Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Lite kunnskap om golfbaner

Rollon

over 20 år siden

Rollon

Dette er et lite hjertesukk fra en golfer som er lei av å lese innlegg etter innlegg om hvor bra deres egen bane er. Disse meningene kommer mest fra totalt uerfarne golfere som svært sjelden har spilt andre baner enn sin egen.

Jeg skal ikke påberope meg å være noen som helst ekspert, men mener jeg har litt erfaring innen sport slik at jeg kan gi en fair uttalelse. Jeg har spilt i over 20 år, har vært nede på 2 i hcp og har spilt over 250 baner verden over.

I norge er vi fortsatt et u-land når det gjelder golf. Vi ligger langt etter andre europeiske nasjoner. Vi kan tro at vi kan golf, men dessverre er dette ikke realiteten. Enkelte personer og anlegg i golfsporten i Norge har kommet seg opp på et bra nivå, og disse har stort sett benyttet seg av personer og erfaringer fra utlandet.

Det som irriterer meg mest er når jeg ser at enkelte sammenligner topp mesterskapsbaner i Norge med anlegg som er bygd på dugnadsånd og svært lite kapital. Sammenligningen gjelder gjerne både kvalitet og kostnadsnivå. La oss slå fast en ting med det samme: En gammel Lada er ikke like bra og har ikke samme pris som en ny Mercedes! Den har ikke de samme egenskapene, design og kjøreglede, og hverken innkjøpspris eller årlig kostnad er det samme!

En mesterskapsbane er et svært misbrukt begrep i Norge. En hver nystartet klubb, med svært lite midler og en beliggenhet som ikke gavner noen, kaller seg gjerne mesterskapsbane. Dette er feil!
Det finnes noen grunnregler om hvordan et anlegg kan defineres som mesterskapsbane. Dette er:

-Beliggenhet, i forhold til veier, flyplass, større byer
-Design, utfordrende nok for spillerne
-Plass, for publikum mellom hullene, parkering, diverse midlertidige bygg under turnering
-Fasiliteter, for trening (på gress), garderober, bespisning, administrasjon
-Kvalitet, på bane og medarbeidere

Dette er kun noen eksempler på de ting som kreves for å kalles en mesterskapsbane.
I Norge har vi dermed bare noen svært få anlegg som kan defineres som mesterskapsbaner.
Etter min mening er blandt annet Miklagard en av disse svært få banene som kan defineres på denne måten.

Jeg er av den oppfatning at Norge trenger både topp mesterskapsbaner og lokale, enkle baner. Men jeg ber om en liten ting: Ikke bland kortene hele tiden! Det er som sagt forskjell på Lada og Mercedes...

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Kjære Rollon - for noe sprøyt!

Dette er definisjoner som bygger opp om golf som en sossesport, og har ingenting med virkeligheten å gjøre. Kanskje du skal se på hva andre sporter holder på med. Eks. orientering eller friidrett. Har du vært på gamle bislett og sett på garderobeforholdene. for å ta punktene dine:
1. Beliggenhet - det er greit å komme seg lettvint til banen, slik det er overalt i Norge.
2. Design. Her er jeg faktisk enig, men de fleste banre i Norge kan settes opp slik at de er utfordrene nok.
3. Plass. Hva slags mesterskap snakker vi om egentlig. Alle baner her plass til publikum - ellers ville hullene være for tett på hverandre og farlige i de daglige situasjoner med vanlige spillere. Plass til de midlertidige faciliteter er det helt klart ved de fleste baner.
4. Trening på gress er nok ikke helt vanlig i det daglige, men kan helt klart benyttes i forbindelse med turnering. Garderober, bespisning og administrasjon kan benytte midlertidige faciliteter.
5. Kvalitet på banen og medarbeidere. Dette er ekspertise som ikke alle baner har, men som heller ikke er nødvendig. Ekspertise kan leies inn i tilfelle det skal være et mesterskap, slik at både banen og arrangører er topp på mesterskapsdagen.

Faktisk, så kan lengden på rangen være det eneste problemet jeg har sett at enkelte baner har. Mange baner har ikk tergets, men edt kan de bygge opp i forbindelsemed mesterskap.

I det hele tatt, så er det slik at mesterskap er med på å forbedre standarden. Mange flere klubber burde ta på seg slike arrangement - om ikke annet så for å få opp standarden på bane, mannskap, turneringskomite, osv
4.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Swinger,
tror du misforstår litt. At det er mange baner som hevder at de er mesterskapsbaner her i Norge betyr ikke at begrepet er fritt vilt. Det blir som riksanlegg-begrepet her i Norge. Med mesterskapsbane mener man ET/LET (eller PGA/LPGA) standard. Og da er kriteriene som Rollon setter opp de mest aktuelle.

*Potensielle* mesterskapsbaner i Oslo området (alfabetisk); Bogstad (har jo hatt LET), Losby, Miklagard. Andre steder vil jeg ikke mene så mye om med fare for å utelate noen ;-)

Tror det greit å ta en titt på dagens ET/LET baner med tilhørende anlegg, infrastruktur osv. - da er det ikke mange baner med dette potensiale i Norge.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Alle de "store" norske banene er lette å komme seg til så det er ikke noe problem. Jeg tror heller ikke det er noe problem med plassen rundt hullene. Jeg spilte K Club (hvor Ryder Cup skal gå neste år) for halvannen uke siden og det er ikke noe bedre plass der enn på de gode norske banene jeg har spilt. Dessuten må man krongle seg av gårde på relativt små veier for å komme seg dit fra flyplassen (så sant ikke taxisjåføren vår lurte oss trill rundt :o)
Parkeringsfasiliteter, klubbhus, og treningsområde var heller ikke noe særlig mer imponerende enn hva jeg ser på de beste(!) banene i norge.

Den store forskjellen ligger i kvaliteten på banen og de som driver anlegget. Dette var av mye høyere standard enn hva jeg har sett her til lands (jeg uttaler meg bare om baner jeg HAR spilt, og jeg har f.eks ikke spilt Miklagard).

Jeg tror med andre ord at mye av det som Rollon sier er krav for en mesterskapsbane kan løses på en relativt enkel måte for norske baner. Problemet ligger i grunnleggende ting som kvalitet på banen og banemannskapet. Her ligger vi langt etter de gode banene i veletablerte golfnasjoner som USA, Irland, UK, SA, Australia etc. og jeg tror ikke det er mange baner i Norge som holder høyt nok nivå. (tør ikke si antall siden det er flere baner jeg ikke har spilt, men det kan ikke være mange)

Service er for så vidt også noe som kan utbedres på norske baner, men det syns jeg gjelder Norge generelt...

Gary Hogan

over 20 år siden

Gary Hogan

Dette er en interessant diskusjon.
Er enig med Rollon, altfor mange baner kaller seg mesterskapsbaner, og uenig med Swinger i at de fleste kan settes opp vanskelig nok.

Hovedproblemene er banenes lengde og plass for publikum inklusive parkering.
Spesielt fairway-bunkere blir glatt tatt ut av spill på alle norske baner når langtslående ET-spillere kommer.
Når det gjelder LET er saken en helt annen. Her kan mange baner brukes ved at damene slår fra back tee.
Mange sliter også med tragisk dårlige greener.

