Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Billig og bra?

ROGER

over 22 år siden

ROGER

Jeg er veldig fersk når det gjelder golf, derfor lurer jeg på om det utstyret som selges på www.golfdirekte.no er bra og billig (spesielt wooder)

Bamsen

over 22 år siden

Bamsen

Hei !!

Jeg har surfet ganske mye på nettet, og faktisk kjøpt noen køller fra USA. etter det jeg kan forstå er prisen generelt dobelt så dyr som ved direkte import. På drivere er den 3 ganger så dyr. men - så tar de jo på seg jobben med import som de fleste ikke gidder.

Ikke kjøp i Norge

over 22 år siden

Ikke kjøp i Norge

Det er altfor mange mellomledd, og golfbutikkene her har for lite volum til at de kan holde normale priser.
Surf nettet og bestill fra USA.
Kjøp fjorårets utstyr så sparer du over 50%. Om et år så er det likevel ikke det nyeste, og da tenker du ikke over det lenger.
Leser man golfutstyrsannonser får man intrykk av at det er en utstyrsrevolusjon hvert år.
Men ser man nøyere etter så er det bare farger og pynt på køllene som forandrer seg. Produsentene følger etter hverandre i ring.
Det skjedde en viss utvikling på driversiden fra 1995 til 2001, men nå er det instrammede regler og faktisk tilbakegang på performance.

Big

over 22 år siden

Big

Jeg sjekket pris på to av driverne www.golfdirekte.no selger, Big Big Bang 525cc og Bang Dark Matter 400cc, og sammenliknet med prisene www.golf-components.com opererer med.
Big BigBang 525 koster hos golfdirekte.no 3950 + frakt, hos golf-components koster den 800, altså en femtedel av prisen + moms og frakt.
Bang Dark Matter 400cc koster hos golfdirekte 3690 +frakt, hos golf-components koster den 650 + moms og frakt.

Synes golfdirekte høres ut som et meeeget dårlig alternativ.

Bamsen

over 22 år siden

Bamsen

Vel !!

Det er jo litt forskjell på frakt fra USA og fra En annen by i Norge.

Kølle til kr, 800 vil få i tillegg:

Moms ca. kr. 200,-
Frakt ca. kr. 300,-

Totalt kr. 1.300,-

Regner med at det er ca 1/3 av prisen slik som jeg skrev i mitt tidligere innlegg.

David Leadtape

over 22 år siden

David Leadtape

Roger, du må ikke finne på å kjøpe dyrt "ræl" fra dette norske internettstedet. Ikke er det særlig bra produkter og du kan selv kjøpe de samme tingene til ca. 1/3 av prisen på internett fra USA. De som driver dette nettstedet bestiller produktene hos de samme leverandørene som leverer produktene til deg inkl. moms og frakt for 1/3 av prisen. Dette er på grensen til svindel. De har altså en avanse på ca. 66% for å gjøre den samme jobben du selv kan gjøre på 5 minutter.

Sjekk "driverdebatten" hvis du trenger tips på internettbutikker i USA....

Norske pro-shop'er overpriser

over 22 år siden

Norske pro-shop'er overpriser

Sjekket priser både hos norske pro shop'er og på nettet da jeg ønsket et nytt sett til årets sesong. Det endte med at jeg bestilte et jernsett som jeg fikk på tilbud fra England til kr. 2100,- inkl. moms og porto.
I Norge ville settet ha kostet ca. kr. 7000,-.

Jeg ønsket også et bestemt wood sett som i Norge koster ca. kr. 2800 pr. kølle. I USA fant jeg de eksakt samme køllene til under 1/3 av prisen inkl. frakt og moms.

Det har kostet litt innsats med å søke på internett, men så har jeg nå et komplett sett til kr. 5000,- som ville kostet min. kr. 12.000,- i Norge.

Generelt sett føler jeg at norske pro-shop'er overpriser, men blir flere mer pris bevisste, vil prisene etterhvert tvinges ned.

Har også opplevd argumentasjon i min klubbs pro-shop at en bør "støtte"
sin lokale butikk. Ærlig talt...golf er dyrt nok om en ikke også skal betale overpris for lokal patriotisme.

Big

over 22 år siden

Big

Stemmer at det blir ca. 1/3 av prisen dersom man kun kjøper én og én kølle, kjøper man derimot flere, et jernsett og noen wooder blir prisen i nærheten av 1/4 av prisen. Man kan også gå flere sammen og spare på frakt. Mange muligheter, uansett må konklusjonen her bli å styre unna www.golfdirekte.no.
Prisene man opererer med er så høye at man uansett vil få de aller fleste "kjente" wooder billigere i norske proshopper.

Small

over 22 år siden

Small

Til David Leadtape:
66% avanse var vel litt drøyt! Har du glemt at det finnes flere ledd mellom pro'en og produsenten? Golfbutikkene i Norge kjøper sine varer fra norske/svenske importører. Det er DE som skrur opp prisene. En vanlig norsk golfbutikk har 30-35% avanse på golfkøller. Men det MÅ de jo også ha! Hvordan skal man ellers leve av å drive golfbutikk i Norge?
De som vet noe om butikkdrift vet at det ikke bare er å putte disse 30-35%'ene rett i lomma! Når alle utgifter er trukket i fra, sitter man igjen med mye mindre enn dette! En butikk sitter kanskje igjen med en skarve 1000-lapp etter å ha solgt et sett til fullpris 5000,-. I den grad noen kan føle seg svindlet så er det vel disse. Golfbutikker selger heller ikke så mye som et sett om dagen. Da er det mer penger å tjene på klær! Har ikke hørt at noen syter på disse prisene og heller ei noen som bestiller dette fra utlandet.

Per Kristian

over 22 år siden

Per Kristian

Jeg har akkurat bestilt både køller, klær og sko fra USA... Sparer masse og får også tak i sko og klær som ikke finnes i Norge. www.tgw.com har også glimrende kundeservice! Svarer på mail innen svært kort tid... Hadde en endring i min bestilling og det var ikke noe problem.

DPF

over 22 år siden

DPF

Hei.

www.dormy.se ( svensk, grisestor proshop ) kjører mye "rea" på kjente merker. Dessuten får du igjen på kursen...
Bestilte et køllesett til kona, Spalding, helsett i grafitt bestående av 3,5 og 7 wood og 3-SW jern. 3300.- SVK ( satt ned fra ca 5500.-) ble til ca 2650 NOK.
De hadde mye bra der på herrfronten også. Bla M-golf`s køller til svenskepriser.

...venter på våren...

David Leadtape

over 22 år siden

David Leadtape

Til Small
Hvis du hadde lest stykket mitt før du utaler deg, ville du sett at jeg refererer til internettbutikken www.golfdirekte.no og ikke til Pro shops. Internettbutikker har stort sett ingen ekstra kostnader. De sitter på nettet og bestiller som hvilken som helst annen kan gjøre på meget kort tid. De har defor en avanse på ca. 66% for ikke å gjøre noen ting.
Enig i at pro shops har andre kostnader som senker avansen en del. Norge er jo et høykostland og det er vel sannheten bak de høyre prisene i pro shops. Produktene blir nesten uten unntak produsert på de samme samlebåndene i Kina eller Thailand, enten det er ukjente komponent merker eller "annerkjente" leverandører. Kølleproduksjon er skikkelig lowtech og de høye prisene i pro shops består hovedsaklig av markedsføringkostnader, faste kostnader som lønn osv og avansen. Selve køllen koster det så å si ingen ting å produsere.

