Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Frostskader i Februar

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

Fa.. så skjedde det som ikke skulle skje.
Etter å ha hatt nydelig mildt snøfritt golf-vær i hele vinter på østlandet, så kommer det litt snø som omdannes til is på greenene, og så ei uke med temperaturer ned mot 20 minus.
Frykter at Kongsberg kommer til å få ødelagte greener nå igjen. Hvordan er det andre steder ???

Og hva kan gjøres for å begrense skadene ?

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Det er ikke "våt frost", men "tørr frost" som er problemet. Regner med at det ikke blir noe problem i det hele tatt. Vær veldig glad for at det ble is før frosten kom. Sånn er edt i hager også. Blir det veldig kalt etter an lang tørkeperiode bør du vanne rundt buskene dine.

For å være sikker bør absoutt ingen gå på greenen når den begynner å tine igjen - det er også et sårbart tidspunkt.

Hansen

over 20 år siden

Hansen

Hvor har du hørt dette Kongen av Skollenborg

Simon Augustsson

over 20 år siden

Simon Augustsson

Kan Swinger förklara lite närmare vad han menar?
Och vad han bygger sina påstånd på.
Kanske vi skall låta frågor om skötsel besvaras av personer med erfarenhet, dvs greenkeepern på klubben din.
De flesta greenkeepers kan helt säkert svara på din fråga.

Simon

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

Hvor har jeg hørt hva ?
Jeg har ikke hørt noe som helt, jeg har sett, og derfor spør jeg.
Håper det kan komme noen serøse svar fra en eller flere greenkeepere.

Svadasvar fra fjortisen Swinger klarer vi oss uten, han har bevist her og i andre diskusjoner at han ikke vet hva han snakker om uansett hvilket emne som diskuteres.

Sol

over 20 år siden

Sol

Isbrann : Snøen på greenen eller det aktuelle området blir våt av for eks. mildvær og regn og fryser så til en tykk ishinne på toppen.

Deretter kan gresset på grunn av magasinert jordvarme og solvarme begynne å gro under isen og når isen ligger tett oppå kommer det ikke luft til under isen og vil gresset begynne å råtne.

Kan avhjelpes ved å hugge hull i isen eller legge ut svart granulert kalk for eks. les mer her :
http://www.nationen.no/nyheter/article1486465.ece

Sol

over 20 år siden

Sol

Den kan du ta til deg Kongen selv om jeg satt og skrev når du postet ditt innlegg

K a S

over 20 år siden

K a S

OK, men hva er egentlig "isbrann" som var den store fienden i fjor. Da ble det sagt at det verste som kunne skje var ishinne og kulde

Sol

over 20 år siden

Sol

Problemet er i utgangspunktet ikke isen, men bar is på tint jord. Isen slipper gjennom både lys og varme til gresset under isen som begynner å gro. Når da isen ligger over som en tett hinne vil alt råtne under isen på grunn av luftmangel. Dersom det blir laget hull i isen blir alt luftet og isbrannen kan forhindres.

Hele prosessen kan du lukte svært godt dersom du kommer over tilfeller og du hugger hull i isen - det vil lukte svært stramt (råttent).

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Swinger,

Now you are in trouble...you now have one of Norway's best and most experienced greenkeepers on your back...

Be nice Simon.

Brian

Sol

over 20 år siden

Sol

I dont know if you are serious Brian but I am not Simon If thats what you mean, but if you mean that I am wrong pleace correct me

Sol

over 20 år siden

Sol

Brian: Ser du mener han Simon lenger oppe, misforstod liiiit

Brian

over 20 år siden

Brian

Sol,

Yes it is Simon, my good friend further up...I agree with him and wonder sometimes where Swinger gets some of his info...

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Hva om jeg faktisk kan det her.

Det er helt riktig at det er problem hvis det legger seg en ishinne på steder hvor det ikke er tele i bakken - som gjør at gresset faktisk kan rotne. Det er jo denne forotnelse som vi av og til kaller "det lukter vår".

