Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Jack Nicklaus designet bane i Norge

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Pressemelding om Gardermoen International Golf Course i dag: http://www.gigc.no

Banen blir en topp internasjonal bane, Nicklaus Design, med en pris på 18.000 kr for andeler. Ja riktig Atten-tusen kroner. Man må dog bo i Nannestad og OMEGN. Hva er omegn? Det er jo ikke såå langt fra grensen til Oslo

Hvilket signal er dette til markedet?
Hvem gidder å betale 50-100 tusen for andeler på Miklagard, Haga og Nøtterøy da du får en Nicklaus bane til 18000??

Jeg bor ikke i nærheten, så for meg er det en uaktuell problemstilling, men likevel, jeg bare spør.

Rob

over 20 år siden

Rob

Interessant. Topp internasjonal bane, designet av Nicklaus. Og det trenger de kun å finansiere gjennom aksjer på 18.000? Da tror jeg trenger å selge en del aksjer... Hva i all verden har alle andre baner drevet med når de har bygget baner til langt stivere priser?

Og noterer meg at det er uaktuelt for deg Proffen, siden du bor for langt unna. Vel, de fleste gjør faktisk det..

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Jeg fikk tilbud om Miklagard-aksje til 13 k nå i høst da. Det fikk flere mellom 15-20.

toofen

over 20 år siden

toofen

Okey... Mr Niclaus koster ca 10-15 mill Nkr aa bruke. Og jeg vil tippe kostandene paa et slikt anlegg vil bli 75-125 mill. Trenger ganske mye medlemmer da hvis prisen blir 18 tusen... Anbefaler at man sjekker litt noeyere foer man kjoeper her.

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Lurer på om det er gjort noen undersøkelse om det er marked for en bane til i det området. Jeg ønsker prosjektet lykke til og håper at det er rom for mange baner med høy standard i Norge.

Pasek

over 20 år siden

Pasek

Jack Nicklaus Golf Design har flere forskjellige design produkter, hvorav Jack Nicklaus Signature er det jeveste og er det som kan sammenlignes med Robert Trent Jones Jr. Dette produktet er nok ikke det ettersom det er i regi av sønnen Jack II. Jeg snakket med Giovanni Fili, som er styreleder i GIGC og spurte om aksjen og hans svarte at prisen,
kr. 18 000 var myntet på lokalpersoner og deres venner som har bidratt til prosjektet. Han svarte videre at aksjen var en form for B-aksje, men kunne ikke svare på stemmerettsforhold osv. Han ga i det hele tatt inntrykk at mye ikke var helt klart enda.
Dette kommer gledelig nok til å bli et nytt bidrag til å heve banestandarden i golf-Norge og Romerike som golfregion nr. 1 med Miklagard i nærheten. Synd at banen kommer til å ligge en times kjøring fra Oslo S.
Det er imidlertid for tidlig å slutte noen konklusjoner om prosjektet, men min antagelse er at prisen vi andre må betale blir høyere enn 18.000 og at aksjen er en form for B-aksje med begrenset/uten stemmerett ala Haga.
Med den skepsisen som ofte kommer til utrykk på dette og andre debattforum, burde ledelsen kanskje ha ventet til alt var klart?

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Tull og fokusere så mye på "aksjeprisen". Alle vet at det er årsavgiften alle baner lever av. Hvis årsavgiften blir 10.000 i året hjelper det lite med lav inngangsbilett.

18.000 er vel maks betalingsvillighet i markedet i dag så lang oppe i skogen som vi her snakker om.

For meg høres dette litt ut som et luftslott. Man sender signaler om en topp høykvalitetsbane med Nicklaus stempel samtidig som prisen som skal betales er moderat og på linje med mer normale prosjekter.

Tror vi kan konkludere med at med 99 % sikkerhet medfører moderat prising moderat banestandard.

Pavlov

over 20 år siden

Pavlov

Pasek, det står at det er Jack's sønn Steve som skal ha ansvaret for denne banen...

Maslov

over 20 år siden

Maslov

B-aksje eller minoritetsaksje, slik dette i realiteten er. I praksis blir det mer en innmeldingsavgift enn en reell eierandel i en golfbane. Det er erfaringen fra alle andre baner hvor det er de initielle aksjonærene som tar kostnaden gjennom verdifall på banen.

Slike aksjer kan derfor ikke sammenlignes med baner som Hauger, Miklagard, Losby og en drøss andre baner - hvor verdifallet allerede er tatt og man kan kjøpe aksjer til verdier langt under kostnadene med å bygge banen.

For utbygger og hovedaksjonær, er dette imidlertid en perfekt måte å få vanlige folk til å være med å finansiere kostnadene på en golfbane - som øker verdien for hovedaksjonærens hotell og konferanse-senter som ligger like ved. Det er bare å gratulere hvis de lykkes med å selge mange innmeldingsavgifter til dette prosjektet.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Og hvis jeg skal få lov til å si min mening...

Så kommer de ikke til å få solgt en eneste en!

