Rollon
Jeg skal ikke påberope meg å være noen som helst ekspert, men mener jeg har litt erfaring innen sport slik at jeg kan gi en fair uttalelse. Jeg har spilt i over 20 år, har vært nede på 2 i hcp og har spilt over 250 baner verden over.
I norge er vi fortsatt et u-land når det gjelder golf. Vi ligger langt etter andre europeiske nasjoner. Vi kan tro at vi kan golf, men dessverre er dette ikke realiteten. Enkelte personer og anlegg i golfsporten i Norge har kommet seg opp på et bra nivå, og disse har stort sett benyttet seg av personer og erfaringer fra utlandet.
Det som irriterer meg mest er når jeg ser at enkelte sammenligner topp mesterskapsbaner i Norge med anlegg som er bygd på dugnadsånd og svært lite kapital. Sammenligningen gjelder gjerne både kvalitet og kostnadsnivå. La oss slå fast en ting med det samme: En gammel Lada er ikke like bra og har ikke samme pris som en ny Mercedes! Den har ikke de samme egenskapene, design og kjøreglede, og hverken innkjøpspris eller årlig kostnad er det samme!
En mesterskapsbane er et svært misbrukt begrep i Norge. En hver nystartet klubb, med svært lite midler og en beliggenhet som ikke gavner noen, kaller seg gjerne mesterskapsbane. Dette er feil!
Det finnes noen grunnregler om hvordan et anlegg kan defineres som mesterskapsbane. Dette er:
-Beliggenhet, i forhold til veier, flyplass, større byer
-Design, utfordrende nok for spillerne
-Plass, for publikum mellom hullene, parkering, diverse midlertidige bygg under turnering
-Fasiliteter, for trening (på gress), garderober, bespisning, administrasjon
-Kvalitet, på bane og medarbeidere
Dette er kun noen eksempler på de ting som kreves for å kalles en mesterskapsbane.
I Norge har vi dermed bare noen svært få anlegg som kan defineres som mesterskapsbaner.
Etter min mening er blandt annet Miklagard en av disse svært få banene som kan defineres på denne måten.
Jeg er av den oppfatning at Norge trenger både topp mesterskapsbaner og lokale, enkle baner. Men jeg ber om en liten ting: Ikke bland kortene hele tiden! Det er som sagt forskjell på Lada og Mercedes...