Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvilke baner er INN og hvilke er UT

Joppe

over 20 år siden

Joppe

Ser på aksje-børsene rundtomkring at noen baner er overrepresentert med salg av aksjer.
De som utmerker seg er:
Østmarka ( i særklasse)
Miklagard
Kjekstad
Hva er galt med disse banene ???

Parry

over 20 år siden

Parry

Byneset er inne, tror de har solgt langt borti 200 andeler det siste året.

ff

over 20 år siden

ff

Har vel inntrykk av at Nøtterøy blir å finne på inn listen. Var i hvert fall flere oppslag ulike steder sent i fjor høst om at det var banen som hadde solgt flest aksjer/andeler i 2004.

Kaggemann

over 20 år siden

Kaggemann

Tror ikke vi helt skal glemme Kragerø heller når vi snakker om inn-baner....

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Ærlig talt Joppe. Hva er det du vil fram til??

Inn og Ut baner - aldri hørt noe så dumt.

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Hehe enig med deg Swingern

Joje

over 20 år siden

Joje

Poenget er vel å slenge dritt som vanlig.

Hvis ikke, burde han i tilfelle foretatt en litt grundigere research enn i dette tilfellet. Enig for så vidt i Østmarka, men verken Kjekstad eller Miklagard utmerker seg på noen måte. Kan heller nevne andre baner. Men når man snakker om 2 eller 4 annonser, så blir det jo bare idiotisk å snakke om noen statistikk idetheletatt.

Men det er kanskje ikke så lett å forstå for Joppe..?

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Litt velvilje kan vel vises i sakens anledning?

Kjekstad har hatt elendige greener på 18-hulls de siste 2 sesonger, men en strålende 9-hulls.

Østmarka har hatt variable greener siste årene.

Dette er vel årsaken til at medlemmer "flykter" fra disse banene...
For miljøet i begge klubber blir skrytt opp i skyene!

Medlem

over 20 år siden

Medlem

Kongsberg må da vel være ut. Fikk mange medlemmer til å kjøpe flere andeler som en investering! Etterpå reduserte de prisene med 60 % for nye medlemmer og kaller det en suksess på sine nettsider. Til Swinger, det kan da ikke være hets å informere om dette!

Sølvgutten

over 20 år siden

Sølvgutten

Ja Kongsberg er i en klasse for seg.
Medlemmene er mildt sagt forbanna, men når det blir årsmøte er det ingen som tør å åpne kjeften.
Det er kun en mann i Kongsberg som har et snev av peiling på hvordan en idrettsklubb skal drives, og han heter Claes Brede Bråthen.
Gamlehjemmet sitter i banestyret der bør trekke seg før årsmøtet i mars.

Kongsbergmedlem

over 20 år siden

Kongsbergmedlem

Grunnen til at de satte ned prisene på Kongsberg var at det var et 60-talls medlemmer som hadde skrevet seg på lista for å selge aksjene sine.
Eneste måten å hindre medlemsflukt på har vært å sette ned andelsprisen så mye at medlemmene ikke fant det formålstjenlig å selge.
Dette må være tidenes råtneste golfsvindel.
Håper virkelig styret kastes og det kommer vettuge folk inn i stedet.

Sol

over 20 år siden

Sol

Det kan jo ikke være så svært mange misfornøyde på Kongsberg. Det er nok bare 2-3 som har vært så dumme å kjøpe aksjer i golf uten å ha en genuin innterresse for spillet og tar utgifen med aksjen(e) som en kostnad i forbindelse med en hobby. Å kjøpe aksje i golfbane utelukkende for å tjene penger på det må være rimelig undermåls.

Medlem

over 20 år siden

Medlem

Hvor dum kan du egentlig være Sol? Det er ingen som kjøper aksje i noen golfklubb for investeringen skyld! I Kongsberg ble man oppfordret til kjøp av flere andeler for å støtte klubben. Man burde som alle andre klubber ha løst økonomi problemene med dyrere greenfee eller økt årsavgift! I tillegg burde man ha gjort det mere attraktivt å spille banen. Det å redusere innskuddet er som å pisse i buksa for å bli varm. Hvem er nå så dum å kjøpe andel når man kan vente litt og få den billigere.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Medlem,

Unødvendig med slikt språk!! Selvfølgelig kan det være folk som kjøper aksjer i en golfklubb for å investere med et håp om avkastning. Om det er særlig smart, og da spesielt i Norge og på en bane som Kongsberg, er en helt annen sak. Men å kalle Sol for dum når han faktisk sier at det neppe er mange som kan ha gjort det og at dette ikke er særlig smart syns jeg ikke er nødvendig...

Medlem

over 20 år siden

Medlem

Til Ernie, har du ingen kommentar til det Kongsberg har gjort? Helt enig at det er dumt språk!

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Vel, jeg kjenner ikke situasjonen i Kongsberg fra tidligere. Men hvis det stemmer det som står ovenfor at de satte ned prisen på andeler for at eksisterende "eiere" ikke skulle få solgt sine så virker det jo ikke særlig bra. Er helt enig i det. Og er i så fall helt enig i at styret bør kastes. Det setter jo hele klubben i et dårlig lys!

Lake Placid

over 20 år siden

Lake Placid

Merkelig at ikke herr Nyrud har kommentert ovennevnte påstander om Kongsberg....

Kjarstein

over 20 år siden

Kjarstein

Hadde noe av det samme i Larvik i fjor eller året før. Baneier halverte inngansbilletten for nye medlemskap for å fylle opp banen. Resultatet var at det kom inn noen titalls nye medlemmer som betalte halvparten av det 1000 medlemmer hadde betalt. Slikt skaper dårlig miljø, skitkasting om styret og baneier og er et tegn på lite respekt for eksisterende medlemmer.

Er klar over at det er årsavgiften alle baner lever av, så innmelding/aksjeprise er ikke så interessant. Men det er noe med signaleffekt fra styret/eier som skaper eller ødelegger et golfmiljø...

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

jeg har vært medlem av Kongsberg i mange mange år.
Aksjeprisene har gått opp... og ned.
Jeg har også tenkt å være medlem av Kongsberg til jeg dør, og det blir forhåpentligvis minst 70 år til.
Hvordan det går med aksjeprisen har dermed bare teoretisk interesse for meg.
Slik er det for (tipper) 95% av medlemmene i Kongsberg.
Derfor er det ingen fare for at noen få misfornøyde sjeler skal kunne klare å kaste noen som helst i klubbstyret.
Tipper de misfornøyde stakkarene ikke gidder å møte opp på årsmøtet til banen engang. Medlemmer "på utmelding" bryr seg som regel katta om hva som blir gjort og sagt.
Hans Rødberg og styret hans sitter nok bare og ler av denne diskusjonen. (jeg vet at de følger med..)

Kjarstein

over 20 år siden

Kjarstein

De ler sikkert helt til det kommer reelle konkurrenter i nærheten. Som alle monompolbedrifter er det mye aroganse helt til man i et reelt marked forstår at det er kundene les:medlemmene + greenfeespillerne man lever av.

Jeg advarer mot å ta lett på dette. Sprer det seg en dårlig stemmning i klubben fordi noen må betale betydelig mer enn andre kan det på sikt også gå ut over inntjeningen i klubben.... (mindre greenfee, medlemmer som melder seg ut, melder seg passive osv)

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Jo det er jo en trist sak at nye medlemmer plutselig betaler mindre. Men det er dog et marked også og en øknomomi klubbene må tenke over. Som aksjeeier i en klubb kan man ikke akkurat kreve at prisene på aksjen skal fortsette å stige. Det er golf vi snakker om, ikke Microsoft. Desto flere baner - desto større krig om golferne.

