Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nick Doughertys fridrop fra bunker

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Synes dette var en vel merkelig dommeravgjørelse ... kan jo ikke stemme at man skal belønnes for å ligge vanskelige til i en bunker?

Kenneth Kristiansen

over 20 år siden

Kenneth Kristiansen

Hei,

Nei, jeg er jammen enig... Synes den droppen ble strukket veeel langt? Forsto det slik at han ikke lå i bunker, men at han la inntil noen planker opp fra bunker, såkalt uflyttbar hindring. Dette gir jo rett til dropp, men sååå langt unna da? Har ikke slått opp i regelboka, men har man virkelig lov til og droppe såå langt unna? Det ble jo ikke nærmere flagget riktignok, men makan:-)

Stakkars Monty, spillet hans raknet jo helt etter den situasjonen.. Greit nok at Dougherty satte birdie etter et kjempeinnspill fra droppen, men tror han rett og slett vant på den dommeravgjørelsen.

Men slik er jo golf, litt flaks skal man ha:-)

-k-

H

over 20 år siden

H

Det eneste stedet å droppe uten å droppe i hinder var der han droppet.
Og plankene er jo kunstig uflyttbar hindring.
Hvis han skulle ha droppet rett bakover måtte han ha stått i bunkeren.
Det blir jo feil å kritisere hans resultat, det er jo bunkeren som virker klønete. Hadde de lagt torv over svillene måtte han ha spilt ballen slik den lå.

GolfDommer

over 20 år siden

GolfDommer

Etter at jeg tok dommerkurs for noen år siden har jeg aldri stoppet å undre meg over hvor mange rare regler det finnes.
Og enda rarere er alle offisielle decisions som stort antall såkalte kloke hoder kommer sammen for å vedta eller forkaste ved hver regelrevisjon.
Det skulle være morro å være flue på veggen og overhøre noen av de diskusjonene som fører frem til disse decisions. Et panel bestående av narkomane fra Plata vill klart å fremme mer fornuftige, rettferdige og logiske decisions enn denne gjengen av senile whiskeydrikkende skotter på St. Andrews. Men så har da mange decisions ikke lenger levetid enn en revisjonsperiode heller. De er for dumme i praksis, og jeg får stadig mail også mellom revisjonene om at den og den decision er revidert eller tatt bort.

Det er i utgangspunktet en god overordnet regel som alltid skal gjelde: Du har rett til det ligge som slaget ditt har gitt deg.
DVS, ligger du på fairway så bør du ha rett til et normalt ligge oppå gresset. (og kanskje ha lov til å droppe bort fra divothull, nakne flekker, og andre underlag som ikke skal være på fairway.)
Ligger du i røffen så må du finne deg i at det er vanskelig å slå, ligger du i skogen må du finne deg i at det står et tre i veien, ligger du i en bunker må du finne deg i vanskeligheten dette medfører osv.
Men i et bind på 600 sider ("Decisions on the rules of golf") finnes det et utall av beskrevne situasjoner som overkjører den logiske tolkningen av reglene. Den som ikke pugger denne boka har ikke en sjangs til å spille riktig. Og jo dårligere golfspiller amn er jo flere merkelige situasjoner havner man i. Hadde jeg benyttet meg fullt ut av kunnskapene mine kunne jeg glatt ha tilført mange spillere i klubbturneringer opptil 12-14 straffeslag for brudd på regler de ikke kjenner.
Den mest kørka avgjørelse jag har sett var en gang Sergio Garcia slo langt ut i skogen og fant ballen sin under et tre der den var umulig å slå pga greinene som var i veien for baksvingen.
Mellom ballen og greenen, ca 75 m fra ballen sto en søpplekasse. Det var helt umulig at Garcia kunne klare slå under trærne i retning søppelkassen for å komme seg ut igjen. Søppelkassen (som lett kunne flyttes) ble definert som en uflyttbar hindring, Garcia fikk droppe seg fri av treet og slått ballen høyt opp over skogen og ut på fairway i en annen retning enn mot søpplekassen.