Det er ikke det som er problemet nå. Nå har vi faktisk tele i bakken - og is på toppen. I slike tilfeller det er en fordel med is, så røttene ikke tørker ut. Det er dette jeg beskriver ovenfor.
At det spres sort kalk på dette når våren kommer slik at det tiner ovefra før spiringen kommer i gang nedenfra er smart. Også hvis det nå kommer snø som isolerer isen bør det strøs på sort kalk - antakelig i løpet av påsken.

Sort kalk kan tine en meter snø i løpet av 14 dager når vi kommer i slutten av mars - hvis solen skinner.

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

Simen, hvis du er uenig med Swinger så må du gjerne komme med et svar. Det du presterer lenger opp sier ingenting. Eller er det et hemmelighetskremmeri ute og går her ?????
I så fall blir Swingers teorier stående....

Dorsk

over 20 år siden

Dorsk

Jammen Mr Brian går jo god for hva Simon sier, så da så!!! Så bare pass deg du Swinger.

Ole M

over 20 år siden

Ole M

Hva nå Brian all mighty? Eller skal vi si Brian Idiot?? Swinger har kommet med et bra svar og han vet tydeligvis hva han snakker om. Hvorfor er han i problmer??? Dust!

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

... og hvem som helst kan finne svar på det meste når han bare gir seg tid til det. Det har tydeligvis Swinger gjort denne gangen, og det er noe vi alle kan ta lærdom av.

Hvis vi vil, da :-)

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Swingers explanation in his post on the 5th of May at 18:16 is correct but what does his explanation have to do with what he said at first :

'Det er ikke "våt frost", men "tørr frost" som er problemet. Regner med at det ikke blir noe problem i det hele tatt. Vær veldig glad for at det ble is før frosten kom. Sånn er edt i hager også. Blir det veldig kalt etter an lang tørkeperiode bør du vanne rundt buskene dine.'

I do not agree with the statement that 'tørr frost' is the problem. In fact I would say that the wet frost is more of a problem and causes more diseases than a very good dry cold frost.

One other problem with Swingers answer is that greens are built upon 10 cm of gravel and then 30 cm of nearly pure sand. You cannot really compare normal ground conditions to a USGA green. A USGA green does not get much ground frost. It gets frost on the top but not really that deep.

It is true that black lime or ash can be used to help melt the ice. Hemsedal uses this technique all the time. You should be careful with the amount of lime used on golf greens because you do not want to raise the ph too much on creeping bent greens. The ideal ph for creeping bent greens is between 5.5 and 6.5.

Swinger still has not explained why it is best that the ice comes before the frost. Nothing he has stated in his last post is new to the business.

I trust Simon, he has worked at one of Norway's best golf courses as a head Greenkeeper and also now helps many other courses with their fertiliser programs.

Hopefully Simon will jump in here tomorrow and give his version.

Ole M, you have class...

Brian

Nick

over 20 år siden

Nick

Ole M
Problemer skrives med e mellom l og m

Ole M

over 20 år siden

Ole M

Brian: I know..

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Hei Brian !!

Jeg burde nok heller sagt " det er godt at det ble vått før frosten kom", men det ville vel ikke vært is uten at det først ble vått.
Jeg er veldig uenig i at tørr frost er bedre enn våt frost. At greenene i hovedsak består av sand gjør bare problemet større. De tørker fortere ut, og røttene fryser derfor lettere.

Hvis noen har hatt en krukke med et lite tre på terassen som ikke har overlevd vinteren, så er det antakelig det samme som har skjedd. Det var tørt når frosten kom. Hvis de hadde vannet godt før frosten kom ville treet antakelig ha overlevd - selv om krukken kanskje hadde sprukket.

Ellers - så har jeg ikke ment at jeg skulle være en "profet" som kommer opp med nye ideer om greenkeeping. Regner med at dette blir tatt hånd om på beste måte av de lokale eksperter.