Hvis det er importleddet i sverige som stikker av med mye av avansen bør pro shop begynne å direkte importere andre likeverdige merker selv. Kvalitetsforskjellen på merker er betydelig overdrevet !

Olaf E. Roalkvam

over 22 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Big
Bare en liten opplysning.
golfcomponents = Pine Meadow!
mvh
Olaf E. Roalkvam

Pålli

over 22 år siden

Pålli

Roaldkvam = bånn useriøs !

Olaf E. Roalkvam

over 22 år siden

Olaf E. Roalkvam

Pålli!
Du har det sannelig travelt!
mvh
Olaf E. Roalkvam

Vil kjøpe en Big Big Bang 525c

over 21 år siden

Vil kjøpe en Big Big Bang 525c

Lurte på om noen kunne gi meg linken til en side hvor de selger Big Big Bang 525cc!!! Helst i Usa!

Takker på forhånd!

KölleKalle

over 21 år siden

KölleKalle

BigBigBang kan du kjöpe pâ:
http://www.mmgolf.com/index.cfm?fuseaction=browse&pageid=81
http://www.golf-components.com/batihe.html

KölleKalle

over 21 år siden

KölleKalle

Kommentar til Roaldkvam og PineMeadow:
Har sâ vidt vert borti noen av Acer-komponentene som bl.a. selges pâ Pinemeadow. Acer's drivere er ofte dârlig balansert og fremhever slice. Särlig XP Titanium driveren er en veritabel katastrofe hvis du ikke har en naturlig draw. Det virker som dette er komponenter som er laget med utseendet som hovedformâl, og de kan ikke mâle seg med godtspillende komponenter fra Integra, Bang, SMT, Golfsmith, Maltby, Dynacraft og Turbo Power.
Undertegnede synest dessuten at Maltby er litt dyre, og Dynacraft mangler litt skjönnhet i finishen.

Pâ driversiden er og blir det SMT, Bang og Integra som ser ut til â fortsatt ha et lite forsprang pâ TylorMade, Callaway, Cleveland og alle de andre 5000kr driverne. Men forspranget var större for 2 âr siden...

Pâ jern-siden er Integra VS-88 suverene for nybegynnere, (mâ ikke forveksles med VAREmerket VS-88). For mid og lav handicappere anbefales V+ series jern (Nike pro-combo kopier). Disse er litt större enn de originale Nike, og har bredere og mer avrundet sâle som gjör dem meget lettspilt. Har aldri problemer selv med 2-jernet fra fairway, og de korte bladköllene er meget stabile pâ lengden under innspill.

V-series Fairway -woods er suverene pâ lengden, men har relativt höyt tyngdepunkt og krever god kontakt med ballen. Anbefales ikke for nybegynnere. Bang P2 er markedets mest lettspilte fairway-wood og gâr lengst av alle 3-wooder jeg har prövd fra pegg.

Jeg liker ogsâ Bang Tour Tools wedger godt. De har god bounce, lugger ikke og har en ekstremt avrundet sâle som glir godt pâ alt underlag. Dessuten er de gode â slâ i skrâtt terreng med.

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Kølle Kalle
Det pleier som regel å komme slike innlegg når et merke selger bra. Allikevel synes jeg absolutt at du bør fortsette med nedrakking på PineMeadow. Det fremmer salget mer enn du tror.
mvh
Olaf E. Roalkvam

Even

over 21 år siden

Even

Roalkvam: du er en sutrekopp !! Kølle Kalle er en som "hater" etablerte merker og som elsker alle disse forskjellige billigmerkene. Han har vel testet det meste kan jeg tenke. Så kommer han med sin mening om de enkelte merkene, og det eneste du kan komme med, i stedet for å saklig gå mot Kølle Kalles påstander, er å legge inn en sur melding. Håper du selger flere Pine Medow køller på den flotte (not) siden din.

kzg

over 21 år siden

kzg

Til Kølle kalle

Synspunkter på KZG? Kan ikke se at disse blir nevnt enten det gjelder drivere eller wooder - åpenbart kvalitetskøller, eller..?

Terje

over 21 år siden

Terje

Har selv KZG - jern. smidde blade fra SW-6, smidde cavityII fra 5-3. Nydelige køller etter min mening (uten at jeg har testet så mye annet)

Nilsern

over 21 år siden

Nilsern

Kzg er meget bra kvalitetskøller som også har et meget godt navn.
"Problemet" med Kzg er at de kun selges gjennom autoriserte køllemakere og derfor ikke er så tilgjengelig og vanlige.
Du finner ikke de så lett på nettet i webshoper som Bang og andre kvalitetskomponenter.

Terje

over 21 år siden

Terje

De hører vel kanskje ikke helt hjemme under overskriften "Billig og bra" heller. (koster ca 1000,- pr. kølle ferdig montert fra norsk køllemaker)

Ikke så dyrt i forhold til sine mer kjente konkurrenter, men heller ikke billig.....

Nilsern

over 21 år siden

Nilsern

Hehe, nei du har et poeng her, godt.. De er ikke billige nei. Blir jo slik også gjerne når tilgjengeligheten reduseres med færre salgskanaler. Men jeg spiller gjerne med en Bang driver selv om jeg kunne fått en dobbelt så dyr Kzg driver gratis. Gode merker begge to.

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Even!
Jeg er ikke noen sutrekopp!
Allikevel: Når et innlegg starter med:
Kommentar til Roaldkvam og PineMeadow, ser jeg innlegget som en spesiell henvisning til PineMeadow og meg selv.
Når dette er sagt, er jeg ikke noe imot en konstruktiv kritikk av køllemerker. Når det gjelder spesielt Acer, så selges denne køllen ikke bare fra PineMeadow, men også fra andre seriøse leverandører av "kloner". Jeg inviterer derfor alle brukere av Acer(og andre) i Norge, og som er innom denne spalten, om å komme med tilbakemeldinger på dette. Det kunne være på sin plass å få en ny tråd om "klonemerker". Denne tråden vil jeg ikke starte. Gjør jeg det, blir det betraktet som snikreklame. Reklamen for PineMeadow kjører jeg på egen side. Jeg reklamerer heller ikke for merket verken på min egen hjemmebane, eller på baner jeg besøker. Forøvrig har jeg samme hjemmeklubb som køllelimeren Børve, og har et utmerket forhold til ham. Han gjør en flott jobb som køllelimer. Jeg er heller ingen "hater" av såkalte etablerte merker. De leverer stort sett gode varer. Prisen derimot er alt for høy.
mvh
Olaf E. Roalkvam

KölleKalle

over 21 år siden

KölleKalle

Roalkvam;
For meg er det helt uinteressant hva som selger bra og ikke.
Jeg lager haugevis av köller hver uke av mange forskjellige merker. Har ingen avtaler med noen som helst leverandör, og er dermed fri til â mene hva jeg vil. Jeg har köllemaking som hobby, og tjener ikke penger pâ det.
Nâr jeg sier noe er bra sâ er det fordi jeg selv og en del mennesker rundt meg mener det etter â ha testet det spesifikke utstyret.
Nâr jeg mener noe er dârlig sâ er det av samme grunn.

Utstyret man fâr kjöpt fra Pinemeadow og en del andre likesinnede internettbutikker selges til nybegynnere og andre som bare er ute etter ei billig golfkölle uten â bry seg om performance. Se bare pâ rekalmen: Ligner ditt og minner om datt, men aldri et ord om performance eller oppnâdde resultater. Men bevares, er köllene billige nok sâ er det alltid noen som kjöper dem.

