Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Grep

Curtis Weird

over 20 år siden

Curtis Weird

Vi har vel diskutert alle mulige andre ting her inne, så hvorfor ikke grep. Jeg spiller med vanlige køller som er påsatt "natural golf"-grep. Dvs. tykkere enn vanlig og ikke-koniske (non-tapered). På GW og driveren har jeg Winn Copper Standard (1,8mm). Disse synes jeg blir litt pinglete, men jeg liker følelsen. Er det noen som har prøvd Winn Excel Copper Oversize (3,2mm)? Eller har noen forslag til litt tykkere grep som kan være en mellomting mellom det jeg har i dag...

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Grep får du i alle tykkelser og mykhetsgrader fra de fleste internettforhandlere.
En nybegynner som tar i en golfkølle vil automatisk foretrekke et mykt midsize eller oversize grep.
Men det er ingen tvil om at man spiller bedre med et tynnere grep fordi man da får grepet lenger ut i fingrene og dermed en riktigere bevegelse med håndleddene.

Tykkere grep er bare en fordel for spillere med tendenser til leddgikt, for eldre seniorer som har stivnet i fingerleddene og for menn med digre labber.

Selv har jeg ganske gjennomsnittlig håndstørrelse og fant i fjor ut at jeg oppnår større presisjon med tynnere grep, enda jeg aldri bruker hanske. Velvet type grep går fint i standard størrelse, men mange grep som GP Softie, Winn Excel, Avon Chamois II, og mange wrap grep spiller tykkere og hemmer funksjonen i håndleddet.

Ellers vil jeg på det sterkeste advare mot WINN Diamond-dry og Winn V17 grep, jeg har slitt hull i overflaten på et par måneder.

H

over 20 år siden

H

KK

Vet du om hvor mye vekt på grep betyr?
Vil tyngre grep påvirke svingvekt på en kølle?
Ellers er det interessant det du skriver om tykkelse. Det høres riktig ut etter den erfaring jeg har.

Curtis Weird

over 20 år siden

Curtis Weird

Stemmer også bra med filosofien bak "natural golf", som jo sier at tykkere grep promoterer mindre vridning av håndleddet og et mer rettere svingspor. Selv svinger jeg Vardon og har små hender, men allikevel liker jeg de tykke grepene. Mener å ha hørt at en del Tour-spillere har begynt med grep som er tykkere enn normalt...

MOA

over 20 år siden

MOA

KølleKalle sier:

"Men det er ingen tvil om at man spiller bedre med et tynnere grep fordi man da får grepet lenger ut i fingrene og dermed en riktigere bevegelse med håndleddene."

Dette mener jeg er helt feil.
Tynnere grep = større håndleddsbevegelse.
Tykkere grep = mindre håndleddsbevegelse.

En hook kommer ofte av for stor håndleddsbevegelse, man kan da redusere hooken ved å velge et tykkere grep.
Motsatt kan man da "rette opp" slicen med en tynnere grep.

Det er ikke riktig å si at tynnere grep gir en mer riktig håndleddsbevegelse.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Tror nok du er vel optimist hvis du tror du kan rette opp en slice med et tykkere grep :-)

MOA

over 20 år siden

MOA

ehh... tynnere står det vel...

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Ja, der ser du, alle kan ta feil ;-)

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

For den som skal slå langt er maksimal lateral håndleddsbevegelse et must, og denne hemmes av tykkere grep.

Dersom noen opplever at de hook'er ballen har dette andre årsaker, sannsynligvis er hendene plassert for åpent (tommelen er vridd for langt mot høyre) under adressering. Dermed vil køllen vri seg for langt mot lukket posisjon ved balltreff og ballen drar mot venstre.

Et riktig golfgrep føles veldig unaturlig for nybegynnere, og en som ikke har blitt "påtvunget" et riktig grep fra begynnelsen vil alltid ha kølla for langt oppe i hånda og tommelen på høyre hånd for langt mot venstre.
Tipper at mindre enn 5% av norske golfere har helt optimalt grep

Når det gjelder putting derimot, føler jeg selv at et tykkere grep gir bedre kontroll, men her har jeg lite info om andres meninger, og hva top-proene anser som riktig... Bryr meg egentlig ikke så mye om det heller siden jeg bruker lang-putter som eliminerer hele håndledds-problematikken.

Vekten på grepet har teoretsik en innvirkning på svingvekten, men et er snakk om kanskje 10 gram forskjell fra standard til midsize grep, og litt mindre fra standard til dame. 10 gram utgjør mellom 1 og 2 enheter på svingvektskalaen, og dette vil ikke ha betydning for noen av dem som leser dette debattforum.

grepa grep

over 20 år siden

grepa grep

Jeg bruker det grepet køllene ble levert med, men lurer naturligvis innimellom om det kunne vært smart med et skifte. Med utgangspunkt i lokalt spill i Bergen er den store utfordringen å ha et grep som sitter. Leste en gang en artikkel om hva "gutta" har i sekken utenom køller og baller. Jack Nicklaus hadde en sprayboks med en eller annen form for klister - for grepet.

Jeg har ellers prøvd et Winn-grep (ikke sikker på merket) at soft-typen. Det føltes ut til å gi godt grep i hånden.

Hvor ofte vasker du/dere grepet?