Jeg har heller ikke behov for hjelp når det gjelder ufin uthenging ut de som mener noe annet enn meg. Hvis jeg ønsker det - klarer jeg det selv. På samme måte som at jeg klarer å drite meg ut uten at det plager meg noe særlig.

Jeg har heller ikke behov for å diskutere med meg selv eller være enig med meg selv under andre Nick enn mitt eget.

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

Så da kan vi altså slå fast at greenene på Kongsberg lever i beste velgående og at vi kan begynne å spille golf i april. (nå har vi 4 cm snø som må smelte først...)
Jeg gleder meg

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Swinger,

'At greenene i hovedsak består av sand gjør bare problemet større. De tørker fortere ut, og røttene fryser derfor lettere.'

That statement just does not make sense. The less water you have in something, the LESS chance you have of frost injuries. Think of your water hose left outside in the garden. If one hose is full of water and one is not which hose will break first? The hose with water inside of it.

Here is a quote from Dr. James Beard (the greatest agronomist in the world):

'Compacted of fine textured soils should be avoided or corrected in order to minimize conditions where water can accumulate. On intensely used turfs where low temperature injury can be critical, it is important to utilize coarse textured, well drained soils that have favourable infiltration and percolation rates. A properly designed and installed tile drainage system may be required to remove excess water.'

This means that a sandy green is perfect to help remove excess water that can damage the plant. Infiltration is how water enters the soil(or sand) and percolation is how fast the water travels through the sand. Both should high. A normal USGA green when first built will percolate at about 150 - 200 mm in hour!

To quote Beard again:

'Direct ice cover injury is due to the ice funtioning as a barrier to the exchange of gases between the turfgrass tissue and the atmosphere. Two mechanisims are hypothesized for direct ice cover kill. One hypothesis is that kill results from oxygen suffocation caused by an exhaustion of the oygen supply required for respiration process. A second hypothesis involves the accumulation of toxic gases such as carbon dioxide and cyanide that have evolved from the respiration or oxidation of living tissues, thatch, soil organic matter, soil organisms, or certain fungi.

The accumulation of toxic gases is the more likely cause of direct ice cover injury to turfs. No conclusive evidence is available to support the oygen suffocation theory.'

'The type of ice affects the degree to which the ice cover impairs gaseous diffusion. Ice of high density, sometimes termed ''clear ice'', impairs gaseous diffusion much more than low density ice, called ''white or milk ice''. The degree of potential injury is significantly reduced when a snow layer is present between the ice cover and the turf.'

'Irrigation of the plant (the grass) in the Autumn should be reduced to just maintain adequate soil moisture in order to minimize soil drought, however, excessive irrigation rates that stimulate leaf growth and increase the hydration level should be avoided. Waterlogged soil conditions should also be avoided if at all possible'

These quotes were taken from a book called - 'Turfgrass - science and culture. This book is the bible of all greenkeepers and soil scientists. Published in 1972 it is still used by many as the guide to maintaining quality turf.

Brian Phillips.

Sol

over 20 år siden

Sol

Kongen. Når greenene er isfrie og gresset begynner å spire og blir grønt, er du sikker, ikke før.

Til Brian må jeg jo si at dersom en bok fra 1972 er Greenkeeperenes "bibel" for hvordan grøntanleggene ska vedlikeholdes så er jeg svært betenkt.
Riktignok er den "andre" bibelen enda veldig mye eldre (skrevet for det meste etter år 0 det som visstnok er viktigst), men den går jo for det meste på tro og vistnok beskrivelse av hendelser og de er det jo viktig å skrive så snart de oppstår..
Greenkeeperenes Bibel bør vel baseres på VITENSKAP anno så nær opp til 2005 som mulig. Jeg regner med og tror og i hvertfall håper, at det er nyere dokumentasjon som ligger til grunn for det meste som gjøres rundt om.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Hvis dette er bibelen, så er det ikke merkelig at menighetens forståelse er liten.

Med fare for misforståelser er det vel dette jeg sier, om enn litt kortere og på et mer forståelig språk:

Det er skadelig med en tynn isskorpe som nærmest kan fungere som et tett drivhus og hindre utslipp av "vekst og forrotnelses gasser".