Integra, Bang og SMT som jeg liker best har gode resultater â vise til pâ LDA-touren. Dette er seriöst bra utstyr. Det som selges pâ Pinemeadow er det ingen som gidder â bruke engang. Har du noen gang selv vurdert â selge noe annet enn Acer og Synchron og PowerPlay og Imp(ot)ex eller hva de nâ heter ????

Det er feil som "Even" antyder at jeg hater dyre merker. Men jeg hater â betale urimelig mye for noe jeg önsker, enten det er golfutstyr, biler, mat eller klär. Nâr det gjelder golfköller vil jeg helst slippe â kaste bort en masse penger til distributörer, sponsing, reklame osv. sâ lenge jeg kan skaffe meg bedre utstyr for en billigere penge.

Har blitt lurt trill rundt av div. köllemakere og proshopeiere i mange âr, og har skapet fullt av gammelt utstyr fra alle de store OEM-leverandörene. Derfor ble jeg overrasket nâr jeg etter et impulsinnfall bestillte billige komponenter pâ internett og limte dem sammen. Overrasket fordi jeg spilte bedre og slo lengre med et tilfeldig valgt Integrahode og tilfeldig valgt skaft (den gangen hadde jeg ikke peiling) enn det jeg gjorde med min nyinnkjöpte Tylor Made driver som jeg hadde valgt etter â ha testet 50-60 forskjellige drivere. TylorMade kostet meg 5000kr i butikken, Integra 800kr levert pâ döra.

Og sâ er det morro â alltid slâ lenger med min gamle slitte hjemmelimte "lovlige" Integra enn de som stiller med Cobra'er og TylorMade'r med altfor höy trampolinefaktor. Enda jeg ikke er en typisk long-hitter.

Kommentar til spörsmâl om KZG-utstyr: KZ Golf er et bra merke og kan konkurrere med hva som helst nâr det gjelder kvalitet og performance. KZG har bevisst jobbet hardt for â fremstâ som et RollsRoyce-merke i komponentindustrien ved â distribuere seg gjennom profesjonelle köllemakere. Hadde jeg valget mellom â kjöpe spesialtilpassede KZG-köller eller OEM hyllevare ville jeg nok valgt KZG selv om prisen er den samme. KZG har manglet en performance driver som er helt i toppen nâr det gjelder lengder. Nâ har jeg ikke prövd det aller nyeste fra KZG, sâ egentlig burde jeg ikke uttale meg negativt.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Du kan få prøve en ny KZG av meg hvis du har lyst.....

KølleKalle

over 21 år siden

KølleKalle

Skal spørre deg når jeg ser deg på banen

Lurer

over 21 år siden

Lurer

Dette er ikke lett.
Pinemeadow selger Acer XP Step Cavity Irons
Compare features, performance (and price) with Callaway. Steelhead X-16 Irons
Ifølge KølleKalle bare skiten
Valuegolfclubs selger Integra VS88 II 3-PW(Compare to NEW Callaway X-16)
Ifølge KølleKalle flott utstyr som brukes på LDA touren
Begge kaller seg Clone Golf Clubs
Kan du forklare KølleKalle?

Tror at

over 21 år siden

Tror at

Jeg vil tro at når Køllekalle skriver "Integra, Bang og SMT som jeg liker best har gode resultater â vise til pâ LDA-touren." så snakker han om drivere, evt wooder også.
Men han utdyper nok selv imorgen :-)

Lurer

over 21 år siden

Lurer

Tiden nærmer seg for bestilling.
En konkurerende side har testet utstyr fra pinemeadow, kan vel ikke kjøpe fra dem etter helslakt?
Det blir vel Integra da!

Eller?

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Lurer
Jeg kan ikke hjelpe noe for min første tanke til denne undersøkelsen.
Bestillingsverk.
mvh
OER

Bergenser

over 21 år siden

Bergenser

I dette tilfelle så må jeg si meg enig med Hr. Roaldkvam. Jeg er sikker på at jeg hadde fåt tilsvarende resultater på mitt EKTE Callaway sett. Det hadde vært artig å sett tilsvarende test resultater for de "annerkjente" merkene. Jeg skal være enig i at testen avslørte graverende feil med tanke på skaftmonteringen, og det er jo direkte farlig at det er stor fare for at køllen skal knekke i overgangen der skaftet er festet i køllen.
Den videoen som viser at køllene wobbler er IKKE riktig. Fysikkens lover sørger for dette. Dersom en skulle ungått at køllen wobblet i en slik test, måtte en først funnet likevekten i køllen. Dersom en ikke har køllen i likevekt, så vil treghetsmomentet til køllebladet føre til den wobblingen som vi ser på videoen.
Til Matz, så vil jeg anbefale at han offentliggjør testresultater fra andre merger også, det blir litt feil å bare rakke ned på et merke som ikke er helt "annerkjent".
PS! Jeg spiller med Callaway orginalkøller slik at jeg ikke har noen baktanker med mitt inlegg.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Fy pokker. Bestillingsverk.... du har pokker meg ikke mye respekt for andre mennesker. Det å påstå at dette er bestillingsverk er å påstå at Matz har indirekt JUKSET for å få rakket ned på køllene som blir testet.... Dette er en direkte frekk påstand og etter min mening direkte injurijerende.

Håpløst...... Her har Matz gratis gjort en test for å teste påstandene fra selvbyggerene, men det eneste (hittil) de klarer å forsvare seg med er "bestillingsverk".

Jeg blir helt oppgitt jeg......

Lavida

over 21 år siden

Lavida

Først og fremst dokumenterer testen fra Mats Modeer en utrolig kjip monteringsjobb fra leverandør. Men hva gjelder kompontentene er det heller ikke betryggende å se de oppgitte målene (store avvikene) i loft, lie, bounce og offset. Hva gjelder svingvekt og egenfrekvens er det opp til en solid montør å kvalitetssikre og etterjustere, men køllehodenes kvalitet er det begrensede muligheter for å endre.

Jeg synes dette grenser til dårlig kvalitet på komponentene. Modeers arbeid synes hverken bestilt eller farget på noen måte. Fakta taler for seg.

Gunnar S

over 21 år siden

Gunnar S

Å kalle dette bestillingsverk blir for drøyt.

Ikke har jeg peling på testing av golfkøller riktignok, men analysen til Matz Modéer virker svært vel gjennomført - og ut fra det presenterte resultatet kan det ikke herske tvil om at det settet som var testet ikke var bra.

Selvsagt er ikke test av bare ett sett nok til å si noe signifikant om kvaliteten på det produktet han testet kan overføres på alle produkter levert fra samme leverandør - men jeg ble automatisk i tvil om kvaliteten ja.

Men enig med Bergenseren at det ville vært artig å sett resultatet fra tester gjort på kjente merker som f.eks. Callaway.

KK

over 21 år siden

KK

Det er ikke noen som helst tvil om at Matz har gjort en god jobb.
Dette er en kjempetest som sier det meste om monteringsjobben til Pinemeadow.
Flaut for de som har hevdet at dette er like bra.
Bra for de som skal kjøpe køller og som ikke vil bli lurt.

Og hvordan kan Roalkvam påstå at dette er bestillingsverk?
Få høre !!!

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Jeg ber alle om å lese mitt lille innlegg. Hvis dere gjør dette, vil dere forstå at jeg ikke påstår noe som helst. Og når jeg bruker ordet "bestillingsverk", er det ikke Matz Moder jeg sikter til.
mvh
OER

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Og hvem sikter du til med bestillingsverk da Roalkvam? Ut med det...

tintin

over 21 år siden

tintin

Til nilsern og terje.