En mesterskapsbane skal hindre spillere som slår mellom 260 og 300m med driver, og treffer green på alle innspill, å oppnå bedre poengsummer enn 3-4 slag under banens par.
Virkemidler er hullenes lengde, bunkere, trær, vannhinder, trange fairways, ondulerte greener, men ikke blinde utslag.
I tillegg må publikum både ha plass å stå, og veier til å bevege seg rundt på.

Da blir det ikke mange baner igjen. Jeg holder Miklagard som den beste, men den er også altfor lett.

Tommy

over 20 år siden

Tommy

Rollon: Hadde vært interessant å høre fra deg, med din kompetanse og erfaring, hvilke baner i Norge du mener kan kalle seg Mesterskapsbane ut fra grunnreglene? Ut fra det du sier er det ikke mange, men det er vel flere enn èn (Miklagard som du nevner)?

Per

over 20 år siden

Per

Det kanskje aller viktigste for å få en Europa-tour, er tilgjengeligheten med fly og hotelfasiliteter. Selvsagt er standarden på banen/anlegget også viktig, men ofte av mindre betydning. Når det er sagt, blir aldri en dårlig bane som ligger 'på rullebanen' vurdert... Skal man nevne anlegg i Norge som ville være aktuell som arrangør av en slik turnering på herresiden, er det nok desverre bare et alternativ, nemlig Miklagard.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Jeg har hørt noen tall ang ET-turneringer. Det ene er at det visstnok kreves minst 500 hjelpemannskap for å kunne gjennomføre et slikt arrangement. I tillegg vil banen være stengt for medlemmer i en hel uke. Og dessuten koster det MASSE gryn som må dekkes av sponsorer.

Mange skjær i sjøen, med andre ord.

For øvrig har jeg gått Miklagard fra sort tee, da er banen over 6.500 meter lang og blir helt annerledes enn om du spiller fra gult.

Rollon

over 20 år siden

Rollon

Jeg tror swinger dessverre faller i den gruppen jeg nevner av golfere uten erfaring. Swinger selv er sikkert ikke enig, men så lenge du tror en stor turnering (feks EuropaTour) kan spilles på de fleste norske baner, da havner du nok i den gruppen..

Beliggenhet- tett ved hovedvei og flyplass. Du sliter dessverre på mange norske baner med dette.
Design- dessverre, selv om du setter klossene langt bak på mange baner hjelper det lite.
Plass - Du trenger MYE plass ved store turneringer.
Trening- trening fra gress betyr ikke at du bare flytter spillerne ut på rangen. Vi snakker om en riktig oppbygd gresstee.
Kvalitet- det hjelper lite å leie inn riktig mannskap og maskiner noen uker før en turnering. Det tar år å opparbeide en god kvalitet.

Når det gjelder Tommy, må jeg si at mange sliter med forskjellige ting på sine anlegg. Losby vil slite med adkomsten til anlegget, Oslo med plass til publikum, Haga med designet osv. Men når det er sagt så er ikke dette uoverkommlige punkter.

Piller

over 20 år siden

Piller

Miklagard er 6707 meter fra svart tee, og de som mener banen er for enkel bør snarest inn på EuropaTouren...

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Det er ikke tvil om at det har gått inflasjon i begrepet "mesterskapsbane", grunnen er vel at det er et greit salgstriks. Når jeg hører ordet tenker jeg ET, og da er det nok ikke mange aktuelle baner i Norge. Miklagard trekkes frem og med tanke på habilitet og inhabilitet hadde det vært interessant om personer skrev hvor de var medlem, da man kanskje har et noe "biased" syn på egen hjemmeklubb. Er selv medlem på nevnte bane og synes selvfølgelig at banen egner seg utmerket =). Dog har anlegget garderobe-fasiliteter som kanskje er noe underdimensjonert (i den grad dette benyttes av spillere som bor på hoteller fem minutter fra banen).

Tror også at banemannskap er avgjørende, og her har Miklagard dyktige folk med velrennomerte John Coleman som ansvarlig. I tillegg har de gjennom PGA ETC-medlemskapet tilgang på ekspertise ellers i Europa.

Jeg tror også at spillerne vil oppleve banen som enkel, lengde er jo sjelden noe problem for de gutta. Miklagard er jo bred og åpen, men den kan jo settes opp vanskeligere slik at den ikke blir FOR enkel.

Plass til publikum er viktig, og der ville nok mange baner kommet til kort. Hvor skulle man for eksempel plassert publikum på Nes? På Miklagard er det naturlige amfier rundt greenene ved hull 1, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17 og 18.

Så trenger man flere hundre frivillige. Kjernemedlemmene ved Miklagard har vist stor dugnadsånd, men det rekker ikke til å fylle opp behovet for folk. Man er nok nødt til å håpe på krefter også fra andre baner og idrettslag. Og sist og viktigst er vel pengene. Hvor skal man få millionene fra?

mvh Miklagard-medlem

Sol

over 20 år siden

Sol

Plass til publikum ja. Først må det vel skaffes et publikum å lage plass til.
Du finner ikke det i Norge og det blir neppe bedre med det første heller - Vi har ca. 100 000 - 120 000 golfspillere i norge i dag og på en ET turnering er det vel behov for minst halvparten over helga og det sliter de fleste klubber og baner med - også Miklagard.
LET ja, kanskje men de har jo ikke det plassbehovet og da ordner det seg jo.

Er det kanskje noen som skal komme ned på jorda

Per

over 20 år siden

Per

Pengene er udiskutabelt det viktigste, vanskelig å få 'gutta' hit uten premiepenger.... Det som vil bli gjort på Miklagard ved en ev. Europa-tour, er at man 'klipper inn' fairways og slipper dette gresset opp ganske høyt. Herfra blir det selvsagt meget vanskelig å slå fra da dette gresset blir mye saftigere enn vanlig rough. Rundt greenene vil de gjødsle roughen så den også vil bli tykk og saftig. Garderobefasilitetene, som helt riktig er for små i dag, vil bli løst ved provisorisk tilbygg. Det samme blir faktisk gjort under Scottish Open på kanskje Europas beste golfbane, Loch Lomond. Her lager de også provisorisk 'Players Lounge' for spillerene. Det opprinnelige klubbhuset blir helt enkelt ikke brukt. Håper og tror at Miklagard kan få et slikt arrangement i nær fremtid, det vanskeligste kan vær å konkurrere med andre store og gamle turneringer på den tiden da banen er på sitt beste. Noen av de etablerte turneringene må nok innstilles før Miklagard får sjansen, dessverre...

Nick

over 20 år siden

Nick

Til orientering
Halmstad GK Tyløsand. Banen som er rangert høyest i Sverige og ligger på top 10 på fastlandseuropa, får ikke arangere ET pga at det ikke finnes plass nok til alt som følger med et ET-arrangement. Det kreves forholdsvis store områder til parkering, teltlandsby, trailere etc.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Sol,
det er ikke snakk om at om å arrangere ET pr dags dato, men begrepet mesterskapsbane. Og som de fleste er enige om, er det kun et fåtall *potensielle* baner her i Norge - dvs baner som kan, en gang i "nær" fremtid, arrangere en ET turnering - og da har Rollon er poeng når han skriver at "mesterskapsbane er et svært misbrukt begrep i Norge".