En tykk iskappe hindrer at denne prosessen kommer i gang.
En tykk iskappe hindrer også at røtter og gress frysetørker og dør.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Sol,

I also have the latest book from James Beard that was published in 2002 and it still has the same advice. There is no one in the world at the moment that is close to Dr. James Beard when it comes to turfgrass science.

His book from 1972 is the most documented book in the history of turfgrass science. How can you make an opinion on a book that I presume you have never read? Just because a book is old does not mean all of the content is worthless. His book from 1972 is still the book that all soil scientists refer to and most experienced greenkeepers have read some of it or own a copy.

The latest book that I mentioned is called Turf Management for Golf Courses - 2002 and is just an updated and more easy to read version but the content is virtually the same.

His first book is based on scientific evidence and even up til now, no one has yet to publish a book with as much proven evidence as his first book. The first book is more in depth and for those really interested in learning the 'in and outs' of soil science whereas the latest book is more of a practical guide. The second book is superb as well but does not get into the details of why a certain practice should be performed and the scientific consequences of a practice.

Ask any experienced and 'qualified' greenkeeper what they think of the book before judging it by it's age.

In the Preface of the 2002 book the USGA and Dr.James Beard write:

'The book emphasizes the application of basic turfgrass principles to the golf course turfgrass culture. These principles are not covered here in detail, since another authoriative textbook is available, this author's Turfgrass: Science and Culture. Those wishing to study the principles on which the cultural practices discussed in this book are based are encouraged to pursue in-depth reading in this comprehensive text.'

Brian

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Hei Brian!!

Jeg ser at du er fan av doktoren som du referer til. Jeg ville sluppet han inn til mitt norske hjerte, men la han gjerne behandle amerikanere.

Jeg vet at det på grunn av at "all" kunnskap hittil har kommer fra USA er etablert diverse prosjekter i norden for å modifisere teorien med erfaring om spesielle nordiske forhold.
Dette gjelder gresstyper på greener, fairway og teesteder. Det gjelder bruk at diverse kjemikalier, gjødsel, kalk, fargestoffer, ugressmidler osv. Og ikke minst gjelder dette hvordan vi skal hindre de skader som årstidene forårsaker - spesielt sopp og frostskader (som ofte blir forvekslet).
De nordiske ekspertene erkjenner at mange av de feilene som er gjort er på grunn av at det ikke er tatt nok hensyn til klima. Jeg skal ikke si at det er på grunn av at de har en amerikansk (hekse)doktor til "gud", men kanskje det er grunnen.

Jeg spurte forøvrig(i går) en greenkeeper om bruk av sort kalk for å forkorte vinteren. Han hadde aldri hørt om det engang. Han var faktisk tidligere bonde fra jæren. Spør en bonde fra en fjellgård - hvem som helst. Alle der har brukt sort kalk i årevis.

Greenkeeperen fortalte om et gjødselprodukt som kom i sort versjon som kunne benyttes. Problemet med dette var at de ønsket en jevn fordeling - noe som ble vanskelig hvis det ble lagt ut på is.

Han mente at det kunne være en ide med sort sand - hvis det fantes til en fornuftig pris.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg mistet et "ikke" i andre setning - irriterende.
Jeg ville ikke sluppe doktoren inn til mitt norske hjerte.