Morro

over 20 år siden

Morro

Golfdommeren sa decision 6 ganger i innlegget sitt.

Jeg stemmer for to fri dropper pr hull.

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

GolfDommer:

Hvis du spiller klubbturneringer og som dommer ikke tilegner straffeslag til medspillere når de bryter regler, driver du også med juks. Dog - vi spiller vel ikke PGA så man kan heller opplyse folk om reglene underveis og gi advarsel. Er ikke det fair? Jeg synes 12-14 straffeslag høres ut som en person som kanskje ikke burde spille turneringer før han har lest litt regler. Si heller ifra og bli klubbens mest upopulære mann - inntil de ser poenget selv :)

Bjarne

Kjarstein

over 20 år siden

Kjarstein

Verdens beste dommer sto 1 meter fra og tok en avgjørelse, så jeg tror dette gikk riktig for seg. Dommerkompisen overddriver dette med decisions. Decisions forekommer bare når det oppstår situasjoner som ikke er godt nok omtalt i regelboken. For oss dødelige vil en enkel og grei tradisjonell tolkning av regelboken i 99.9 % av alle tilfeller være godt nok.

Jeg er enig i at man i profesjonelle konkuranser ofte på en søkt måt tolker situasjonen ekstremt for å komme under en eller annen decision og få fridropp. I helgen fikk dette et uheldig utfall da en ræva drive til et uspillbart lege ble belønnet med fridropp og fint lege. Det oppleves urettferdig når ikke dårlige slag straffer seg.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Som jeg ser det er plankene er en del av bunkerkonstruksjonen.
Det finnes jo flere bunkere der planker støtter opp konstruksjonen og som *ikke* regnes som uflyttbare hindringer. Forskjellen er at disse ligger inntil hverandre og de gjorde de ikke her, men det skulle ikke ha noe å si. Uansett, bad call :-(

Forøvrig mener jeg også at dommeravgjørelsen på pga-touren ifjor (waste area) der Stewart Cink lagde en dyp grop bak ballen under påskudd av å fjerne løse gjenstander, var en latterlig avgjørelse. Skjerpings.

H

over 20 år siden

H

BP. Helt enig med det du sier ang SC og waste area. Den reagerte jeg også på da jeg så den.

Er ikke så enig i den i går. Med den konstruksjonen de hadde på svillene var det farlig å spille slik ballen lå. Uansett blir ikke golf rettferdig. Han var 10 meter fra fairway og lå bak en kunstig hindring utenfor et hinder. Vil påstå at den bunker-konstruksjonen ikke holder mål på en så dyr bane. Med vanlig torv over svillene hadde det vært spillbart område.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Ved nærmere ettertanke må jeg si meg enig med deg, H.
Feilen ligger jo som du sier i banekonstruksjonen og burde vært utbedret av banens eiere. Da hadde man sluppet en slik uheldig situasjon.

H

over 20 år siden

H

Jeg så reprise på Viasat DK. Det var GUR-merking hele veien langs/fra bunkerkant og opp til toppen der han droppet. Tydelig at denne bunkeren var for dårlig for ET-spill.

GolfDommer

over 20 år siden

GolfDommer

Kjarstein's tro om at regelboken dekker 99.9% av alle situasjoner lenger opp bare understreker det jeg sa om at det foregår mye ubevisst juks.
Når jeg sier at jeg kunne dele ut 12-14 ekstraslag på hver runde så støtter jeg meg til decisions som ikke alltid er logiske ut fra regelen.
Kjarstein, du børde ikke slenge om deg med tall så lenge du ikke har peiling.
Jeg deler ikke ut straffeslag til en uvitende golfspiller i en klubbturnering dersom feilen hans ikke medfører forbedring av scoren. F.eks. hvis jeg står langt unna når en dropper ballen en halv meter på feil sted 300m fra hullet uten at han får bedre grunnforhold, tar trær eller andre ting ut av spill, e.l. så gidder jeg ikke gjøre et nummer utav det.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Er det noen av dere som spiller golf i det hele tatt - Eller har lest golfregler??