Sant som Kjarstein sier også. Monopol fører til arroganse. Men slik er det jo i alle marked.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Jeg vil bare si til min kommentar angående å kaste styret i Kongsberg at den var basert på at klubben satte ned andelsprisen fordi det var mange som hadde satt seg på salgslista, og IKKE fordi de skulle hente penger i et marked som ikke var villig til å betale mer.

Selvfølgelig vil et marked føre til at prisen går opp og ned, men å ødelegge eksisterende medlemmers sjanser til å selge seg ut til en fornuftig pris ved å sette ned prisen på nye andeler har ikke noe med endringer i markedet å gjøre. Det er styrt av klubben.

Men igjen, jeg forholder meg bare til det som sto over mitt innlegg. Dette kan selvfølgelig være helt feil. Hadde vært interessant å høre klubbens versjon på dette.

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Bjarne,
Nei, hadde det vært Microsoft vi snakket om så hadde de forsikret seg om at alle andre baner i nærheten (les:landet) måtte lukke, og at de forble den eneste golfbanen i all framtid.
;-)

Sol

over 20 år siden

Sol

For det første, som Kongen av S uttaler, jeg har tenkt å være medlem til jeg dør, eller sagt på en annen måte som stemmer for de aller fleste med en "vanlig" pris på spillerettene, jeg regner ikke med å få tilbake disse pengene selv om spilleretten/aksjen er omsettelig.

Kjøp av Spillerett/Andel er en utgift jeg tar for å få mulighet for å utøve min hobby og en inntekt klubben trenger for å komme i gang med utbyggingen av den bane jeg vil støtte. Dersom klubben kan øke inntektene vesentlig ved å halvere prisen på et antall spilleretten etter noen år og derved få flere medlemmer så værsågod, årsavgiften trenger kanskje ikke økes dette året på grunn av dette. Nye datamaskiner er også dyrest med en gang - etter en stund reduseres og tilpasses prisen til de som ikke vil betale så mye som de innovative.

Får jeg likevel pengene tilbake ville dette være bra fordi klubben da var opp og gikk på ett nivå som få baner i Norge kommer opp på.

Redusere prisen på grunn av mange spilleretter i markedet - tja det kommer vel litt an på hvor min loyalitet ligger og hvorfor jeg kjøpte spilleretten min og om jeg var en av selgerene.

Tok sjansen på å titte rundt hushjøret igjen, jeg har ikke sett Medlem på en stund.

Medlem

over 20 år siden

Medlem

Til Kongen av Skollenborg: du har helt rett i at medlemmene ikke gidder mere. Det er fint at du ønsker at andre skal betale for din glede av banen. Du møter kun et problem, dersom det er få som betaler så må de betale mye. Kansje noe å tenke på hvis du kan to gangen.
Til Sol: til det med språket. Du mente at de som kjøpte flere andeler var dumme, kansje du har rett, men det er ikke sikkert at de kjøpte disse for å bli rike. Hvem investerer vel i et prosjekt som først kan selges etter at et x - antall medlemmer har kommet til og får fratrukket 20 % av omsetningskursen. At du mener at dette ikke er et problem skyldes bare din totale uvitenhet! I følge Drammens Tidende var 10 andeler for Kongsberg Golfbane omsatt for kr. 5000.-. Ordet konkurranse eksisterer kansje ikke i ditt vokabular.

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

Kjarstein, Kongsbeg Golfbane kommer ALDRI til å få reelle konkurrenter.
Banen er for bra og byen for liten til at noen gidder å sette igang med et annet baneprosjekt i nærheten.

Drar man vestover er nærmeste tettsted Notodden. De har ingen golfbane pr. i dag, og eneste stedet de har terreng til å bygge golfbane er på "feil side" relatert til Kongsberg. Dermed blir det mer enn 45min å kjøre kontra 10 min til Skollenborg, så ingen fra Kongsberg gidder å dra dit.

Drar man sørover er det bare urskog til man kommer til Larvik. Nærmeste golfbane er Hof som er for dårlig og for langt unna. Ingen bane kommer til å bli bygd nærmere Kongsberg derfra.

Drar man østover blir nærmeste baner Mjøndalen (30 min), Skoger (45 min) og Vikersund (35 min). Disse banene vil nok ta neoen av medlemmene som bor øst for Basserudåsen, men det vil knapt merkes. Ingen bane kommer til å bli bygd nærmere fordi det ikke vil være spillere nok.

Drar man nordover kommer man langt..... Riktignok finnes et privat treningsfelt for golf i Rollag, men det kommer neppe til å bli av en sånn standard at noen vil kjøre 50km for å spille der når Kongsbergbanen ligger bare 5km unna.

Ergo, Kongsberg kommer til å ha sitt monopol forever, medlemmene er påtvunget trofaste og mer opptatt av å senke årsavgiftene enn å holde aksjekursen oppe. Og styret sitter trygt som i myra. Jo flere man kan tyne årsavgift utav, jo billigere blir det for alle. Enkelt og greit.

Det eneste jeg kan anbefale de som synest det er for ille å selge aksjene sine til underpris; Sitt med dem og lei ut spilleretten. Med så mange på transferlista bør ikke klubben få solgt en eneste spillerett i 2005.

Medlem

over 20 år siden

Medlem

For noen år siden ble Kongsberg kåret til en av Norges beste golfbaner med rette! På noen få år har sånne typer som deg gjort alt for å ødelegge dette. Dere har lykkes med å sette hele anlegget og klubben i et svært dårlig lys. Man kan ikke åpne en debatt side om golf på internett uten at Kongsberg blir skjelt ut alle veier. Det er tragisk, med bakgrunn i alt arbeid som Odvar Rønnestad og hans folk har fått til, så klarer dere få å ødelegge det hele med noen idiotiske fraser. Jeg synes bare synd på dere!

Kjarstein

over 20 år siden

Kjarstein

Kongsberg er vel ikke så liten. Det er plenty av steder i norge med mindre befolkning i nærheten enn Kongsberg, der det planlegges f
lere baner i tillegg til eksisterende. Tipper at det foreligger minst 1 godt alternativ til Kongsberg i løpet av ti år.

det er mer en nok av bønder som håper på å tjene 1000 kr per mål ved å åpne golfbane mot 4-500 kr målet ved å jobbe seg i hjel med vanlig jordbruk........Ser trenden over hele landet, samme utvikling. Det florerer av små prosjekter med bønder i forsetet.

Sol

over 20 år siden

Sol

La meg si det på en annen måte da. Hverken Røkke, Gjelstein eller I kommer noengang til å investere penger i en golfbane på landet i Norge for å bli rik og tjene penger på det, i hvert fall ikke I.

De som har kjøpt flere enn èn aksje (en -1- spillerett) må ha gjort det for å støtte klubben og få tilgang til en bane i sitt nærområde og disse bør også ha økonomi til å tape disse pengene, mer eller mindre.

Alle vet at enhver klubb med 18 hulls bane har 1200 - 1800 aksjer som må selges før klubben har en rimelig komfortabel økonomisk situasjon. Nå noen da begynner å legge ut aksjer før disse er solgt blir dette feil for klubben (som interesseorganisasjon) fordi man da undergraver sin egen klubbs virksomhet. Det er jo tross alt en golfklubb og en ren interesseorganisasjon man konkurrerer mot når man selger og i denne settingen kan jeg ikke se at selgerne fortjener så mye sympati nå de ikke får igjen pengene for aksjene de selger, tvert i mot.

