Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sving - Slår utenfra og innover

Tobben

over 22 år siden

Tobben

Hei,
Kan noen gi meg et tips på hvordan jeg kan få rettere bane på køllebladet. Jeg var på simulator i går, hvor jeg så at køllehode kommer utenfra og innover, dvs en divot som er skjev. Det betyr at det blir dårlig treff og lett for slice.

Har noen et tips hva jeg helt konkret gjør feil?

Tipseren

over 22 år siden

Tipseren

Det kan være mange årsaker til denne feilen, men i de fleste tilfellene kommer man for mye over ballen med høyre skulder i nedsvingen. Dette kan skyldes at man starter nedsvingen med høyre arm. Det er viktig at venstre arm/skulder ikke blir for passiv i nedsvingen. Forsøk å starte nedsvingen med venstre arm/skulder.
Dette er bare et av maaaange tips for å unngå slice. Kanskje andre kan bidra med andre tips...

Tobben

over 22 år siden

Tobben

Tror du er inne på noe der. Når jeg "fryser" kroppen, og lar svingen gjøre jobben er det nok bedre ja. Andre "innspill" mottas med takk.

Takk Tipseren.

DPF

over 22 år siden

DPF

Heisan.

Prøv å holde høyre overarm nærmere kroppen. Ikke la høyre arms albue peke oppover. Den skal altid peke nedover gjennom hele svingen. Dette vil også redusere oversvinging, noe som også er med på å bidra til å komme utenifra og inn.
For å få til dette så ta en gammel golfhanske og prøv å holde den fast i høyre arms armhule. Den skal først mistes når svingen er gjennomført.

Dette har hjulpet meg.

6-års-golferen

Tobben

over 22 år siden

Tobben

Takker for innspill. Jeg skal teste ut på golfsenteret på Sandaker i dag.

Hakke H.

over 22 år siden

Hakke H.

Dette er en samling med amatørmessige og enkeltstående "dårlige " råd som i beste fall kan gi en meget korsiktig forbedring og i verste fall gi deg "varige" men som det vil ta år å komme over. Det rådet som har gitt meg størst fremgang er " ikke hør på gode råd fra forståsegpåere ". Det eneste som nytter er å sette seg godt inn i teknikk på egenhånd og gå til en Pro for seriøs hjelp.

Bruk 5000 kr på pro timer i steden for til den nye driveren som vil "hjelpe" deg med å slå enda lengre ut i skogen. Selv har jeg 5 i hcp og vil påstå at jeg kan relativt mye om golf, men alikevel får jeg ny kunnskap hver gang jeg tar en protime. Vi er alle bygd forskjellig og har ulike forutsettninger når vi svinger. Et "godt" råd for en person kan være et "dårlig" råd for en annen.

Til DPF vil jeg si at det rådet du gir om albuen er for mange helt feil og hemmer friheten i svingen og dermed lengden og balltreffet. Det er ingen som kan mye om svingen som legger stor vekt på dette , sorry ! Verdens beste spiller hjennom tidene, Jack Nicklaus, lot høyre albue "fly fritt" ........

Goffer

over 22 år siden

Goffer

Hakke H må være pro, "Bruk 5000 kr på pro timer". Ikke gjør det!!!!
Ta heller "1" pro time og jobb ut derifra. Ta imot råd som de over, de har sikkert vært der sjøl...... jeg veit jeg har. Mitt problem var at hoftene mine var for raske og dyttet armene mine ut. Alt sto på "timing".
Deretter tar du resterende 4500 kr og koser deg på "Rangen" eller det 19 hullet.
Lykke til!

Hakke H.

over 22 år siden

Hakke H.

Goffer, jeg er ikke pro........, men rutinert !

Tobben

over 22 år siden

Tobben

Takker for innspill, ønsker flere kommentarer.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her