Dette er det dummeste jeg hittil har lest i dette forumet.

Golfdommer: Få høre hvilke regler som kommer i betraktning?

Fortell også hva dommerne gjør før hver golfrunde for å sikre seg at banen er spillbar.

Fortell også hva som gjøres hvis dere finner områder som er "uklare"

Du kan jo også komme med eksempel på en ulogisk decision.

GolfDommer

over 20 år siden

GolfDommer

Swinger, for hvilken situasjon vil du ha regler ??

For å sikre at banen er spillbar foran større turneringer tar jeg først kontakt med klubbens dommer (hvis klubben har en dommer) og hører hans mening om forhold på banen. Har de ikke dommer, snakker jeg med banekomiteen og/eller greenkeeper.
Deretter inspiserer jeg hele banen, og merker av områder med unormale grunnforhold som GUR (sprayer rundt med hvit maling)
Når det er viktige konkurranser spiller jeg også banen en eller to ganger før turneringen både for å bli kjent med banen og prøve å bite meg merke i steder der det kan oppstå situasjoner (droppsituasjoner ifm veier og uflyttbare hindringer, steder der det er vanskelig å se hvor/om ballen går ut av banen eller i hinder, steder der det han oppstå uklarheter om grense for vannhinder fordi merkestakene ikke følger en markert linje mellom spillefelt og hinder, osv).

Jeg vet ikke hva du mener med "uklare" områder, men f.eks nakne områder, traktorspor, ansamlinger av sand etter dressing mm på fairway blir som oftest definert som GUR.

Eksempler på ulogisk decision: 25/17, 23-1/5,5 kontra 23-1/5, 23/5, (burde vært uflyttbar hindring), 23/7 (hva hvis dette treet er ei 500år gammel kjempeeik)...

Du Swinger, hvorfor spør om det er noen av oss som spiller golf i det hele tatt?

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Til golfdommern:

Du er da en latterlig dommer. Så reglene teller mer jo nærmere hullet du kommer? på 300 meters avstand kan man droppe som man vil, men på 220 meter så må man skjerpe seg?

Lær folk reglene du - er vel derfor du ble dommer og slik at du kan følge med? Om du sier til folk "Nei den må du droppe slik" så tviler jeg de blir grinete. Du godtar juks om du ikke følger dem. Synes fortsatt at 12-14 straffeslag er for mye å glippe unna - ja selv på klubbturneringer.

Max

over 20 år siden

Max

Til Bjarne:
...og du drar da en latterlig konklusjon ut fra det GolfDommer sa i sitt innlegg. Reglene teller like mye selvfølgelig over alt, men han velger å bruke skjønn dersom feilen ikke får større betydning for scoren på det nivået som han refererer til.

Med fare for å dra diskusjonen for langt i denne tråden av forumet, jeg ser også mange feil som medfører straffeslag, men unnlater å si ifra dersom det ikke påvirker scoren (dvs at feilen gir fordel ifht neste slag). Dette gjør jeg av den enkle grunn; overraskende mange har blitt skikkelig grinete på meg ved slike påpekninger, og jeg ønsker å bevare freden i flighten...særlig hvis været er godt i tillegg ;)

GolfDommer

over 20 år siden

GolfDommer

Bjarne, hvis du flytter ballen en halv meter når du er 300m fra greenen så har det ingen som helst praktisk betydning.
Hvis du flytter den en halv meter når den ligger 2m fra flagget kan det bety veldig nye.
Forstår du ?
I tillegg, når jeg leser innleggene dine i "Jeg gleder meg til sommeren"-tråden så konkluderer jeg med at du er den største idioten som noengang har skrevet noe her inne.
Noen her (meg selv inkludert) har radikale meninger, men det er greit i en diskusjon.
Men drittungepreik om gulrøtter og sjokoladepulver som ødelegger en seriøs diskusjon kan du holde for deg selv.
Jeg oppfordrer WebMaster til å fjerne idiot-inleggene i nevnte diskusjon for å beholde seriøsiteten på forumet. Tipper det er samme mann med flere nick som står bak hele klovneriet der.

