Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Smøring?

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Ja, nå har mediene fått ferten av lettsmurte generaler på laksetur med leverandører, og ikke minst bilder av polutsalgssjefer med et vinglass i hånden.

På toppen av det hele har polsjefen sjøl reist verden rundt for andres regning. Effekten er at smøring er satt på kartet som aldri før.

Selv har jeg hatt gleden av å delta på mange kundegolfarrangementer, men hva vil skje med bedriftenes tradisjonelle golfarrangementer heretter?

Jeg regner ikke med at mange fra Vinmonopolet dukker opp på første tee med invitasjon i hånden, men jeg er redd for at slike arrangementer blir som barnet som blir skylt ut med badevannet.

Selv ser jeg på slike arrangement som sjelden positive, og som mer givende enn sanseløse julebord og kundemiddager på ekskusive restauranter.

Noen som har loddet stemningen på sin arbeidsplass eller hos sine forbindelser? Selv har jeg et klart inntrykk av at mange har inntatt en vente-og-se-holdning.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Golfturneringer har ikke noe med smøring å gjøre så lenge du inviterer en gruppe bedrifter (som stort sett er poenget...) da et kundearrangement er noe helt annet enn en smøretur.

Hvor ligger problemet...?? (Så sant ikke erfaringen din er at noen flyr deg til USA for å spille Augusta og dekker alle utgiftene dine...)

Fjåsete Norge

over 20 år siden

Fjåsete Norge

Du skal ikke være så sikker på at dette ikke blir et problem.
Vi husker vel alle incest-perioden på 80-tallet. Foreldre ble kasta i fengsel fordi de vaska tissefanten til 3-åringen sin.
Nå kommer dommedag regissert av Økokrim.
Om 15 år kommer erstatningskravene fordi noen ble dømt til fengselstraff og fradømt jobben for å ha tatt imot greenfeebiletter og måltid i golfrestauranten.

Olle

over 20 år siden

Olle

Det her er jo et område om det ikke er noen klare grenser.

Ingen vil vel reagere hvis man inviterer noen kunder ut på en runde golf, men hva hvis man spiller noen mil vekk fra der man bor og betaler hotell, eller flyr kunden ned fra Trondheim, eller tar med deg kunden å drar til Sverige, eller tar med deg kunden til to ukers golfspill i USA.

Et eller annet sted i tankerekken her blir vel dette smøring.

Insider

over 20 år siden

Insider

En meget interessant problemstilling du reiser der Lavida, og konsekvensene kan - jeg understreker KAN - faktisk bli negative for baneselskapene.

Golf har de senere årene blitt brukt som en svært populær relasjonsbyggende aktivitet mellom samarbeidspartnere i ulike bransjer. Nivåene på hvordan golfen blir brukt er ulike; alt fra full sponsing av GK-kurs, protimer, medlemskap, golfreiser osv., til kun invitasjon til å delta i en golfturnering. Selv er jeg involvert i denne type aktivitet i en bransje som har fått svært hard medfart i pressen i den siste tiden.
Det er ikke tvil om at grepet kommer til å strammes inn kraftig og vi er ikke lenger sikker på om vi i det hele tatt kommer til å få noen av våre kunder som deltagere på et golf-arrangement til våren/sommeren. Det er trolig som Lavida sier at "dette ser ut til å være barnet som blir skylt ut med badevannet"! Synd, for dette er vel egentlig ikke smøring slik man tradisjonelt oppfatter det, men hvor skal grensen gå og hvem skal trekke opp disse grensene? I sin ytterste konsekvens ser vi at grunnlaget for sponsing av en klubb ikke lenger er tilstede så lenge sponsoratet hovdsaklig er fundamentert i gjennomføring av et kundearrangement. Dersom dette er tilfelle med flere, kan det få den konsekvensen for baneselskapene at det blir vanskeligere å få nye eller opprettholde dagens nivå av sponsing.

Tilstrekkelig faglig innslag ser ut til å være en kortsiktig løsning for å få deltagere fra kunene. Dette stiller krav til både oss og ikke minst til vår samarbeidende golfklubb om at det ikke lenger er nok å bare gjennomføre en tradisjonell turnering. Så jeg håper at golfklubber og baneselskaper ser problemet og tar utfordringen. Her trenger vi som sposnorer deres hjelp og fleksibilitet...

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Enig med Insider hva gjelder faglig innhold. Selv vurderer vår bedrift å gjennomføre golfarrangement, men jeg ønsker å få mer ut av det enn hva jeg selv har opplevd på andres arrangementer. Slik sett tror jeg at dette kan føre til bedre fokus på innholdet på kundegolfarrangementer, til beste for arrangør og deltakere.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her