Simon Augustsson

over 20 år siden

Simon Augustsson

Anledningen till att jag skrev mitt inlägg, var att jag menar att man bör snacka med greenkeepern på den bana som man är medlem på.
Han eller hon är annställd för att ta hand om medlemmarnas bana.
Olika gräs har olika tolerans när det gäller att vara infrysta i gräs, krypven har den största toleransen ca 90 dagar, tunrapp har den sämsta den klarar inte mer än ca 20 dagar.
För att gräset skall klara en vinter så vill mann att det skall härdas, det gör gräset när det på hösten har slutat att växa, gräset slutar vanligen att växa efter ett par tre frostnätter. Efter det så är det viktigt att man får klara kalla dagar för då lagrar gräset kolhydrater(fotosyntesen) som det har som mat packe under vintern.
Det bästa för gräset är att det blir tjäle i marken innan det kommer snö, detta i huvudsken för att man inte skall få svampangrepp.
När snön väl ligger över greenen så fungerar den som en isolation, vilket är bra. Problemen uppstår när man får temperatursvängningar, snönsmälter på dagen och så fryser den på natten, då kan det fort byggas upp ett tjockt lager is, det är då man vill ha ett gräs som klarar att vara infryst.
När vi sedan kommer in i vår perioden och isen börjar att smälta, isen smälter inte bara på ytan utan också underifrån, då bildas det en hinna av vatten under isen som ger ett anerobt förhållande, dvs ett förhållande utan luft,.
En gräsplanta som har liggat under snön samt att den kanske har varit inkapslad i is ett antal dagar, är mycket svag, det kan därför röra sig om timmar innan den dör av syrebrist.
Jag menar därför att greenkeepern bör få bort snö och is så fort vårsmältningen börjar.
Ett av de största problemen med vatten är att det samlas i lågpunkter, samt att det rinner från den högsta punkten till den lägsta, det är därför viktigt att arkitekter och banbyggare har detta iåtanken när de designar och bygger baner i vårt klimat.
När isen har gått bort från greenerna så kan man stå inför ett annat problem, frystorka.
Detta är ofta det som sker med buskarna som är refererat till, detta kan också ske med gräset.
Det som sker är att det ofta är fryset eller väldigt kallt i marken men varmt på ytan, då vaknar gräset till och börjar suga vatten, men eftersom det inte finns något vatten att suga på grund av den frusna profilen, samt att greenkeepern inte kan sätta på bevattningen på grund av att det är tjäle i marken, så dör planta. Ett sätt att undgå detta kan vara att täcka greenerna med duk.
Ett annat problem som kan uppstå på våren är en sk crownhydration, dvs en cell sprängning. Detta sker när vi har snabba skiftningar i temperaturen. Dagtid så är det kanskle 10 pluss och så faller det snabbt ner till 10 minus på natten, då hinner inte plantans cell att transportera ut nog vatten från sin kärna och ut från den, vi vet ju vad som händer om vi fryser vatten i en flaska, den spricker.
Jag vet inte om jag har svarat på alla frågor, om jag har glömt något så kom tillbaka till mig.
James Beards bok är troligen den bästa boken som är skriven om skötsel av golfbaner, det spelar enligt mig ingen roll när den är publicerad.

Beklagar sent svar.

Simon

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Swinger,

This is a great discussion and enjoy this banter between ourselves. It is nice to discuss on here without it getting personal.

Yes, he is American but that doesn't mean he advocates high use of fertilsers etc in Europe because he doesn't. In fact he writes that Europe have no need to follow many of the practices carried out in America.

On page 248 of the 1972 book he encourages to use black soot, lampblack or a fertilser or a combination to help the snow or ice absorb the incoming solar radiation. So it is not a new thing it is old 'bonde vett' ;-)

Is it fair to judge a scientist just because he is American?

Brian

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg er klar over at jeg nå beveger meg ut på et område som burde være strødd med sort kalk (dsv: tynn is), men;

Jeg er blandt dem som mener at:
Når de du kaller amerikanere skriver World og Universal mener de egentlig hele USA.

Jeg er også helt sikker på at når presidenter i USA sier:
"God bless you Amerika" så tror de at de kun henvender seg til USA og reflekterer ikke over at de tar med seg hele kontinentet.
Jeg er ikke sikker på at alle i Canada, Panama, Columbia og Brasil synes dette er OK.
På samme måte leser jeg om "universelle" sannheter på en mengde områder. USA=World=Universet - og alle som mener noe er helt sikkert doktor ett eller annet.
Er det noe rart at vi av og til får spysjuke.

