Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sonartec woods

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Er det noen som har prøvd Sonartec woods'ene?
Har litt lyst på en selv, men vil gjerne høre fra noen som har testet de ;-)

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Sonartec woods!!!

- tar en bump da det ble noe feil i registreringen av innlegget. ;-)

KK

over 20 år siden

KK

Prøvde en 15 grader med et stivt Aldila NV-skaft.
Faktisk den beste spoonen jeg har slått i hele mitt liv.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

har ikke prøvd sonartec woods selv, men har bare lest lovord om dem.

kk: hvorfor kaller du sonartec woodene for en spoon? spoon er de gamle køllene fra 20 årene hvor facen var konkav (defor navnet), ser flere kalle woods for spoon, og skjønner liksom ikke grunnen...

KK

over 20 år siden

KK

Hei Veggis.

Jeg har garantert spilt golf lengre enn deg.
Jeg har garantert lavere handicap enn deg.
Du skal drite i hva jeg skriver.
Jeg kaller en kølle akkurat det jeg vil.

KK

veggiss

over 20 år siden

veggiss

ohhh...sårt punkt gitt, stått opp på feil side av gåstolen i dag? så det er ingen spesiell grunn til at du kaller en wood for en spoon? du er bare så gammel at du fremdeles spiller med spoons? er det det du prøver å si?

:P

KK

over 20 år siden

KK

Nei.
Såvidt jeg vet er ikke woodsene laget av tre lenger.
Og utstyret mitt er nyere enn ditt.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

hehe...men de kalles fremdeles wooder ;)

KK

over 20 år siden

KK

Men spoon er vel ikke den største bommerten når den gjelder terminolgi.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

KK,
hvilken modell prøvde du? ss-1/2/3 eller np99?

har selv Aldila NV i driveren og er *meget* fornøyd med det skaftet, og har veldig lyst på den nye np99 med NVS skaftet (høyere ballbane enn NV) :-D

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Sonartec har veldig bra køller - ingen tvil om det. Men $339 for en spoon betyr at de betaler rimelig mye penger for at Nick Price & co skal vise køllene frem på TV, penger de skal tilbake fra DEG. Anbefaler deg å se på Ashton X-1 eller den nye, den dypere X-1D. $49.95 for hodet og $82 for NV 75 hos lowprogolf er mye mer valuta for pengene. Søk på freegolfinfo.com for hva brukerne mener om x-1. For å si det kort, X-1 er det hotteste du kan kjøpe nå, og selv spiller jeg med 15 graders X-1/NV75. En kanon kombo!

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Enig at $339 er mye, men de går for helt ned i $190 (nye) på ebay - og det var nok det prisleie jeg tenkte meg ;-)

Forresten, spilte med en ifjor som hadde ashton x-1 - han var ikke spesielt fornøyd med de. Har selv SMT solitaire som jeg er moderat fornøyde med og er litt skeptisk til komponenter av den grunn. Er på jakt etter godfølelsen som jeg bl.a. hadde med en orlimar hipsteel som jeg solgte pga feil loft.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Jada, og jeg spilte med en i fjor som hadde Titleist 690 MB i bagen. Men han traff knapt ballen reint under runden, og mente følgelig at køllene var noe drit. Sånn er det, køllene har som oftest skylden .....

Det som er innvendingen mot X-1 er at noen synes de er FOR lette for å få ballen i luften pga den smale profilen og det lave tyngdepunktet. Ashton har gått litt etter Adams Tight Lies der. Derfor har de nå kommet med en dypere versjon X-1D. Jeg synes at X-1 er så bra fordi den er superlang fra tee (en av få spoon i titan) og svært trygg fra fairway (den har reddet meg i match fra 180-200 og inn mer enn en gang...).

Ellers så mange med meg at det er skaftet som er den viktigste komponenten i en kølle, og der ser jeg at Sonartec kjører med NV som standard. Det er jo et godt valg, men det passer ikke til alle, da det er mid kick point.

Men får du den for under $200 er det et bra kjøp. Men jeg skjønner ikke resonnementet ditt med pga solitaire-kjøpet. Jeg ville vært myyye mer skeptisk til OEM-køller som er produsert med tanke på å fungere for gjennomsnittsgolferen (25-handicapperen).

