Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Course management

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Kunne noen dyktige spillere lufte litt tanker rundt course management? Gjerne elitespillere. Har dere fått tips innen CM som virkelig har hjulpet på scoren?

Det hadde vært spennende å fått igang litt prat rundt risk/reward, innse sine begrensninger, men også sine muligheter.

Fast Player

over 20 år siden

Fast Player

La driveren ligge i baggen på alle par 5 hull du uansett ikke når i to slag.
Har du hangups på noen hull som "alltid" går dårlig så velg en mer konservativ plan og sats på chip&put for par.

Det kanskje beste tipset er å alltid sikte midt på greenen (med mindre du ligger mindre enn ca. 80-100 m unna)

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Enig i tips fra forrige innsender.

Der jeg uansett må bruke 2 slag for å komme på green, velger jeg et mellomlangt og et innspill fra 40-100m avhengig av banens utforming(bunkere, vann etc).
Det skal dog sies at det er slik jeg ønsker å spille, ute på banen mister jeg selvsagt hodet....

CM er undervurdert, jeg prøver å ha fokus spesielt i turneringer, på selskapsrunder kan man jo bae slå i vei!

Gary Hogan

over 20 år siden

Gary Hogan

Jeg er lut lei to typer mennesker.
1. De som sier man skal la driveren ligge.
2. De som har høyt handicap og synest bogey er en katastrofe.

A: Kjenn din styrke og dine begrensninger.
B: Vurder konsekvensen av og sansynligheten for dårlige slag.
C: Prøv å legge ballen på brede partier av fairway.
D: Bruk tildelte slag når du legger deler opp vanskelige/trange/farlige hull.
E: Det er lettere å planlegge ett ekstraslag enn å brenne av to ved mistet ball.
F: Altfor mange fjortiser går med 2- og 3-jern i bagen uten at de kan bruke dem. Kjøp wooder og hybrider, dere blir ikke stjerner ved å kopiere bagen til Tiger Woods.
G: Tren på bunkerslag, så blir du kvitt en farlig fiende.

snappy

over 20 år siden

snappy

De smarteste jeg har gjort er å legge meg litt lenger fra greenen på innspillet. Mye enklere å slå en full ni'er en en kvart sw. Her har greenene mye å si, harde greener lengre innspill. Myke greener, kan ha korte innspill. Jeg personlig sliter mye med 20->60 m slagene.

Mange trener heller ikke på wedger, trener selv ca.1 timer på wedger hver dag.

Treningstips: Tren inn en stabil og motorisk sving tiø hoften, magen og bryst høyde. Noter lengden med både PW, SW, AW og LW. Du har nå 3 slag som gir 12 ulike lengder og spinn.

Du vil gå ned rundt 5->6 i hcp dersom du legger litt tid i dette.

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Veldig mange gode tips her ja. Jeg sliter litt med å miste hodet som Fooore sier - selv om man planlegger en bra taktikk, så endres den underveis. Men det er vel bare å ta seg i nakken å ikke endre.

Snappys råd om 12 slag med 3 wedger er genialt. Jeg trente inn 9 slag med 3 wedger. Klokka halv 7-sving (litt vanskelig siden den er kort), klokka 9 sving og klokka halv ellevesving. Hcp'et ble senket brutalt og up&downs begynte virkelig å hagle.

Jeg er litt enig med Gary Hogan om at driveren ikke burde ligge for mye. Lurt å holde den varm underveis. Men å slå drive på par5 hull der man uansett ikke når greenen i 2 har funket for meg å spille taktisk med jern istedenfor.

Fast Player: det å sikte midt på greenen høres meget meget lurt ut. Zachrisson sa også at om man sikter midt på greenen, og treffer, er man alltid ganske nær hullet. Jeg merker jeg tar altfor mange sjanser på vanskelige pin plasseringer.

Min største fiende er å legge opp en safere taktikk: for eksempel 4-5 jern på par 5 hull. Hvis jeg da slår et ræva slag på et av disse hullene, så fyker huet i lufta og planen min videre blir endret. Det verste jeg vet er å fucke til et hull med å spille safe, får så å bli for slapp og ødelegge med dårlige slag. Så et bra tips er vel å holde planen selv om slikt skjer.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg spiller for å ha det gøy, og synes det er utrolig kjedelig å spille med folk som spiller med jern for å hindre katrastrofer.

Jeg slår ut med driver på de lange par-5 hullene og håper å kome så langt at jeg når inn i neste slag - selv om jeg må bruke 3-wood.

På grunn av dette trener jeg mye på de korte slagene - nesten akkurat likt med Snappy ovenfor. Trener også mye putting.