Sol

over 20 år siden

Sol

Simon: Det var en svært bra beskrivelse av forholdene under varierte forhold på golfbanene og greenene. Konklusjonene må være at det er mange typer vinterskader. Mye kan man ikke gjøre noe med, frosset is på tint mark kan man gjøre noe med i form av å tilføre mørk varmetiltrekkende masse på isen som smelter igjennom.

Brian: Jeg kan ikke se at det fremkommer kritikk av DAP (Den Amerikanske Professoren). Min kritikk kommer på bruken av kilden. Jeg kan garantere at også dine beskrivelser over her av forholdene, Simon, er basert på svært mange av DAP sine teorier, men at de er bevist og dokumentert, testet og justert de neste 30 årene og passer bedre i dag enn de gjorde for 30 år siden, men teoriene til DAP ligger likevel til grunn for det du skriver.

Brian siterer fra boken : -No conclusive evidence is available to support the oygen suffocation theory-. Dette vil jeg for eksempel stille store spørsmålstegn ved nå 30 år etter.

For å si det på en annen måte: Jeg har en lærebok fra 1976. Den er revidert 3 - 4 ganger og jeg bruker nå revisjonen fra 1999. Må kanskje ut å se om det er en nyere revisjon nå etter hvert. Den grunnleggende teorien fra 1976 er korrekt, men du verden hvor mye mer det er i den nye boka likevel selv om det bare er en revisjon eller 4 etter den opprinnelige og bare ca. 30 år etter.

Både Newton og Einstein sine teorier holder fortsatt, men vi bruker ikke lærebøker fra den tiden. Det var jo svært langt tilbake med jeg fikk så lyst til å skrive det likevel......:)

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Bare et spørsmål angående planters respirasjon. Jeg trodde at planter i sin fotosyntese bruker CO2, H20 og lys for å lage sukker (cellulose) og O2. Når man da snakker om "oksygen-mangel" til planten hva mener man da?

Sitat "One hypothesis is that kill results from oxygen suffocation caused by an exhaustion of the oygen supply required for respiration process".

Ønsker gjerne en forklaring på dette.

mvh Toughloose

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Kommentar litt på siden til Swinger:

America er synonymt med USA, men kan også bety hele Amerika slik som vi definerer det. Her blir det imidlertid ofte brukt 'the Americas'.
Det er derfor helt på sitt tørre å si America når man snakker kun om USA, og begrepet blir brukt like mye utenfor USA som i USA. (Dette kan kanskje Brian bekrefte). Så hvis du blir spysjuk av dette er det fordi du ikke kan nok om språket :o)

Ellers er jeg enig med Brian. Det er en veldig interessant tråd.

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

Jeg liker heller ikke US amerikanere fordi de har forsynt verden med MacDonalds og biler og Callaway og Taylor Made. De har dessuten en innstilling til resten av verden som setter dem litt høyere enn Gud i egne øyne.
Men la oss ikke ta den diskusjonen her.

Ellers stiller jeg samme spørsmål som Tøflus to innlegg lenger opp. Hvordan han gresset ta skade av oksygenmangel ???
Kanskje skal jeg ta meg en tur på banen med hakke og spett og hugge bort isen fra de mest utsatte greenene ?
På Kongsberg har vi hatt plussgrader om dagen og minusgrader om natta 3/4 av vinteren.

Simon Augustsson

over 20 år siden

Simon Augustsson

Alla levande organismer andas och andningen sker hela dygnet.
C6H12O6+6 O2 ger 6 CO2+ 6H2O+ Energi.
Denna process kallas andningen. Den förbrukar O samtidigt som CO2 frigörs.
Jag vet inte om det är det som Toughloose undrar över.
Simon

Sol

over 20 år siden

Sol

Fotosyntesen.
Plantene driver sin egen fabrikk i bladene: De lager glukose. Plantene trenger glukose, som er et slags sukker, for å vokse.