KZG trenger ikke være dyrt det heller. Du får et jern sett for under 2500,- på Ebay...levert.

tintin

over 21 år siden

tintin

Olaf, det virker som du ofte blir misforstått, kanske på tide å formulere deg litt klarere.

Lavida

over 21 år siden

Lavida

Du prøver å bortforklare deg selv om du blir blitzfotografert med buksene langt under knærne, Roaldkvam. Helt patetisk. Det du sier er; du sikter IKKE til Matz, men til noen andre. Hvem da? Golfsiden.com, kanskje?

Uansett, med dine desperate konspirasjonsteorier mener du helt åpenbart og uten tvil (selv om du prøver å løpe unna nå) at Matz Modeer faktisk er til salgs. Hvem skal ellers være en del av bestillingsverksteoriene dine, om ikke Matz? Det er jo han som er skrevet under de triste fakta som er kommet på bordet. Hvem andre skulle forresten inngå i sammensvergelsen? Bondevik? Paven? Nå tar du deg en laaang pause, sjekker syn og hørsel og aksepterer fakta.

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Tin Tin

Kanskje det TinTin!
På den annen side er det et håp om at den som leser det jeg skriver, leser rett. En god regel er også at den som sender et krast svar, burde lese gjennom dette minst fem timer etter at det er skrevet før det sendes. Sinnstilstanden forandrer seg ganske fort ettersom tiden går. Hvis jeg skulle formulere meg etter alle som skriver svar her, ville jeg få nok å gjøre. Alle har sin uttrykksmåte både på godt og vondt. Hvorfor skulle jeg forandre stil når alle her på sida kjører i sitt vante spor?
Til Lavida: Jeg registrerer ditt oppgulp uten å bry meg særlig om dette. Det kan umulig være meg du skriver til. Jeg har en "konspirasjonsk" tanke om at du prøver å imponere noen?
mvh
OER

tintin

over 21 år siden

tintin

Slapp av, jeg prøver ikke å forandre "stilen" din, men husk at du gjør dine egne poeng og diskusjoner mere effektive hvis alle forstår de. Tviler på at du noen gang forandrer stil Olaf...

Lavida

over 21 år siden

Lavida

Selvfølgelig bryr du deg ikke om mine eller andres "oppgulp". Like lite som du bryr deg om fakta som ikke passer inn i din verdensanskuelse. Men grunnen til at jeg reagerer, er at du går løs på hederlige fagfolk som Matz Modeer med dulgte antydninger om bestillingsverk. Det er veldig lite fair måte å takle en objektiv analyse på.

Jeg synes det er kjempespennende med alt og alle som gjør en anstrengelse for å utfordre OEM-profitten. Og tro meg, det er mye OEM-utstyr som hadde falt igjennom for Matz kritiske blikk. Men nå ble det Acer, etter en utfordring fra en eller annen.

Du trenger ikke forandre stil for å oppføre deg fair. Og selv om jeg visstnok prøver å imponere noen (takk), kan jeg ikke la være å påtale meningsløsheten i reaksjonen dine.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Har nettopp gått igjennom testen, og kan ikke forstå at noen kan ha nerver til å stille spørsmål ved kvaliteten på testen, eller intgriteten til Matz. Når det gjelder monteringen er det jo også dokumentert med bilder hvordan den er utført.
Dette med monteringsslurv er desverre også noe en ser på køller levert av de store merkenavnprodusentene, og fra andre som monterer. Selv har jeg fått klage på montering, og det tror jeg de fleste andre også har fått. Har byttet en del skaft, og sett at tipp prepareringen ofte mangler, eller ny greptape over den gamle, samt løse feruller. Hvorfor det er slik er ikke så vanskelig å forstå. Det er tidspress og ønske om lav produksjonspris. Om det er en som sitter i China eller det er en stresset pro i Norge spiller ikke så stor rolle, så lenge klokka bestemmer. Problemene kommer uansett fram i dagen når limingen går opp eller skaftet brekker. Da gjelder det å ha garanti og reklamasjonsmulighetene i orden.

Geir-Arne Johansen

over 21 år siden

Geir-Arne Johansen

Jeg kjøpte meg Acer XP pro cavity køller nå i sommer som var med TT Gold og Lampkin permawrap grep. Når jeg kommer hjem skal jeg sjekke ferrullene og at grepene er riktig plassert. Uansett, køllene er jeg kjempefornøyd med, jeg "føler" at jeg treffer bedre og slår mer presist, samtidig som jeg oppnår mer lengde enn med mine gamle køller. [Wilson OD + kjøpt i fjor de også] Med andre ord er jeg storfornøyd med køllene som jeg måtte gi 2.4k for fra pinemeadow.Servicen fra dem var også upåklagelig og fem dager etter bestilling stod en postmann med køllene på døra :-) Det eneste jeg reagerte på, var at de korte køllene 9 - pw hadde et skaft som virket noe "langt". Har nettopp lest gjennom testen og det å kalle den for et bestillingsverk blir useriøst. Det interessante nå er å vite hvordan OEM køller står seg i en liknende test, om noen vet om en slik test på nettet skulle jeg gjerne hatt en url. Samtidig burde flere clones bli testet ettersom testkøllene ikke nødvendigvis er representative for majoriteten av køller , det kan jo til og med være at de er bedre enn majoriteten av acer køllene. Et inntrykk jeg hadde når jeg kjapt leste gjennom testen var at det var de 2 - 3 samme køllene som syndet opptil flere ganger.

Mvh
GA Johansen

Tommie

over 21 år siden

Tommie

Bare en kjapp kommenar.
Han som lånte bort settet til test, han hadde brukt dette nærmest en helt sommer?
Er vel fullt mulig at han selv har slått bort ferrulen og slått i stein og grus ol og sånn sett endret noen vinkler ol?

Men alt i alt virket det som svært dårlig montering.
Å kjøpe "ukjente" merker som Bang, Smt ol har jeg fortsatt svært stor tro på.

Tommie

over 21 år siden

Tommie

Testen er nå redigert slik at det er kommet med en video av en riktig montert kølle.. Jeg så ihvertfall ikke denne videoen sist.

Forøvrig morrsomt å lese hva han latterlige Ramnefjell greier å lire av seg nå og da.. http://www.golfsiden.com/matzkolletest070104.html

Prøver igjen

over 21 år siden

Prøver igjen

En gang til.

sitat: Jeg kan ikke hjelpe noe for min første tanke til denne undersøkelsen.
Bestillingsverk.
mvh
OER sitat slutt:

Hvem er det Roalkvam sikter til når han bruker ordet bestillingsverk?

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Tommie - hva er latterlig ? At Asbjørn fryder seg litt over resultatet av testen må være lov....

Geir-Arne Johansen

over 21 år siden

Geir-Arne Johansen

En test av ett sett brukte køller. Er det ingen som tenker at man kanskje trekker feile slutninger?