De beste stundene mine er når jeg treffer med en lang drive - redning med en wedge(sikter på flegget) - og putt for birdie. Nedtur er når jeg føler presset og slår ut med et 5-jern videre inn med 8-jern(sikter midt på green) og to putter - kjedelig.

Jeg har hørt at det lønner seg å spille safe, men hva mener de med det. Jeg tjener ikke penger på det her. Min lønn er opplevelsene mine, og de er absolutt størst når jeg har utfordret grensene mine og klart noe ekstra.

Jeg har av og til lurt på hvilket HCP jeg hadde hatt med litt mer forsiktig spill. Det har jeg faktisk ikke tenkt å finne ut.

Mitt råd er derfor:
Bruk driveren mye
Tren på det korte spillet
Gled deg over de gode slagene

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Folk er forskjellige og folk har forskjellig mål med golfen. Jeg synes det er ultrakult å komme inn etter runden med en bra score. Det gir meg mer enn å få til en stjernedrive innimellom. Skal man bevege seg under 5 i handicap er man nødt å lære seg bedre CM - og det er det denne sesongen er viet til for min del. Jeg synes det er veldig kult å få en birdie på par5'ene slik: 5 jern, 6-7 jern, pw/sw og en putt. Jeg hater å slå en kanondrive.. en super 3 wood.. så en latterlig pitch, og to putter. Da går CM'en de neste hullene til kråkene ;)

Spilte med veldig mange dyktige spillere i Australia - og de slo driveren bemerkelsesverdig lite. Men det er vel hipp som happ. Spørs hvor god man er med den.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Godt innspill Bjarne, folk er forskjellige!

Inntil jeg blir rimelig stabil med driver, bruker jeg nok TM rescue på utslag, pluss/minus 200m burde rekke på de fleste hull.

Men samtidig er målet mitt å bli stabil med driver, tross alt enklere med innspill med 9'er enn 5'er!

Ha en strålende sesong!

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Til Foore: Jeg skal ha meg en TM rescue mid 3'er 19 grader tenkte jeg. Lurte på om jeg skulle skaffe meg stivt stålskaft - prøvde en som var utrolig deilig å slå med. Trengte jeg ekstra distanse kunne jeg trø på det jeg klarte uten at jeg tapte så mye kontroll. Men - jeg har ikke stive skaft ellers da det ikke passer svinghastigheten min. Hva skaft bruker du? Har du noen råd rundt valget mitt?

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Mitt tips er: Ta deg ut et meget presist siktemål uansett hvor bred fairway du skal treffe. Sikt gjerne mot en trestamme, eller stein i bakgrunnen. Man vil som regel uansett bomme på sitt siktemål med en viss margin, men det er mye mindre dramatisk å bomme med noen meter på et lite mål enn et stort.
Det samme gjelder ved nærspill, tenker du ål legge ballen innenfor 2 meter av hullet for en 1-putt så bommer du på ditt mål med 2 meter og får en 4 meters putt. Tenk heller på hvilket gresstrå ballen skal rulle over når den faller ned i koppen, når du nå bommer på ditt mål med 2 meter så har du fremdeles en god sjans til å sette putten.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Har selv en 19graders TM rescue, altså en 3'er. Regular skaft.

Snakk med golfshoppen ift valg av skaft, det er vel avhengig av svinghastighet/styrke for den enkelte.

Har selv en god følelse for min nye TM, gleder meg til å bruke den aktivt fom mars i Oslo-området!

Phil M.

over 20 år siden

Phil M.

Det absolutt viktigste, er å vite hvor langt (og rett) man slår. Da kan man bruke baneguide og/eller avstandsmarkeringer til å spare mange slag. Slå ca. 25 baller med hver kølle, og mål hvor langt ballene går I LUFTA, ikke mål de dårlige og stjernetreffene.

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Phil det er veldig sant det du sier ja. Distanse is king! Noen skulle ikke ha noen tips på sånne laser-kikkerter for å måle distanser? greit å ha til trening. Gjerne URL'er om noen vet om slikt.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Alternativet til laserkikkert er DR som heller (svakt) oppover eller nedover - da ser du hvor ballen lander. Trener selv mye på DR'en på Haga (nedover) og Losby (oppover).

PS! Har aldri sett proer bruke laserkikkert når de trener på DR.

Phil M.

over 20 år siden

Phil M.

Det 'letteste' er å kjøpe de på et vanlig Shoppingmall i USA for ca $500. De heter Busnell og funker bra. Går sikkert å få kjøpt på nettet også. Men husk at disse ikke kan brukes i turneringer....