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Om Miklagard er "mest klar" for Europatour for menn, -hvorfor har de da ennå ikke arrangert en eneste turnering på challengetour eller Nordic league nivå?
Jeg mener man må gå gradene som arrangør uansett om det er golf eller annen idrett man snakker om.
Det er flere norske baner som har arrangert challenge-tour/Nordic League for menn som etter min mening burde stå først i køen:
ECT:Borre, Larvik, Bogstad, Vestfold,
NL: Nes, Skjeberg,
Har sikkert glemt noen, men kan i hvert fall ikke erindre at Miklagard har vært arrangør på dette nivået.

Sol

over 20 år siden

Sol

NGF har definert begrepet til følgende mål:

”Mesterskapsbane”
600 – 1000 dekar - 18 hull Par 70 => - Minimum 6000 meter fra hvitt utslag - Sloperatet / Handicaptellende
+ 25 mill. kroner Drift : +5 mill. kroner/år

Jeg tror faktisk det er mange baner som klarer disse målene kanskje med unntak av lengde fra hvitt

Herr Rollo sin definisjon av begrepet nå han legger malen opp til ETstandard er altså feil.

Sol

over 20 år siden

Sol

Er det lov å spørre hvor Herr Rollo med sitt hovmot og overbærenhet har hentet sine definisjoner fra??
Begrepet Mesterskapsbane har jo ikke noe med ET standard å gjøre og kan som sagt brukes av flere baner her i Norge.

Stakkars

over 20 år siden

Stakkars

Jeg las igjennom alle innleggene nå etter at NGF sin definisjon på Mesterskapsbane kom "på bordet" og det er ikke fritt for at jeg fikk mang en god latter av alle forsøkene her på siden, beklager men her er det mange forståsegpåere med alt fra 2 i handicap som ble litt avkledt.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

bill.mrk. "god latter"
Neste gang du er i utlandet:
1. Fortell dem at vi har en drøss med mesterskapsbaner her i Norge.
2. Fortell dem deretter NGF kravene.

;-)

PS! "Bunker" skal uttales bønker og NGF er et golfvisdommens fyrtårn her i Norge.

;-)

Gary Hogan

over 20 år siden

Gary Hogan

Tror Rollon har et litt større perspektiv enn NGF har, skal nok litt mer til enn den definisjonen der.
OG så var det det med lengden da......
Tror ikke "Stakkars" er helt på bølgelengde med latteren sin

Swinger

over 20 år siden

Swinger

For alle de som "har greie på dette", les første setning i mitt første innlegg.

Jeg er selvsagt enig i at de "høye herrer" der ute ønsker at golf skal utvikle seg i samme retning som IOC, FIFA, osv. Jeg synes det er tragisk.

Jeg lurer litt på hva jeg egentlig driver med når jeg leser alle tåperlighetene ovenfor. Er det slik de jeg omgås mener at dette skal være - eller er dere noen andre.

Har virkelig Rollon et stort perspektiv?? Nei - han har et perspektiv som driver golfen direkte i grøfta - fullstendig uten bakkekontakt.

Få golfen ned på jorda igjen.

Gary Hogan

over 20 år siden

Gary Hogan

Swinger, les startinnlegget en gang til, og prøv å få tak i hva som står der.
Ser ut som du ikke er helt med på diskusjonen.
Her snakker vi om HVA slags kvaliteter en bane bør ha for å kalles en mesterskapsbane, mens du tydeligvis har fått en ide et eller annet sted om at noen ønsker at alle norske baner skal være mesterskapsbaner.

Stakkars

over 20 år siden

Stakkars

Nå er det slik at begrepet "Mesterskapsbane" er for det første et definert begrep i hht oppsett fra NGF. Alle som passer inn under disse begrepene har jo da all rett til å kalle seg Mesterskapsbane uten å bli æreskjellet for det.

Såvidt jeg vet er det ingen som har kalt seg Mesterskapsbane med ETstandard.

Derfor mener jeg det er Rollo, Bobby Peru og Gary Hogan og dere andre som er på skikkelig BÆRTUR når dere tror dere er så mye bedre at dere på eget initiativ kan omdefinerer begrepet for deretter å æreskjelle de som har baner i hht regelene og derfor helt riktig bruker begrepet. Noen av dere har til og med gått og irritert dere i mange år helt unødig.

For det andre er selve ordet Mesterskapsbane NORSK og må oversettes for å kunne brukes der hvor ET (som er lista det debattteres etter her) er spilles. Dersom jeg kommer til England eller USA og sier "i Norge har vi en drøss med Mesterskapsbaner" så vil mange løfte på øyebrynet ja for de vil ikke skjønne hva jeg snakker om - det må oversettes til Engelsk og da er det ikke fritt frem for dere å oversette til noe som de i England har en annen defineret standard enn de vi opererer med i Norge. Det blamerer kun dere selv og engelskkunnskapene deres og ingen andre.

Rollon

over 20 år siden

Rollon

Som vanlig sklir diskusjonen ut her. Jeg blir angrepet på en del punkter og det er helt greit. Men jeg gir f... i hvordan NGF definerer en mesterskapsbane! Jeg tenker heller på hvordan resten av verden definerer begrepet.
Sol spør om hvor jeg henter definisjoner fra. Jeg kan bare si at jeg har betydelig mer erfaring fra golf utenlands enn i Norge. Og de fleste som KAN golf i utlandet ville ledd tydelig og høyt av en del av disse innleggene.

Det er mulig at anleggene i Norge kan definere seg som mesterskapsbane i følge NGF, men la oss holde dette for oss selv her i lille Norge...
Når det gjelder publikum må ikke LET forveksles med ET for herrer. Under Scandinavian Masters i Sverige har de vanligvis 100-120.000 publikummere i løpet av 4 dager.

Swinger kommer med flere "smarte" bemerkninger.. Han påstår at jeg driver golfen rett i grøfta - uten bakkekontakt. Jeg påstår det motsatte - at en ET i Norge på et bra anlegg (feks Miklagard) vil drive golfen fremover. Dette skjer jo i andre land, bla Sverige, så hvorfor skal dette medføre at golfen går i grøfta i Norge?

Jeg kaster gjerne ut en annen brannfakkel: Kutt ut stablefordsystemet! Bruk netto slag i stedet! Hcp bør beregnes som gjennomsnitt av de 10-20 siste spilte rundene. Dette vil medføre et mye riktigere bildet av hva ditt hcp faktisk er.

Stakkars

over 20 år siden

Stakkars

Du må gjerne gi F... i hvordan NGF definerer begrepet. Du kan gjerne ha dine meninger om kvaliteten på baner i Norge. Du kan sågar gjerne tro du er alene om, å ha vært utenenfor Norges grenser og spilt Golf. Det er jo likevel tvilsomt at du i det hele tatt har vært utenfor Norges grenser, i utlandet er det ingen som sakker om Mesterskapsbane, som er et Norsk ord brukt i Norge..

