Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Takk for grådigheten

Sven

over 25 år siden

Sven

Alle klubbene her østpå synes å ha funnet overflødighetshornet. Prisen for en runde er i år strukket helt ut. Denne griskheten kan imidlertid forkludre de regnestykkene som ble satt opp i vinterens lampelys, da banene lå brakk lik åkre som ventet på vårens såkorn. For min del bestemte jeg derfor å maksimalt spille 10 greenfee-runder i år mot fjorårets 32. Dette vil redusere kostnadene mine med mer enn 6 tusen kroner, og hjemmebanen min må se meg mange flere ganger til fortrengsel for gjester som kunne bidra med penger til felleskassen.

Mon andre har tatt samme beslutning som jeg? Tilsynelatende kan de og jeg utropes til vinnere når klingende mynt skal telles opp til høsten, men - jeg savner litt de banene jeg ikke kan spille. Så taper vi noe, vi også. Kanskje neste år blir bedre. Randsfjorden har allerede måttet senke prisen, og Groruddalen tenker jeg må gjøre det samme. Flere vil forstå at prisen og kvaliteten hører sammen, og vet når disse ikke passer. Jeg kan snakke lenge og varmt om min egen klubb når det gjelder kvalitet og pengemoral, men så blir vel banen overrent av gjestespillere, da. Og alle andre østlandsklubber taper ytterligere inntekter. Da blir min spådom selvoppfyllende, så å si.

Martin

over 25 år siden

Martin

Synes du 250 kr. for en runde på Kjekstad er for mye?

Jeg er enig at det er grådighet når det koster 500-700 kr for en runde.

Hvilke grådige baner tenker du på?

Sven

over 25 år siden

Sven

Den summen du nevner - 250 kr - mener jeg er akseptabel for en fullverdig bane som Kjekstad. Akseptabel for meg, vel å merke. Mange andre vil finne prisene for dyre, f.eks. juniorer fra brede lag av befolkningen, som dermed stenges ute fra idretten. Er man holden i pengepungen spiller vel prisene ingen rolle. Dessuten er prissettingen utgått fra årsavgiften, som også er i ferd med å svi for mange, ut fra prinsippet om at en gjennomsnittsgolfer spiller 10-12 runder i året. Hvis prisene ligger på det nivået du og jeg mener er OK, vil gjestespillere komme ut billigere enn medlemmene på mange baner. Det er det vel ingen som aksepterer. Men, - som jeg påpeker i det forrige innlegget - det går an å prise seg til tap.

Jørgen

over 25 år siden

Jørgen

Jeg er helt enig i at det begynner å bli dyrt for en greenfee. Denne avgiften stiger for hvert år, men ikke i takt med den generelle prisstigningen i Norge. Avgiften blir jo lagt på med ca. kr. 50,- hvert år på de fleste banene i Norge! Hvor vil vi havne?

På noen baner i Norge er det slik at det er billigere for gjestespillere enn for medlemmer å spille en runde om man deler årsavgiften og innmeldingsavgiften på antall runder medlemmene spiller. Jeg vet at bl.a. Drøbak GK's medlemmer sliter med denne tanken. Disse medlemmene klager også over at de aldri kommer frem på telefonen for å bestille starttid pga pågangen.

Ja, det er dyrt for juniorene, men disse får i hvertfall 50% rabatt på de fleste banene i Norge. Men når prisen er høy fra før...

Fred

over 25 år siden

Fred

Jeg er enig med at det begynner og bli dyrt og spille golf, på noen baner.
Men det værste er at jeg spilte på skoger rundt 10mai og da kostet det 250,- som er vanlig på hverdager og da var banen elendig etter min mening. Greenen var dårlig, fearway var brune og teesteden hadde nesten ikke gress. Det burde godt and og redusere greenfee på starten og kanskje slutten av sesongen da banene ikke er i topp stand.