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

http://www.xxl.no/

Burde vel duge hvis du absolutt skal ha en ;-)

Nikon Laser 500G

En ultrakompakt og lett avstandsmåler med seks ganger forstørrelse som gir golferen en helt presis avstand på et øyeblikk. Utstyrt med et nyutviklet, First Target Priority system som på avstander inntil 500 meter klarer å avgi et mål ut i fra et objekt som er like tynn som flaggstangen på greenen. Stor pupillavstand gjør den anvendelig selv med briller. Vekt 195 gram.

PRIS 2990,00

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Oh fancy. Litt stiv i prisen da :p Takker for info.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Se på denne linken:
http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=16173432

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Hjertelig takk Swinger! Skal følge med på denne.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

I just bought a Bushnell Rangefinder on Ebay for half price. There are many on there for sale.

Brian

Kjarstein

over 20 år siden

Kjarstein

Mange måter å tenke taktikk på og det er også svært opp til egen kapasitet hva som lønner seg i det enkelte tilfellet. Selv (hcp 4) har jeg ingen tro på dette med å legge vekk driver på par 5. Veldig mange par 5 er også svært åpne og tilater vill driving, det å komme nære eller på green på andreslaget på par 5 er et klart suksesskriterium for å score for meg. Faktisk får jeg klart oftere birdie når jeg legger meg noe kort av greenen og kan chippe bort til pinnen. Innspill fra 180 m pluss har en tendens til å havne i vanskelige posisjoner.

Derimot vil jeg klart anbefale å legge vekk driveren når det er smalt fra utslaget uavhengig av om det er par 4 eller 5.

Et annet tips som redder mange par for meg er å ikke gå for vanskelige pinner og vanskelige greener men slå kort av greenen på motsatt side av pinnen slik at hullet åpner seg og man får en lett chip/pitch.

Annet tips er å ikke bruker køller du vet du ikke behersker. Banen er ikke stedet for å prøve. Er du ikke solid med en kølle på rangen bør du legge den i bilen. Er du trygg med 7 spoon bør du bruke den og ikke en usikker 3 spoon. (dette er sannsynlighetsregning)

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Bruk av avstandsmåler på rangen er vel ikke mye verdt såfremt du ikke kan bruke skikkelige baller. Rangeballen går vel 20-30 % kortere enn skikkelige baller.

Kille

over 20 år siden

Kille

Når sesongen begynner igjen har jeg gjort radikale endringer i bag-en min.
Nå har jeg fått bygd meg hybrider på 17-20-23 og 26 grader. Det som er spesielt med disse hybridene i forhold til de fleste standardhybrider er at hodene er litt tyngre, samme vekt som jernhoder.
Skaftene er dermed et par tommer kortere enn f-eks Rescue-køllene til Taylor Made, og jeg regner med å få mye bedre kontroll.
Det virker ihvertfall lovende på simulator.
Borte fra bagen er 2-3-4 og 5-jernene, som jeg må innrømme jeg ikke hadde så godt tak på hverken fra fairway eller tee.
Nå kommer jeg til å tørre å satse på lenger innspill og deretter chip og 1-putt for å berge par.
Med 12 i hcp har jeg også noen ekstraslag jeg kan bruke... så lenge det varer. Har analysert meg frem til at jeg taper 1/2-parten av slagene over par pga dårlig balltreff på lange slag. Den andre 1/2-parten er sleiv-slag.
Med hybrider kan jeg bortimot eliminere dårlig balltreff, og fordi jeg har en mer avslappet sving med hybridene tror jeg det også blir mindre sleiving.
Fa.n, kan ikke banene snart se til å åpne, det er jo bart ute.......

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Ny sesong ja...

Jeg taper mine par på for upresise/korte utslag, et og annet sleivslag og for mange putter; med hovedvekt på utslag og putting.

Altså: mer presis på utslag, max 2-putt!

Forventet resultat: ned fra 18 til single-hcp ila sesongen. Må ha noen mål...

Høres enkelt ut ikke sant....

Og sannelig snør det ikke!

AlbaTrost elsker ski

over 20 år siden

AlbaTrost elsker ski

Hvor snør det ?????

Phil M.

over 20 år siden

Phil M.

Kille har skjønt det, og det er bare skader som kan hindre han i en fantastisk sesong! Det er masse slag å tjene på å bruke disse hybrid-køllene kontra de lange jernene. Gled deg fremover Kille!!

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Mht utspill med 5'er på par 5;
smart CM men hvis du ønsker å nærme deg scratch blir dette en sårlig løsning da du utsetter problemene. Før eller siden blir du nødt til å trekke frem driveren for å få ned scoren, og spesielt på de lengre banene ;-)

Som etpar andre har skrevet føler jeg det viktigste er å *følge* den strategi man har valgt - kanskje spesielt når man ligger etter skjema.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her