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

En liten oppsummering.
PineMeadow har i sine betingelser for kjøp en full reklamasjons og returrett på fabrikasjons og selvsagt monteringsfeil. Som en sikkerhet for at det motatte settet holder mål, bør det for ettertiden være en fordel å gå til en køllemaker for å få en slik test som Matz har laget for et sett med Acer Irons. Jeg vil i den anledning påpeke at kjøper av et golfsett uansett merke, bør forelegges en køllemaker for vurdering. Ikke bare PineMeadow monterte køller. Jeg kan garantere at han vil finne feil på mesteparten av de masseproduserte køllene enten de heter Nike, Ping, TaylorMade eller Callaway. På disse fabrikkene er det heller ikke køllemakere som monterer, men vanlige arbeidsfolk. Det som av og til ikke virker helt patent er den siste kvalitetskontrollen. Derfor kan det hende(og hender rett som det er) at det er en eller flere feil på det som går ut fra fabrikken. Jeg har sendt rapporten fra Matz til produksjonssjefen i PineMeadow i Portland for vurdering. Så får jeg avvente på en reaksjon fra ham. Kan vi lære noe av dette, er det bra. Når jeg får en tilbakemelding, vil jeg selvsagt sende en kopi til Matz, og selvsagt Golfsiden v/Asbjørn.
mvh
OER

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

PineMeadow garanti for internasjonale kunder.

International Returns:

The 12 month warranty and 30 day money back guarantee are also valid for our international customers outside the United States. Any duties, taxes, shipping charges, or other brokerage fees associated with freight will be the sole responsibility of the customer. Please contact your customer service personnel for the return options available. All international returns will also require a RA number to be written on the outside of the box you send in.

Note from the Returns Department:

We want the best for your golf game and we intend to help you with any questions you have regarding our policies. Because we are the manufacturer, we have a strong interest in backing up our products and we take special care in helping customers find the right club at the best value.

WARRANTY

Pinemeadow Golf warrants all products to be free of defects in material and workmanship for a period of twelve months from the date of purchase. Proof of purchase is required. Any defects arising during this period which result in normal use shall be repaired or replaced at Pinemeadow Golf's expense, including all related handling and transportation costs.

We reserve the right to inspect all returned products to determine the extent to which the warranty policy shall apply. For example, our warranty does not cover "running over your golf clubs with a golf cart", "close encounters with a tree", "accidents with concrete tee markers", "rusting from immersion in water hazards", or "other acts of God". After decades of experience in the golf business, we have seen all possible damage that can be done to a golf club that you can imagine. Please love your clubs as we do, and they will be kind to you!

If you have any questions about our warranty, please e-mail a CSR directly or at guarantees@pinemeadowgolf.com.

SHIPPING BACK TO THE CUSTOMER

Any time we ship product to the customer at our own expense, for instance in the case of returning repaired clubs or shipping replacement clubs, we will send via UPS ground. In addition, we are only responsible for shipping to the original location of the order. So if you order clubs from California then move to Timbuktu and need a warranty repair, we will charge you the difference in shipping costs. It's only fair.

mvh
OER

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Hvem er det du sikter til når du snakker om bestillingsverk da Olaf ....??

Gratis reklame

over 21 år siden

Gratis reklame

OER, legg denne meningsløse garantien inn på hjemmesidene dine. Det blir rimelig patetisk å sitte å klippe og lime på denne måten.
Jeg trodde dette var en debattside, og synes Webmaster bør gripe inn å fjerne den siste reklamen OER legger inn. Garantien til PineMeadow har ingenting her å gjøre.

Ellers er jeg også spent på hvem OR sikter til. Hva skulle Matz tjene på å komme med en konstruert negativ rapport?

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

...å legge ut garantien er vel dessuten dårlig reklame - når man leser innholdet i den. Norske forbrukermyndigheter hadde kjørt truck gjennom Pinemeadows garanti.

OER klarer tydeligvis ikke å svare på hvem som skal ha bestilt bestillingsverket. Det sier alt.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Sist sommer var det en her inne som hadde mistet driverhodet i svingen, til alt hell havnet det i vannhinder. Dette var helt klart monteringsfeil, men han fikk heldigvis erstatning fra USA.
Det som kanskje noen bør tenke på, er hva som hadde skjedd om driveren hadde truffet en person og påført stor skade, eller en bil i heldigste fall. Tviler sterkt på at det ville hjelpe å sende en slik regning til USA, det er i alle fall ikke noe garantiordning som dekker denne type skade. Som seriøs næringsdrivende bør man dekke seg med en produktansvarsforsikring, det har ialle fall jeg gjort. En slik forikring dekker skade påført av for eksempel en dårlig montert driver, eller feil ved produktet. Målsettingen er selvsakt å ikke gjøre feil, men ingen er feilfrie.

Geir-Arne Johansen

over 21 år siden

Geir-Arne Johansen

Apropos køller i vannet og sånt no. En av de jeg tok praksisprøven sammen med mistet 2 køllehoder i løpet av få timer. Først når vi stod på rangen og skulle slå slag lengere enn 100 m, da fløy 6'er hodet hele 90 meter. Og når vi gikk selve banen, da landet 8'er hodet i et vannhinder 70m fra utslag. Heldigvis skal det litt til å treffe noen om man tenker avstand til nærmeste flight og ikke gjør det til en rutine og skrike "fore" om det skulle skjære seg.

Gjermund

over 21 år siden

Gjermund

Problemene oppstår når køllehodet forlater skaftet i baksvingen :) Jeg stod to meter fra da det skjedde en gang, du blir litt skjelven..

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Gratisreklame.
Til din orientering så ligger denne såkalte meningsløse garantien inne på min hjemmeside under leverandøren.
Videre vil jeg si at dette ikke er reklame. Det er en opplysning til alle som lurer på hva "denne leverandøren" tilbyr, og er i denne debatten et must. Det ser ut til at Golf Norge er meget opptatt av en av de hundrevis leverandørene som driver med såkalte "kloner". En annen ting: Jeg blir av Ramnefjell karakterisert som agent for denne leverandøren. Jeg er ikke agent, men låner ut min side til reklame. Forøvrig har jeg tidligere i debatten sagt klart og tydelig at Matz har gjort en jobb han har blitt spurt om å gjøre. Jeg selv skal være den første til å si at det er stor forskjell på masseproduserte køller og det som kommer fra en køllemakers hender. Også i pris. Det siste punktet verken kan, eller vil jeg svare på. Jeg tror heller ikke på julenissen.
Til Smilende Sam
Jeg er fullstendig klar over at det i Norge er 5 års reklamasjonsrett. Allikevel har ikke dette noe med andre lands reklamasjonsfrister og returretter å gjøre. Når dette av deg allikevel nyttes til å latterliggjøre denne garantien så må det være at den er til irritasjon.
Til dere alle:
Hvis webmaster alltid skal rette seg etter hylekoret, ville det vært nesten umulig for ham å holde en rett linje. Jeg synes at webmaster i de fleste tilfeller opptrer ryddig og greit overfor de som alltid skriker opp om alt mulig som ikke passer akkurat for dem.
mvh
OER

Vi prøver igjen

over 21 år siden

Vi prøver igjen

En gang til.

sitat: Jeg kan ikke hjelpe noe for min første tanke til denne undersøkelsen.
Bestillingsverk.
mvh
OER sitat slutt:

Hvem er det Roalkvam sikter til når han bruker ordet bestillingsverk.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

OER: Det er langt mer enn 5 årsfristen som er elendig i den garantien. Langt mer. F.eks.:

"In addition, we are only responsible for shipping to the original location of the order. "

Så hvis Pinemeadow lager et crappy produkt og jeg flytter i mellomtiden så er det mitt problem - og ikke produsentens? Glemmer de at bakgrunnen for reklamasjonen er at DE har laget et dårlig produkt ? Og videre:

"Any duties, taxes, shipping charges, or other brokerage fees associated with freight will be the sole responsibility of the customer."

