Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva gjør de damene i Korea? Norge lær!

Proffen

over 20 år siden

Proffen

39 damer med fra Korea på Europa/Asia touren i Singapore i helgen. Mange av de kjemper i toppen.

http://www.ladieseuropeantour.com/

Hva i all verden gjør de i Korea som gjør de i stand til å levere slike mengder av spillere på høyt nivå? Det er veldig mange koreanske kvinner på USA touren også. Jeg mener det er koreanere og ikke kinesere vi snakker om. Det er vel rundt 50 mill mennesker i Sør-Korea( Korea Nord har vel ikke særlig med golfspillere).

Det er med fare for å få pepper, men det er nærliggende å tro at nivået i kvinnegolf fortsatt har mye å gå på. Hvorfor er det i så fall ikke mer en knapp håndfull herrer fra Korea med i verdenstoppen?

Spørsmålet har helt sikkert vært stillt flere ganger rundt om i verden, men hva er egentlig hemelighetene? Jeg er rimelig sikker på at Koreanske jenter ikke er mer talentfulle enn oss her i Europa! Det burde være noe med satsningen.

Eller har det noe med lynnet eller kulturen å gjøre?
Noe må kunne gjøres her i Norge også, om vi virkelig vil!
Jeg tror at om hemeligheten taes tak i på en norsk måte, så vil vi kunne levere mange flere toppspillere fra Norge også.

Det er NÅ det bør være enklere og rimeligere å levere toppspillere, og det er NÅ det bør satses før for mange andre land gjør det samme og gjør nåløyet dyrere og trangere.

På herresiden er det allerede et veldig trangt nåløye. Det koster mer å få frem toppspillere som vil øke interessen og få frem flere toppspillere.

Nei, sats MYE mer på kvinnene ( uten at det reduser satsningen på herresiden ) Det er skammelig at det bare er ei jente i golfforbundets satsningsgruppe p.t.

Norske kvinner i verdenstoppen vil dra med seg rekruttering til golfsporten i bredde og topp, også herrespillere.

Det burde Idrettsforbundet, NGF og PGA ta til seg!

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Det står vel på penger å satse her i Norge veit du. Vi er en liten golfnasjon men vi blir vel bedre etterhvert. Juniorsatsingen i Norge blir jo bare bedre og bedre. Vi har mye å lære av svenskene og danskene her ja.

Men det er interessant det du peker på. Sinnsykt mange dyktige koreanske kvinner for tiden ja.

Haakon

over 20 år siden

Haakon

Leste noe om det i et amerikansk golfblad for en stund siden, muligens Golf Digest. Begrunnelsen for de koreanske damenes fremgang var visstnok masse trening, kadaverdisiplin og mange velstående foreldre som betalte for medlemsskap på dyre baner, topp trenere og opphold i USA.

Her som i andre idretter går det på treningsmengde og -kvalitet koblet med en sterk viljen til å bli best. Var det Kjetil Andre Aamot som fikk kjeft av faren en gang han skulket treningen på bursdagen sin? Og Bjørn Dæhlie som fikk dårlig samvittighet da han ikke lenger trente julaften og 17. mai etter at han hadde lagt opp? Det går på vilje til å trene mye, virkelig mye, i tillegg til talent og et sterkt ønske om å bli best. Det er ikke mange som har vilje nok, hverken på gutte- eller jentesiden, til å bli virkelig gode. På den annen side, på Fornebu ser du en del juniorer som trener mye, så det er håp. Heldigvis har NGF blitt mye flinkere til å følge opp de beste jentene våre.

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Om vi sammenlikner med hva vi har fått til i Norge i andre idretter utover 90-tallet burde mye av kunnskapen dette kunne overføres til golf. Føler at det står mest på fokus fra selve idrettsforbundet og ikke fra golfforbundet.

Håkon: Støtte fra foreldre, disiplin og spill på kvalitetsbaner er selvfølgelig viktig. Jeg mener fortsatt at det ikke satses nok på jentene!

