Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hjelp til valg av nye golfkøller. Hcp36

Magga

over 20 år siden

Magga

Er en nybegynner som har spilt 2 sesonger og som trenger litt hjelp til kølle valg. Tok grønt kort i juni fjor sommer og spilte meg ned til hvit kort før sesongen var over. Det har blitt en del spilling og jeg tenkte jeg skulle bytte ut mine gamle G-Sport køller...

Vet at det er veldig mange som sier at det å gå til en pro er det beste, men har egentlig ikke lyst til å utnytte en golfshop for så å handle i USA.
Skal over sjøen i påskeferien og trenger litt gode innputs. (Har prøvd Forgan Flx og Rac HT og var egentlig veldig fornøyd med begge.)

Kjøpe bra med en gang ? Max pris 8000. for 5-sw + kanskje en 5 (og kanskje en 3 Wood.)

Kom gjerne med forslag i alle prisklasser og hva jeg egentlig har bruk for.

Hadde satt utrolig pris på om det hadde vært noen som kunne svare meg.

24 år. 185høy. Slår ca 150m m/6 jern.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

anbefaler deg å dra til en køllemaker i statene, som kan tilpasse køllene for deg der. hvor skal du?

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Gå inn på www.lowprogolf.com og ta kontakt med Bryant Brothers (innehaver) i god til før du skal reise. Jeg har selv handlet med ham, og makan til personlig service skal du lete lenge etter. Han er forøvrig en av de de som får mest skryt på amerikanske golfchatter.

Forklar ham i detalj om ditt spill og eventuelt det som kan sies om din sving og ballbane. Du kan også fylle ut en del skjema som et stykke på vei kan gi ham hjelp til å tilpasse til din fysikk. Han setter garantert sammen en bra kombinasjon av wood(s), evt hybrid, jern og wedger. Han har også kanonfine bager (Bag Boy). Putter foreslår jeg at du prøver deg frem til og kjøper utenom.

Når du reiser til USA får du bare køllene levert på døren der du skal bo. Du betaler over nettet med kort på vanlig måte, og voila! du slipper toll og mva. Dette blir både fryktelig billig og helt sikkert veldig bra!

Magga

over 20 år siden

Magga

Takk for kjempe bra svar.
Skal til Portland og vet ikke helt hvor aktuelt det er å bruke mye tid på en range der borte.Hadde tenkt til å finne ut hvilke køller jeg vil ha før jeg drar bort så jeg evt. kunne ha bestilt dem på døra, eller hente dem i en GolfShop.
Har vært innom den nye innendørs banen på Fornebu og pratet med Køllemakeren om evt. justeringer når jeg kommer hjem fra USA.

Noen forslag til gode køller ?
Falt veldig for Rac HT, men har ikke prøvd så mange jeg burde.

Må bare nevne hvor utrolig bra service og ikke minst range det var på Fornebu.

Setter utrolig mye pris på gode forslag.

golferboy

over 20 år siden

golferboy

Callaway X-16
Callaway Big Bertha
Cleveland TA5 (på vei ut, men mulig å skaffe til bra pris)
Cleveland TA6
Nike NDS

Dette er noen køller som skal være lettspilte. Det beste er selvfølgelig å prøve selv, men velger du et av disse, tror jeg ikke du blir skuffet.

hmm. nå fikk jeg veldig lyst på nytt sett selv..

fredrikstad

over 20 år siden

fredrikstad

Heisan !
Jeg tok grønt kort for 2 år siden og spiller nå med med Mizuno MX20, regular skaft. (nå har jeg 20hcp) Helt fantastiske køller etter min mening. :) Men som sagt før, det lønner seg nok å prøve ut en del kølle merker. Smaken er som baken.... :-)
Lykke til med golfen videre.

