu jobber gratis?

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Den som tjener mest penger på køllene til Matz er foruten Matz selv sannsynligvis staten. (moms og beskatning).
Det er umulig å drive golfbutikk i Norge med overskudd uten å ta blodig urettferdige priser (eller selge billig kinesisk skrot i fin emballasje).
Det er synd på dem som prøver, men med hensyn til forbrukerne anbefaler jeg å kjøpe på nettet fra utlandet.

Ingen køllemaker jobber gratis, da tjener han ikke penger. Men det er jo selvfølgelig fullt mulig å ta så høy avanse på utstyret at det dekker tilpasningskostnadene.

For køllekjøpere i Oslo-området lønner det seg å dra til Sverige å få tilpasset køller. Jeg har ingen oversikt over køllemakere i Sverige, men antar det finnes en hel del mindre enn 2 timers kjøring fra Oslo.

Hvorfor Matz har gjemt seg i havgapet vet han bare selv, men han taper garantert mange kunder på det.

Og hvem tror du har lagt inn reklame for køllemakeren på Fornebu ???? Lars (Chr Hansen) kanskje ?????

H

over 20 år siden

H

Skikkelig seriøst innlegg KK.
"For køllekjøpere i Oslo-området lønner det seg å dra til Sverige å få tilpasset køller. Jeg har ingen oversikt over køllemakere i Sverige, men antar det finnes en hel del mindre enn 2 timers kjøring fra Oslo"

Hvordan kan du anta noe slikt når du ikke har noen oversikt? Er det prisforskjell karbonadedeig mellom Sverige og Norge som er grunnlaget for din antakelse?
Tror du det er gratis å kjøre bil? Hvor mange turer må du ta før settet er ferdig? Det lager det vel ikke mens man venter?
Og, det er ikke prisnivå i Norge som ruinerer golfspillere. Det er kåtheten på å kjøpe "the latest and greatest" hos utstyrsfreakene.

Roger

over 20 år siden

Roger

Det jeg er ute etter er å vite min profil, slik at jeg eventuellt kan bestille køller på nettet som passer meg. Jeg tror det er mye penger å spare på dette. Er det noen andre som vet hvor man kan på sjekket sin golfprofil i nærheten av Oslo.

Kølle Kalle : du har tidligere nevnt lpg 888 hybriden er dette noe du fortsatt anbefaler?

Luringen -

over 20 år siden

Luringen -

- Roger Så du skulle bare ha din profil så du kan bestille billige køller på nettet. Anbefaler køllemakerene å ta klekkelig godt betalt gange to for "profilen". Den betales jo tilbake når du kjøper sett av profilmakeren.

Roger

over 20 år siden

Roger

Er det riktig for meg å få tilpasset køller nå, føler at jeg forbedrer svingen min hele tiden etter hvert som jeg kommer ned i hcp. Svingen min er veldig annerledes nå enn bare for 1 år tilbake. Så hvis jeg til tilpasser køller etter den svingen jeg har idag (17 hcp) , så kanskje jeg har en anneledes sving om 1 år? eller.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Jeg har lest et sted at Lars Christian Hansen (customgolf.no) hjelper deg med å finne ut hva som passer deg ifm nettkjøp/kjøp i utlandet - husker ikke hva han skal ha for et, tror det er snakk om 2-400 kr.

Rændy

over 20 år siden

Rændy

Kjenner selv en person som var hos Matz Modeer og fikk tilpasset sett etter alle kunstens regler. Byttet ut Callaway settet sitt med Maltby blades og osv. Betalte en rundt 20.000 for hele pakken. Han har nå i to år forsøkt å bli venn med settet, men det nytter ikke. Klarer på ingen måte å oppnå den stabiliteten han hadde med sitt Callaway "stock" sett.

Har all respekt for Modeer, men selv hans metoder feiler og klarer ikke å ta alle hensyn. Personlig tror jeg mer på Ian Woosnan metoden. Test ut de køllene du har i bagen mot alternativer. 10 slag med din vanlige kølle 10 slag med den nye. Ta bort de to beste og de to dårligste slagene. Slår du i snitt lengre og rettere med den nye bytter du, hvis ikke beholder du. Enkelt , billig og effektivt. Metoden forutsetter at ditt nåværende sett er någendlunde riktig med lie, lengde, grepstykkelse og fleks.