Jeg må jo si at jeg debatterer ut fra de opplysningene som fremkommer her på siden og forholder meg til det. Kongsberg er ikke alene om problemstillingen. Kjenner ikke til Kongsberg mer enn at jeg har spilt banen og synes den er svært bra.

Puffi

over 20 år siden

Puffi

Er ikke så uforstålig at mennesker selger andeler på kongsberg, greenene er jo på lengde med fairway jo.... Eller er det blitt bedre???

Spilte banen i fjor, og året før..... Den tregeste greenen jeg har spilt tror eg. Geenene var av en slik kvalitet at de lett kunne klippes ned til et mer europeisk nivå. For min del har ikke denne banen gitt meg valuta for pengene. P.S Dette er midt i Juli.... skal ikke skje.

Men skal sies at layouten var fin.

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

Greenene på Kongsberg var helt ræva frem til i juli i fjor, etter det har de vært bra.
Kongsberg var vanstyrt et par år, men fikk ny daglig leder i fjor som i motsetning til alle andre i banestyret hørte etter og tok til etteretning det medlemmene ønsket. Synd han har sluttet, vi får bare håpe at den nye følger etter i samme spor.
Det som var klønete i fjor var den seine åpningstiden. Selv om flere av greenene var helt ødelagt kunne de ha åpnet resten va banen med vintregreener.
Greenkeeperen der har også gjort noen grove tabber som å drukne fairwayene i sand i 2003, men han hadde lært til i fjor for da strødde han sand bare på de stedene det ikke var nødvendig.

Jeg er sikker på at i år, med den snøfattige vinteren vi har hatt så kommer Kongsberg-banen til å åpne rekordtidlig, den kommer til å ha kjempekvalitet og vi kommer til å drukne i lovprisende greenfeespillere.
Det var helt fortjent at Kongsberg ble kåret til Norges beste golfbane. I fjor høst var den bedre enn den noen gang har vært, og det er ingen grunn til å tro at den ikke blir enda bedre i år.

Jeg ønsker alle som vil ha en hærlig dag på golfbanen velkommen til mitt kongerike til sommeren.

H

over 20 år siden

H

Tror ikke årsaken til salg av andeler på de banene som nevnes har med kvaliteten på banene å gjøre. Tror heller det er en kombinasjon av at noen har trodd at det skulle være en lønnsom investering og bommet, at noen har begynt med golf og gått lei eller at folk rett og slett får mulighet til å bli medlem i klubb nærmere hjem siden det nå er en bedre dekning. Smart av Larvik og Kongsberg å sette ned inngangsprisen. Flere klubber kommer nok til å gjøre det samme. Bedre for dem som er medlemmer å få flere som deler på årsavgiften. De som tror de kan selge andeler for samme pris som de ble kjøpt for 3-4 år siden er naive. Nesten alle golf-aksjer/andeler har falt i pris.

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

Tror ikke det er så mange som har kjøpt golfaksjer fordei de trodde det skulle bli lønsomt sånn rent pengemessig.
Men når golfboomen var på sitt sterkeste og jeg kjøpte mine aksjer i Kongsberg, så fortalte baneselskapene at aksjene kom til å stige.
Og det trodde alle.
Derfor var det mange som planla å begynne å spille golf om et år eller to eller 5 som kjøpte aksjer der og da. For å spare penger.
I stedet må de ute med en liten tusenlapp i avgift hvert år (som passive medlemmer). Og mange har aldri fått rotet seg til å begynne å spille.
Disse har nok grunn til å være litt sure.

For min egen del så må jeg bare konstatere at andelen har sunket 20000 i pris. Men det var ikke noe alternativ. Hadde jeg valgt fjernmedlemsskap og greenfee hadde det blitt 5 ggr så dyrt.

Golfandeler har blitt sammenlignet med luftaksjer i pyramidespill tidligere her. Jeg ser parallellenet. Begge aksjene har hatt kraftig fall, og det er vanskelig å få solgt nye fordi det nå er så tydelig at de vil fortsette å falle. Tipper det er like vanskelig å dra igang et nytt golfanlegg som det er å starte et nytt pyramidespill.

Jeg synest 10000 kr skal være maks grense for spillerett. Det går ut dessverre ut over nye anlegg, som er avhengig av å selge 1000 spilleretter til 30-40000 kr for å klare å finansiere bygging.

ola

over 20 år siden

ola

Ang Østmarka så hva vi diskutert det før:
http://www.scangolf.no/forum/forum.asp?mode=disk&inid=6498

Jeg skjønner fortsatt ikke hva som gjør at så mange selger seg ut derfra.
Nå har de i tillegg fått en meget hyggelig og dyktig Head Pro i Thomas Hansen.
I tillegg har de realistiske planer for utbygging, forbedring av banen.

Sol

over 20 år siden

Sol

Makspris er ikke mulig å innføre på grunn av at kravene medlemmene stiller til anleggene og topografien anleggene legges i er så forskjellig og klubbene har også forskjellige måter å bygge på.
Frem til nå har det jo heller (nesten) ikke vært mulig å bruke ferdig opparbeidet areale (jordbruksareale). Dette tror jeg kommer til å endre seg og da vil prisen på bygging gå dramatisk ned på vanlige anlegg. Spilte i Danmark (ved København) de hadde nettop bygget 9 nye hull på jordbruksareale til et par mill. Dette var en helt ordinær bane uten store utfordringer men grei nok. Her bruker vi det samme på hvert hull og alle skal bygge tilnærmet mesterskapsbane. Er det rart det blir dyrt?

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

Akkurat det med at det ikke har vært mulig å benytte ferdig opparbeidet jordbruksareale kan jeg ikke forstå.
Har vært involvert i oppstart av et par småklubber med minimumsbudsjetter der vi ganske enkelt har klippet ned et jorde, og kjørt på en halvmeter tykt lag med sand/jord masse for å lage oppbygde greener. Det ble også gravd ut noen bunkere. I løpet av et par år var fairwayene like bra som hvilken som helst annen golfbanes fairwayer.
Må innrømme at vi sprøytet mot løvetann og ettersådde på noen partier begge de to første årene.
Kunsten er bare å få tak i en banearkitekt som klarer å se mulighetene.

Sol

over 20 år siden

Sol

Regner med at det har vært relativt rimelig. Jeg skrev (nesten) fordi jeg vet at det har skjedd og skjer mer og mer når bøndene og ikke minst landbruksmyndighetene ser mulighetene i å tenke nytt Tror det er store forskjeller på hvordan dette hånteres rundt om både hos myndigheter og brukseiere.

Medlem

over 20 år siden

Medlem

Advarsel ved kjøp av andeler i Kongsberg! Fikk forslag til vedtektsendring fra Kongsberg Golfbane! Den går ut på at ingen medlemmer i fremtiden kan melde seg passive. Det vil si at hvis du er uheldig og arver en andel eller er eier kan du risikere økonomisk ruin. Dersom driften blir dårligere ved at f. eks. rentene øker, vil det få direkte konskvenser for eiernes fremtidige økonomi. Se hva som skjedde i Asker for et par år siden! Er det Kim Il Sung som leder denne klubben?

Sol

over 20 år siden

Sol

Og hva vli Medlem gjøre med det. Skal du bare fortsette med å skrive innlegg på nettsidene eller skal du og dine gå på det kommende årsmøtet og gjøre noe med det, selvfølgelig risikerer du å måtte gjøre noe i klubben i ettertid, men det vil det vel være verdt.