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Når det gjelder SMT Solitaire fairway-woods så hold dere laaangt unna 14-graderen. Jeg vil klassifisere den som ubrukelig.
17-graderen har jeg ikke prøvd, men 19-graderen er absolutt top of the line.
Lengste 3-woods er Integra SoooLong Graph-Ti (titanium med grafittkrone som også er meget bra fra pegg) og V-series (lavprofil Nike kloning).

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Han hadde hcp på 3-4 og spilte deretter, så balltreffet hans var det ikke noe i veien med ;-)

Er enig mht NV som woodsskaft, tenker på NVS skaftet og de nye NP99'ene kommer med dette skaftet.

Har ikke noe resonnement å komme med mht "komponentskeptiskheten" min - den er bare der etter at med solitairene ikke levde helt opp til forventningen. :-)

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

KølleKalle,
har både 14 og 19 graderne og synes begge er helt greie. 14 graderen fungerer bra fra tee, litt vanskeligere fra fairway, men grei nok - synes ikke 19 graderen er så mye bedre. De mangler det "lille" ekstra.

Har spilt med callaway og orlimar før, og synes de var klart bedre, og tenker jeg ikke først og fremst på lengde men følelse.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Synd med komponentskepsisen din, en hel verden av muligheter for å lage optimale køller til brøkdelen av OEM-priser forblir således utenfor din rekkevidde. Det er imidlertid lite å være redd for. Merker som Ashton, Wishon, KZG, Infiniti, SMT, Dynacraft og flere til har vel så høye ytelser som OEM, samtidig som de har lave avvik mht loft, lie og vekt.

Bakgrunnen er at high end-komponentmerkene henvender seg til et mer kresent publikum enn OEM-pusherne.

Min skepsis går andre veien, jeg blir bare skremt når jeg ser kvaliteten på enkelte drivere og spooner som er kjøpt for typiske beløp på 3990 og 4990. Regelrette drittskaft med OEM-produsentens gode navn trykket på sitter på. Og monteringsjobben er ofte under enhver kritikk. Men det er et fritt land, det er frivillig å bli lurt.

Jeg råder de som er opptatt av å skaffe seg bra utstyr til å få analysert swing og balltreff. Jeg var heldig og fikk en time gratis på launch monitor på Barseback Golf Academy under Scandinavian Masters, noe som har spart meg for mye grubling, prøving og feiling.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Synd Bobby, men hos meg har virkelig 19-graderen til SMT det lille ekstra og mere til. Den har solid feel, går veldig høyt i forhold til lengden, er lett å få ballen ut av røffen på og utrolig retningsstabil.
I tillegg går den like langt som noen annen 19-graders jeg har prøvd
Jeg bryr meg egentlig ikke om å sammenligne lengden på 5-wooder, siden det er en kølle de fleste bruker for å komme over trær og ut av vanselige situasjoner pluss å slå lange inspill over vann med. Viktigst er at den er konsekvent og leverer det man forventer hver gang.
Men SMT Solitaire er et kompakt hode, som ikke er for alle.
Hvis du ikke er fornøyd med din, Bobby, så har du muligens feil skaft i. Jeg byttet skaft 3 ggr før jeg var fornøyd. Først UST Proforce fairway, så TT Dynamic Gold lite, og nå sitter det et Rapport SL Ultralite som jeg har erfart får skikk på det meste.
Forøvrig hjelper de skråstilte rillene til med å motvirke slice.
Enig i at 14 graderen er bedre fra tee, men hvem ønsker å ha en 3-wood som ikke er bra fra fairway.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Det kan være noe med skaftene, ja. Harrison striper titanium (men det skal jo være et bra skaft?). Er veldig fornøyd med NV skaftet i driveren min, liker kontrollen og responsen i skaftet!

Kommer trolig til å satse på NV eller NVS som skaft, men tenker *litt* på grafalloy blue/blue wood skaftet også. Har dere prøvd NVS skaftet? Må si at jeg er veldig fristet hvis jeg kan få samme følelse som NV skaftet, men med litt høyerer ballbane :-)

Har ikke helt slått fra meg komponenter, men jeg er lei av å bli skuffet og jeg har aldri montert en kølle selv ;-) OEM produsenten jeg vurderer er sonartec ss02/ss03 med NV skaft, sonartec NP99 med NVS skaft og Callaway Big Bertha 04 med NV skaft. 14 el 15 gr.