Curtis Weird

over 20 år siden

Curtis Weird

Jeg har regnet ut svingvekta for alle køllene mine i bagen og kom fram til at svingvekta på jernkøllene varierer usymmetrisk fra C6 (4I) til D1 (6I). 5W har C7 og Driveren D8. Jeg har lest at damer og seniorer skal ha lavere svingvekt (C-6 - D-1). Jeg er selv 36 og godt trent, men svinger veldig rolig. Synspunkter?

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Du kan begynne med å kappe 1,5" av driveren. Da vil du få en svingvekt rundt D0, som er i det landet resten av køllene dine befinner seg i. Du bør ikke ha driveren som den kølla med høyest svingvekt, der bør wedgene dine være. I tillegg vil du oppnå:

* Høyere fart på køllehodet
* Mer kontrollerbar kølle
* Mer lengde

Variasjonene dine i køllene forøvrig er ikke verre enn hva du fint kan leve med. Men hvis wedgene er under D0 bør du vurdere å forlenge dem/tynge dem.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

CW:
Fortell oss hvordan du har regnet ut dette. Her legges det opp til mye spennende mobbing.

Rændy Andy:
Venninna mi er på tjukken - hva skal jeg gjøre.

Rændy

over 20 år siden

Rændy

Begynn med å banke opp postmannen, er det ikke han er det sikkert en kollega på jobben. Ikke gi deg før du har knust alle som kan være far til barnet. Regner med at du ikke er faren siden du spiller golf hele tiden.

Ellers kan jo små blå piller være et tips, har hørt at dette oppgraderer kølla fra vanlig regulær til XX stiff. Hjelper ikke på bollen i ovnen men kan kanskje hjelpe deg til å gjøre andre veninner tjukke...

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Mente du andre eller andres.

Curtis Weird

over 20 år siden

Curtis Weird

Fant oppskriften her:
www.golfsiden.com/matzjernkoller.html

Det

over 20 år siden

Det

var da litt av en kombinasjon -------------

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Roger

Jeg anbefaler fortsatt 888-hybriden så lenge du passer på svingvekten.
Selv om du er en golfspiller i forbedring, bør du når du kommer litt ned på 20-tallet ha en sving som er stabil nok til å tenke på tilpasning av køllene.
Svingen din vil nok helt sikkert bli bedre, men den vill ikke i særlig grad påvirke køllelengden og lie-vinkelen hvis ikke du har en veldig original/rar sving.
Svingforbedringen består oftest i at du får bedre stabilitet og tempo.

Å teste om sitt eget sett er feiljustert gjør du enkelt ved å sette på litt tape under 6-jernet og slå noen baller fra matta (ikke pegg). Hvis tapen slites jevnt under hele undersiden er lievinkelen riktig, hvis den slites mest på hælen (eller tåa) må du få justert lievinkelen.
I tillegg kan du ta utgangspunkt i at køllene bør forlenges med 3 mm for hver cm du er over 1,80m i høyde. Dvs er du 195 cm høy trenger du 2 tommer forlengede jern.

Matz Modéer

over 20 år siden

Matz Modéer

RÆNDY

Hvis du vil be den aktuelle spilleren å ta kontakt med meg, setter jeg stor pris på det. Det skal ikke være slik du beskriver.

Interessant at du nevner Woosnam-metoden! Det er dét som er min metode (sic!), og da på en systematisert måte.

MATZ

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Endelig kom Matz.

Rændy

over 20 år siden

Rændy

OK

undrende..

over 20 år siden

undrende..

Kan noen forklare med forskjellen i praksis mellom det å gåt til Madz Modeer og Han i Oslo?

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Se tidliger innlegg:

"Forskjellen på en køllemaker og en kølletilpasser er at kølletilpasseren setter sammen de riktige delen, mens en køllemaker setter sammen delene riktig. Matz behersker begge områdene"

Dvs. "Han i Oslo" er sertifisert køllemaker og setter samme delen slik at du får et sett med lik svingvekt og avpasset stivhet mellom hver kølle.

Matz gjør også dette, men han velger også ut de riktige delen som passer deg (dvs tilpassning). Dvs du får køller som passer din sving og din måte og slå på. Matz er sertifisert i dette også.