Det som skjer i planten når den produserer sin egen "mat" kalles fotosyntese: Om dagen når det er lyst, fanger bladene på planten opp lysenergi fra sola. De bruker denne energien, sammen med vann fra jorda og karbondioksid (CO2) fra lufta til å lage glukose. De får vannet gjennom røttene og karbondioksid gjennom spalteåpningene i bladet.

Når planten lager glukose, produserer den samtidig en gass som heter oksygen. Planten har ikke bruk for all oksygenen selv, derfor slipper den noe ut gjennom spalteåpningene i bladene. Dette gjør plantene helt nødvendige for livet på jorda; de produserer oksygen som både mennesker og dyr må ha for å leve.

At plantene bruker karbondioksid i fabrikken sin er fint, for på den måten renser de lufta vår. Karbondioksid er en gass som også er nødvendig for livet på jorda, men som er skadelig for miljøet dersom det blir for mye av den.

Fotosyntesen kunne ikke foregått uten et kjemisk stoff i plantene som vi kaller klorofyll. Klorofyllet er grønt, og det er det som gjør at plantene er grønne. Klorofyll er et verdifullt stoff for planter. Om høsten trekker løvtrærne i Norge ut klorofyllet og lagrer det andre steder i planten for vinteren. Det er derfor bladene mister grønfargen om høsten, før de felles. Slik unngår planten å miste klorofyllet.

Om natten stopper fotosyntesen opp på grunn av lysmangel. Da "puster" plantene inn oksygen, akkurat som dyrene.

--------Dette kan jo ikke jeg men "med hjelp fra en itstudent og hivolda fant jeg overforstående og i følge dette har Toughloose rett med fotosyntese om dagen avhengig av lys og Simen rett med forbruk av oksygen om natten.

Sol

over 20 år siden

Sol

-- har Simen rett med tilførsel av ekstra oksygen utenfra om natten.

Til Kongen så tviler jeg på at livet ditt er mye verd om du stiller med hakke og spett en tidlig morgen på full fart nedover bakken og ut på fw 10 mot greenen. Det fraråder jeg på det sterkeste i hvert fall uten at du på forhånd har avtalt det med Greenkeeper :)

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

He he, Sol, håper du skjønte det var en spøk.
Det der skal greenkeepern få gjøre selv, han har ikke akkurat svetta for lønna si i vinter.....

Sol

over 20 år siden

Sol

Synes bare jeg så deg i bunnen av bakken ......:o)

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Når jeg stilte spørsmålet om planters behov for oksygen lenger opp, så var det for å få en følelse av hvor mye kunnskap de "lærde" har om grunnleggende plante-biologi. Fotosyntesen er et av de viktigste prinsipper vi har i vårt økosystem, med kjente eksperimenter som "osteklokke"-eksperimentet osv.

For å klargjøre:

Dyr forbrenner sukker C6H12O6 ved hjelp av oksygen O2 og danner CO2 og H20 (balanser ligningen selv).

Planter bruker sollys for å fiksere CO2 og H20 til dannelse av sukkerforbindelser (som IKKE er mat for planten men bestanddel i bla. sukkerforbindelsen cellulose som er det planten faktisk består av). Planten produserer oksygen, og er derfor den optimale "partner" til dyreriket og fullender kretsløpet av disse stoffene.

Det er riktig at planten ikke kan utføre en fotosyntese om natten, fordi klorofyllet trenger lys som energikilde for å drive prosessen. Men den mengden oksygen planten forbruker om natten er liten i forhold til det den produserer om dagen.

I tillegg trenger plantene nitrogenforbindelser som tas opp gjennom røttene, det er derfor vi gjødsler plantene. Nitrat og ammonium er hovedkilder. (Derfor er det alltid så god vekst bak utedassen=).

Det Simon Augustson sier om at alle organismer ånder hele døgnet ved forbrenning av glukose bryter med grunnleggende biologiske prinsipper, og er i hvertfall ikke det som er kjennetegnet for planteriket.

Simon Augustsson

over 20 år siden

Simon Augustsson

Jag vet inte om någon levande organism som inte andas.
Det jag beskrev var gräsplantans andning.
Simon Augustsson

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her