Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

SSS

Inge

over 25 år siden

Inge

Spiller en del i England for tiden og ser at banene her har en SSS verdi. Er det noen som kan fortelle meg hva dette er (i forhold til slope i Norge)?

Jarle Midtskogen

over 25 år siden

Jarle Midtskogen

SSS er slopens forgjenger. Dette betyr Standard Scratch Score og er en verdi som forteller hvor mange slag en scratch-spiller skal bruke på banen. Om par er 72 og SSS er 73, betyr dette kort sagt at man (alle) får mottatt et slag ekstra i tillegg til sitt hcp. Den moderne Slopen skiller mer på handicapet i motsetning til SSS-verdien som behandlet alle hcp-kategorier likt.

Etter min mening har Slopens innføring skapt mye mye forvirring/frustrasjon blant spillere. Veldig mange stiller seg helt ufortående til verdien som er satt på de fleste baner. For ikke å snakke om indexeringen på hullene. Denne kan UMULIG vært riktig. Skulle gjerne likt å sett de detaljerte forutsetningene som er satt for slopevurdering av en bane. Kanskje jeg skal prøve å få tak i de...

Harald Sørensen

over 25 år siden

Harald Sørensen

Som Jarle skriver er SSS er det antall slag en scratchspiller (hcp=0) antas å bruke på en runde. Differansen mellom banens par og SSS er det antallet ekstra slag man får på den banen, uavhengig av hvilket HCP man spiller på. Mottatte slag blir derfor MS = SSS - Par + HCP

Slope tar høyde for at baner med lik SSS (og dermed like vanskelige for en scratchspiller) ikke er like vanskelige for en bogeyspiller (HCP 18). Er banen lang, hullene trange eller hindrene mange får bogeyspilleren flere slag enn ved kun bruk av SSS. Forholdet er lineært (MS = SSS - Par+ faktor*HCP) slik at hvis bogeyspilleren får 2 ekstra slag (i tillegg til SSS-Par) vil en grønkortspiller få 4 tilleggsslag.

Mange mener at slopesystemet er "noe dritt" fordi det ikke er helt riktig. Men de glemmer at det tross alt er bedre enn forgjengeren med kun SSS. Detaljer rundt slope kan finnes her: http://www.popeofslope.com/Crse_Rtng/A_two_parameter_golf_course_rating_system.htm (og på www.popeofslope.com forøvrig.

Sven

over 25 år siden

Sven

Jeg bruker den enkle metoden: Ved 1. tee henger en tabell som angir mottatte slag. Jeg leser den og slår en halv drive i skogen. Der forsvinner de mottatte slagene over eget hcp.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her