Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Rescue mid

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Lurer litt på rescue (utility) mid kontra 3 wood. Kan noen fortelle litt om egenskaper med tanke på ballflight og carry, rull og backspin. Rescue mid 3 er ment som cirka erstatter for 3 jern? Hvordan distanseforskjeller er det ute å går her? Spørs nok på skaft med tanke på ballbane og - men bare lurer litt jeg. Kan en rescue erstatte en 3 wood helt?

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

En hybrid/rescue gir mye mer backspin på ballen enn en wood.
Hvis du er ute etter en kølle som gir maksimal lengde fra fairway må du gå for en wood.
Ingen av proffene har tatt bort 3-wooden sin så vidt jeg vet.
Min bag ser nå sånn ut:

1. Driver,
2. 3w
3. 19 graders 5w eller 17 graders hybrid (2-jern på linksbaner)
4. 21 graders hybrid
5. 4-jern
6. 5-jern
7. 6-jern
8. 7-jern
9. 8-jern
10. 9-jern
11. Pw 47 grader
12. Aw 52 grader (nest mest brukte kølle etter putteren)
13. Lw 60 grader (bruker i bunker)
14. Putter

Sammenligner du en 15 graders wood med en 15 graders rescue vil rescuen ha en høyere utgangsvinkel, og mer backspinn gjør at den faller brattere ned, ruller mindre, og ergo taper du lengde.
med rescue får du det de kaller "balloning" på eng/am. Har ikke et godt norsk ord, men det vil si at ballen stiger så mye at fremdriften stoppes.

Personlig så liker jeg ikke Taylor Made Rescue Mid fordi den for min sving gir veldig balooning. Har hatt bedre resultater med Callaway sin Heaven Wood og den smaleste hybriden til Nike. Gleder meg også til å prøve hybridene til Mizuno og ikke minst driving iron til Titleist og Nike.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Det er flere pga proer som har byttet ut 3 wood'en med en resuce med lav loft (type 14 gr). Det er visst mye datamateriale som viser at resuce køller er mer presise enn tilsv. woods+jern.

Tom

over 20 år siden

Tom

Så denne da jeg sjekket lit rundt. Kansje noe for Kalle kølle og dere andere som liker 2 jern. Ser i allefall vakker ut. Leste en test at flere av Cleveland sine spillere på touren hadde tatt den i bruk.

Tom

over 20 år siden

Tom

Ops glemte linken. =;-). Her er den
http://www.clevelandgolf.com/proshop/irons/ldi.php

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Ja, det var en lekkerbisk av en golfkølle...

veggiss

over 20 år siden

veggiss

jepp...den var faktisk rålekker. får håpe den spiller like bra som den ser ut :D

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Jeg har sett meg litt sulten på den, ja.
Jeg gleder meg også til å prøve disse:

http://www.golfsmith.com/products/NK880?cseq=~M275585~C943279&fcst=GSI_WEB

http://www.golfsmith.com/products/241314?cseq=~C943279&fcst=GSI_WEB

http://www.golfsmith.com/products/CL5600?cseq=~C943279&fcst=GSI_WEB

Nå har nok driver-utviklinga stoppet opp, i år er det will west på hybridfronten.
Jeg er i full gang med å teste klone-hybrider mot OEM-hybrider, og jeg kan love dere at forskjellene er ikke store, og de går ikke alltid i OEM-køllens heller.........
Den som ikke vil betale 2 laken for en hybrid kan få en like god for 7-800 kr.
Og utvalget i år er så herlig mye større enn i fjor.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

KølleKalle: må ikke nødvendigvis være direkte kloner heller, selv har jeg en dynacraft jackaroo utility wood som jeg slår bedre enn alle andre køllene i bagen. ellers så kommer smt med hybrider i år, tror det blir spennende, avocet ellerno heter de. en annen hybrid som har fått veldig mye skryt er lpg 888 hybriden. den får du fra bryant på www.lowprogolf.com

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

888-hybriden er sannsynligvis den beste hybriden for de aller fleste.
Den er den tyngste hybriden jeg vet om, og kan bygges til samme lengde som jern med tilsvarende loft.
Dessuten har den et ekstremt lavt tyngdepunkt, og er lett å få ballen opp i luften med.
Jeg har også en JackarooII (23 grader) som jeg brukte en del tidlig på sesongen i fjor, men Jackaroo-hodet har vekt som en wood og lie som et jern, så den er ikke så lett å tilpasse riktig. Vanskelig å finne "riktig" skaft-lengde og swingvekt, og jeg dro alltid ballen for langt til venstre med den.

Når det gjelder SMT så har jeg mistet litt trua på dem. Kommer nok til å la 455-driveren stå i bagen også i sommer, og 19 graders 4,5-wooden deres er også min favoritt 5-er wood, men mye av det andre derfra er på det jevne. Ikke dårlig, men heller ikke bedre enn en del andre komponenter til under halve prisen. Babylon, O2, og tidlige utgaver av Spektrum er ingenting å skryte av. HP420 driveren deres var direkte dårlig. Men det blir selvfølgelig morro å se hvordan jernene og hybriden deres blir. Solitaire-woodene deres er så smale at de nesten kan kalles hybrider....