(Vel ok, i rettferdighetens navn så kommer de kanskje til å få solgt 70-80 stykker, men det er det hele.)

Prosjektet innehar alt som skal til for å mislykkes: Dårlig beliggenhet + dårlig timing.

Gary Hogan

over 20 år siden

Gary Hogan

Jet er redd Gunnar har rett i dette.
Vi trenger nok flere golfbaner i Norge, men ikke på Romerike.
Har mer tro på prosjektet i Nesbyen, der er det ingenting, men det er i det minste et turiststed og noen (mindre) byer i nærheten.

Maslov

over 20 år siden

Maslov

Banen blir sikkert bygget uansett, fordi det gir stor nok verdi i forhold til hotel og konferanse fasilitetene. Og jeg vil sikkert betale greenfee for å spille banen en gang i blant. Men jeg håper at aktuelle aksjonærer skjønner at å kjøpe aksjer på denne banen er å legge penger i et prosjekt som det ikke er marked for...

kili

over 20 år siden

kili

Det er ikke nødvendigvis slik at man på død og liv skal finne en flekk der det ikke er bygget golfbaner fra før for at det skal bli en suksess. Det finnes meget fornuftige markedsteorier om dette, med stikkord "cluster".
Se på St. andrews-området. Innen gåavstand er det 6 baner, hvorav 3 mesterskapsbaner (Old, New og Jubilee), 2 svært oppgående 19-hullbaner (Eden, Strathtyrum) og et øvelsesfelt med 9 hull (Balgove). Da er det ikke hensyntatt at Kingsbarn ligger innen en halvtimes kjøretur unna, og flere andre. Samlet trekker disse banene et betydelig høyere antall spillere enn om de hadde ligget spredt (må man anta). Jeg kan dra til St. Andrews i forvissning om at jeg kan være der i en uke og ikke ønske å bevege meg en tøddel utenomstedet - og nyte all den golfen jeg kan drømme om.
Moralen i visen: Flere høykvalitetsbaner rundt Gardermoen kan være et pluss.

pavlov

over 20 år siden

pavlov

Vel, det er vel å trekke det litt langt hvis man regner med sto tilflyt av golfturisme til Øvre Romerike ,da.
Mange reiser langt for å spille på St Andrews..., i de tillegg til at "alle" lokale spiller.

Bull Shit

over 20 år siden

Bull Shit

Noen høyst relevante spørsmål til herrene bak prosjektet i Åsgreina:
1) Hvorfor har dere flagget prosjektet ferdig finansiert i lang tid, for så å si at finansene ikke er i orden i dag?
2) Hva har dere å si til at meget oppegående kolleger av dere i Sverige ler av dere og prosjektet deres i Brãnninge?
3) Hvor lang sesong regner dere med å ha i Åsgreina? Stemmer det som bøndene sier at det vil være fra 1. juni til maks 1. oktober?
4) Hvor mange såkalte B-aksjer skal dere selge nå (til 18.000 kr) og hvor mye skal de normale A-aksjene koste?
5) Hva mener dere med å bare selge de første aksjene til Nannestad-innbyggere? Vet dere ikke at det er strengt forbudt i følge slagsloven? At dere da bryter Norsk lov?
I det hele tatt er det mye muffens rundt dette prosjektet som det ser ut i dag. En lang rekke uavklarte spørsmål som lett kunne vært unngått med litt erfaring på området, og det lover slett ikke godt for prosjektet i seg selv.
Også infomøter på Evangeligehuset da gitt. Håper dere å selge aksjer med litt halleluja-stemning..? Hi-hi....
Bull Shit

Phil M.

over 20 år siden

Phil M.

Mye meninger her, og godt det. Syns at Kili har et poeng, (faktisk skrevet det selv tidligere også), hvor enn galt det høres ut. Blir anleggene flinke til å samarbeide seg i mellom og med hotellene, kan det bli veldig bra. Ellers stiller også Bull Shit noen interessante spørsmål, slike som de prosjektansvarlige må regne med å svare på for å fjerne tvil/tvilere... Vi venter i spenning!

Hææ

over 17 år siden

Hææ

Er det gitt opp å bygge disse Nicklaus banene i Norge og Sverige?

Virker rimelig dødt, og websidene er ikke operative.

Hoo

over 17 år siden

Hoo

Hørte noe om at det var på gang igjen på Gardermoen....????

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Det er en masse hull i jordene der borte, men det er dessverre ikke golfhull ;)

Hmmm

over 17 år siden

Hmmm

Ser ut til at Nicklaus ikke har hørt noe om go for banene til Catrin Nilsmark ut fra infoen på disse linkene å dømme:

http://www.nicklaus.com/design/search_under.php?crit_sort=1&name=&state=&4_option=3&country=Norway&submit=Search
http://www.nicklaus.com/design/search_under.php?crit_sort=1&name=&state=&4_option=3&country=Sweden&submit=Search

Men Nicklaus var rimelig offensiv i 2005:
https://easy.bluerange.se/F77F475E61AA42C0A562DE4DF2B83926

Noen som vet om det er skrinlagt fra investorenes side?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her