Du kan ikke definere om et mye brukt begrep, for så å slenge dritt om alle de som bruker begrepet sånn som begrepet er definert av alle andre enn deg. Da driter du på alle de andre.

Du kan heller ikke oversette Mesterskapsbane i Norge til for eksempel championship quality som blir brukt som ett kvalitetsbegrep på engelsk. Det er ikke det samme. CQ begrepet brukes om det som er ET standard på noen baner kanskje alle for alt det jeg vet.

Kanskje du HAR vært utenfor Norge alle disse årene og røykt sigar i salongene og ikke har fått med deg at sossen er ute av Golfen og at almuen har overtatt i Norge.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Jeg må jo si at jeg synes det er veeeeldig nærliggende å oversette Mesterskapsbane med Championship Course, da.

Og - egentlig diskuterer vi vel hvorvidt vi skal benytte oss av de samme begrepene som resten av verden? Nå vet ikke jeg hva svenskene og finnene gjør, men jeg ser absolutt poenget til Rollon med at norske standarder burde være de samme som de internasjonale.

Å angripe ham for å være soss fordi han mener at en Mesterskapsbane setter litt større krav enn NGF gjør, synes jeg er typisk norsk golf-krangel. Straks noen er uenige, så blir snobbestempelet dratt fram.

Til Stakkars: Mener du virkelig at når "almuen" har overtatt golf-norge, så er det naturlig å senke kravene til de forskjellige standardene?

Stakkars

over 20 år siden

Stakkars

Jeg mener at det er galt å angripe noen på det grunnlaget som det skjedde her.
Alle banene i Norge er definert i NGF sitt temaskriv som alle de som har bygget baner i Norge har forholdt seg til og navnene på de forskjellige banetypene er definert som Par 3 bane, Mellombane, Klubb-bane, og "Mesterskapsbane". I tillegg er det "enkle baner". Dette er definerte størrelser. Om de er feil i forhold til noen sine følelser så er det deres problem, men de som oppfyller kravene og dermed kaller seg det de fortjener i forhold til definisjonen skal kunne gjøre det uten at Rollo & co skal areskjelle dem for det.

Om begrepet Mesterskapsbane er definert feil i forhold til det som kanskje for noen er naturlig, så gjør noe med det da, ikke drit ut de som har brukt begrepet riktig og stå på det, da ligger sossestempelet fra -70 tallet temmelig nær.

En helt annen sak er det at dersom vi hadde blitt enige om begrepene og hva som ligger i dem så kunne vi ha diskutert kvaliteten på banene, sjølskryt, ET-standard som kunne vært navn på Championship Quality siden Mesterskapsbane er oppbrukt, etc og diskutert omkring en definert standard som alle var enige om og da kunne vi kanskje blitt konstruktive til en forandring.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Poenget til Rollon er vel (hvis jeg forstår han riktig) at vi burde ikke lage våre egne standarder for en sport som har mange innarbeidede uttrykk internasjonalt. Personlig hadde jeg aldri hørt om definisjonen til NGF for hva som kan kalles en mesterskapsbane, og jeg må si at jeg finner dette litt merkelig med tanke på hvordan en "Championship Course" defineres i f.eks. USA eller UK. Det er klart det er mye mindre forhold her til lands, men jeg tror likevel det er mange som blir lurt når klubbene bruker dette begrepet (altså mesterskapsbane), da de kun kjenner til de utenlandske begrepene. En stor andel av norske golfere spiller jo mye i utlandet og/eller har lært seg spillet der. Jeg sier riktig nok ikke at klubbene gjør noe galt så lenge de forholder seg til de definisjonen som NGF legger til grunn. Kanskje det heller er en sak som forbundet må se nærmere på? Bør de legge en standard som ligger nærmere kravene i veletablerte golfnasjoner?

Jeg er for øvrig enig med Rollon at Stableford er en uting. Netto slag og handicap ut fra hele runder (altså 18 hull som er hullet ut) burde være grunnlaget for å etablere handicap. Personlig hadde jeg jo sett at dette bare var en skala for å definere nivå, da jeg ikke syns noe særlig om handicapturneringer i utgangspunktet. At jeg skal slå en spiller med lavere handicap enn meg selv om jeg bruker flere slag vil jo aldri bli tilfredsstillende. For guds skyld, mannen er jo bedre enn meg!! :o)

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Jeg har kjapt lest gjennom innleggene her, og ikke funnet noen utpreget æreskjelling, ei heller noen utdriting av baner.

Men jeg er helt enig i de to siste avsnittene. Det er vel denne diskusjonen Rollon startet, og så vidt jeg kunne se på en konstruktiv måte.

Så vidt jeg kan se, så er det du og Swinger som er mest nærliggende til å drive med utdriting og æreskjelling her.

Hebbe lille

over 20 år siden

Hebbe lille

"stakkars" - jeg har røkt sigarer, men spørsmålet er vel heller hva du har røkt?
Det må jo være døden for Norsk golf hvis "almuen" har tatt over i Norge? Dermed vil vi etterhvert få kun 6- og 9-hulls baner med dårlig kvalitet. Dette vil nok gjøre golfsporten godt, tenker jeg...
Et lite tips kan være å bruke hjernen før du skriver så idiotiske innlegg!

Picard

over 20 år siden

Picard

Regner med at når NGF definerte mesterskapsbane så var det for å sette en standard mot turneringer som det er nærliggende for norske klubber å arrangere (f.eks. Challange Tour). Jeg synes da det er helt rimelig at klubber som oppfyller disse standardene bruker begrepet mesterskapsbane i sin markedsføring.

Om godt vandte spillere f.eks fra overklassen i USA får seg en overraskelse over lav kvalitet når de spiller en av disse banen får så være. Rollon menger seg tydeligvis med overnevnte og da må jo han få mene at standarden til NGF burde vært forandret på. Det er vel det vi egentlig burde diskutere..

Må til slutt få si jeg alikevel synes det var litt vel pomopøst av Rollon å be så si samtlige norke klubber slutte å bruke en ngf standard pga. at han selv har mange rike venner i større golfnasjoner.

Stakkars

over 20 år siden

Stakkars

Hadde Rollon ikke blandet begrepene så er jeg helt enig med deg Gunnar Bull, men han driter ut alle de som har sagt at de har en Mesterskapsbane i hht NGF standard fordi han vet best.

"Europatour standard" på banene er noe helt annet og svært lite aktuellt i Norge og derfor rett og slett ikke definert, antakelig på grunn av at den som skal ha en ET på sin bane ikke vil ha behov for hverken NGF eller NGF sin standard. ET har sin egen standard som skal oppfylles. Derfor er det lite aktuellt med en ovesettelse av Championship Quality uansett. Vi er jo gode i Engelsk så vi kan likegodt bruke CQ eller ET standard.

