Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Noen som kan disse reglene???

Snappy

over 20 år siden

Snappy

Nå har jeg hørt så mye..

En i klubben min påstår at: Dersom du setter en putt fra f.eks 20cm, plukker ballen opp fra hullet før den har lagt seg til ro nede i koppen. Får du 2 straffeslag.

Har en medspiller lov å markere bort ballen min, men jeg legger den på plass når det er min tur, uten straff. (Det tror iallefall jeg at jeg slipper)

Dersom du er markør, signerer for lav score til han du er markør for. Leverer inn, spiller blir disket.. Blir markør disket?????

Håper på kloke svar

GolfDommer

over 20 år siden

GolfDommer

Han i klubben din tar feil. Du får ikke straffeslag så lenge hele ballen er under kanten på hullet når du plukker den opp. Decision 16/5.5

Ja, en medspiller har lov å markere ballen din hvis du tillater det. Ballen kan plasseres tilbake av han eller deg, eller din partner. Regel 20.1 og 20.3

Ja, dersom markør er klar over at han signerer for lav score skal han diskes. Decision 6-6a/5

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Klippet ut fra definisjoner i golfregelene på golf.no
Hullet ut
En ball er “hullet ut” når den er i ro innenfor hullets omkrets og hele ballen ligger under hullkantens nivå.

Dette vil si at en kan ikke plukke opp ballen før den har lagt seg til ro i hullet. Decisipon1.2/5 sier noe om dette. Jeg mener at spilleren får to straffeslag i slagspill og taper hullet i match

Regel 20.3
a. Av hvem og hvor

En ball som skal plasseres etter reglene må plasseres av spilleren eller hans partner. Hvis en ball skal legges tilbake må spilleren, hans partner eller den person som løftet eller flyttet den, legge den på stedet hvorfra den ble løftet eller flyttet. I ethvert slikt tilfelle er spilleren ansvarlig for ethvert brudd på reglene.

Les siste del av 2 setning. Det står at den spilleren som løftet eller flyttet ballen skal legge den tilbake. Mao hvis markøren din markerer ballen og du legger den tilbake er det to straffeslag på deg i slagspill og tap av hull i match

Det siste punktet er riktig

Er GolfDommeren enig?? Jeg mener du tar feil..

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Du sier:

"Hvis en ball skal legges tilbake må spilleren, hans partner eller den person som løftet eller flyttet den, legge den på stedet hvorfra den ble løftet eller flyttet."

Da må det vel være ok at spilleren legger ned ballen hvis markøren har markert den. Så lenge man legger den tilbake med korrekt prosedyre. Altså slik den ble markert ut in the first place.

BB

over 20 år siden

BB

Vet ikke om golfdommeren er golfdommer, men han har i hvert fall rett!

Jeg var helt sikker på at å ta opp ball som ikke har kommet til ro i hullet kvalifiserte til tap av hull/2 straffeslag, men:

16/5.5 Player Holes Short Putt and Allegedly Removes Ball from Hole Before It Is at Rest

Q. A player strikes a short putt into the hole and removes the ball from the hole. His opponent or a fellow-competitor claims he heard the ball bouncing in the bottom of the hole-liner at the time the player was removing the ball from the hole, and therefore the ball cannot be considered holed in view of the Definition of “Holed” which states: “A ball is holed when it is at rest within the circumference of the hole ...” What is the ruling?
A. The ball is holed. The words “at rest” are in the Definition of “Holed” to make it clear that if a ball falls below the lip and thereafter bounces out, it is not holed.

Legge ballen på plass igjen:
...Hvis en ball skal legges tilbake må spilleren, hans partner eller den person som løftet eller flyttet den, legge den på stedet hvorfra den ble løftet eller flyttet...
Dette betyr at hvem som helst av disse angitte personene kan legge ballen tilbake.

Disken for signering av feil score er det vel ikke mer å si om.

Golfdommer

over 20 år siden

Golfdommer

I det første eksemplet med han som huller ut en kort putt og plukker ballen opp før den har slått seg til ro:

Dersom han har ene hånda i hullet mens han putter med den andre hånda gjelder decision 1.2/5, og han får to straffeslag / tapt hull.

Slik som spørsmålet er stilt i diskusjons-hodet gjelder decision 16.5/5 som sier at ordlyden "i ro" har blitt brukt for å tydeliggjøre at dersom ballen faller under hullkanten og deretter spretter ut så er den IKKE hullet ut.
Dvs han får ingen straffeslag.
M.a.o. golfreglene motsier seg selv og bruker klønete ordlyd, så ikke rart at det oppstår uklare situasjoner.


