Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

tiger vant!!!

veggiss

over 20 år siden

veggiss

endelig vant tiger igjen, etter glimrende spill i hele høst, og bra spill i mercedes champ. så var det på tide, og vel fortjent at han tok hjem seieren i buick invitational i natt!! birdie på hull 18 sikret seieren med 16 under par.

go tiger!!

willy...

over 20 år siden

willy...

Bra jobba tiger!!
Endelig erru tilbake;P..
Regner med minst 15 seire til i år...

J.t.

over 20 år siden

J.t.

Skjønner ikke hvorfor man sier ENDELIG tilbake. For å være helt ærlig syntes jeg det har vært deilig å slippe Tiger-hysteriet en lang periode. Fint med litt avveksling!

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Tiger vant jo dessuten en turnering i Asia noen uker før jul...

Gary Hogan

over 20 år siden

Gary Hogan

Og så var det så typisk Tiger. Komme bakfra siste dagen.
Men jeg tror det tar lang tid før han går forbi Vijay igjen. Avstanden har blitt ganske stor i Vijay's favør.
Håper egentlig at Ernie også kan få smake på topp-plassen på rankingen

Ranger

over 20 år siden

Ranger

Må korrigere siste innlegg, avstanden har aldri vært spesielt stor, og krympet ytterligere i helgen. Det skal ikke mange turneringer med noenlunde samme utfall som Buick til før Tiger topper igjen. Men singh har vel neppe sagt sitt ennå.

peer

over 20 år siden

peer

Ranger skriver: ...Det skal ikke mange turneringer med noenlunde samme utfall som Buick til før Tiger topper igjen.
Med fare for at jeg ikke helt har forstått hvordan verdensrankingen settes opp, tror jeg det er resultatene fra de 2 siste årene som legges til grunn, kanskje med en vekting som tar mer hensyn til de siste resultatene. Så f. eks. i februar og mars strykes resultatene i tilsvarende uker i 2003. Og hvilke resultater skal så Woods, Singh og Els stryke i disse to månedene?
Woods: 1 - 1 - 1 - T5 - T11.
Singh: T20 - T 28 - Missed cut
Els: T33 - T38
Så det er helt tydelig at Woods må spille svært godt, og Singh og Els tilsvarende dårlig, for at Woods skal forbedre seg på verdensrankingen i forhold til Singh og Els.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Det er for så vidt riktig det du sier, men de siste turneringene teller en god del mer enn de for nesten to år siden. I tillegg teller noen turneringer mer (f.eks. US Open, Masters etc.). Så med litt dårlige resultat fra Vijay og gode fra Tiger så behøver det ikke ta så lang tid. Men nå tror jo ikke jeg at Vijay kommer til å spille så dårlig fremover da...

Gary Hogan

over 20 år siden

Gary Hogan

Ikke glem at Tiger spiller bare halvparten så mange turneringer som Tiger.
Siste 9 dager har Vijay fått flere poeng enn Tiger fordi de har en seier hver mens Tiger ikke deltok forrige helg.
Vijay skorer på kvantitet, Tiger på kvalitet.
Vijay spiller nå det beste spillet han noengang har gjort, mens Tiger har bevist at han kan bedre.
Problemene til Tiger (og David Duval) begynte med Nike sin inntreden som kølleprodusent.
Nå er begge disse på vei tilbake, så det skal blir spennende fremover.

GH

over 20 år siden

GH

Det sneik seg inn en stygg skriveleif i første setningen over.
Skal være:
Ikke glem at Tiger spiller bare halvparten så mange turneringer som Vijay.

H

over 20 år siden

H

GH

Skjerp deg.
VS hadde 9 seire på PGA-touren i 2004. Det er kvalitet.

Gary H

over 20 år siden

Gary H

Helt enig, det er kvalitet, og i fjor er det ikke tvil om at Vijay var mye bedre enn Tiger.
Men sett at de spiller noenlunde like bra i år, så vil likevel Vijay ha en fordel fordi han spiller flere turneringer.
Eller,...? jeg kjenner ikke detaljene i rankingsystemet.

H

over 20 år siden

H

Jeg tror at Tiger beholdt sin 1ste plass i fjor pga. den lange historikken som tas med ved ranking.
Tiger var jo veldig langt foran de andre i 2003, dette fløt han på i 2004.
Ellers kjenner ikke jeg detaljene i systemet jeg heller.

Tom

over 20 år siden

Tom

Det er sant som H skriver. Tiger hadde andere ting å tenke på i fjor og det var en blond bombe fra Sverige. Han spilte ikke mye så han fløt på tidligere meritter. Han var veldig langt foran en stund.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Ja, det er riktig som dere sier, at Tiger fløt på tidligere resultat.

Det har imidlertid ingenting å si hvem som spiller mest, så lenge man har 40 turneringer. Rankingpoengene er nemlig et snitt av alle rundene man spiller (av minst 40 turneringer) og ikke en sum.

Man får et visst antall poeng for plasseringer i turneringer der Masters og Open turneringer teller mer enn vanlige turneringer. USA-touren teller mer enn ET som igjen teller mer enn Asia og Australia etc. Turneringer som har foregått i løpet av de 13 siste ukene teller dobbelt poeng, og så går det nedover med 0,25 poeng per 13 uker helt til man er på null to år tilbake i tid.

Dere kan lese mer om dette her:
http://www.officialworldgolfranking.com/about_us/default.sps?iType=425

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Altså det går ned til 1,75 ganger poengene 13-26 uker tilbake i tid, 1,5 ganger poengene fra 26-39 uker tilbake i tid etc.

Så at det var litt dårlig forklart...

Dette vil altså si hvis man tok 10 poeng i en turnering forrige helg så teller denne 20 poeng, mens hvis man tok 10 poeng i en turnering for 1 år og 50 uker siden så teller denne 2,5 poeng. Snittet av dette (pluss minst 38 andre turneringer) er altså den rankingsummen de opererer med, der Vijay og Tiger ligger rundt 11-12 poeng.

Pasek

over 20 år siden

Pasek

Det er mange forhold som spiller inn, men faktum er at etter Sony Open i Hawai ledet Vijay med 2.5 poeng på Tiger (som ikke deltok der), men etter Buick Invitational på Torrey Pines ble dette forspranget krympet til 1,05 poeng. Selv om rangeringen er et 2-årig 'moving average' så kan endringene skje hurtigere enn vi aner fordi de siste 13 ukene teller mer. Dette har også litt å gjøre med at Vijay ble nr. 24 i siste turnering, mens Tiger vant og er 90% av tiden i top 10, mot 80% av tiden for Vijay. Dessuten teller Buick Inv. mer enn Sony Op. fordi det var et sterkere start felt. Tigers jevnhet ved 'alltid' å være i toppen,særlig i viktige turneringer, er hans fordel i kampen mot Vijay hvis de er jevne med hensyn til antall seirer.
Kampen mellom Vijay og Tiger kommer til å bli enn thriller i 2005 og vi har mye å glede oss til!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her