GUR

over 20 år siden

GUR

Jeg begynte med billige Orbiter køller for 2 år siden, og kjøpte meg i sommer Taylor Made Rac OS fra tgw.com. Totalprisen ble 5000 kroner inkluderte TM bærebag. Sparte neste 4000kroner på å kjøpe fra USA. Er kjempefornøyd med de køllene. Kommer til å ha de lenge...

Magga

over 20 år siden

Magga

Mange gode svar igjen.

Hva er største forskjellen på Rac HT og Rac OS ?
Vet at HT Er High Trajectory. Hva lønner seg for en nybegynner ?

Picard

over 20 år siden

Picard

For å si det på en enkel og grei måte; hadde jeg hatt 36 i hcp nå, og vist hva jeg nå vet om køller, og på toppen av det hele hadde 8000 kr å bruke på sett i USA.. Da hadde jeg kjøpt et jernsett i Callaways X-series (ikke eldre enn 14), tror også jeg hadde kjøpt Callaway wooder med ditt budsjett. Du vil da ha et meget bra sett som du kan supplere med en driver om et år eller to.

Kan jo også nevne at min beste golfkamerat har spilt seg ned til 6,5 med nettopp Callaway X-14. Etter det jeg har forstått har han fremdeles ingen planer om å bytte dem ut.

Uansett hva du velger får du ha lykke til videre :)

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Eller for å si det på en annen måte som er like grei - prøv selv, fordi det meste dreier seg om smak og behag. Personlig slo jeg 10 meter kortere med en Callaway 7-jern enn jeg gjorde med PING-jernet av samme størrelse. Samboeren min hadde motsatt erfaring, hun trivdes godt med Callaway.

Vær svææært skeptisk til gode råd her, uansett hvor velmenende de er. Prøv selv i stedet.

Da blir selvfølgelig også DETTE innlegget et velmendende godt råd, som du også bør være skeptisk til...

I følge meg selv :)

Picard

over 20 år siden

Picard

Test alle køllene i hele verden. Da er du ferdig i 2034. Eller ta med deg gode råd fra dette forumet og test dem som høres intressante ut. Regner med det var det som var tanken her..?

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Sur, eller ;.)

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Magga, i fare for å være kjedelig så kommer jo det an på trajectoryen din :) Men ja vanligvis er HT bedre for nybegynnere.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

I recommend that you find a store in the area where you are staying and e-mail them with your details. Send them an e-mail with your handicap and especially your height!!

They will then have a number of sets to try. You can't really go wrong with choosing the normal quality sets. anything from Callaway to Titleist will be fine for your handicap. I do not recommend buying anything but a quality well known brand, espeically when you will bringing the clubs back and it will be difficult for you to return any clubs with problems.

Why buy none brand in America at the moment when the dollar is so low and clubs are cheap already?

Make sure that you get shafts to your height and your swingspeed which might mean that you need to visit the shop early in the week for them to fit you by the end of the week.

Brian

Espen

over 20 år siden

Espen

køller for en 36handicapper er i grunnen ikke så veldig viktig. Sweetspoten bør være rimelig stor. (Det området du får renest treff på). Du har PWS køller (Perimeter Weighting system) Disse køllene har rimelig stor sweetspot, og har stor såle, noe som gjør at du drar gjennom på en mye renere måte. Også har du bladkøller. Disse har liten sweetspot, noe som gjør at du må treffe rent. Disse brukes mer av proffene fordi man klarer å legge mer skru inn og har bedre kontroll. Men hvis du treffer urent så går det i hytt og vær.

Så PWS køller er det du bør ha. Her har du mye bra å velge mellom. Jeg spiller med Ram FX, noe som jeg er veldig godt fornøyd med. Disse har ikke så høy pris. Hvis jeg var deg så ville jeg ikke hatt grafittskaft på køllene. På woodsene ja, men ikke jernene.

Har veldig stor sans for Titleist sine køller og Cobra sine. Så ville holdt en knapp på noen av disse.
Men hey... thats me...

Uansett... du må ha lykke til, og god tur.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her