Har forresten klokketro på KZGs smidde køller :-D

veggiss

over 20 år siden

veggiss

fikk min nye 3 wood i forrige uke, wishon 515 grt 15 grader med true temper tx-90 i stiff flex. jeg bare elsker dette skaftet, og sammen med dette hodet tror jeg dette blir knall. gleder meg til å teste den på en utendørs range for å se hvor lang den er...

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Alle skryter av Harrison, men personlig har jeg aldri oppnådd optimale resultater med et Harrison-skaft.
Harrison var svære greier for 6-10 år siden, men nå er det ikke mange tour-proer som bruker dem lenger.
De dominerte fullstendig Long-Drive markedet også i en periode, men i øyeblikket er det Penley og Accuflex som gjelder der i gården.
True Temper og Grafalloy er også tidligere dominerende skaft som er på vei nedover i popularitet.
TT fikk montert mange BiMatrx skaft på PGA i 2001, men de forsvant etter bare noen måneder. Også True Tempers EI-70 II ble vraket av toppspillerne, men dette skaftet er etter min mening et av de beste skaftene for oss vanlige spillere med svinghastighet under 100 mph.
Grafalloy Blue var også et superskaft som kom en dag og (nesten) forsvant dagen etter. Bare noen få bruker det fortsatt.
Toppspillerne holder seg mye til Fujikura og Mitsubishi, en del bruker Graphite Design, Penley, Accuflex, og Aldila NV.

Ola Gjennomsnitt må huske på at noen av skaftene som brukes av toppspillerne er "tunge" å slå med. Dette er skaft som er bygd med tanke på presisjon for dem med ekstremt høy svinghastighet og god rytme.
Selv om man velger en mykere versjon av et pro-skaft vil det ikke nødvendigvis si at skaftet er optimalt for middelhandicaperen.

Når jeg har kjørt tester på spillere med rundt 95-100 mph svinghastighet med samme driverhode og forskjellige skaft har jeg notert større lengder på f.eks HTD CB-series, TT EI-70 II, Rapport Cirrus Pro, Rapport SL Ultralite og Rifle Graphite 65 enn det jeg har gjort med Harrison Striper, Grafalloy Blue og Aldila NV.

Det finens et hav av skaft mellom 25 og 35 $ som for de fleste er like bra eller bedre alternativ enn skaft mellom 80 og 90 $.
Skaft er nå i ferd med å bli mote, med nye modeller hvert år, for ikke å si nye farger på gamle modeller.
Den som følger med kan tjene store penger.....

Jeg har også lagt merke til at noen skaft gir en bedre følelse enn andre skaftmodeller.
Men hvis man gidder å ta seg bryet med å måle den faktiske slaglengden (glem å gjøre det på simulator) så er ofte faktum et annet.
Dessverre så er de fleste som skal velge skaft kun opptatt av design/farger, og av hva tour-spillerne bruker, i stedet for å få det skaftet som passer best til seg selv.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Er helt enig i det siste KølleKalle. Har vært veldig fornøyd med stock skaftene på 2 av woodsene jeg har spilt med (som jeg solgte pga loft) og jeg spiller tom. med gamle TM Tour Burner fordi skaftene passer meg veldig bra (gikk fra x14).

Men det er viktig å ha tillit til utstyret og det har jeg NV'en på driveren ;-)

Og jeg er engang på markedet etter ny 3 wood - synes den er bra, men under par ift de andre 3 woods'ene jeg har eid.

Som sagt skyldes nok min NV fascinasjon at jeg er meget fornøyd med NV skaftet mitt på driveren, og jeg hadde nok klint til med skaftet på en 3'er wood hvis det ikke var for at jeg tenker at 3'er wooden krever litt høyere ballbane - derav NVS?

veggiss

over 20 år siden

veggiss

KølleKalle: stemmer bra det du sier om tour skaftene ja, mitsubishi diamond (tror det var det den het) er jo det heiteste i år. graphite design har også funnet ut at ved å få skaftene hypet på touren kan de øke prisene dertil, og de har jo økt prisene sine noe sinnsykt i år. du har da tre skaft som skiller seg ut med blodpriser, fujikura, mitsubishi og gd. de som kjøper disse skaftene mener jeg er jålekopper som driter seg ut (JEG mener det), det er ingen som trenger skaft til 3k pr stk...

selv synes jeg accuflex har et fornuftig prisnivå, men har også anbefalt mercury (som er latterlig billige) til kompiser.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

3W til Bobby.
Skaff deg en Integra SoooLong Graph-Ti med Rapport SL Ultralite skaft.
Den går ikke så mye lenger en Callaway og TM, men den koster halvparten av et NV-skaft.....