Herlig....

Kombiner elendig garanti med Matz Modeers test og jeg er sikker på at jeg beholder mine Wilson køller.... og heller kjøper nye innenfor EU der jeg som forbruker har reell beskyttelse.

Leadtape

over 21 år siden

Leadtape

Fint å få bekreftet det mange av oss sa i begynnelsen av denne strengen, Pinemedow køller er billig ræl.

Når det er sagt så finnes det mange gode komponentleverandører som leverer høy kvalitet. Men disse leverandørene i likhet med OEM, er selvfølgelig avhengig av at settene blir lim sammen på en profesjonell og korekt måte.

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Smilende Sam.

Du skriver: Sitat.
Kombiner elendig garanti med Matz Modeers test og jeg er sikker på at jeg beholder mine Wilson køller.... og heller kjøper nye innenfor EU der jeg som forbruker har reell beskyttelse.
Sitat slutt.

Jeg har tatt meg en runde til nettbutikker i UK(EU), og merket meg de garantier som gis der med hensyn til returer. For å gjøre dette kort, nevner jeg 3 nettstedsadresser der det kan studeres garantibestemmelser i et EU-land.
De tre er:
http://www.onlinegolf.co.uk/returns
http://www.county-golf.co.uk (Se under Terms and conditions)
http://www.easygolf.co.uk/returns.htm
mvh
OER

Odd

over 21 år siden

Odd

Olaf, du er en liten raring. Det er INGEN her som mener at du har svart på spørsmålet til deg om "bestillingsverk".

Men du driter bare å komme med et klart svar på det. Du bare står på for å reklamere for de køllene du reklamerer for på sidene dine. Eller som du sier det da: du låner bort reklameplass. En hver idiot vet at du får goder hvis det er noen som bruker en link fra din side når de handler. Joda: jeg vet at du ikke tjener noe penger på dette, for det er faktisk svært få som gidder å handle fra disse sidene så noe penger blir det nok ikke.

OG jeg vet nok også at du ikke gidder å svare på denne meldingen, da du mener all kritikk av deg og dine idiotisk meldinger er usaklig... Jeg synes du burde begynne med sjakk eller noe slikt jeg. ;-) Eller forresten ikke, det er morsomt med slike som deg, de lager ihvertfall litt liv med sine merkelige meninger.

Bergenser

over 21 år siden

Bergenser

Etter at jeg postet mitt forrige inlegg har Matz lagt ut en video snutt som viser hvordan en kølle skal wobble. Ser at Asbjørn(golfsiden.com) kritiserte meg for å påstå at jeg stilte spørsmålstegn med fysikk professor Matz sine fysikk kunskaper. Det gjorde jeg IKKE, jeg påpekte at wobblingen er en naturlig bevegelse dersom en foretar denne testen uten at køllen er i likevekt. Det jeg ikke hadde gjort var å beregne den naturlige wobblingen matematisk, da ville resultatet vist at utslaget på videoen var altfor stor. Vil takke Matz for den fine videoen han la ut som viser hvordan en kølle skal oppføre seg.(Jeg regner med at flex, torque tipflex osv. hadde de samme verdiene på begge videoene).

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

OER,

Poenget er at innenfor EU er det faktisk svært mye enklere å komme rundt de dårlige garantiene - de er rett og slett ikke gyldige. Men det er vel for mye for langt at du skal ha kjennskap til E-handelsdirektivet, E-Handelsloven m.v. MEN: Når du ikke har filla peiling - så er det dumt å leke at du har det. På den andre siden - egentlig skjønner jeg ikke hvorfor jeg gidder dette - for du sitter der oppe i skogen og putrer ut rare meninger uansett hva andre sier og svarer ikke engang på de spørsmål du får...

Mason

over 21 år siden

Mason

FOR Å KOMME TILBAKE TIL den egentlige diskusjonen:
Golfdirekte.no er VERDENS DYRESTE utsalgssted. Har søkt på noe av utstyret de selger på internet, og finner at andre utsalgssteder bare har en brøkdel av prisen. Når jeg sammenligner hva Nettogolf tar for samme utstyr står det helt klart at Golfdirekte.no er i feil bransje. De burde tømme butikken for golfutstyr og heller satse på kunst. Da kan de kanskje få solgt verdiløse gjenstander til fantasipriser.

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Smilende Sam.
Du har helt rett i din påstand om at jeg ikke har noe kunnskap i E-handelsdirektivet og E-handelsloven. Hvem av alminnelige folk har det forresten? Forøvrig sitter jeg ikke oppe i "skogen" og, som du sier, putrer ut rare spørsmål. Er det meningen at folk som kjøper varer privat fra et EU land, først må sette seg inn i disse lovene? Betyr det at de nettstedene som jeg har nevnt opptrer med ulovlige garantier? Når det gjelder å svare på spørsmål som blir stillt meg, er ikke dette diskusjonsforumet en "rettssal", men et diskusjonsforum. Om jeg vil utdype mine tanker om diverse ting, gjør jeg det ikke fordi noen mener seg berettiget til dette, men fordi jeg selv ønsker det. Når det gjelder det spørsmålet som er stillt meg til kjedsommelighet, har jeg sagt at jeg ikke ønsker å utdype dette på denne siden, og at det hos meg ikke er noe tema.

Til Mason.
Til din orientering så har jeg ikke vurdert disse tre nettstedene som er nevnt i forhold til pris. Det jeg har hatt som mål, var å sette fokus på de garantier som gis av nettbutikker i et EU-land. Kjøpere må ha et utgangspunkt om hvilke garantier som gis. Det er ikke EU en kjøper har å forholde seg til i en reklamasjonssak, men selgeren. Derfor er det å anbefale at kjøperen setter seg inn i hvilke garantier som gis. Dette er like viktig som prisen på varen. Å måtte føre en rettssak for en EU domstol fordi selgeren tviholder på sin garanti, er både dyrt og tidkrevende. Ellers er jeg enig i at Golfdirekte på områder som Nettogolf opererer på, er mye dyrere. Det er allikevel ikke noe diskusjonstema ettersom jeg går ut fra at kjøperne undersøker prisene på markedet.
mvh OER

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

OER, jeg har ikke bedt deg eller andre om å ha peiling - men du later som om du har det og da faller du gjennom isen når du tar så feil som du gjør. Du kan ikke på den ene siden gå kraftig ut med feilaktige påstander og deretter si at "dette vet vel ingen" du har jo latet som om du visste. Uansett er fact of the matter at dine venner i Pinemeadow har elendige garantier - det var det som var utgangspunktet. Og du forsvarte de dårlige garantiene.

Poenget er at E-handelsdirektivet sikrer oss som forbrukere at vårt eget lands forbrukerbeskyttelse kommer til anvendelse også innen EU, hvis vi handler over nettet. Det betyr nettopp at du slipper å sette deg inn i noe nytt...... Du må heller ikke føre noen rettssak i et EU land... igjen later du som om du kan jussen - men tar feil. Forbruker kan føre saken hjemme i eget land.

Jeg får vel bare konstatere at du kan slenge ut påstander om bestillingsverk ang. kølletesten til Modeer og deretter bare la være å svare mer .... det sier alt om deg - og det er bare dumt å gjemme seg bak at dette er et diskusjonsforum. I en diskusjon pleier man faktisk å utdype sine synspunkter....