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

I Bergen må du holde deg langt unna alt som heter Winn... Winn har ingen gode grep i regn, selv om du får et annet inntrykk når du leser web-sidene deres. Det beste derfra er Diamond-Dry black, men det slites dessverre ut nesten med en gang.

se i stedet
http://www.royalprecision.com/Products/RoyalGrip/Index.cfm

Royal har 4 grep som er fabrikert av et gummimateriale som ikke trekker vann, dermed lett å tørke med håndkle. Det er Serengeti, Interlockin, Sand-Wrap og Perf-Wrap.
Mitt favoritt regn-grep er Royal Serengeti. Det har et ganske markert wrap-mønster i tillegg til grove riller.
Royal Interlockin ser også bra ut, men det har jeg ikke prøvd.
Sand-Wrap-grepet prøvde jeg i 2003, men byttet det ut etter kort tid.

Jeg spiller alltid uten hansker, og det er mulig det finnes noen grep/hanske-kombinasjoner som virker bra. Tilbakemelding på dette ønskes sterkt...

Snoop

over 20 år siden

Snoop

KølleKalle; "Jeg spiller alltid uten hansker, og det er mulig det finnes noen grep/hanske-kombinasjoner som virker bra. Tilbakemelding på dette ønskes sterkt..."

Eh, hva men Golf Pride Tour Velvet og en "hvilkensomhelst" golfhanske...(Regnværshanske når det regner)
En ganske godt utprøvd kombinasjon, men jeg regner med du har prøv dette.

Det er vel mere nærliggende å spørre hvorfor du som en av ytterst få spiller uten hanske?

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Noen som har kjennskap til dette?

http://www.finn.no/finn/bap/object;pdc=1109670899408?finnkode=4979769&sid=2ajKsmXSy899399&pos=15

PS! Jeg blir ikke den første som prøver det....

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Har ikke hørt om dette før. Er ikke verdens beste golfspiller, men vet såpass at årsakene til slice handler om hvordan grepet og oppstillingen er. Var plaget med det selv, men etter en protime der jeg flyttet ballen litt lengre frem i stancen og fikk rettet opp grepet til et sterkere høyrehåndsgrep var slicen borte.

Har tendenser på driven ennå, men det kommer trolig av at jeg ikke gjennomfører svingen på en skikkelig måte. Det skal trenes på når snøen forsvinner.

Det er mulig at dette funker, men å kjøpe seg bort fra at en ikke har riktig teknikk er ikke min filosofi. Trening og rettledning av en pro dersom en ikke får det til er det beste.

Nå skal jeg kjøpe med nye køller til våren så det er interessant å følge med på hva dere anbefaler av grep.

grepa grep

over 20 år siden

grepa grep

Takk til deg, KølleKalle, for innspill. Det er naturligvis et generelt tema knyttet til utstyret i hvilken grad man skal variere - og hvordan best teste det som passer.

Jeg nevnte dette med klisterspray, men har også hørt at Coca Cola er bra (til dette også...) som middel for å øke klissfaktoren når grepene blir glatte av varme og svette.

Curtis Weird

over 20 år siden

Curtis Weird

Er i prosessen med å bytte grep. Synes det etterhvert gikk greit å fjerne de gamle grepene, men sleit litt med tapen under. Er det noen som har tips om hvordan man lettest kan fjerne tapen. Jeg brukte varmt rennende vann og håndmakt...

Endte forresten opp med AVON Nexus Std. De er veldig mye tynnere og lettere enn jeg er vant til. Er det noen som har erfaringer med de?

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Snoop; hvorfor jeg er en av ytterst få som ikke spiller med hanske er sikkert bare en uvane. Ble lei av å ta av og på hansken i tide og utide, og følte ikke at det ga meg noe som helst annet enn under ekstremt varmt vær i Sør-Europa (>30 plussgrader) når hendene alltid er klamme av svette.

Curtis; jeg monterte et Avon Nexus grep på en driver i fjor høst, det "sitter" meget bra. Men har ikke prøvd i regn.
Skal likevel prøve dette grepet på et sett blades i sommer. Jeg tror Børje har avtale med Avon, så jeg bestiller derfra.

Grepa Grep; Klisterspray og Cola funker sikkert, men jeg tror ikke det er så behagelig å labbe rundt golfbanen med skitne klissete hender....

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Det stemmer Kalle, det er jeg som har importen på Avon. Når det gjelder Nexus, så virker std. litt tynnere, og foretrekkes derfor også av en del damer med store hender. Det som er enda mere interesant, er at den også finnes i oversice, men da en del tynnere enn andre merkers o.s. Nexus blir derfor ett fint alternativ også for de som ikke finner seg til rette med "normal" std.og os.
Ett annet interesant produkt som er kommet på markedet, er "Full Release Grip" fra Feel Golf (http://www.feelwedges.com/index.php)
Skulle være fint å høre om noen har fått testet de, og om erfaringene i så fall er like oppløftende som omtalen i USA. Der blir de omtalt som noe av en revolusjon av sporten. det er faktisk mye å lese om dem.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Kikka på de release grepene på nettet. Ser helt corny ut for meg, men det er mulig de fungerer.
Kikka også på reglene for utforming av grep, og det ser ut som at Release-grepene bryter mot kravet til grep i Appendix II.
Nå hender det likevel at enkelte fabrikanter får godkjent utstyr som "strekker" reglene, er det noen som vet om Release-grepene er godkjent for bruk i turneringer ? Har lett litt på nettet uten å finne ut om det er tilfelle med Release. Vet du noe om dette, Børje ???

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Nei, har ikke fått noe annet enn tilbud om å ta dem inn, samt priser. Har også kikket litt rundt, men ikke noe funnet om turnernger. ar med en link her, da er det jo mulig å følge linker videre tll man finner noe.
"http://golf.about.com/cs/componentscustom/a/feelfullrelease.htm".
Tror ikke jeg tar de inn til lager i år,skaffer etter bestilling istedet.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her