Picard

over 20 år siden

Picard

Hebbe Lille: Hva får deg til å tro at vi kun vil sitte igjen med 6 og 9-hulls baner om golf ikke lenger er en sport kun for de aller mest pengesterke? Det finnes flere gode eksempler på klubber med meget pene baner som også er folkelige. Synes å se tendenser til at denne diskusjonen drar mer og mer over i om golfsporten bør tilbake til sossepreget, eller om den skal bli enda mer folkelig.. Og til slutt Hebbe. Jeg synes du skal snakke meget lavt om å slenge inn idiotiske innlegg her.

Stakkars

over 20 år siden

Stakkars

Å, det var godt å ikke være helt alene lenger, takk Picard, men det er jo gøy og da.

Olle

over 20 år siden

Olle

Ser ikke problemet. Hvis NGF har definert en standard for mesterskapsbaner, så kan vel alle som oppfyller kravene til NGF kalle seg akkurat det. Hva som er standarden i andre land er uvesentlig.

De mer anglofile av oss må glemme mindreverdighets komplekset sitt, og stikke fingeren i jorda å huske på at vi er i Norge.

GeHa

over 20 år siden

GeHa

Husk at vi driver en aktivitet som er fullt og helt regulert av R&A og USGA (som er bortimot 100% samkjørt)
Husk også at nå har verden blitt så liten at mange (meg selv inkludert) enkelte år spiller flere runder utenlands enn i Norge.
Vi bør derfor ha samme referansebegreper i Norge som ellers i verden.

Jeg er nå medlem i klubber både i Norge(2), Sverige og Frankrike, og det er sikkert flere enn meg som ser litt parodi i den norske golfverdenen. Det fullt mulig å lage en mesterskapsbane innenfor rammene som er definert av NGF, men det er langt fra alle banene som oppfyller NGS's krav som virkelig ER mesterskapsbaner. Ta for eksempel Kvitfjell eller Mjøsen som enkelt kan flytte utslagene så langt bak at de oppfyller kravene til å kalle seg mesterskapsbane. Men i virkeligheten er de ikke annet enn kortklippet beiteland med elendige greener. Så dårlige "mesterskaps"baner finner man ganske enkelt ikke i andre vesteuropeiske land.

(Ikke misforstå meg, jeg synest det er hyggelig å spille både Mjøsen og Kvitfjell, men jeg tok dem med som eksempler på hvor dårlig definisjonen til NGF er)

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Kanskje vi skal dra diskusjonen ett hakk tilbake, og definere hva som er et mesterskap. Så får vi satt det hele inn i sin rette sammenheng.

Er det mer enn:
P4 tour
Ama tour
Ladies tour
Norsk mesterskap damer og herrer

Så kan vi etterpå se på banebehovet

Olle

over 20 år siden

Olle

Når GeHa skriver at det er mange som spiller flere runder utenlands enn i Norge, så tror jeg ikke han helt har bakkekontakt. Vil påstå at det er kun promille av norske golfspillere som spiller utenlands, eller er medlem av flere klubber.

Mener fortsatt at det NGF til en hver tid definerer som mesterskapsbane er det veiledene for hvem som kan kalle seg mesterskapsbane. Vi er som sagt i Norge. Tror ingen forventer at norske mesterskapsbaner skal holde international standard. Tror heller ikke det er noe stort problem med skuffede golfturister som kommer hit.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

På den annen side er det kanskje ikke så dumt om NGF endrer navnet til Nasjonal Mesterskapsbane, for det er vel egentlig det vi snakker om her...?

Hei og hopp

over 20 år siden

Hei og hopp

Se det ja, der kom det en liten innrømmelse fra GB likevel, det skal du ha honnør for.
Hvorfor ikke bare beholde det akkurat som det er. At det er noen svært få som har misforstått litt blir jo deres problem. Vi har imidlertid kanskje behov for et navn på en topp rangert bane med ETstandard, men det tror jeg de fleste klarer å skille ut under diskusjonene. Det blir jo litt rart å nevne hvilken som helst bane i Norge sammen med Agusta, Valderrama eller hva de nå heter alle sammen, selv om de kaller seg Mesterskapsbane i andre sammenhenger.

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Jeg må innrømme at jeg ikke visste om NGF sin definisjon av "mesterskapsbane". Den stemte dårlig overens med min egen oppfatning av begrepet. Peugot Challenge cup er vel også en internasjonal turnering, så det gjør vel de fleste norske baner til internasjonale mesterskapsbaner per def.

På samme måte som de fleste klubber har en postkasse og dermed er postkasseklubber =p

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Jeg mener altså IKKE at vi skal beholde det som det er. Selv om Norge fortsatt er i startgropa i golfsammenheng, så synes jeg banene burde ha noe å strebe etter - hvis de vil. Derfor kunne vi for eksempel bruke begrepet Nasjonal Mesterskapsbane med de samme krav som Mesterskapsbane har i dag. I tillegg burde vi hatt i hvert fall ett, kanskje to steg til.

For eksempel Internasjonal Mesterskapsbane og European Tour Standard.

Men kjenner jeg NGF rett, så skjer det nok ingen ting uansett.

GeHa

over 20 år siden

GeHa

Olle, det er DU som ikke helt har klart for deg hvor mange promille som spiller flere runder utenlands enn i Norge.
I min bransje (olje & gass) kjenner jeg et 50-talls golfspillere som bor utenlands hele eller deler av året (Aberdeen, London, Rostock, Hamburg, Esbjerg, Emden, Amsterdam, Le Havre, Bordeaux, St.Johns's, Firenze, Genova, Doha, Dubai, og maaange i Houston, og er medlemmer i lokale golfklubber og spiller altså flere runder utenlands enn i Norge.
I tillegg er det en haug med Nordsjøarbeidere som jobber to uker på platform og bor 4 uker i Spania.
Og så har vi alle de som jeg IKKE kjenner........

GeHa

over 20 år siden

GeHa

Og så kan jeg i samme slengen nevne alle utenlandske konsulenter og kunder (engelskmenn, skotter, americanere, canadiere, tyskere, nederlendere, franskmen, japanere, indere, malayer) , osv som i forbindelse med prosjekt bor her i Norge lengere perioder og spiller mye golf på Norske baner. Jeg hører ofte deres meninger også........ ikke veldig imponert.

Stakkars

over 20 år siden

Stakkars

Nå må jeg, jeg er, kan

Nei jeg er stum av beundring for deg GeHa. Alle de du kjenner og har diskutert dette med - og alle er enige med deg og så har du spil så mye også over alt og så ---- nei og nei og nei

1. mange (meg selv inkludert) enkelte år spiller flere runder utenlands enn i Norge
2. medlem i klubber både i Norge(2), Sverige og Frankrike
3. jeg synest det er hyggelig å spille både Mjøsen og Kvitfjell
4. I min bransje (olje & gass) kjenner jeg et 50-talls golfspillere som bor utenlands hele eller deler av året (Aberdeen, London, Rostock, Hamburg, Esbjerg, Emden, Amsterdam, Le Havre, Bordeaux, St.Johns's, Firenze, Genova, Doha, Dubai, og maaange i Houston
5. I tillegg er det en haug med Nordsjøarbeidere som jobber to uker på platform
6. Og så kan jeg i samme slengen nevne alle utenlandske konsulenter og kunder (engelskmenn, skotter, amer-----

Ja, da må du jo ha rett for all disse er så lite imponert at de bare blåser av alt. Uffameg vi må jo bare grave oss ned......... ojojojoj

Det er jo bare det at alle de utlendingene jeg har snakket med sier nøyaktig det motsatte - fine baner, stille natur, fin natur, velkomne, ja de trives så godt at de gjerne kommer igjen.