Nick

over 20 år siden

Nick

Bjarne har faktisk et poeng. Et regelbrudd er et regelbrudd samme om dety er 300 m fra flagg eller om det er 3 cm. fra flagg. Dersom det er opp til de forskjellige markører, å tillegge straffeslag etter eget forgodtbefinnende så blir det ganske håpløst. Dersom man har "Golfdommer som markør kan man score 12 slag ,poeng , bedre enn de i ballen bak som har en markør som følger reglene. Golfreglene skal følges, dermed basta

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Til min kjære GolfDommer.

Hehe her tar det av ja. Vel ja jeg kan også ha det morro mens jeg venter på sommeren. Det ser jo ut til at vi er flere som synes Toppris er godt også.

Bjarne er mitt nickname, og jeg bruker det samme hele tiden. Dog Bjarne er ikke mitt ekte navn, og jeg antar GolfDommer heller ikke er ditt.

At du kaller meg for idiot er vel mer ditt provlem enn mitt. Jeg har ikke til vane å kalle folk for slikt - men hva du gjør i ditt liv orker jeg ikke bry meg om. Men prøv nå å oppfør deg da.

Når det gjelder dine evner som GolfDommer er jeg forsåvidt enig at man bruker skjønn. Regelspikking blir bare ukoselig i en flight - spes på amatørnivå.

Dog, jeg mener fortsatt at du er en latterlig golfdommer om du godtar regelbrudd i klubbturneringer som tilsier 12-14 straffeslag. Det er mye. Jeg kan endel regler selv men ikke alle. Og jeg har også tatt ting på skjønn i turneringer. Men om det skjer flere regelbrudd fra samme person enn bare noen få - så nøler jeg ikke med å si ifra. Det er jo slik man lærer regler og? å bli fortalt hva man kan gjøre og ikke kan gjøre?

Jeg ser heller ingen grunn til at Webmasteren skal fjerne mine innlegg bare fordi jeg synes du gjør en latterlig jobb som golfdommer, eller at vi på en av forumets tråd tar litt av og spinner poetisk rundt vår egen akse.

Sofus

over 20 år siden

Sofus

Du Bjarne, svar meg ærlig; hvor mange tror du har interesse av å lese Toppris-inleggene dine ??
Hvorfor skriver du i det hele tatt slik vrøvl.
Hva var hensikten med å poste disse inleggene, skulle du få noen til å le, eller tenkte du ikke over hva du skrev ???
Hadde jeg vært deg så hadde jeg stille og rolig valgt meg et annet nick og lagt om skrivestilen min.
Dette debattforumet har etter min mening vært norges desidert beste i flere år. Ikke ødelegg det med pisspreik.
Du har gått langt over streken for meningsløse innlegg.
Ærlig talt, hvor mange tror du er interessert i hva slags snop du liker??

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Jøss. Dette er ikke toppris-tråden. Hva med å forflytte innlegget ditt til korrekt tråd?

Beklager mine innlegg på den posten. Skal ikke gjenta seg.

b

over 20 år siden

b

Her er jeg enig med Bjarne, toppris eller ikke.
Dersom min medspiller som også er min konkurent utfører en handlig som i hht regelene skal medføre straffeslag, så skal straffeslag tildeles. Dette gjeldere enten min medspiller tjener på handlingen, taper på handlingen, eller hverken tjener eller taper på handlingen. Dersom ikke min konkurent får tildelt straffeslag vil jeg tape på det og jeg kan ikke se noen rettferdighet i det hvis så skjer.
Det vil jo være for sent å tildele straffen når scoren foreligger og vedkomede har fått en god plassering. Vi snakker selvfølgelig om konkuranse nå og ikke "selskapsrunde".