Bogey

over 20 år siden

Bogey

Noen her som har erfaring med Sonartech MD? Har bl.a. fått mye skryt i Golf World (October 2004), best i test foran TM Rescue.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

KølleKalle: fikk mine jackaroos (18,23) nå før jul, var jo så billig at jeg ikke kunne la være å prøve dem, så har ikke fått testet den på bane enda. har slått noen bøtter med dem på fornebu, og det virker lovende. har 455 driveren jeg også, men fikk den sent i høst, så det er litt for tidlig å si om den blir i bagen eller ikke. sikler litt på en bang bangster også.

solitaire woodene synes jeg blir for store, er jo mini-drivere. 205 cc på 2.5 wooden. har akkurat fått 515grt 3 wood fra tom wishon, 150 cc, og gleder meg til å få testet den.

dOBBELBOGEY

over 20 år siden

dOBBELBOGEY

Jeg har Sonartec MD 19 grader og er godt fornøyd. Synes den er tilgivende ,men jeg er ingen kølletester-ekspert

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Har testet både Ben Hogans og Taylor Mades hybrider uten å falle pladask. Kjøpte et Jackaroo-hode (23) da jeg hadde et Penley 85g skaft stående. Kostet meg et par hundrelapper. Det er definitivt det et av de beste kjøpene jeg har gjort. Svært anvendelig og lettspilt.

Det eneste jeg har å utsette på JackII er: Når du adresserer køllen, hviler den i en kraftig lukket posisjon, slik at du aktivt må åpne køllehodet. Hvis ikke, kan det ende med kraftige puller til venstre (var det det som skjedde med deg, KølleKalle?).

svein

over 20 år siden

svein

Kan dere anbefale en bra ,billig hybrid for meg,
jeg er en grønnskolling,

Hvor kan jeg kjøpe den????Billig..

SumTingWong

over 20 år siden

SumTingWong

Kjøpte en Tour Edge Any Lie Wood-Iron 19gr. loft på Svinesund.

Denne kan anbefales til ALLE som sliter litt med lengre slag fra fairway og nøyaktighet på utslagene.

Bruker den både på utslag og fra fairway. Jeg har vel nesten ikke hatt et eneste feilslag fra fairway sist sesong, og er stort sett alltid på det korte gresset fra utslag med denne kølla.

Mister noe lengde i forhold til 3 wood, men får det til fulle igjen på å kunne slå fra fairway istedet for rough.

Beste kølla i bagen.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Har selv shoppa en 19gr Rescue fra TM, og har tenkt å benytet den mye til utslag og andre lange slag.

Hvilken lengde oppnår du med din Svinesund-kølle?

Har selv cirka 170-180m slag med 4-jern, håper å øke mine lengder med 40-50meter. Realistisk? Ja selvsagt, som alt annet ifm golf.....

SumTingWong

over 20 år siden

SumTingWong

Jeg slår 170-190 meter med Tour Edge hybrid kølla.
Slår vanligvis ikke lenger enn 190-230 meter med driver heller da.

For meg er poenget mest at jeg slår snorbent fra utslag, og får stabilt ballen i lufta og passe lange slag fra fairway med TE kølla.

Roger

over 20 år siden

Roger

lpg 888 hybriden ser veldig lovende ut, hva anbefaler dere av skaft og grep til denne.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

kommer an på om du vil ha grafitt eller stål, selv har jeg true temper tx-90 skaftet i mine hybrider, og er kjempefornøyd med det. av grep kan jeg anbefale promax grepene til mercury, latterlig billige, og de beste grepene jeg noengang har brukt.

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Hvor får du tak i disse grepene? Var hos Custom Golf men de har jo stort sett bare Golf Pride.

Spiller med Golf Pride nå og er kjempefornøyde med de da. Men har ikke prøvd så mye forskjellig innen grep.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Du kan jo også sjekke Lamkin Crossline full cord. De syns jeg er helt konge! :D

veggiss

over 20 år siden

veggiss

jeg får mine promax grep fra statene, koster $2.50 pr stk ca. er helt tørke på dem der nå, så ingen distributører som har dem før i slutten av denne mnd.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Joda, Lavida, jeg likte ikke adresseringsposisjonen til Jackaroo-en. Jeg var nok litt mindre plaget enn deg for jeg har et Apollo Balistik stålskaft på 130 gr som åpner kølla litt når det hviler på bakken.
Men den ser ut som den er 2-3 grader lukket ved adressering til tross for at Dynacraft hevder den er square.

SumThingWong, enig i at Tour Edge har noe av de beste hybrider som finnes. Har ikke prøvd any-lie modellen, men prøvde noen køller derfra for 2-3 år siden, før noen visste hva Taylor Made rescue var for noe. Husker ikke hva modellen hette, men den hadde en tungstenvekt nederst i bakkant og ga en utrolig backspinn. Eneste gang jeg har opplevt å slå 170m inn på green og ballen har spunnet tilbake.

Roger, til 888-hybriden må du ha et skaft med høyt flex-punkt for å redusere ballooning. Anbefaler Apollo Hump shaft i stål hvis de andre køllene dine har stålskaft, og f.eks Rapport Nick Lite (stiff) eller Grafalloy ProLaunch (jernskaft, ikke hybridmodellen), dersom du spiller med grafitt-jern
Husk at 888-wooden skal bygges til samme lengde som tilsvarende loftet jern. Har sett noen som har bygd dem for lange og satt i skaft med mid flex punkt. Da får du en katastrofe av en kølle som egner seg bedre til sleggekasting enn til golf.
TT-TX90 skaftet er ikke bra i denne hybriden dersom du ikke har en lav svinghastighet. Dette skaftet er forøvrig veldig tynt, og sansynligheten for at det bøyer seg i køllerota ved et "fett" slag er stor. Styr unna.

Roger

over 20 år siden

Roger

jeg har 17 i hcp pr.idag. Har spilt golf i 2 år. Jeg spiller med callaway X-12, som jeg syntes er helt OK. Burde jeg få en analyse av svingen min før jeg går til innkjøp av nye køller. Tenker først og fremst på nye hybrider. Og hvor kan jeg ta en svinganalyse?.Svingen ligger på ca 130 Kmh ihht våres simulator.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her