T

over 20 år siden

T

Hva er vitsen med å gå sånn til personangrep på GeHa. Han har jo helt rett i det han sier. Det er MANGE som spiller noe på norske baner, men som spiller flere runder i andre land. F.eks. finnes det sikkert minst et par tusen norske studenter som spiller golf i utlandet men som hører hjemme her på berget (bare på den skolen jeg gikk i Australia var det minst 30). Så jeg tror nok i hvert fall vi kan snakke prosent og ikke promille.

Jeg har selv jobbet med flere engelskmenn og skotter som bor i Norge og som spiller litt golf her. De er også veldig imponert over den stille og fine naturen, men ikke spesielt imponerte av kvaliteten på golfbanene våre... (med unntak av de beste som Miklagard, Bogstad, Losby o.l.).

Jeg er helt enig med de som mener vi burde legge terminologien vår på linje med resten av Europa og verden. Ikke et vondt ord om de klubbene som følger NGFs definisjoner, da de er i sin fulle rett til å gjøre det. Men mange blir lurt når de hører at en bane blir kalt en mesterskapsbane og den faktisk ikke er bedre enn en gjennomsnitts "public course" i USA eller England.

Stakkars

over 20 år siden

Stakkars

Vitsen er at GeHa tar alle disse utlendingene og norske utlendinger til inntekt for sitt syn. Det kan umulig være tilfelle at han har diskutert akkurat det vi har diskutert i dette foraet med alle de han ramser opp tilsammen flere hunde for ikke å si flere tusen. Derfor.

Google..

over 20 år siden

Google..

..avslører at følgende omtaler seg/blir omtalt som mesterskapsbane:
Vestfold, Hauger, Haga, Meland, Miklagard, Borre, Byneset, Holtsmark(skal bli), Moss Rygge, Sola, Bogstad og Nøtterøy

Ytterligere noen er ambisiøse: Stjørdal, Sørum, Hakadal og Stiklestad

Og så har vi den ærlige fetteren: Krokhol.

Dette innebærer at drøye 20% av Norges 18-hullsbaner "er" mesterskapsbaner. Samme tallet for USA ville utgjøre 2500 og for England 280 mesterskapsbaner:)

Vi er fordømt heldige i Norge, men så har vi litt inflasjon å slite med - om enn ikke i økonomien :D

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

A book written my colleague and friend Forrest Richardson called ‘Routing the Golf Course’ explains very well the definition and its misconceptions.

Championship Courses

An unofficial but common term that has come to mean an 18-hole regulation course measuring around 6500 yards or more. The term championship course, however, technically refers to any course on which a championship is played and, even more so, a course on which a major or national championship is determined. This definition applies to few golf courses, which is probably why copywriters and marketing wordsmiths relish its use. Which would you rather play – a regulation course or a championship course?

The real drawbacks of this term are the widespread misconceptions that surround its meaning. It is not uncommon to learn that some gold developers consider only courses more than 7000 yards in length to fit the definition, while others believe that yardage makes no difference, provided par is 72. Of course, the notion that a par 71 layout does not constitute a championship course would exclude half or better of the true championship course in the world, Muirfield, Oakmont and Pinehurst 2 among them. There is not much point in attempting to curtail use the term; however, the definition below receives my vote for the official definition of a championship course, regardless of whether or not a championship has been played on its fairways.

CHAMPIONSHIP COURSE

A regulation course usually of 18 holes and measuring at least 6500 yards from the back tees, usually with a par value of 70 or greater.

To Rollon, it is not the quality of design the course (although it helps) that ensures that a course gets the ET it is purely MONEY. If a course can provide enough cash in prize money and appearance money (yes, they do still get appearance money) then they will get an ET tour event. Just look at some of the courses that have been used so far this year. Long courses in regards yardage but pretty poor in quality. I don’t think any of the courses such as Oslo, Losby or Miklagard have any problems in regards infrastructure, but they just don’t have the money in sponsorship, yet.

I think it is unfair to use the Scandinavian Masters as an example of crowd control. I spoke to a rep. from the European Tour last year in China and he said it is the most visited tour event during the year apart from The Open. Compare the figures to the events elsewhere I don’t think any of the courses would struggle to hold an event.

In regards to quality of grass and course, the European Tour have a team that come in the year before to advise the club and staff how to maintain the course leading up to the tournament. About six weeks before the European Tour staff turn up and take over the course and the club then follows the tours maintenance program. Eddie Adams who used to be the Head Greenkeeper at The Old Course is head of this team at the moment and he travels all over the world.

I agree with you that Norway is a long way behind the rest of the world in regards of golf but Scotland has a two hundred year head start so I don’t think Norway is doing too bad…do you?

Brian Phillips
Golf Course Architect
www.niblickgolfdesign.com

Rollon

over 20 år siden

Rollon

Nei, jeg synes ikke Norge gjør det dårlig innen golfens utvikling. Men jeg synes at det er for mange med for lite erfaring som kaster ut påstander som ikke har noe mening i det hele tatt.

Jeg er også fullstendig klar over at pengene styrer ET. Det har vi flere bevis på, og kanskje det verste er Pula Golf Club på Mallorca. Den banen er vel blant de dårligste jeg noensinne har spillt og de hadde ET i fjor. Jeg snakket med noen av spillerne og de var helt enige med meg...

Men igjen prøver jeg å forklare at jeg ønsker at begrepene ikke blir misbrukt av enhver 9-hulls bane langt ut på landet.

Forøvrig skal du ikke se bort ifra at det vil komme en ET for herrer i Norge om ikke altfor lang tid..

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Hei Rollon!!

Jeg husker at faren min pleide å si:
Det er ikke fallet som gjør vondt, men det kan gjøre fryktelig vondt å treffe bakken.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Hehe. Det lærte han sikkert av egen erfaring :-)

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Hvilke topp internasjonale mesterskapsbaner har vi i norge som kunne arrangert ET for menn ? Svar : ingen per i dag. Noen få av våre beste baner kunne kanskje med store omfattende investeringsprogrammer over flere år hatt kvalitet nok i juli og august til å ha en slik konkurranse.

det er noen få åpninger på kalenderen på tidspunkter av året det kun er spillbare baner langt sør i europa (antagelig derfor Pula fikk). I juli og agust er konkuransen svært hard om turneringer.

Presiserer at jeg snakker om ET for menn. ELPG eller challenge tour kan vi ta alerede nå fordi disse turneringene krever langt langt langt langt mindre enn ET for menn.

Olle

over 20 år siden

Olle

Jonny:

Tydligvis så kan stort sett alle baner i Norge arrangere ET for menn. Det er bare å legge nok cash på bordet.