Medlem

over 20 år siden

Medlem

Jeg vil selfølgelig stille på årsmøtet som jeg alltid gjør! I forkant vil jeg prøve og informere andre medlemmer om konsekvensene av og vedta slike forslag. Det blir ikke lett, bare se hva et av styremedlemmene får til i hoppnorge så skjønner du hvilke problemer vi står overfor. Uvitenhet og udugelighet opphøyet i andre potens!

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Eh, Medlem. Jeg antar du ønsker å få bedre forhold i klubben din. Jeg er litt usikker på om dine skrik og skrål her på dette forumet faktisk er riktig framgangsmåte. For å si det mildt.

Er det ikke mulig for deg å informere medlemmene på en litt mer intern og stillferdig måte? Eller er det ingen som vil høre på deg?

For orden skyld - jeg kjenner ikke til Kongsberg, og kan ikke uttale meg om hvorvidt jeg er enig med deg i sak eller ei. Men jeg er uansett glad jeg ikke er medlem av samme klubb som deg.

For meg så virker det kun som du graver din egen grav. Men jeg kan selvfølgelig ta feil. Er du virkelig medlem av klubben?

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

Det er ikke så lett å informere eller møte andre medlemmer på Kongsberg.
Fordi banestyret har sørget for at det er bortimot umulig for klubben å arrangere turneringer.
Banestyret vil bare ha greenfeespillere i helgene, og mener en turnering der stort sett bare medlemmer deltar er en trussel for inntektene.
Kongsberg er sannsynligvis den klubben med størst mangel på golfmiljø i Norge.
De arrangerer bare klubb turneringer seint på lørdag ettermiddag, slik at dem som deltar ikke kommer seg hjem før lenge etter dagsrevyen, og det er ikke særlig populært i familien
Etter å ha prøvd med turneringsstart kl 0900 i 2003 ble det konstantert at ingen gadd å stå opp så tidlig.
Dermed flyttet man starten til kl 1500 i fjor. Da gadd ingen møte for å ikke ødelegge lørdagskvelden.
Hva med å ha turneringsstart fra kl 10 til 12 ?

Hva med å møte opp!

over 20 år siden

Hva med å møte opp!

Har lest denne og mange andre tråder her.
Overrasket over så mye syting og klaging på nettet??

Er det ingen som møter opp på årsmøtene i klubbene sine og sier sin mening der??

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Jeg skjønner heller ikke hva motivet med å lage dårlig reklame for sin egen klubb kan være. Hvis forholdene er så dårlige som det kan virke som, burde det da ikke være noe problem å sanke sammen nok interesserte til å få andre krefter inn i styret.

Hvis ikke er det vel naturlig å stille spørsmålstegn ved hvor realistisk kritikken faktisk er. Vet av egenerfaring hvor lett det er å kritisere noe når man ikke har full informasjon om problemstillingene.

Medlem

over 20 år siden

Medlem

Jeg er medlem! Er enig med Kongen av Skollenborgs siste innlegg! Det eneste som kan vekke andre medlemmer er info på nettet! Klubben sender ikke engang ut regnskap til årsmøte på tross av at årsmøte skal godkjenne dette. Ingen rekker og sette seg inni i tingenes tilstand og man oppfordres heller ikke til det!

Enda et medlem

over 20 år siden

Enda et medlem

Det er ikke så lett å gjøre noe som helst i Kongsberg.
På årsmøtene sitter noen få av "gamlekara" og styrer hele møtet, og noen kan være direkte ufordragelige i måten de snakker på.
Dessuten, ingen av komiteene i Kongsberg har vært på valg. De "bare oppstår" av at de som sitter bak roret får med seg venner og kjente, og vips så har man turneringskomité, banekomité og hele suppa.

Det er en 7-8 personer som styrer alt som skal gjøres der, og det å samle sammen like mange for evt å få kastet de mest egosentriske ut av styret har vist seg vanskelig. Når noen har åpnet kjeften så har en viss Rønnestad bjeffet til med en gang så det ikke har vært mulig å få frem budskapet sitt. Hvis en stakker våger å gå i mot kjernen, så blir han uglesett resten av året. På Kongsberg er det ikke alle medlemmene banestyret vil hilse på.....

Jeg oppfordrer hele styret til å stille plassene sine til disposisjon på årsmøtet, og i samme slengen oppfordrer jeg valgkomiteen til å ikke finne noen nye. La et nytt styre bli et resultat av diskusjoner på årsmøtet. Ferdige løsninger klubbet gjennom i full fart av juntaen har ikke vært det beste for Kongsberg.
Minimumskravet til folk i styret bør være at de har vært medlem i minst 2 andre klubber tidligere.
Vi trenger ikke mer innavl nå.

Hva med å møte opp

over 20 år siden

Hva med å møte opp

Tydligvis en del som ikke har erfaring fra frivillige irganisasjoner og verv.
Om man tror at man bare kan kaste et styre og få 5-10 nye kompetente mennesker tik å stille opp på sin fritid må nok noen av dere tro på nytt.
Har selv sittet i et styre i en golfbane, ikke Kongbsberg, men ut fra strukturen jeg tror jeg har forstått her, var den ganske lik.
Mange gamle medlemmer og ildsjeler.
Disse menneskene kjenner historien og utviklingen til klubben sin!
Men for all de, om dere klarer å samle en mengde kompetente mennesker som er villige til å legge ned en betydelig jobb for klubben sin, så er nettopp det et forslag for årsmøtet.

Medlem

over 20 år siden

Medlem

Nope, disse som sitter i styret til Kongsberg golfbane nå, de kjenner ingen historie og har ikke peiling på golf.
Ikke kan de spille golf, ikke har de drevet med golf lenge, ikke har de erfaring fra andre baner, noen har knapt vært på andre baner, og det verste; de fleste av dem har ikke interesse for golf heller.

Noen har kronprinsstillinger i bedriftslivet i Kongsberg, andre er avsatte ledere som har kjørt bedriften sin i rett grøfta.
Disse rekrutterer sine egne andre steder fra enn på golfbanen.
Når et nytt styre skal velges er hele pakken ferdiglaget i korridorene til FMC og Kongsberg Maritime lenge før årsmøtet, og når valget skal foretaes blir medlemmene i salen overhørt og overkjørt.
Greit og effektivt.
Det vesentlige i Kongsberg golfklubb er klubbens økonomi, INGEN (ikke en gang Runar Nyrud) drar igang GOLF som tema på hverken årsmøtet til klubben eller årsmøtet til banen.
I fjor sparte banen MASSE penger pga det lave rentenivået, likevel stiger årsavgiften. Jeg har problemer med å se logikken i det.
Hele den økonomiske politikken grenser til svindel: lokke inn nye medlemmer med billige andeler, og som slipper å betale årsavgift allerede i juli. Deretter sitter du i saksa og må punge ut enten du spiller eller ikke.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Vel, hvis det er så ille som du sier, så skjønner jeg fortsatt ikke at det skulle være noe problem å tromme sammen en del medlemmer for å gjøre noe med det. Ut i fra hva du skriver, så burde det finnes flere hundre medlemmer som er veeeeldig misfornøyde.

Hvis det IKKE finnes, vil det vel si at du/dere to rett og slett overdriver noe voldsomt.

Når er det årsmøte da?

Nick

over 20 år siden

Nick

Når folk ikke gidder å stille opp på turneringer som begynner kl 09.00, fordi det er for tidlig, er det tydeligvis ikke bare styret det er noe galt med

Svært lei nå

over 20 år siden

Svært lei nå

Jeg tror vi bør anse Kongsberg GK som ferdigdebatert, konkludere med at klubben (om ikke banen) er fullstendig UTE og fordele skylden broderlig mellom styret og medlemene.