Mola

over 21 år siden

Mola

Høhøhø!
Ser at golfdirekte.no tror de selger bladklubber i 431 stainless steel. Det er godt gjort. Du skal banke lenge for å presse dette stålet i noen som helst form. Det er vel derfor køllene ser ut som de gjør. Hvis de ikke da er støpte (som de selvsagt er), hvilket gjør dem både dyre og uinteressante. Trist som faen.

Skikkelig seriøst .... :(

Undrende

over 21 år siden

Undrende

Kan ikke bladkøller være både smidde og støpte?
Er det ikke formen (uten cavity og mindre offset) som gjør dem til bladkøller?

Hva er fordelen med smidde køller vs. støpte?

På viddene

over 21 år siden

På viddene

Nå har vel diskusjonen sporet fulstendig av......
Ny tråd etterlyses.

Frode

over 21 år siden

Frode

Var en tur innom www.golfdirekte.no for å se på div køller, og den blide innehaver av sjappa hadde pinadø Mizuno køller der også!! Det er det ikke mange butikker i dette langstrakte land som har! Fikk t.o.m. prøvd de på simulatorene der også. Vurderer Mizuno etter dette besøket! De komponent greiene er ikke helt meg, enda... Vil fortsette å sponse Tiger og de andre gutta noen år til.
Frode

Mola

over 21 år siden

Mola

Du kan sikkert få blad i både smidd og støpt. 99 prosent er smidde. Helt sikkert for å bake mer følelse inn i en design som gir mer kontant tilbakemelding til spilleren. Poenget mitt med forrige innlegg var at golfdirekte kaller køllene smidd. Men det er ikke smidde køller, de er støpte. De selger toyota og kaller det rolls royce

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Smilende Sam!
Jeg gir deg gjerne det siste ord mellom oss i denne debatten.
Jeg kunne gjerne gått ut og diskutert med en ekte norsk gråstein, og fått et bedre resultat.
mvh
OER

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Om ingen vil spille med deg, spør deg selv hvorfor og gjør noe med det.
Om du føler at alle her inne er imot deg og ingen forstår deg, gå inn i deg selv ett par uker og se hva du finner. Det skulle ikke overaske meg om du fant noe du kan endre på. Er det ikke merkelig at du til stadighet står alene, uten støtte fra noe hold. Dine synspunkter blir ledd av, og når du blir imøtegått er du ikke villig til å svare konkret, sier bare at du ikke vil. Resultatet er ett siste innlegg fra deg hvor alle andre får en eller annen karakteristikk, og du selv framstiller deg som mobbet og missforstått.
Hvem jeg sikter til? Det vil jeg ikke snakke mere om.

Oppgitt

over 21 år siden

Oppgitt

Og OER har fortsatt ikke turt å svare på hvem han sikter til når han bruker ordet bestillingsverk.

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Børje.
Hvis du er ute etter å provosere den du sikter til, så tror jeg at den det gjelder ser det barnslige i dette!
mvh
OER

Mason

over 21 år siden

Mason

OER, hvem f... bryr seg om garantiene når utstyret selges til 1/3 av prisen og sannsynligheten for å benytte garantien er tilnærmet null.
Jeg har spilt golf i 15 år og aldri snakket med noen som har benyttet seg av garanti. (selv om jeg har hørt om et par tillfeller der 5 år gamle køller har brukket. Saken er at det er praktisk talt umulig å ødelegge en golfkølle ved normalt bruk.
Og du Mola som hevder at 99% av alle bladkøllene er smidde tar feil. Mizuno, Hogan og Titleist smir bladkøllene sine. Det gjør sikkert noen få andre også, men resten støper dem (KZG, Alpha, Maxfli, Ping, Taylor Made (eldre modeller), og et hundretalls custom-merker.
Fordelen med smidde køller er sterkt overdrevet. Gode støpeteknikker og tilpassede metallegeringer gir kølleprodusentene mulighet til å legge så mye "feel" de ønsker i et støpt blad. Det er et heller lite mindretall på PGA og EPGA som bruker smidde køller, og på LPGA og Senior PGA er det ingen. Eksempelvis så støper både Callaway, Ping og Wilson alle sine jern.

Mola

over 21 år siden

Mola

KZG støper ikke sine bladkøller. Cavity back, ja, men de ville aldri finne på å støpe blad.

Sjekk kzggolf.com

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Trodde ikke jeg ville komme til å sette inn link til golfsiden.com noen gang, men nå gjør jeg det.
Denne artikkelen av Matz Modeer burde oppklare de fleste myter og missforståelser ang. bladkøller

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Takk for siste ord, OER. Jeg ser jo hva slags type du er på din egen nettside: http://www.golfporten.no/Juksemakeren.htm

Ikke mange nettsider som samler alt om juks i golf i en egen kategori... Det kan bare bety at man har en særskilt interesse i temaet.

Mola

over 21 år siden

Mola

Fint Børje Pedersen. Poenget mitt er at golfdirekte selger støpte køller som de kaller smidde. Det kom ikke frem i mitt tidligere innlegg, men det burde påpekes.

Golfteori

over 21 år siden

Golfteori

Det er ganske fornøyelig lesning. Jeg lurer på om utstyrsfreakene kan spille golf, eller om de er sterkest på golfteori? De høres ut som schratch spillere hele gjengen. Jeg vet om en senior som ble europamester ( riktignok hcp. klassen) med noen billige northwestern køller. Selvsagt har utstyr noe å si, men det som teller aller mest er en god repeterbar sving og god touch i nærspillet.

Mola

over 21 år siden

Mola

Helt riktig. Utstyr er toppen 20 prosent, resten er talent, trening og teknikk. Men det er noen av oss som synes det er moro å gå litt i dybden på hvordan utstyr fungerer. Spesielt nå i vintermånedene kan det være givende å diskutere og gruble litt. Vi vet at vi aldri blir europamestre, men må alt være så regulert da. Er ikke dette forum nettopp et sted som burde ha takhøyde for å ta opp smått og stort?

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Du vil aldri kompensere dårlig håndverkskunnskap ved å kjøpe bedre verktøy, men vet du at du kan jobben, blir den bedre og lettere utført med godt verktøy. En nybegynner blir heller ikke bedre spiller ved alene å kjøpe nytt utstyr, men riktig utstyr hjelper å lære bedre og raskere. Hvorfor mange venter med å kjøpe riktig utstyr har jeg aldri skjønt, det kan da ikke være morro for en dame f.ex. å slite med ett gammelt halvsett fra mannens nybegynnerkurs. At hun etter en tids slit gir opp og blir hjemme er forståelig.
Når det gjelder halvsett så er dette helt på jordet, om de ikke oppjusteres til helsett samme år. En vesentlig faktor er nemlig å spille på køller med like egenskaper gjennom hele settet, og det er umulig med ett sett satt sammen med køller av ulik alder og type skaft. Ser her bort fra at du kan få det til ved hjelp av en køllemaker, for da ville du sikkert valgt ett helt nytt sett.
Uansett er det viktigste at spilleren har utstyr som er riktig utifra det nivået en er på, eller neste nivå om en er i rask utvikling.
Som en konklusjon vil jeg hevde at det er helt feil å prate om nytt eller gammelt utstyr, moderne eller oldtids, dyrt eller billig, tillpasset eller industri, det alle trenger er riktig utstyr.