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Problemet er at jeg har null erfaring med å montere sammen køller, og har ikke klart å finne noen monterte komponent-woods på ebay ( har sett på ashton x-1 - kun hodet - den ser jo bra ut (på bilder), men ingen av de andre modellene).

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

KølleKalle,
jeg ser at jeg kan få tak i TT EI-70 II og Rapport SL ultralite til en svært billig penge. Hvilke av disse to anbefaler du? En annen ting, det virker som det er lettest å få tak i TT skaftet i stiff felx - hvordan er dette skaftet ift flex (mph)?

Hvordan er Integra SoooLong Graph-Ti ift. f.eks. Ashton x1? Finnes det andre bra komponent alternativer? Har du nettsted å anbefale ift kjøp?

Ser ut som det blir komponent kølle allikevel.

:-)

Lavida

over 20 år siden

Lavida

X-1 selges i Norge av Nettogolf, helt greie priser sammenlignet med å hente fra USA. Spiller selv x-1 driver og spoon, spesielt spoon er helt unik. Har bare 10 slag med driveren foreløpig (virker veldig bra).

Vet ikke noe om Integra sin spoon, men den selges ihvert fall av lowprogolf, som er en veldig bra nettbutikk.

kjøpt før

over 20 år siden

kjøpt før

Vil bare si at www.diamondtour.com er både rimelig og har bra service. Har handlet hos dem 2 ganger, og har ingenting å utsette på dem.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Har noen prøvd Aldila NVS skaftet?

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Jeg har NV 65 og NV 75 i driver og spoon (begge X-1). Begge er kappet til firm. For å si det sånn; jeg har prøvd det meste, men her får jeg den følelsen jeg er ute etter. Følelsen av stålkontrol (bokstavelig talt), skikkelig fet lading og presist kick. Rene kinderegget :-D

Lavida

over 20 år siden

Lavida

ooops! Var litt snar på forrige, ser at du spør etter NVS. Har bare lest review på brukerforum (amerikanske). Noen elsker det, andre hater det. Skaftet har en mye livligere tip enn NV, noe som går litt utover spredningen, men som gir en høyere ballbane (ikke noe for skotter).

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Enig med deg mht beskrivelsen av NV skaftet; har det selv i driveren min - er kjempefornøyd. Lurer litt på NVS skaftet for å få litt høyere ballbane; vurderer ashton x1 / callaway bb 04 / sonartec np99/ss02. Disse alternativene vil mer eller mindre ligge rundt samme prisen.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Valgte X-1 spoon pga profilen, da jeg til tider liker å være aggressiv fra fairway. Der er X-1 helt overlegen. Den er også meget bra fra tee. Men hvis det er en 15 graders minidriver du er ute etter kan sikkert BB04 være et bedre valg. Men så er det reskafting da, ikke enkelt med gjennomgående hosel som i callaway. Du trenger en køllemaker over snittet for å få gjort en skikkelig jobb.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Hmm... likte veldig godt orlimar hipsteel 4 wood'en jeg hadde før - som var lavprofil - så jeg er veldig fristet av x-1'en. Mht BB04 så er NVS skaftet levert ferdig montert fra Callaway. Og ja, jeg tenker først og fremst fra tee pga en del smale hull der jeg spiller mest (Losby), men for all del, hadde ikke gjort meg noe å komme inn på 2 på par 5'ene heller ;-)

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Da ble det Ashton X-1 med NVS skaft, 15 grader.
Hentet den på posten idag, og jeg må si: den ser utrolig bra ut - kjempebalanse. Gleder meg stort til å prøvde den!

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Grattis! Håper du gir oss en snarlig vurdering av NVS-skaftet.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her