En i utgangspunktet interessant problemstilling har utviklet seg til en av de tristeste debattene på dette forumet.

Medlem

over 20 år siden

Medlem

Til Gunnar Bull, det er flere som skriver under navn medlem. Til Nick det er sikkert ikke et problem for deg at klubben slipper ut noen flighter midt i et klubbmesterskap for og tjene noen ekstra kroner. Til svært lei nå, ja du har helt rett Kongsberg er på vei til og bli norgest tristeste golfklubb hvis ingen foretar seg noe.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Til medlem. Jeg prøver igjen: Når er det årsmøte, da?

Medlem

over 20 år siden

Medlem

Årsmøtet er 15.03 kl. 19, beklager.

Ikke medlem

over 20 år siden

Ikke medlem

Tror de sytpeisene som finnes i Kongsberg er de som skriver i denne tråden.
Tok en titt på turneringslisten fra 2004 siden også dette ikke "var bra nok".
Av de 43 turneringene som gikk på lør og søndag var det starttid mellom 08:00 og 09:00 for 30% av turneringene.
Starttid mellom 10:00 og 13:00 for 56% og
starttid mellom 14:00 og 16:00 for 14%.
Burde være noe for enhver smak.
Allikevel klager dere på denne delen av klubbens aktiviteter også.
Tipper at det resterende dere sutrer om er like "sant"

Ta ansvar, still på generalforsamlingen, si fra om det dere er misfornøyd med, still dere til disposisjon selv om dere ikke blir styremedlem første året og la oss andre slippe sytet deres

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Jeg skjønner ikke argumentet om at det ikke er mulig å komme i kontakt med medlemmene. Hvis du kjenner en eller to, så kjenner disse helt sikkert en eller to til. Hvis du virkelig ønsker forandring, så er dette eneste vei å gå.

Dere har ikke mer tid enn dere trenger.

Hvis ikke "Ikke medlem" har rett i at du/dere bare er noen feige sutrere, da...

Uansett: Lykke til!

Merkelig

over 20 år siden

Merkelig

De medlemmene som syter og klager over internet og ikke tørr å snakke ut på årsmøte i klubben for ikke å bli upopulære, er i beste fall feige spør du meg!
Dersom medlemmene på Kongsberg gulper ut med missnøye på en internettside som kan leses i hele Norge, må de desverre ta skylden selv for mye av problemene.
Dårlig reklame for klubben fører til at færre vil melde seg inn. Jo færre som melder seg inn, jo mere presset blir baneselskapene for å finne løsninger på å få flere medlemmer. Pris er en viktig faktor!
Jo flere som syter og klager over sin egen golfklubb, jo færre medlemmer blir det . Altså må årsavgiften stige ytterligere for å dekke tillsvarende kostnader. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå!

Hvis enkelte av medlemmene på Kongsberg blir flinkere til å ta frem de positive sidene ved klubben så må det bare være til det gode. Flere medlemmer gir bedre kvalitet og miljø. Kongsberg har gjort mange bra grep senere år: ny drivingrange, fin bane, juniormiljøet vokser etc.
Slutt på syteriet og bidra positivt i klubbmiljøet. Det er alle medlemmers plikt.

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Tyrifjorden er tydeligvis også ute:

Sitrap. Tyrifjorden:
Avgående styreformannens uttalelse:
http://www.ringblad.no/sport/article1471801.ece

Motreplikk av Hans Myhre, medlem.
http://www.ringblad.no/meninger/article1471404.ece

Det alle må huske på er at Golf ikke er noe man bør satse på som lukurativ butikk. Nei, golf må satses på med hjertet, med oppriktige følelser for klubben og banen. -Fra alle parter, og med humør.

Da vil det gå bra også i dårligere og konkurranseutsatte tider slik som det har vært en stund.

Ugh! Proffen har sagt sin mening.

Forsatt lei

over 20 år siden

Forsatt lei

Medlem (et av dem) skrev:
"Til svært lei nå, ja du har helt rett Kongsberg er på vei til og bli norgest tristeste golfklubb hvis ingen foretar seg noe."

Jeg har aldri skrevet at Kongsberg er på vei til noe som helst. Jeg kjenner ikke KGK, men det bør være åpenbart for de fleste som har lest så langt som dette at dere må være en svært dysfunksjonell gjeng - både på inn- og utsiden av styrerommet.

Det som ER trist, er denne debatten.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Er enig med "Fortsatt lei". Det er umulig for en utenforstående å ta stilling til hvorvidt kritikken er rettferdig eller ei. Det som taler for, er at ingen fra klubben eller andre ser ut til å ta til motmæle. Det som taler mot, er at språket som blir brukt kan gi inntrykk av at avsenderen er en kverulant som synes alt er galt og at alle andre har skylda.

Uansett er det åpenbart at styret ikke har klart å kommunisere hva de gjør og hvorfor de gjør det til sine medlemmer.

Det er de dessverre ikke alene om. Men å drite ut sin egen klubb på nettet, er neppe en framgangsmåte som kan anbefales.

Gjest (kanskje nytt medlem)

over 20 år siden

Gjest (kanskje nytt medlem)

Kongsberg Golfbane
Jeg hadde den glede av å spille 8-10 runder på kongsberg i sommer og synes dette var en av de beste banene jeg spilte på i sommer,Det var litt dårlige baneforholdene tidlig på sommeren, kom seg mot slutten av sesongen.
Jeg synes dere skulle begynne med å tenke fin bane, bra klubbhus og et av de bedere treningsområde i buskerud hvis ikke det beste.
Dette gjør at jeg vurderer å kjøpe spillerett på Kongsberg golf bane. Folkens se dere rundt nesten alle sliter.
Alle trenger flere aktive medlemmer, for å få disse må andelene være så lave at folk har råd til å miste dem,denne engangsbetalingen er jo ikke det banen lever av, årsavgiften er jo den ny kapital hvert år, flere medlemmer mere penger inn i årsavgift(dette er jo hva alle klubber ønsker) vær heller stolt av hva banen og klubben deres har fått til av fasiliteter.
Møt opp på årsmøte krev høyere pris på andel,og få mindre nye medlemmer konklusjon betal høyere årsavgift hvert år dette er kun et regnestykke som klubben må få til å gå opp ellers er jo dere konk.
håper årsmøte går bra og at alle spiller golf til sommeren på kongsberg golfbane

Medlem

over 20 år siden

Medlem

Gjest, hva tror du vi prøver å få til? Dersom du melder deg inn i Kongsberg golfklubb vil du med de nye vedtektsendringene risikere og bli et økonomisk gissel uavhengig av om banen drives bra eller dårlig! Dersom du får en funksjonshemming eller av andre grunner vil slutte og spille golf kan du ikke melde deg passiv. Med lavere innskudd vil det bli vanskelig eller umulig å selge din andel. Da vil du være forpliktet til full årlig inbetaling til klubben. Tror noen at dette vil føre til færre eller flere medlemmer? Dette er bare et av de mange hodeløse tiltak denne klubben prøver og innføre. Om dette løses i dette fora, vites ikke, men folk blir informert om problematikken.

