Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

'Tiger Woods videoene'

Mulligan

over 20 år siden

Mulligan

Hei.
Jeg har hatt gleden av å se de tre videoene om Tiger Woods, men jeg må innrømme at jeg er sjokkert over nivået på oversettelsen av det som sies! Blant annet er 'his swing' oversatt med "svinginingen hans". I den ene videoen ser man også på det sosiale engasjement Tiger viser, og Charles Barkley sier at det er mange som ikke vil ha tilgang til golfsporten, da det er kostbart fordi man må kjøpe "green fees", noe som blir oversatt med "grønne feer". Er det noen som vet hvem som står bak oversettelsen?

snappy

over 20 år siden

snappy

Heeheheeeee den var god.... Ler......

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Eh, det er nok meg som har oversatt dem. I hvert fall de to første. Jeg skal innrømme at jeg kun har grønt kort, og således kan ha gjort noen små blundere. Men jeg er temmelig sikker på at uttrykket "grønne feer" er brukt tidligere i golfsammenheng.

Og om ikke, så er det vel på tide å innføre et norsk ord for greenfee. Så hvorfor ikke grønn fe?

mulligan

over 20 år siden

mulligan

spilleavgift dekker godt hva som ligger i begrepet green fee...:-)

veggiss

over 20 år siden

veggiss

direkte oversatt blir det jo greenavgift...alt annet enn grønn fe hvertfall.

Putte

over 20 år siden

Putte

Hehe... Vi går ikke på den, Gunnar Bull(shit)... :-)

Ellers er en av mine virkelige favoritter tekstingen på en film, der "lady bug" var blitt til "dameinnsekt", hehe...

(Hæ? Vet ikke alle over barnehagenivå at lady bug er marihøne på engelsk?)

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Hvor i all verden kommer fe'ene fra? Green Fairies?

Jeg husker da Obi-Wan Kenobi sa i Star Wars:
"This is your father's lightsabre!"
oversatt: "Dette er din fars lette sabel"

Syns forsåvidt dvd'ene var kjedelige. Var bare masse bla bla yada yada om hvor overmenneskelig Tiger er. Selvsagt har han gjort det fantastisk stort, men det hele ble litt for svulstig for en nordmann full av Jantelover i hjernebarken.

Olle

over 20 år siden

Olle

Eller i Pulp Fiction hvor dama til Bruce Willis spør hvem sin motorsykkel det er. Hvor han svarer "It is not a bike, it is a chopper", som da har blitt oversatt med "Det er ikke en motorsykkel, men et helikopter".

Bamse

over 20 år siden

Bamse

Grønn Fe er et kjent å kjært kallenavn på en vidunderlig spennede drikk. Den var høyt elsket av mange svært kreative sjeler som har udødeliggjort den gjennom ulike former for kunst. Etterhvert ble den mindre elsket av de militære, og dermed forbudt for at de "ikke skulle måtte kjempe mot mer enn en fiende av gangen" som det heter. Den Grønne Feen er nå såvidt tilbake i hyllene hos alkoholforhandlere i Europa, men det er nå i en utgave hvor Feens sjarme er betydelig svakket....
Noen som skjønner hva jeg snakker om?

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Til Olle. Eh, det var nok meg som oversatte den siste også. Chopper er da faktisk det riktige ordet for helikopter, men jeg ser i ettertid at de nok mente noe annet. Beklager:-/

Til alles informasjon har jeg nylig tatt et ekstra brevkurs som spesielt omhandlet særuttrykk, så jeg håper det går bedre etter hvert.

Uansett - grønn fe står jeg fortsatt for!

Olle

over 20 år siden

Olle

Stå på Gunnar, du får det sikkert riktig etter hvert.

Når det gjelder den grønne feen, så har jeg faktisk i min ungdomstid prøvd den i Praha (med sin fulle sjarme). Den smakte vondt men gjorde jobben

Bamse

over 20 år siden

Bamse

Jeg tror deg så gjerne Olle, i det området har Feen holdt ut i full styrke hele tiden! Hvorvidt den smaker vondt kan vel sikkert diskuteres, men bitter er den i hvert fall.

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Gleder meg til sommeren da jeg skal kjøpe grønne feer på golfbaner.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Tror nok bare denne Gunnar Bull kødder med oss.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her