Ole Raus

over 20 år siden

Ole Raus

Hvis du har vunnet fordi den du vant mot fikk straffeslag for noe helt uvesentlig som ikke hadde noe å si for antall slag, så håper jeg den seieren smaker vont.
Dere som skriker på rettferdighet i golf bør tenke dere litt om.
I idrettens verden er det mest rettferdig at den beste vinner.
det kalles sportsånd.
Men i golf hersker ingen sportsånd, ihvertfall ikke utenom på elitenivå.
Vi har et hcp system som er mildt sagt tvilsomt. I tilleg jukser noen bevisst med hcp.
Det finnes et antall sider med regler som nesten ikke en kjeft kan. I tillegg finnes det en haug med avgjørelser som ingen har tilgang til å lese engang.
Og på toppen av det hele er du alltid din egen dommer.
Rettferdighet langt inni ræ...
Jeg liker å gå tur med 14 golfkøller og slå ball fra tee til hull. Reglene driter jeg i, bortsett fra elementære ting som å slå ny ball når min er utenfor banen, droppe fra vannhinder og veier, merke ballen på greenen osv. Et lite fåtall av regler som er nødvendig for å klare spillet.
Hvor på scorekortet jeg har satt signaturen min har vel for fa.. ikke noe å si for hvor god jeg er å slå ball.
Dette er realiteten til 95% av alle de som spiller golf.
Ekstreme regelryttere kan spise regelboka si til lunsj.

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Joda jeg skjønner deg godt Ole Raus. Rettferdigheten ligger i hver enkelt spiller. Og hvordan man spiller spillet er opp til deg selv.

Det er helt enkelt å følge reglene i golf. Ja noen er litt merkelige, men jeg kan ikke se at de straffer en spiller da. Det handler om å være ærlig i golf, også med tanke på handicap systemet. Er alle ærlige er det ingen problemer heller. Og hvis alle bruker det samme regelsettet, vil det heller aldri bli problemer. Man kan ikke spille sjakk mot en fyr som spiller med andre regler bare fordi han kanskje er mer intelligent?

Definisjon "Game": A competitive activity or sport in which players contend with each other according to a set of rules.

Er jo dette som er meningen med et spill. Selv om Doughertys drop kanskje var litt urettferdig, så var det likt for alle. Monty hadde og fått den droppen. Nick spilte sinnsykt bra hele helgen, så han fortjente å vinne.

b

over 20 år siden

b

Du må gjerne spille dine selskapsrunder akkurat som du vil Ole Raus men aldri still opp på konkurranse sånn som du trikser med handikappet ditt.
Er det sportsånd du kaller det nå du snur deg bort fra din juksende medspiller slik at han vinner og ikke den andre medspilleren din, jeg kaller det juks av begge to.
Sitat: -----signaturen min har vel for fa.. ikke noe å si for hvor god jeg er å slå ball. ----- Dette har du helt rett i, men det sier mye om du klarer å holde deg til de regelene som er laget for at du og jeg skal kunne konkurrerer på like vilkår og med de holdningene vill jeg holde meg unna den konkuransen.

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Til dere som bruker egne regler:

Jeg lurer litt på hva slags spesifikke regler dere synes er så urettferdig at dere mener det går utover de "dyktige" spillerne som "slår ballen bra"? Kanskje mer retta på Ole Raus da.

Er det ikke litt norsk jantelov ute og går når "nei ingen skal få rette på meg og mine regler! Hvordan tror dem at de kan flere regler enn meg?!"

Nick

over 20 år siden

Nick

Desverre blir det flere og flere av typen Ole Raus som begynner med golf. De idiotiske reglene kan dere stappe et visst sted. Her kommer jeg, og jeg gjør hva f... jeg vil.

gunda

over 20 år siden

gunda

TOPPRIS!!!!!!!!

top pris. the top price. the price at the top of the greene with the put in the plæt at da pimp's office

jeg elsker golf.