Martin

over 25 år siden

Martin

Jeg er enig med deg, Fred.
Det burde være en selvfølge å redusere greenfee når banen ikke holder den standard den bør.
Det gjorde også Kjekstad på begynnelsen av sesongen når de hadde vintergreener.

Duffer

over 25 år siden

Duffer

Kutt ut sytingen !
Grunnen til at greenfee stiger er fordi det er et unormalt stort antall medlemmer i "postkasse" klubber. Dette medfører stor pågang til et lite antall baner i Østlandsområde.
Derfor, tilbud/etterspørsel, skønner ?
Til Fred:
Spiller du 10 mai i Norge må du regne med "dårlige" forhold. Å klage etter runden er vel noe merkelig. Så vidt jeg har sett, kan du opservere 18, 10, 1 fairway FØR du bestemmer deg for å spille.
Så til alle dere "postkasse" medlemmer, meld dere inn i en klubb med bane !

Sven

over 25 år siden

Sven

Ja, Duffer, det er tilbud og etterspørsel som gjelder. Det kalles også for grådighet å følge denne økonomiske tesen, uten skjeling til sosialt engasjement.

Fred

over 25 år siden

Fred

Til Duffer:

Da er det rart at når vi ringte reklamerte proen på skoger at banen var bra stand og greenen hadde bra standard.
spilte hauger 8 dager før og der var banen jævlig bra for og si det rett ut.

starter`n over alle startere

over 25 år siden

Hmmm... mange forskjellige meninger gitt.

For det første, klubber bruker ikke en prisøkning på g/fee for å stenge ute mennesker med høyt HCP eller "postordreklubb" medlemmer. Alle er like velkommene så lenge det ikke er satt noen HCP begrensninger.

Da det er gode tider og mange har mer enn nok av penger, følger desverre også g/fee satsene med oppover, som prisene på allt annet. Er det rart? Nei, klubbene er bedrifter som alle andre. Dermed må de også tjene penger. Som nevnt tidligere med "gode tider" betyr jo det at klubbene betaler mer for ting og tjenester de kjøper.

Sven, du har kanskje rett når du sier at mange ikke vil spille så mange g/fee runder som før, men da det er mange fler spillere enn før må jeg si at sålangt i år er det vært mye mer g/fee spill enn noen gang. Da regner jeg per hode ikke Penger.

Sven

over 25 år siden

Sven

Jeg vet ikke hvordan det er med din klubb, Startern, men Nes på Romerike - min klubb - er til for medlemmer og gjester. Det er nemlig i min interesse at avgiften er lav for mine gjester. Vi kunne vel forsøkt å tyne mer ut av våre gjester, men det ønsker vi altså ikke. Jeg sier "vi", fordi klubben er styrt av medlemmene. Ingen bedriftseier går rundt på området og ser til at pengene yngler.

Jeg registrerer at Losby har 11 mann i arbeid nå på sommerstid, og 4-5 mann om vinteren (har jeg hørt). Da blir det dyrt. Hvor mange bedriver greenkeeping i din klubb? Hos oss ser jeg 3 mann. Det kan kanskje være en fjerde der ute et sted. For ordens skyld: Det er større områder å pleie på Nes enn på Losby, og Nes er den mest velpleide banen i Oslo omegn.

over 25 år siden

Joa Sven, jeg er helt enig i at klubbene er for medlemmene og gjestespillerne. PÅ "min" bane er det 250 (125 for juniorer) i G/Fee alle dager, noe jeg tror må vere blandt det rimligste du kan finne.

Denne banen er også styrt av medlemmene, dvs et styre som medlemmene velger ut.

I høyssesongen er det 6-7 personer i sving hele dagen på banen, noe som tydelighvis ikke er no for mye da greenkeeper serut til å jobbe mye overtid. Men om vinteren er de 2.

Det er også 2 på heltid i adm. + betjening i startbod 10 timer om dagen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her