Dette Svarer Jeg
Avtroppende styreleder Johan A. Alstad ønsker å gi en begrunnelse hvorfor han valgte å trekke seg som styreleder i Tyrifjord Golfklubb.
Derfor kan jeg ikke fortsette som styreleder i Tyrifjord Golfklubb
Jeg har fått flere henvendelser fra medlemmer som ikke var til stede på klubbens årsmøte 17. februar som vil vite hvorfor jeg frasa meg gjenvalg. Synspunkter, holdninger og beslutninger som flertallet på årsmøtet fikk gjennomslag for, påla imidlertid styret arbeidsbetingelser som jeg fant uforenlig med hva jeg ønsker å stå for på vegne av Tyrifjord Golfklubb.
Jeg hadde to hovedmål da jeg aksepterte å ta på meg ledervervet i styret:
1) Å videreutvikle og profesjonalisere styrearbeidet ytterligere i vår klubb så langt ressursene tillater det.
2) Å sikre et sunt økonomisk grunnlag for drift og videreutvikling av vår bane og klubb, slik at vi skulle stå godt rustet i en stadig hardere konkurransesituasjon i årene fremover.
Jeg hadde håpet at dette skulle være godt grunnlag for arbeidet i min tid i styret og for kommende styrer i vår klubb. Planlegging, gjennomføring og oppfølging av styrearbeidet er jeg godt fornøyd med. Derimot satte årsmøtet 17. februar en stopp for arbeidet med videreutvikling av klubben i den retning jeg mener vi er tjent med.
Økonomi og drift
Det har vært et overordnet mål for meg å bidra til å sikre klubbens økonomi på lengre sikt. Uten en sunn økonomi vil klubben grave sin egen grav. I løpet av 2003 ble dette tydelig demonstrert: Markedet snudde seg mot oss. Vi fikk en betydelig inntektssvikt det ikke var mulig å håndtere med tilsvarende kostnadskutt uten at driften hadde blitt svært skadelidende.
Det ble tydelig for alle at vi måtte ta et krafttak for å sikre våre inntekter ved en stor økning i medlemskontingenten. Vi må i dag innse at dette ble nødvendig bla fordi klubben tidligere ikke hadde sett, eller ikke hadde villet ta inn over seg, de mer langsiktige økonomiske utfordringene vi stod overfor. Hadde vi videreført kontingentnivået fra 2003, ville klubben i dag vært i et fullstendig uføre både økonomisk og driftsmessig på alle måter.
Jeg har hele tiden ønsket å stå for en forsvarlig linje med nødvendig, men forsiktig utvikling av klubb og anlegg. Dette er helt avgjørende for å sikre konkurransemessige tilbud til medlemmer, gjestespillere, sponsorer mfl. Vår klubb må ikke sakke akterut i forhold til alle de andre tilbudene (nye baner mv) som har utviklet seg de senere årene.
Klubbens profil
Videre må vi faktisk ta inn over oss at vi er medlem av Norges Golfforbund og derigjennom en del av idrettsbevegelsen i Norge. Derfor må vi utvikle oss, gjerne sakte, men i alle fall målrettet og sikkert mot en noe mer idrettslig profil. Jeg tror riktignok at det uansett ville ha tatt flere år, om i det hele tatt ønskelig og mulig, at vår klubb skulle ta mål av seg til å komme opp på samme nivå som eksempelvis Oslo GK, Bærum GK, Losby GK.
Men vi må ikke stå stille. Forslaget om på nytt å ansette en sportssjef må ses i dette perspektiv: Medlemstilbudet (kurs, instruksjon, reiser, turneringer med mer) ville blitt bedre, sponsormarkedet ville blitt bedre ivaretatt og slik bidra til å sikre våre inntekter på lengre sikt. Turneringsvirksomheten generelt i klubben ville ha fått en skikkelig forankring i administrasjonen.
Flertallet på årsmøtet ønsket klart at klubben går i en annen retning. Konkret ga dette seg uttrykk i at flertallet gikk imot en nødvendig økning av kontingenten slik hele styret mente var absolutt påkrevet. Styret stod samlet bak budsjettforslaget, herunder kontingentøkningen. Kostnadssiden i styrets forslag var på et lavere nivå enn for 2004. Allikevel var det behov for økning av kontingenten da vi ikke anså det realistisk å hente ut mer fra sponsorer eller vanlig greenfeespill.
Da årsmøtets flertall ikke aksepterte dette, var det klart for meg at min linje for klubbens videre utvikling var avvist av det samme flertallet. Jeg har naturligvis all respekt for organisasjonsdemokratiet, og derfor kunne jeg ikke påta meg ansvaret for å lede klubben videre.
Videre utvikling
Det er sikkert mulig å finne en kortsiktig inndekning på budsjettet for 2005 for det inntektsbortfallet dette representerer. Min store bekymring er at vedtaket innebærer betydelige problemer for en forsvarlig drift i årene fremover ut fra de målsettinger jeg har redegjort for ovenfor.
Jeg er videre redd for at vedtaket kan bety en tilsvarende kraftig økning i kontingenten om ett eller to år. Videre mener jeg dette gir svært negative signaler til unge som ønsker å satse på golfsporten i vår klubb. Flertallet på årsmøtet har påtatt seg et betydelig ansvar i så henseende. Nå håper jeg de tar dette ansvaret og viser i praksis, ikke bare i teori, hvordan de skal gjennomføre sin politikk. De av medlemmene som har sammenfallende syn som meg, må nå kjenne sin besøkelsestid.
Takk for meg og den tillit som er vist meg samt hyggelige tilbakemeldinger fra mange medlemmer i de to årene jeg har ledet styrearbeidet i Tyrifjord Golfklubb!
Johan A. Alstad