Innocent bystander

over 20 år siden

Innocent bystander

Jeg spiller knapt golf, men jeg må si meg enig i han Bjarne; Man har regler for en grunn - ellers blir det bare hobby og hele greia sklir ut. Om det er 300 eller 100 meter fra hullet har 0 å si - det blir på skjønn mens reglene er absolutte. Som dommer trenger man ikke å dishe ut straffeslag histen og pisten, bare kakk i spilleren det gjelder og si "dropp den der og ikke der" så sier karen "ok" og alt er såre vel.. da slipper også nevnte spiller og komme til en strengere dommer i en konkurranse og bli overrasket når ny dommer tar hardere i.

Og ta det lungt folkens, pust dypt og tell til 10

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Ole Raus,

På vegne av alle oss som spiller mye golf og som ikke konkurrere:

TAKK!!!

Og til alle andre som ikke konkurrerer men som er ute for å ha det hyggelig: spille litt sammen med engelskmenn, amerikanere eller australiere...

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Man spiller vel ikke golf om man ikke bruker regler (ja alle). Da spiller man terrenghockey ;)

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Også lurer folk på hvorfor rundene tar 6t når søndagskjørene er ute? Eller skal vi si regelrytterne ;-)

Innocent Bystander

over 20 år siden

Innocent Bystander

Vel, man kan jo bruke reglene til Tommyball! Det funker sikkert bedre!

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Hehe Tommyball høres genialt ut. 6 timer golf er hat og grusomt. Spilte en Amatour turnering i Narvik i sommer og da brukte vi rundt 7 timer pr runde. Skrekkelig. Dog pga at de fleste 5 handicapperne sørfra brukte 110 slag pr runde ;) Ok det var slemt sagt, men banen var ikke i veldig bra stand heller.

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Sakte spill diskuteres vel i en annen LAAAAAAANG tråd.

Jeg er av av amatørene i dette landet som syns det er gøy å kunne regler. Ok så er jeg snål da. Ferdig med det...

Hvis alle i en flight spiller etter de samme reglene og ikke har "lokale regler" blir jo spillet mer rettferdig. En kan diskutere i det lange om reglene er riktige, men de er jo en gang sånn som de er og da skal de følges.

Hvis en legger seg til uvaner mtå reglene er det fort gjort å gjøre en feil i turnering og dra på seg unødige straffeslag. Har opplevd mange sånne situasjoner der spilleren glemte seg fordi han feks bruker å droppe der det passer han eller ta noen prøve putter på greenen mens han venter på å få putte. =2 sure straffeslag pr gang og en stk sur spiller i flighten.

Oppfordrer alle til å sette seg inn i reglene for sporten. Spillet blir etter min mending mye mer morsomt og utfordrende.

Det tar ikke lengre tid å følge reglene. Er det tvil slå en ball til hull ut begge to og så tas diskusjonene når runden er ferdigspilt.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Er 100% enig med deg på siste pkt Lars Arne.
Spilte en gang med en kar som spilte seg inn på greenen (vi sto 50 m fra), traff min ball på greenen og hevdet hardnakket at jeg skulle ha 2 straffeslag :-))) ... da er det meningsløst å diskutere der og da (han ga seg jo ikke).

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Hehehe. Er det mulig. Skulle du liksom løpe fram å markere da? Noen folk ass. Om så han hadde chippa og truffet ballen din så hadde ikke noe annet skjedd enn at din skal flyttes tilbake. Ikke si dette var en selskapsrunde?

Jeg spilte med en kar som mente jeg skulle vært disket fra turneringen fordi jeg hadde tegneseriehodet på headcoverne mine. Han mente det brøyt med tradisjoner etc etc etc. Jeg bare: "Øh. Blir du virkelig provosert av tegneseriefigurer?". Han ble nok det ja. Lurer på om Tiger burde diskes også - han burde jo det ifølge denne mannen.