Gjest

over 20 år siden

Gjest

Hvis pengene dine skal være 100% sikre sett dem i banken.
all invistering er risiko fylt, men som jeg skriver andelen må ikke være dyrere enn at du har råd til å miste/gi dem bort.
Hvis dere slutter å spile golf kan dere jo bare gi bort andelen til klubben eller selge denne for en symbolsk sum.
det må jo være mulig å si opp medlemskapet og gi/selg klubben andelene.
tenk på den gode treningen, gleden og ikke minst friheten vi har som kan spille golf.
PS. det er mange hobbyer som koster mye mer.
synes dere skulle jobbe for å få flest mulig til å gå på møtet og kreve skriftelig avstemning , da får dere frem hva medlemmene ønsker
lykke til

Medlem

over 20 år siden

Medlem

Til gjest, hvis man ikke tenker på exit, så skyter man seg bare selv i foten. Prisen for andelene var 25.000 og man ble forspeilet noe helt annet ved kjøp. Det at klubben bondefanget meg og vil innføre regler i ettertid som er svært urimelige, det må man bare i følge deg regne med. Hvor mener du grensen skal gå for et ran fra klubben sin side?

tilbake fra forelesning

over 20 år siden

tilbake fra forelesning

*all investering er risikofylt saa lenge det ikke ekstisterer arbitrasje muligheter.

hihi

Medlem

over 20 år siden

Medlem

til "Ikke medlem (22. Feb. 2005 - 18:23)"

Av de 43 turneringen du ser på listen så er 35 privat lukkede turneringer som ikke er åpen for medlemmene, og som ikke klubben har noe å gjøre med i det hele tatt
Noen av disse turneringene har ikke mer en 3-4 deltagere.

Du som vurderer å bli medlem kan lett få leie deg en spillerett til sommeren, dermed binder du ikke opp en eneste krone.

Det meget lett å leie spillerett på Kongsberg. Bare legg ut annonse på Scangolf eller kontakt klubbledelsen.

Hawk Eye

over 20 år siden

Hawk Eye

Det ligger en Kongsberg spillerett for utleie på bruktmarkedet nå. Kommer sikkert flere etterhvert

Gjest

over 20 år siden

Gjest

All invistering er risiko fylt det har gått en debatt om T5PC på Drammen golf sin gjestebok om folk som var sinte på noen i klubben for at de klarte å overtale flere til å bli med,nå er det WGI som er i nyhetene her ble alle forespeilet å tjene penger,men hva skjer snytt så det holder.
jeg vet det er ergelig å miste 15.000,- kr på et år men aksjen er lett omsetlig for 10.000,-kr ta tapet å bli ferdig med det, eller tenk slik!
Hvis du er i femti åra å spiller golf i 15 år til er jo tapet ca 1000,- kr i året.
PS sjekk med Lingningskontoret om du ikke kan skrive av tap på aksje ved salg.
se på hva du får igjen, glede, form, nye bekjente osv.
golf er morsomt dere husk det! gleder meg til en ny sesong

Medlem

over 20 år siden

Medlem

Til Gjest, tenk at du sammenligner medlemskap i en golfklubb med mml ( multi level marketing ) og pyramidevirksomhet. Mener du at dersom noen klarer og robbe deg for 25.000 kr så er det kun ditt problem? Når man blir invitert til og investere 25.000 kr i et golfprosjekt så påhviler det et stort ansvar fra aktørenes side. Dersom prosjektet kjøres i grøfta kan styret eller aktørene stilles økonomisk ansvarlig i visse tilfeller! Norsk lov gjelder også her, men det er ikke alltid ulovlig og foreta idiotiske beslutninger. Derfor mener jeg at flest mulig må stille på årsmøtet i Kongsberg Golfbane og stemme imot vedtektsendringene og for et totalt nytt styre!

Hegg Narr

over 20 år siden

Hegg Narr

Det er naturlig at aksjer og andre mer eller mindre håndfaste ting har en variasjon i markedsverdi.
Men det som har skjedd oppe på Kongsberg der ledelsen i banestyret selv i løpet av to sesonger har droppet verdien med 15000kr er direkte ran.
Tipper de har rundt 1000 medlemmer, dermed har noen få tydeligvis desperate ledere ruinert selskapets verdi med 15 mill kroner.

Hva hadde skjedd med styret hvis de hadde gjort tilsvarende i det virkelige næringsliv ? Ekstraordinær generalforsamling og på hodet ut.

Erik

over 20 år siden

Erik

Det er jo markedet som bestemmer prisen. Hvor mange aksjer klarte de å selge for 30.000 da ? Omtrent ingen. Det er jo slik over hele linja. Ingen klubber i området er fulltegnet. Poenget er jo å ha flest mulig FULLT BETALENDE medlemmer. Klubber som ikke ser realitetene og senker prisene sine. Du kan ikke få i pose og sekk: lave priser på årskontingenten OG høy pris på aksjen din.

Dessuten: å kalle andeler i golfbaner for aksjer er fullstendig idiotisk egentlig. Ekte aksjer betaler man ikke kontingent for å ha. Man kan ALDRI gå i pluss på en golfaksje. Det er bare idioter som tror det.

bedreviter

over 20 år siden

bedreviter

problemet til kongsberg, er at det har vært en olabukse og skinnvestklubb.
ingen gidder å betale luxpris for å golfe med bønder.

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

Helbom, bedreviter, Kongsberg har til tider vært kvalmt snobbete. Fullt av bedrevitere.
Jeg tror de fleste norske golfspillere trives bedre blant ola-bukser enn M-klasse-kjørende individualister av "her-kommer-jeg-som-egentlig-er-veldig-god-men-spiller-dårlig-bare-i-dag" -typen.
Dessuten er det rimelig å spille Kongsberg sammenlignet med de banene i Oslo-området.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Til kongen: Jeg tror nok at "bedreviter" skrev med et glimt i øyet.

Til Erik: Enig i at markedet bestemmer prisen. Dette har tydeligvis vært vanskelig å forstå for enkelte.

Men jeg er ikke enig i at det er dumt å kalle det en aksje. Det er faktisk en aksje, og de aller fleste aksjer i mindre selskaper innebærer også en forpliktelse. Eier du noe, så er det i din egen interesse å forvalte det du eier på best mulig måte. I hvert fall burde det være det.

Etter mitt syn er det mange som ikke skjønner at en aksje er en eierandel, og ikke kan sammenliknes med en kvittering på et par sko du har kjøpt i butikken.

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

Faktum er at alle banene som ble finansiert vha andeler/aksjer/spilleretter/o.l. de siste 15 årene fikk solgt disse til en unormalt høy pris.
Det var ingen form for lureri. Alle, både banestyre (selger) og golfspillere (kjøpere) trodde blåøyd på at dette ville holde og kanskje stige.
Men så ble det plutselig konkurranse mellom noen baner nær de større byene, og dermed begynte aksje-verdien å synke over hele fjøla.

De som førte an i å senke prisene var alltid medlemmer som aventerte sine andeler til salgs pga de øsnket å bytte klubb, eller at de skulle flytte. Banene forholdt seg rolige.

Så kom Kongsberg golfbane og panikk-reduserte aksjeprisene for å hindre medlemmer i å melde seg ut. En desperat og skammelig politikk som kanskje medførte at de fikk øket total årsinntekt med noen få titusen kroner, men til prisen av dårlig omtale her og noen sure medlemmer som følte de ble frarøvet et betydelig pengebeløp.

Som jeg skrev lenger opp har det ingen betydning for meg personlig, for jeg skal spille der til jeg dør. Tvert imot, mere penger til banen betyr bedre spilleforhold og lavere årsavgift til meg. Men jeg skammer meg likevel over det baneledelsen har gjort, og kan ikke annet en å si unnskyld til de som har tapt masse penger.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Enig i at det er for mye konkurranse rundt Oslo-området. Jeg tror vi har blitt "lurt" på medlemstallene fra NGF. Antallet aktive golfspillere som spiller 20 runder eller mer per sesong, er trolig bare noen få tusen.