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Penga styrer mye det er riktig. Men selv om vi forutsetter det utrolige at en rik onkel legger en 30-40 mill på bordet for en turnering i norge ,må banen tilfredstille ET krav. I praksis er det derfor kun 2-3 baner i juli og august som er aktuelle, og selv disse må gjennom opprustningsprosjekter til 10-20 mill.

Summa summarum blir det svært lite sannsynlig med ET for menn i norge, hvis ikke Kværner, Statoil eller Telenor bestemmer seg for å bruke 50 mill i veldedighet per år på et slikt prosjekt.

Stakkars

over 20 år siden

Stakkars

Stakkars Jonny. Legg tilstrekkelig penger på bordet så får du ET. Om det koster 40 mill eller 50 mill hva betyr det - det er like lite realistisk uansett. Ikke fordi vi ikke har baner som med slike pengesummer kan bli bra, men vi har ikke interessenter som er villige.

Summa summarum har Svinger helt rett i det 2. innlegget her på tråden, treningsfasilitetene er det største problemet hos de fleste anleggene.

Som han skriver : "Dette er definisjoner som bygger opp om golf som en sossesport, og har ingenting med virkeligheten å gjøre"

Rollon

over 20 år siden

Rollon

Jonny:
Bare for å si det, det finnes 2-3 baner i Norge i dag som ikke trenger å bruke 10-20 mill i opprustning og Miklagard er en av dem. Hvordan kan du mene at det må brukes så mye for å få kvaliteten på banen opp? Du sier jo kvaliteten på banen og ikke infrastruktur, klubbhus og lignende.

Swinger:
Jeg ser hva du skriver, men forstår det ikke. Beklager min dumhet..

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Rollon,

Don't worry, not everyone understands swinger or some of his ideas sometimes. Please don't take my post personally, it was not meant that way and I understand where you are coming from.

There are too many courses not just in Norway but the whole world that use the term 'Championship' too loosely.

Brian

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Losby har som målsetting å arrangere ET innen 2008 (tror det er 2008) - så det kan ikke være like urealistisk som noen vil ha det til.

En annen ting:
såvidt meg bekjent, du får bare korrigere meg Brian, for 50 mill for du bygget en bra 18-hulls bane etter norsk std. så det er vel heller få klubber i Norge som har økonomi, sponsorer eller markedsgrunnlag for å arrangere ET.

ps. jeg synes vi kan la snobbe-debatten ligge.

GeHa

over 20 år siden

GeHa

Tipper Stakkars og Swinger er samme person.

Og for å slå det fast, jeg HAR faktisk diskutert banedesign med svært mange av "disse utlendingene" fordi jeg ofte spiller runder med dem.

Og Stakkars, ikke bare tar jeg dem for inntekt for mitt syn, det er dem som har skapt mitt syn.
Hva har skapt ditt syn ????

Stakkars

over 20 år siden

Stakkars

1. Vi er overhodet ikke samme person.
2. Jeg har også spilt svært mange runder med mange og diskutert design, men snakker stort sett for meg selv. Tilbakemeldingene fra utlendinger er imidlertid SVÆRT positive uten unntak.
3. Jeg tror nok mitt syn er skapt av at jeg ikke helt kan tolerere at noen(få) personer snur opp ned på vedtatte begreper og deretter snakker skit om de som bruker de vedtatte begrepene riktig. Det har kanskje noe med riktig og galt å gjøre.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Bobby Peru,

For 50 Mill on a decent (not even perfect) piece of land you could build a world class golf course in Norway, no problem. Give our company that amount of budget and we could do it.

Brian

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Hei alle som ikke vil at det skal slås inn på greenen i ett slag på par4 hullene.

Så dere Tigers innspill på 335 meter som landet på greenen og ble liggende. Jeg synes at det er flott når det er mulig, men har stor risiko. Går det bra - er det flott. Går det ikke bra - renner det på et slag eller to.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Fantastisk slag, ja. Helt vilt! Den greenen er godt beskyttet ...

Jeg synes det er topp med hull som virkelig lever opp til "big risk, big reward" tankegangen.

Hullet er 372 yards, men tigers innspill var nok på ca 300 meter (carry, ballen hadde vel 2-3 meters rurll bare - på greenen :-) pga hullet er dogleg venstre.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Som sagt: Det kan renne på et slag eller to - slik som i dag.

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Utslaget var trukket en del tilbake i dag. Det var nok ikke lurt å være så offensiv i dag.

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Stakkars Rollon som tror at Miklagaard kunne hatt ET uten forbedringer av banen. Helt urealistisk drømmetenkning.... ...det finnes jo ikke hindringer på banen ! Ikke er det vind, ikke er det ruff , ikke er det trær osv. Rufsete greeener, dårlige fairwayer enkelte steder osv..

Faktisk tror jeg Losby er nærmere en ET mulighet (menn)om de også må invester mye penger for evt. å få turnering, hvis de har en stor sponsor på laget som betaler regningen. Bare premiepenger og utgifter i forbindelse med spillerne forøvrig blir vel fort 10 mill..

Minner om at Barsebæk, kanskje det beste anlegget i norden, før fjoråret måtte bruke 12-15 mill bare på utbedring av greenene for å fortsatt få arrangere scandinavian masters.

Bamse

over 20 år siden

Bamse

ikke røff? ikke vind? elendige fairwayer?

Røffen holdes vel på det nivået man mener er passende for daglig bruk. Skulle en storturnering komme på besøk vil nok det saftige gresset (har dessverre prøvd det litt mer enn ønskelig...) få lov til å bli meget plagsomt, og fairwayene betydelig smalere enn det vi ser til daglig. Hva kvaliteten angår på fairwayene, ja så synes jeg det meste var av meget tilfredsstillende kvalitet i fjor. Men noen få områder trenger litt mer tid etter at de fikk ganske så hard medfart for å oppnå gode resultater på sikt. For de av oss som bruker banen nesten daglig, så er det overraskende at man ser kommentarer som ingen vind til å beskytte banen. Det er nemlig svært få dager hvor man ser hverandre inn i øynene på første tee og overrasket sier "Jøss, i dag er det jo vindstille!". Som oftest er vinden noe man må ta hensyn til.
Greenene var vel nesten å betrakte som nysådde i fjor, og om vi er så heldige at utviklingen av disse fortsetter der den slapp da banen stengte i fjor, så tror jeg medlemmene (om enn ikke jonny og mange andre...) blir fornøyd.

Premiepenger og spillerservice er vel ikke direkte knyttet til utbedring av banen er det vel?

Barsebäck la vel på nytt ferdiggress på alle greenene gjorde de ikke?

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Bamse,

Barseback used turf from Holland I think.

Brian

Jakkamatov

over 20 år siden

Jakkamatov

Larvik kan ta ET for menn uten å gjøre annet enn å pynte parkeringsplassen med blomster

Fritzøenissen

over 20 år siden

Fritzøenissen

Også kan man egentlig ta med Ryder-Cup, US Masters, US Open, The Open og The Players Championchip samme helgen...