Ole Raus

over 20 år siden

Ole Raus

Sitat fra "Innocent bystander" den 6 februar:
" Man har regler for en grunn - ellers blir det bare hobby og hele greia sklir ut"
Helt enig, det blir bare hobby. Hvor mange prosent av golfspillerne i Norge kan si at golfen er noe annet en Hobby ????? Kanskje noen spiller så lite at det ikke kan regnes som hobby en gang, men bare for profesjonelle tour-spillere er golfen mer enn en hobby.
Og hvor skulle det skli ????

Hvorfor skal vi bry oss om de som aldri konkurrerer men bare skal gå seg en hyggelig golfrunde. Om de forenkler regelverket litt for å spare tid og gjøre golfrunden hyggeligere for seg selv, så må de da få lov til det.

Dessuten, dersom alle skal følge reglene til punkt og prikke må alle ta golfdommerutdannelse. Ser av diskusjonen i en annen tråd her at det er ikke så greit å alltid vite hva man skal gjøre og hvilken regel som gjelder. Selv skribenter som fremstiller seg selv som rene golf-guruer viser mangel på forståelse for reglene. Da bør de holde kjeft i denne tråden ihvertfall.

Jeg våger påstanden at i løpet av en klubbkonkurranse er det ikke en eneste spiller som ikke gjør seg skyldig i et eller annet regelbrudd uten å vite om det.

Uansett, dersom jeg ikke spiller turnering, spiller jeg golf akkurat slik jeg ønsker. Flytter ballen, slår flere baller, går med for mange køller, spiller fra OB, tar prøveslag i vannhinder, berører sanden i bunker, kort sagt gjør som jeg vil. Ingen har noen gang sagt noe, og om noen vil gi meg straffeslag på en selskapsrunde får det meg bare til å le.

BB

over 20 år siden

BB

Skjønner at Ole Raus ikke er så veldig interessert i regler (eller etikette), men skjønner ikke hvorfor det må bety at vi andre ikke får være det? Forresten, hvis noen sier til en annen spiller i selskapsrunde at "det du nå gjorde kvalifiserer til straffeslag" så kan det jo være at det er i beste mening, har du tenkt over det? Opplever selv drøssevis av ganger at spillere ikke er klar over at de gjør feil. Noen er da takknemlig for å bli gjort oppmerksom på det, mens andre reagerer som drittsekker som ikke tåler noen ting, er seg selv nok og gir f... i både regler, etikette og andre (med- eller mot)spillere.

Sitat Ole Raus 14.02:

"Selv skribenter som fremstiller seg selv som rene golf-guruer viser mangel på forståelse for reglene. Da bør de holde kjeft i denne tråden ihvertfall."

For det første har jeg ikke sett noen som fremstiller seg som golf-guruer, men derimot noen som har hatt spørsmål og oppfatninger omkring enkelte regler og fortolkninger, og noen som har gitt svar eller forslag til svar. For det andre, åpen diskusjon omkring regler, decisions og fortolkninger øker forståelsen for reglene. For det tredje, hvis noen bør holde kjeft i denne sammenheng, så har jeg ett forslag til hvem...

H

over 20 år siden

H

Den gyldne middelvei mellom han som ikke tålte headcover med tegneseriefigurer og Ole Raus som tror han kan gjøre absolutt det han selv vil er vel det man bør etterstrebe.

BP. Jeg hadde akkurat motsatt opplevelse. Jeg chippet inn på green fra 30 meter og ballen min traff medspillers ball og stoppet perfekt. Han tok da sin ball og la den tilbake der den hadde ligget (som er korrekt), mens han tok min og kastet den 5 meter lenger innover fordi det var der den burde ha ligget hvis den ikke hadde truffet. Vedkommende som gjorde dette er i min klubb regnet for "å ha greie på" regler.
He he

POW

over 19 år siden

POW

Nam nam, Toppris er godt.

Bjarne

over 19 år siden

Bjarne

Jeg savner golfdommeren.. snufs

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her