Hva vi ikke burde legge vekt på i stor grad ( jeg mener det er mulig å få det til likevel uten massiv bruk av) :

* Velstående foreldre ( Hjelper sikkert, men mener golfforbundet har lagt bra til rette med rimelig inngangsbillett for barn og junior)
* Dyre baner ( Kvalitet trenger ikke koste om man legger vekt på de rette tingene ved baneanleggelse som f.eks. lite masseforflytning.)

* Opphold i USA ( Synes dette kun bør legges vekt på om utdannelse taes samtidig)

Jeg tror at for Norge bør det legges vekt på følgende tanker:

* Hva med å opprette en golf-underavdelinger av idrettsgymnas og idrettshøyskole i Rogaland? Skoler med praksis om vinteren, f.eks i Skottland( Rimeligere opphold/reise enn å satse på USA) Tror norske talenter tåler klimaet der!
* Satsing på flere kvalitetsbaner, og da mener jeg baner og ikke alt rundt banene som dyre garderobeanlegg, SPA etc.

Haakon

over 20 år siden

Haakon

Proffen spurte hva koreanerne gjør for å få så mange gode damespillere. Jeg refererte fra et blad som har omtalt dette for en stund siden. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg synes vi skal legge vekt på velstående foreldre og dyre baner!

Mye ligger hos klubbene, innsatsen og viljen til å satse på juniorer generelt og jenter spesielt er nokså varierende. NGF gjør mye bra på jentesiden (jentedager, jenteleire, Tinius cup, felles A/B tour). Det kommer også flere skoler med golftilbud etterhvert i tillegg til NTG, f.eks. Hvam, og flere kommer.

Viktige ting:
* Klubbene må være villige til å legge forholdene til rette og aktivt støtte juniorene (og jentene)
* proene må være mer coacher og ikke bare svingdoktorer
* mye trening på nærspill
* flere baner og treningsanlegg
* sørge for miljøer hvor jentene trives og kan utvikle seg
* mental trening

Webman

over 20 år siden

Webman

som jeg leste på en stor og kjent golfbane sin hjemmeside:
"Vi satser på god bredde for juniorene".
Vedkommende klubb har juniortrening en gang i uka 4 månder i året.
Ingen jentegruppe.
Og ingen juniorer med singel hcp.....
Proen ble lei og slutta i høst.
Det gjorde daglig leder også.
Og styret har en gjennomsnittsalder på rundt 60år.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg har vært leder i noen idretter, og ser at det eneste som nytter er engasjerte foreldre.
De unge må ha et lite press på seg slik at de ikke skulker de dagene de føler seg litt "trøtt og giddalaus".

Jeg ser at de unge vi har i klubben i hovedsak er plassert på trening for at pappa skal ha en god "unnskyldning" for å komme seg på banen. Dette er selvsagt pro'en ganske lei - gidder snart ikke mer.

Det må skapes et miljø slik at de unge kommer for sin egen del - så må foreldrene bygge opp rundt dette. At pappa tar en tur på banen mens ungen trener er selvsagt OK, men det må ikke være derfor de er på banen denne dagen.

Jeg tror at foreldrene også må ta et tak og være juniorledere, hjelpetrenere, osv. Hvorfor er ikke dette like naturlig i golf som i andre idretter?

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Swinger: Du er virkelig inne på noe her med tanke på foreldre som hjelpetrenere. Man trenger ikke være pro for å være med å trene juniorer. Det er vel så viktig å virke som motivator, organisator og leder. Godt mulig det er hard kadaverdisiplin i Korea - men i Norge er vi nok litt slappe.

AlbaTrost

over 20 år siden

AlbaTrost

Takket være Cristin Clemet og hennes forgjengere har vi mistet alt som heter barne og ungdomsdisiplin i Norge.
Barna våre ligner mer og mer på grønnsaker som bare skal underholdes og som det ikke skal stilles krav til.
Så koreansk kadaverdisiplin er det bare å glemme. Da skremmes barna bort fra golfen allerede første gang.
Barna liker det sosiale, så KLUBBENE må være initiativtagere til å skape et miljø.
Deretter må selvfølgelig foreldrene stille opp.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her