Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

justering av hcp

undrer

over 21 år siden

undrer

noen som kan fortelle meg hvordan dette fungerer? Må jeg stemple hcp-kortet i proshopen før runden spilles? Eller leverer man bare score-kortet til hjemmeklubben sammen med hcp-kortet.

H

over 21 år siden

H

Hvis du har kun GK må du ha 1 runde med 36P + 2 runder med mer enn 32P for å etablere HCP-kort. NB Kortene må være signert av markør/medspiller.
Du leverer alle tre kortene til din hjemmeklubb som utsteder HCP-kort.
Hver gang du spiller mer enn 36P på offisielt slopet bane skal du skrive deg ned med signatur av markør/medspiller. Egen tabell på hcp-kortet forteller hvor mye hver gang.
Hvis du spiller lavere poengscore enn buffersone (du finner de ulike sonene i hcp-kort) må du på forhånd ha stemplet kortet i startbod eller av turneringssekretæriat. Også da er det medspiller/markør som må signere og du skriver deg opp 0,1 for hver runde i motsetning til nedskrivning som altså gjøres iht. poeng/kategori. -;)
Håper dette er svar.

Fooore

over 21 år siden

Fooore

Og for å være litt pirkete, så skal man justere opp 0,2p ved score lavere enn buffersone i HCP-kategori 5; 26,5-36.

I hcp-kategori 1-4, justeres 0,1.

Hcp-kortet er utfyllende, les det!

H

over 21 år siden

H

Det er helt korrekt Fooore. Den hadde jeg glemt. Og du var ikke pirkete.

Perry

over 21 år siden

Perry

Tror faktisk det er 2 runder på 31 poeng eller mere og en på 36 poeng eller mere. Altså ikke 32 poeng.

undrer

over 21 år siden

undrer

Takk for svar.. Men er fortsatt litt usikker: Jeg har fått hvitt-kort etter å ha levert klubben scorekort som kvalifiserer til dette. Det jeg lurer på er neste gang jeg spiller en runde og får over 36 poeng: Må hcp-kortet ha vært stemplet i proshoppen før runden, eller holder det med at markøren signerer på scorekortet. Og skal scorekortet sendes til hjemmeklubben sammen med hcp-kortet slik at man får nytt tilsendt med påført riktig hcp??

Ernie

over 21 år siden

Ernie

Hei undrer

Nei, det holder at markøren signerer på kortet ditt. Det er en tom liste på selve kortet som du bare fyller ut etter hvert som du får runder som er gode nok (fra buffersonen og oppover). Her skriver du inn dato, bane, antall poeng og ditt nye handicap. Når du har 36 i HC så skal du skrive deg ned med 0,5 slag per poeng du har over 36. F.eks. hvis du har 38 poeng skal du skrive deg ned til 35,0. Når du kommer deg nedover mot handicapkategori 4 så skal du skrive deg ned 0,4 per poeng over 36. Alt dette står på kortet ditt.

Du trenger bare levere inn kortet ditt før hver ny sesong, eller eventuelt hvis du har brukt opp all plassen på kortet ditt midt i sesongen (30-40 runder eller noe sånt, husker ikke helt). Da får du et nytt med det nye handicapet ditt.

Håper dette hjelper litt.

Ernie

over 21 år siden

Ernie

...og du trenger ikke stemple kortet på forhånd. Du skal ALLTID skrive deg NED hvis du har over 36 poeng på en gyldig runde (f.eks. en selskapsrunde med venner eller en konkurranse). Stemplingen i kortet er kun hvis du mener du har for lavt handicap og trenger skrive deg opp. Dette har du (i teorien) ikke lov til uten at kortet er stemplet på forhånd. Og ettersom du er relativt ny i sporten og helt sikkert kommer til å forbedre deg en del fremover så er nok ikke dette du behøver tenke på med det første ;o)

undrer

over 21 år siden

undrer

Tusen takk for svar Ernie!! Nå har jeg fått svar på det jeg lurte på. Herlig med golf-forum..

Snoop

over 21 år siden

Snoop

Så gjenstår det bare å ønske "undrer" lykke til med hcp-nedskriving i sesongen. Hva er målet?

undrer

over 21 år siden

undrer

Takk for det! Målet er først og fremst å få til en stabil sving. Deretter håper jeg denne svingen hjelper meg med noen gode runder slik at hcp før sesongen er slutt, er under 28.

H

over 21 år siden

H

Du kan fort komme lenger ned i HCP før du har en stabil sving. Kjenner flere med ustabil sving som er nede i 10 i hcp. Meg selv inkludert. -;) Lykke til

Ernie

over 21 år siden

Ernie

He he, kan støtte meg til Hs kommentar. Spiller ned mot 10 jeg også, men har fortsatt en del svinger som ikke ser ut til å være i slekt med de andre jeg (som oftest) har...

Spiller du smart så kan du fort kutte noen slag i HC, svingen kommer med trening, trening, trening osv.

Lykke til!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her