H

over 20 år siden

H

Tipper at Han i Oslo leverer like bra sett som han ute i havgapet.
Mye mer å hente på fysisk trening, teknikk-trening og psyke enn det er på forskjellen mellom et sett som er 90% riktig vs 100% riktig.
Vi har større variasjoner i sving enn de 10% mellom nesten perfekt og "perfekt"
Men det er lettere å tro at man kan kjøpe seg ut av problemene.

Ernie Ho

over 20 år siden

Ernie Ho

Det er sannsynligvis (eller i de eller fleste tilfellene) mye større forskjell en 90% og 100% riktig som H skriver.

Jeg er enig i at det er minst like mye å hente ved å trene riktig. Det er IKKE mulig å kjøpe seg en god sving. Det er imidlertid mulig å bli bedre på kortere tid dersom en har et tilpasset sett.

For gode spillere (hva nå det er; se annen diskusjonstråd) hvor marginene er små er det et must at settet er er tilpasset. To bogyer på en runde som skyldes ikke optimalt utstyr kan bli meget kjedelig (f. eks å klare cut'en eller ikke cut'en på A-tour, Amatour, P4-tour, E-Tour, PGA-tour).

H

over 20 år siden

H

Jeg mente maks 10% forskjell mellom Lasse på Fornebu og Mats hvis det i det hele tatt er noen forskjell. Det kan nok slå begge veier. Jeg tror Lasse klarer å lage et sett som er meget bra tilpasset. Og hvis noe føles feil er han veldig hjelpsom med endringer. Forøvrig enig i at mange som bare kjøper std-sett kan ha større avvik mellom det som er ideelt og det de spiller med.

Nanna

over 20 år siden

Nanna

Ja, vi diskuterer og diskuterer. Noen mener at de køllene eller den køllemakeren er bra og andre mener noe annet. Det er dette som jeg synes er vanskelig i forbindelse med golfutstyr. Det er så mange som påberoper seg å vite, og det blir en del utsagn som står mot hverandre. Nokså forvirrende.

Jeg har heldigvis en høy teknisk utdannelse som nok gjør meg rustet til å vurdere mye av hva som sies, og jeg har undret meg over om dette kanskje må til for å forstå hva man kjøper. Det gjør meg litt fortvilet, men jeg må jo bare slå meg til ro med dette. Min konklusjon er at golfkøllekjøp er en omstendelig prosess dersom man skal finne ut hva man får og terskelen er høy i forhold til å kjøpe mange andre saker.

Jeg vil også slå et slag for en del av Norge som ikke ligger på Østlandet. Vi her på Vestlandet spiller også golf, og vi har det svært bra her i ”havgapet” med baner som er åpne det meste av året. At det finnes en kølletilpasser her undrer jeg meg ikke over.

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Jeg spiller/bor også på Vestlandet/Stavanger, men det gjør ikke Matz Modeers lokasjon så mye bedre.

Nono

over 20 år siden

Nono

"Jeg har heldigvis en høy teknisk utdannelse som nok gjør meg rustet til å vurdere mye av hva som sies, og jeg har undret meg over om dette kanskje må til for å forstå hva man kjøper"

OK Så fikk vi spydd i dag også da

Til RÆNDY

over 20 år siden

Til RÆNDY

Dumt at han derre Matz bruker den derre Woosnam-metoden som du også foretrekker.

Der fikk du deg et spark bak. Gjør det vondt enda?

Rændy

over 20 år siden

Rændy

Har du ikke tatt pillen din i dag ? Hvordan du kan lese ut av denne debatten at jeg fikk et spark bak ?

Hvis det er noen som fikk spark her som må det være Modeer. Hvis han bruker samme metode som man enkelt kan gjøre selv på kort tid gratis, hvorfor skal man dra en hel dag til en øy på vestlandet og betale mange mange tusen for å få de samme svarene ? Tror (uten å være sikker )Modeer også bruker andre metoder som "launch monitor" måling av køllehastighet, måling av lietreff, bounce, vurdering av ballbane mm, og systematiserer dette for alle køllen i settet og så tilpasser hele settet (frekvensmatching osv osv osv). Hvis ikke han gjør noe mer en Woosnam metode er jo hele forretningsideen hans døfødt.

Poenget mitt var at selv om man gjør alt dette Modeeer gjør er man ikke sikret et godt resultat og derfor kan man like godt gjøre dette selv med enklere metoder.

Til RÆNDY IGJENN!!

over 20 år siden

Til RÆNDY IGJENN!!

Du virker så sur. Er det fordi du er sår i baken?.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her