Største "synderen" er derfor overetableringen, som har ført til at de aller fleste banene sliter med å få nok inntekter. Nå vet ikke jeg hva som konkret skjedde på Kongsberg, men på Haga opplevde vi jo også at prisene på nye aksjer sank etter hvert. Det var sikkert noen som ble sure her også, men hva annet kunne de gjort?

Hvis alternativet er konkurs...?

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

Apropos konkurranse, golferens mekka må være DRAMMEN med Skoger, Kjekstad, og Eiker, i umiddelbar nærhet, Sande, Holtsmark, Kongsberg, Tyrifjord, Drøbak, og Bærum innen en halvtime, og ytterligere ei røys med baner innen en time unna.
Noe for enhver smak der.
Noen bedre ?????

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

og jeg glemte Asker som er 20 min fra Drammen i innklegget over....

Lake Placid

over 20 år siden

Lake Placid

Mon tro om ikke Oslo er "mekka" allikevel - jeg mener følgende er innenfor en halvtime: Oslo, Miklagard, Losby, Oppegård, Haga, Drøbak, Asker, Kjekstad, Ostøen, Bærum, Tyrifjord, Østmarka, Hauger og Krokhol. Innenfor timen kommer i tillegg: Mørk, Nes, Borre, Drammen(Skoger), Moss & Rygge, Onsøy og kanskje går det vel å nå Kongsberg og Vestfold på en time med litt tung høyrefot.......

Tar man med 9-hullsbanene så finnes det enda flere......

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Jo da, det er vel et slags Mekka. Det er bare så trist at det EGENTLIG ikke er marked for alle sammen. Ennå, i hvert fall.

Jeg trøster meg med at det - etter sigende - var slik i Sverige også for 20 år siden. Vi får bare håpe at antallet med AKTIVE golfspillere vil øke jevnt og trutt, og at vi unngår konkurser.

Etter hvert vil vel de fleste også kanskje klare å bli fortrolige med tanken om at det faktisk koster penger å spille golf, og at det å ha en slik hobby er mye mer verdt enn noen tusenlapper per år.

Tenk - med det prisnivået vi har på biler her i landet, så koster det glatt 50.000 kroner i året (= 150 kroner dagen) å ha en vanlig mellomklassebil. Dét aksepterer folk uten å mukke. Jeg skjønner det ikke, jeg...

Sol

over 20 år siden

Sol

Uten å mukke du .... Det er jo derfor vi mukker når det gjelder golfen alt er allerde brukt på bil.

Sol

over 20 år siden

Sol

Det skulle jo være -allerede brukt på bil - ellers var det godt sagt

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Yes man, you're really shining tonight :)

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Endelig kom det et par innlegg med IN-baner.

Jeg synes at Stavanger må være IN-sted nr. 1.
Her har vi 5 baner innenfor 15 minutter, og vi kan spille på alle året rundt. Det må da være mye bedre enn 10 stk som kan brukes 4-5 måneder i året.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Det måtte jo komme:-)

Det er fint for dere det, at dere kan spille året rundt. Det kan vi faktisk i Oslo også, problemet er selvfølgelig at man må innendørs.

På den annen side tror jeg faktisk de aller, aller fleste heller foretrekker å spille/trene innendørs, enn å svinge golfkøllene iført 2 tykke fleecegensere+goretex, utendørs i 10 sekundmeter vind, 2 varmegrader og (ihvertfall alltid fare for) øsende regnvær.

Ikke misforstå - det er fint for de av dere som faktisk er så ihuga golfgærne at dere faktisk liker det. Men jeg tror ikke det er så mange av dere.

Og bare for ordens skyld - vi snakker normalt om 6 måneders sesong på østlandet også. (Det er liksom litt vanskelig å vite om man skal være glad for den globale oppvarmingen eller ei...:-)

Sol

over 20 år siden

Sol

Så, så. Nå må du ikke være så hårsår GB. Det er bare sånn at når det går an å spille hele året på baner i Rogaland så vil det si at det er svært brukbare forhold ca 9 - 10 måneder og så går det an å spille de 2 - 3 siste for de som er værst rammet. De som ikke vil spille disse andre tar vinterferie. Dette har ingen ting med den globale oppvarmingen å gjre men de er litt nærmere Golfstrømmen enn dere østpå - og når vi nå snakker om Golfstrømmen så er det den ute i havet vi snakker om.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Hehe, kanskje du har rett i at jeg er hårsår. I hvert fall i dag, har fått influensa og sitter hjemme og kjeder vettet av meg. Derfor alle disse innleggene i dag (og sikkert i morgen også, dessverre...)

Sol

over 20 år siden

Sol

Stakkars deg du må ha god bedring

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Takk så mye. Ja, det ER synd på meg!

Rændy

over 20 år siden

Rændy

det er flere baner på østlandet som ligger næme Rogaland når det gjelder sesong og forhold. Larvik åpnet 1 april i fjor og stengte 23 desember. (9 mnd sesong) , 1 time og 30 min kjøring fra Oslo S.

Så forskjellen er ikke så stor så at det er noen grunn til å blåse sitt eget horn for sterkt.

Sol

over 20 år siden

Sol

Det var ikke dårlig Rændi forskjellen er bare nesten 3 månder, de stenger kun opp til 14 dager til sammen i lpet av året og det er de dagene det er frost.

Synes nok at de kan blåse en liten tone, det er tross alt forskjell på å har åpent 9 måneder og å ha åpent 11 måneder og ca. 14 dager

Rændy

over 20 år siden

Rændy

Ok, en bitte liten tone er greit.

Selv om jeg personlig tror det er bedre med 2 mnd terping på teknikk innendørs og evt. fysisk trening (les langrenn - er vel lite snø i rogaland ?) enn å spille vasstrukken "golf" i stiv kuling med gikt og andre følgekonsekvenser...

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Enig med Rændy, jeg. Golf for meg er ikke ekstremsport, selv om det for så vidt er helt greit om andre synes det er gøy å spille med fire lag klær.

Nå er det vel omtrent sånt vær ute (Oslo). Hadde det vært en golfbane som var åpen, kan det vel hende jeg ville prøvd meg på en runde. Men generelt ville jeg helt sikkert foretrukket å trene på Fornebu eller kose meg litt med en simulator.

Litt morsom historie: I februar i fjor spilte jeg en runde med en lokal spiller på Emporda ved Barcelona. Det var vel rundt 10 varmegrader, og han skuttet seg og sa at han sjelden spilte golf "på vinteren". Det synes til og med jeg var pinglete.

Men det er tydelig at man forandrer mening ut fra forholdene. Det er ikke så mange som spiller golf der i de to-tre "vintermånedene".

Sol

over 20 år siden

Sol

Dere Østlendinger holder nå sammen uansett.

Dersom ikke snøen som falt rett før helga hadde blitt liggende unormalt lenge kunne de
1. Golfa (og i dag er det kjempevær)
2. De kunne tatt seg en 1,5 times biltur opp i snøen og gått langrenn for de som liker extremsport eller de kunne gått i skiheisen.

Nå liker ikke jeg heller extremsport i 5 kalde varmegrader og kuling, men det var muligheten for å spille som var diskusjonen.

Singhi boy

over 20 år siden

Singhi boy

En bane som garantert blir inn til sommeren er Hauger!!! Nordisk Mesterskap skal arrangeres der i august/september en gang og da vil banen være bedre enn den noengang har vært!!!

Fiji Islands

over 20 år siden

Fiji Islands

En bane som er ut er utvilsomt Oslo GK eller Bogstad om du vil...
møkkabane...kjedelig bane og et gyselig klubbhus, dårlig driving range, og ellers ikke spesielt bra!!! Eneste positive da jeg spilte der var at gresset var grønt og sola skinte!!!