Big Easy

over 21 år siden

Big Easy

I serien "Perler fra Golfporten" presenteres herved følgende sitat:

"Golfporten var på nettet første gang den 20. august 2002. Nettsiden eies og drives av Olaf E. Roalkvam,som også er webmaster. Golfportens hovedoppgave er å informere om de laveste prisene på golfutstyr, og samtidig være en forkjemper mot det høye prisnivået i Norge. Noen få utvalgte leverandører har Golfporten avtale med. Dette betyr ikke at disse leverandørene har noen fortrinn når det gjelder reklame etc. Det er de som tror at de kan få det billigere ved å gå direkte til leverandørens nettside. Dette medfører ikke riktighet. Mesteparten av de leverandørene som har plass hos Golfporten, er leverandører Golfporten ikke har avtale med, men som kommer naturlig inn som et servicetilbud til brukerne av Golfporten. Golfporten lover ikke himmelen til golferne. Allikevel er det en himmelvid forskjell på priser fra såkalte OEM leverandører, og de priser som presenteres via Golfporten. Golfporten legger seg ikke opp i hva den enkelte golfer skal kjøpe. Golfporten rakker ikke ned på noen leverandører. Vi fremholder heller ikke noen spesiell leverandør, men overlater slike ting til den som skal kjøpe. Det er nok av "golfspesialister" her i landet, om ikke Golfporten skulle blande seg opp i dette. Golfporten presenterer et utvalg leverandører som etter vår mening, på en utmerket måte, kombinerer pris og kvalitet. Golfporten har også gratis reklameplass å tilby for den eller de som mener de har noe som passer inn i Golfportens policy. Golfportens oppgave eller formål er ikke å tjene penger, men være et tjenesteytende ledd mellom selger og kjøper. Derfor får ingen kjøpe reklameplass fordi dette vil binde Golfporten opp mot annonsørene, og gjøre nettstedet tannløst."

Jeg er spesielt glad i setningen:

"Golfporten rakker ikke ned på noen leverandører. Vi fremholder heller ikke noen spesiell leverandør, men overlater slike ting til den som skal kjøpe."

....hva skal vi med pro shoper når vi har golfporten ? Hva skal vi med tannløshet når vi har Roalkvam ?

england

over 21 år siden

england

Bestilte og ha fått levert et sett køller fra golfonline.co.uk til en veldig god pris. De fjerner UK moms fra leveringen automatisk når de ser at det skal leveres til norge.
Køllene kostet meg £300 for 9 King Cobra jerner. Kunne sikkert fått dem litt billigere fra statene, men det virket litt mer trygge fra uk.
Jeg har ihvertfall spart kr3000 imot å kjøpe dem her i norge.
Servicen fra golfonline kan anbefales.

Ny Cherri

over 21 år siden

Ny Cherri

Til england: kan du si noe om leveringstid og kostnad? på forhånd takk.

Gunnar

over 21 år siden

Gunnar

Til alle dere som skryter av å ha kjøpt billige køller i utlandet. Hvilke ønsker har dere om hvordan fremtidens proshop skal se ut? Skal den selge pegger lakeballs og drifte booking av starttider?

england

over 21 år siden

england

til ny cherri: køllene var levert til huset 7 dager etter bestilling. levering kostet £19.
til Gunnar: jeg ønsker proshoper i norge som selger alt mulig til fornuftige priser. Hvis jeg kan skaffe meg billigere køller i utlandet, kan proshopen også gjøre det.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Til Gunnar

Så lenge proshopene lar seg styre av griske grosister må du bare se i øynene at kundene leter etter rimeligere alternativer. Det er en policy i denne bransjen, som i mange andre, at det er grosistene som bestemmer en minstepris som de kaller veiledende. Den er således så veiledende at du blir nektet å handle om du har en lavprisprofil eller vil
gå under minstepris. Selv har jeg fått klar beskjed om at levering betinger at jeg vil holde disse priser, og det er fra tre forskjellige grosister. Jeg kjøper utendlandsk.
Alternativet proshopene har er da å importere fra utenlandske grosister, noe som blir dyrt for en liten proshop. De store leverandørene vil da også ha mulighet til å lage problemer for den utenlandske grosisten som leverer til Norge.
Løsningen ligger derfor hos grosistene, men det spørst om de ikke er for sta til å løse opp. Det hører ingen steds hjemme at detaljistene går dukken på grunn av griske grosister.

Til Gunnar

over 21 år siden

Til Gunnar

Fremtidens pro-shop bør selge til samme pris man kan kjøpe samme utstyr for på internet.
Nettprisene inneholder:

pris fra produsent
+
frakt fra produsent til grossist
+
grossist's fortjeneste
+
frakt fra grossist til detaljist
+
detaljist's fortjeneste
+
frakt fra detaljist til kjøper
+
moms.

Pro-shopen (detaljisten) kan kutte bort frakt til forbruker, og sparer penger på transport fra grossist.

Dermed har pro-shop'en en konkurransefordel samt at kjøperen kan se utstyret før han kjøper.

Så lenge pro-shop'ene i Norge ikke klarer dette har de seg selv å takke.

Nå venter jeg på alle de teite unnskyldningene hvorfor dette ikke er mulig........

Joje

over 21 år siden

Joje

Vet ikke helt, jeg. Har ikke lønnsnivået i Norge noe med saken å gjøre også, da? Jeg mener, den eneste grunnen til at ting generelt er dyrere her på berget, er vel at lønnsnivået er høyere. Eller hur?

Lurer

over 21 år siden

Lurer

Men Pinemeadow har flotte nettsider. Ser i dag at de tilbyr ny type driver de har patentert.
Har du fått svar fra dem, Olav Roaldkvam

tintin

over 21 år siden

tintin

Ser at det er noen som tror at pro shopene kan konkurrere med priser på nettbutikker. Dette er selvfølgelig umulig.

De største nettbutikkene fungerer som et stort lager, de slipper dyr husleie og ekstra ansatte til å drive butikken.

Jeg tror ikke at det er mulig for butikker å kjempe mot netthandelen. Pro shoper må finne nye behov hos kunden som de kan vinne på, pris krigen har de allerede tapt...

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Fordelen med proshoppen er jo faktisk at man kan (ofte) prøve ting på rangen. Man har da for min del en større sjanse til å finne noe som passer meg.

tintin

over 21 år siden

tintin

Helt enig, dette er et godt eksempel på noe som proshopene kan fokusere på. Kanske til og med ha en egen spesialist som hjelper deg med å finne perfekte køller til deg. Og hvis du sier du skal handle køllene et annet sted ta 500,- kr for jobben. Jeg vet at jeg hadde gladelig betalt det...

Statistikern'

over 21 år siden

Statistikern'

Ser at de som våger å kritisere Matz Moder her får skikkelig pepper... Vel har han laget en orddrik og diagramrik test, men dette er da overhodet ikke noen garanti for at mannen vet hva han snakker om. (Og nei, jeg hevder ikke at han ikke vet hva han snakker om.) De som leser hva han skriver og konkluderer ut fra det at han er den store test-guden, er jo bare tjukke i hue. Som et minimum burde vi kunne forvente at han i de samme diagrammene plottet inn resultater fra andre køllesett, f.eks. de som man påstår køllene var klonede versjoner av. For å heve testen til noe et stykke over minimum burde det vært utført en (dobbel) blindtest. For å gi testen litt kredibilitet burde en annen og upartisk instans ha gjort testen, ikke Moder, som ikke på noen måte er uavhengig. Det som er synd med hele greia, er at nå tror en masse gjøker at de må kjøpe dyrt utstyr fra de som lever av å selge det, for å spille od golf og/eller ha det gøy.

rettelse

over 21 år siden

rettelse

Siste skulle vært

...et, for å spille god golf og/eller ha det gøy.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her