Rolloff

over 20 år siden

Rolloff

Jonny må være en topp spiller... Han har jo lagt merke til at det er lite trær på Miklagard og som en god nordmann mener jo han at da er det ikke noe golfbane.. Ta deg en tur rundt om i utlandet (og innland) og du vil nok merke at det finnes faktisk baner som ikke har så mye trær.

Trenger ikke repetere Bamses argumenter, men vil tilføye at bunkere også regnes som en hindring. På Miklagard har de nesten 90 stk.. Og enkelte er irriterende store og dype:-)

Donald

over 20 år siden

Donald

Enig med Bamse. "Ikke vind,ikke røff"..... tror jonny skal prøve Miklagard fra svart..
Altså, Scandinavian Open er en svæær turnering på ET (den tredje største?). En turnering i Norge kan samenlignes med Madeira turneringen eller Tenerife eller Mallorca i første omgang. Selv har jeg spilt Adeje på Tenerife og Pula -Mallorca , begge har hatt ET de siste par årene. Miklagard/Larvik er ikke alene om å gå utenpå disse!
Brian sa det : Det er ikke banene som er problemet, men kronene...

Bamse

over 20 år siden

Bamse

Takk for at du minte meg på trærne... Jeg er tilbøyelig til å være litt enig i at trær ugjør interessante hindringer, men her har arkitekten gjort et bevisst valg om å ikke ha flere trær. Hva angår antall bunkere er det vel ikke mer enn ca 50-60 er det vel?

Godt plassert er de i hvert fall i mine øyne. Om de er like godt plassert for ET-spillere er jeg ikke helt sikker på i alle sammenhenger!

:o)

Pudding

over 20 år siden

Pudding

Har spilt Miklagard noen ganger og mener å huske at det var vannhinder ved
hull 8, 11, 12, 14 og 16? Synes også jeg så noen trær ved hull, 1, 4, 9, 13 og 14 (pluss en drøss nyplantede), eller blander jeg sammen med en annen Miklagard?

En ting er jeg likevel enig i, Losby er vanskeligere, og enda vanskeligere er Elverum. Eller hvis vi lager 18 hull i skogen uten å hogge og uten å si hvor de er, DA blir det vanskelig da! Så setter vi dem i ett område på 800 dekar og med 6000 meters avstand så har vi oppfylt NGF sine krav til en mesterskapsbane i samma slengen. Europa Tour neste! =)

Din

over 20 år siden

Din

PUDDING

Member

over 20 år siden

Member

Miklagard har nøyaktig 60 bunkere. Men noen av dem er SVÆRT store...

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Donald, Scandinavian Masters !! (Ikke Open) hadde ca 25 turneringer foran seg på listen når det gjelder premiepenger i 2004. 1.6 mill euro (ca 15 mill) i premier i fjor i sverige. Hvordan du kan kalle den en av de største kan jeg ikke derfor forstå.

Miklagaard er en flott bane, ikke misforstå meg, men min mening er at den er for lett for de beste spillerne i europa. Designet er meget bra med unntak av noen hull som 1, 9 og 10. Problemet er at det er få hindringer. Hvis noen tror at det ofte er mye vind på Miklagaard må jeg spørre om dere i hele tatt har spilt andre baner, særlig ved kysten ? Den lille ruffen som er er svært mild og ingen trær gjør at de beste kan bombe til med sine 300 meters driver uten særlig risiko på 12-13 hull.
Slike forhold tilater ikke EPGA fordi konkuransen ikke blir rettferdig. Banen premierer kun to egenskaper, bombe driven langt og så wedge inn.

Tenkt dere Adam Scott og Ernie Els gå ut på hull 1 !! Begge driver greenen på 1 = birdie eller eagle, driver opp på platået på 2 20-30 meter fra greenen =birdie, driver over alle vanskeligheter på hull 3 og ruller ned i greenkanten=birdie, inn på to på hull 4 som disse gutta altid gjør=birdie eller eagle. De ville vært mellom 4 og 6 under etter 4 hull. Det er klart at dette ikke holder på europatouren. Derfor mitt poeng - utbedringer for 10-20 mill så kanskje ....

Banen er vanskelig nok for oss singelhandikappere, men ikke for EPGA.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Stemmer nok det, ja.
Det er bare å se på startfeltet de siste årene ;-)

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Så poenget er at 6700 meter er for kort? At det koster 10-20 mill å evt. lage 5 nye tee-boxer og klippe smalere fairwayer? (For ordens skyld så er svart tee-box på hull 2 egentlig dagens rød på hull 9).

Ja jeg tror også at Miklagard er lett slik den er i dag, men jeg tror også at den kan gjøres vanskeligere for en pris under 10-20 millioner. Jeg vet at det også er i 10-årsplanen å strekke banelengden ytterligere, det er plass til nye teeboxer på de fleste hull så en halv kilometer til i lengde er ikke noe problem.

Mitt inntrykk er at det er et større problem å finansiere selve arrangementet enn det er å finne en bane som kan bidra med den golf-sportslige utfordringen.

Losby viste seg så vidt jeg skjønte fra en meget bra side arrangements-messig under forrige NM. Men der har de også noen utfordringer vil jeg tro. Håper bare at det kan bli en ET i Norge, og jeg stiller villig opp som funksjonær om det skulle bli den ene eller den andre banen.

mvh M-medlem

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Et av problemene er at banen spiller !! for kort. 6700 meter er ikke den avstanden de gode slår ballen, kanskje rundt 6100 tipper jeg. Med alle de små og store dogleggene man kan kutte over uten risiko. Hadde det vært ruff, vind, trær etc ville det vært større risiko å bombe driven.

Så meter sier ikke så mye i seg selv, det er mer hvordan meterne er lagt ut.

Men er enig i at det er en større utfordring å få tak i mellom 20-40 mill til avviklingen av turneringen enn 10-15 mill til utbedring. Totalt sett så ligger nok prislappen på fra 30 til 50 mill uanset hvordan man snur og vender på steken. Prispenger og utgifter til spillerne må vel minst være 15-20 mill.

Jeg stiller med glede som funksjonær selv om jeg ikke er medlem.

Mem

over 20 år siden

Mem

Jonny, jeg skulle gjerne visst hvor jeg kan spare 600 meter på Miklagard.. Bortsett fra hull 14, som jeg er klar over, er det da mange hull som du mener det kan spares på lengden over dogleger.

Når det gjelder vind, så kan jeg ikke si at jeg har fått mange runder uten vind på banen. På hull 5 fra backtee (217meter) har jeg opplevd å bruke alt fra 6-jern til driver pga vinden. Normalt i vindstille bruker jeg kanskje en Rescue her.

Glem diskusjonen om at banen er for lett, det er ikke noe problem å lage den utfordrene nok. Som flere har sagt går dette på høyde på rough, bredde på fairway, hastighet på greener og ikke minst flaggplasseringer. Svært små grep trenges for å gjøre dette. Og planene ligger der allerede.
Det eneste problemet er penger til arrangementet og i dagens marked er det dessverre tøft å skrape sammen nok. Men etterhvert kan muligheten komme også til Norge med en EuropaTour for herrer.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her