Når det gjelder løfting og tilbakeplassering av ball så må regel 20.3 forståes slik at:
ENTEN spilleren, ELLER partneren, ELLER en annen person som har flyttet ballen (kan være en tilskuer som sparker til ballen når den havner i en tilskuerklynge) skal legge den tilbake.

Dvs at tilskueren bare kan legge den tilbake hvis han (tilskueren) flyttet den. Hvis ikke tilskueren legger den tilbake, eller spilleren eller partneren hans mener tilskueren la den tilbake på feil plass, så kan spilleren eller partneren legge den tilbake der de mener er riktig.
Spilleren kan også nekte denne personen/tilskueren å gjøre det fordi han vil gjøre det selv eller la partneren sin gjøre det.

Når man skal tyde sånne regler gjelder det å holde tunga rett i munnen og lese ALLE ordene i riktig rekkefølge og legge merke til alle kommaer.
Fort gjort å snuble.

Dette er en kjempefin tråd, håper på flere nøtter.

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Jeg lurer bare på om noen virkelig er så kjapp at dem skal plukke opp ballen før den er kommet til ro? Whats the rush? :p

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Jeg er fortsatt ikke enig i dette med å legge tilbake ballen etter markering. Jeg tolker setningen med at enten spilleren, markøren eller den som flyttet ballen dithen at den personen som markerer og flytter en ball samme hvem dette måtte være skal legge den tilbake.
Mao hvis A flytter en bal skal A legge den tilbake. Hvis B gjør det skal B legge den tilbake.

Skal ikke være for påståelig hvis jeg får resten av dere mot meg, men min tolkning er slik.

Om regel 1.2 eller 16.5 gjelder er ikke godt å si. Du har et godt poeng når reglene er litt klønete og motsier seg selv. Det er vel sikkert defor Descisions boken er så stor som den er. Den blir heller ikke mindre slik regelverket er utformet.

Tror ikke det blir saktere spill ved å vente på at ballen har roet seg i bunnen av koppen så for å unngå tvil er det vel like greit å vente til den ligger i ro.


Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Hvis du setter en 1 meters putt kan det godt hende at du rekker å prøve å ta ballen før den er kommet i ro. Men da stresser man fælt. Med mindre du spiller speedgolf er det vel ikke så mye å tenke på.

Som GolfDommeren sier så kan du selv legge ballen tilbake hvis f.eks motspilleren eller medspilleren din har markert ballen. Står ingenting om at den samme personen må legge ballen tilbake.

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Ok jeg gir meg. Skal korrigere den som lærte meg feil regler. Han er også utdannet dommer forøvrig og jeg stoler litt på han.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Thanks to all on this thread...very interesting and thank you Golfdommer for your very clear explanations.

Brian

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Et spørsmål som jeg ikke har fått svar på hjemme.

På banen hjemme har vi et vannhinder (gult) som går over i et sidevannshinder(rødt). Det er fairway på begge sider av sidevannshinderet. Hvis jeg slår ballen i sidevannshinderet slik at ballen går inn fra venstre side kan jeg da droppe ballen ut på høyre side av hinderet??

Tror det vil være logisk å si at ballen skal droppes ut på samme side som den gikk ut på, men hvor i tilfelle står dette?? Har spurt mange hjemme, men ikke fått noe fornuftig svar.

BB

over 20 år siden

BB

Ang. sidevannhinder, står det bl.a. i R26-1c

"Som tilleggsmuligheter bare tilgjengelige hvis ballen sist krysset grensen til et sidevannhinder, droppe en ball utenfor vannhindret innenfor to køllelengder fra og ikke nærmere hullet enn (i) punktet hvor den opprinnelige ballen sist krysset grensen til vannhindret eller (ii) et punkt på den motsatte grensen til vannhindret i samme avstand fra hullet."

I hht (ii) så kan du kan droppe på begge sider av ett sidevannshinder. Se gjerne også Dec26-1/15

Ellers bruker jeg ofte denne:

http://63.240.106.132/playing/rules/books/

(The rules of Golf - USGA) når jeg snubler over regelnøtter. Her finner du også decisions.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Not only can you drop on the other side but you can also drop back as far as you want in line with where the ball went in the hazard and the flag. That way you can drop at a distance from the flag that is perfect for you.

Brian

kili

over 20 år siden

kili

Regelnøtter finnes ellers på www.golfregler.com. Anbefales. Royal & Ancient har en Flash-drevet regel- og decisionsbit som er god til oppslag. Kan sterkt anbefales...

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Takk for gode svar folkens

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her