Pelle

over 20 år siden

Pelle

Kongsberg er INN

Medlem

over 20 år siden

Medlem

Da har du ikke lest debatten!

Medlem

over 20 år siden

Medlem

Til Pelle
Sakset fra hvilke baner er best i Norge

Clash (10. Mar. 2005 - 01:46)
Du Peder
Skal vi byttelåne baner i sommer, du låner min andel på Kongsberg mot jeg din i Drammen ?????
Så får du spille Kongsberg og jeg slipper å spille Kongsberg......

Nick

over 20 år siden

Nick

Hvilke baner er bra da Fiji Islands?
Medlem! Vær så snill å ikke start Kongsberghetsen igjen. Vi vet hva du mener.

Eiker medlem

over 20 år siden

Eiker medlem

Til medlem
Jeg spilte på flere baner i sommer som var:Norefjell kanon green èr dårlig treningsområde så der bane. Kjekstad elendige greener(skuffende bane + for at de senket greenfee etter forholdene, treningsområde sånn passe. Nøtterøy bra bane litt dårlige greener veldig dårlig treningsområde, for mange her kommer jeg typer folk går bare inn midt på banen og kutter hull slik at det oppstår køer vi gikk en 18 hullsrunde holdt fin flyt så ingen foran oss og ingen bak oss kom til hull 16 var det plutselig kjempe kø vi brukte lenger tid på de siste 3 enn på de første 6 på backnine.
Borre bra men ikke mer. Asker dårlig planlagt bane noe bra hull men ikke mer.
Kongsberg beste treningsområde med muligheter å trene fra 0-100 meters innspill, bra puttinggreen som var like rask som greenene på banen, Bra bane slet på begynnelsen av sesongen med resåing kanon på høsten, et minus er at det er veldig lett å spille mye poeng som høy handicaper her.
spilte også noen flere baner som var bra og ikke utmerket seg den ene eller andre veien som feks. Skoger,Tyrifjorden, Hauger, Vestfold.
Vær stolt av banen din.
alle baner og klubber har sine feil.
PS. er medlem på Eiker vi er ikke bortskjemte på vår 9 hullsbane

Fiji Islands

over 20 år siden

Fiji Islands

Til Nick
Norges beste baner er Losby, Hauger og Larvik(har bare spilt denne i på høsten, men da var den vakker, lignet på mange måter om en Links-bane)

Medlem

over 20 år siden

Medlem

Til Nick
Pelle nevner baner som er inn! Kongsberg er en meget bra bane med fin layout, men jeg tror ikke akurat at Kongsberg Golfklubb er inn, uten ny headpro og masse grøntkort spillere. Det finnes sikkert mange som har en helt annen oppfatning, men de er vel i de innerste kretser.

Kanon Kongsberg

over 20 år siden

Kanon Kongsberg

Synes Kongsberg definitivt er en av landets beste baner. En bra bane med ufordringer for alle type spillere. Jeg har enda tilgode å høre noen si at de synes banen er dårlig!!

Medlem

over 20 år siden

Medlem

Er enig om at Kongsberg er en meget fin bane! Men trådstarter tar opp hvilke baner medlemmene rømmer fra og da er vel Kongsberg som innfører tiltak mot at medlemmene ikke skal kunne melde seg passive et skrekkens eksempel! Andre baner prøver jo og få medlemmene til og bli ved god service, god teknisk stand, godt mijø etc, +++.

Brad

over 20 år siden

Brad

Kongsberg ruler..... Medlem du suger.. Styret på Kongsberg er tipp topp.. (",)

Arnold

over 20 år siden

Arnold

Hva er det med Kongsberg som gjør at alle trådene på dette forumet ender med skittkasting om en så fin bane.
Det er sikkert noen som overdriver men jeg velger likevel å tro at styret der ikke er helt på bølgelengde med golfspillerne.
Men det gjør ikke noe for oss som bare spiller en runde der av og til. Kongsberg har lav greenfee i forhold til kvaliteten på banen og da kan medlemmene og styret slåss så mye dem vil.

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

Årsmøte i Kongsberg golfbane i dag.
Bare (nesten) positive signaler.
Ny daglig leder begraver krigen mellom bane og klubb, lover flere tiltak for å skape et godt golfmiljø på Kongsberg.
Ny pro ryktes å være på vei fra Hemsedal.
Alt ligger til rette for en mega-sesong på Skollenborg.
Vel møtt til en ny golfsesong på østlandets vakreste bane.
Kongberg er nå definitivt INN

Lei Kongsbergdiskusjonen

over 20 år siden

Lei Kongsbergdiskusjonen

"Ny pro ryktes å være på vei fra Hemsedal"

Han sitter fast i en snødrive på Sokna, og sesongen blir megakort. Snøværet som startet i morges kommer til å vare til langt ut i juni, ihvertfall på Kongsberg.
De får garantert noe å syte og plage oss andre med i sommer også, de
to medlemmene fra Kongsberg som klager over alt.
Men nå bør de la oss andre ha fred om dette og heller stille opp i kveld og påta seg tunge verv.

Gjest

over 20 år siden

Gjest

Til han som tror han er kongen!
Blir det noen aksjer på billig salg på kongsberg etter årsmøtet? eller gikk møtet bra og prisen på aksjene økte (Hva skjedde vi lurer) tar sikte på å kjøpe aksjer på Kongsberg, men ønsker å vite hva som skjedde på møtet.

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

Jeg er enig med han som er lei diskusjonen, det har blitt sagt mange ufine (men ikke grunnløse..) ting her. Det ser nå ut til at banestyret har blitt påvirket av den nye daglige lederen, og dermed snur 180 grader og setter medlemmene i fokus.
Det kommer snart en salgs-og utleieside på hjemmesidene til Kongsberg. Der kan medlemmer legge aksjene sine til salg og utleie. Tipper prisen blir et sted rundt 15 000 kr for en hovedspillerett (9000 for ektefelle). Det blir også en del aksjer for utleie, men disse ser det ut til å være rift om så de blir ikke så lett tilgjengelige.
Hvis den nye lederen får gjennomført visjonene sine kommer også garantert en del av selgerne/utleierne som nå er misfornøyde til å ombestemme seg. Misnøyen var større en jeg trodde på forhånd, å dømme etter de til dels saftige utbruddene som kom mot styret i årsmøtet.
Personlig så er jeg sikker på at Kongsberg golfbane nå går inn i en ny blomstringsperiode.

Medlem

over 20 år siden

Medlem

Endelig har fornuften seiret! La oss stå sammen om og skape Norges beste golfmiljø i Kongsberg! Det har vi bane, ressurser og gode muligheter til! Hilsen en som kun har vært surmaget av gode grunner. Vi har tillit til den nye ledelsen i klubben, som vil gjøre det som står i deres makt for å skape et godt miljø!

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Fint at det ser ut til å ha ordnet seg. Jeg ønsker dere lykke til, og håper på en fin sesong for hele landet :-)

Four

over 20 år siden

Four

Hvorfor sluttet head proen deres???. Fikk intrykk at han var godt likt.
Olav tror jeg han hette.

KaS

over 20 år siden

KaS

Olav var godt likt, men ikke sikkert at han likte seg godt......
Det kan han bare selv svare på.

Even

over 20 år siden

Even

Olav likte seg godt tror jeg, men med små unger så fristert 1,5 timer mindre arbeidstid KUN i kjøring.

Men han nye daglig leder er fresk. La han få litt tid på seg så blir det bra. Og hvis moder natur er snill så blir det nok bra.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her