Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Den norske mentaliteten

Lavida

over 20 år siden

Lavida

- Jeg har rett og slett trent for lite. Det er ikke stort mer å si om det, sier Jan-Are Larsen på telefon fra sørafrikanske Durban (golferen.no).

Hørt det før???? Norske spillere tror åpenbart at de kan sprette opp av sofaen og reise jorden rundt for å spille med europaeliten, bare for å misse cuten med en mil. Hva er det med nordmenn og proffgolf? Mens andre lands spillere svetter blod for å komme opp på et anstendig nivå, må vi lese om alle pausene og feriene våre spillere må bevilge seg.

Se på en mann som Vijay. Han har spilt på alle Mikke Mus-tourene i hele verden, jobbet som pro både i Sverige og andre land før han endelig etablerte seg. Hele tiden har han trent stenhardt og spilt omtrent alle turneringer han får lov å spille i.

Skal man gjøre et oppriktig forsøk, virker den norske kulturen litt for kosete (jfr Bjørnstad som stadig måtte kose seg i form på snowboard). I hvert fall hjelper ikke uttalelser som ovennevnte på å rette opp inntrykket.

Vida

over 20 år siden

Vida

Faktisk litt enig her, selv om jeg alltid heier på nordmennene...
Greit å ta litt fri etter en hard sesong. F.eks. 1-3 uker helt fri, men når oppkjøringen begynner nytter det ikke å stå i en hall her oppe i det kalde mørket å trene. Eneste som nytter er trening og spill under fine forhold (i syden).
Rart ikke Larsen skjønner dette etter å ha hatt en glimrende utvikling som collegespiller i USA om vinteren - altså fine forhold hele året.

Heldigvis begynner Brovold bra - og han skal trene i Sør Afrika i ukene som kommer!

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Enig i at det må trenes mer.
Utfordringen er at det for Nordmenn koster å oppsøke f.eks. Sør Afrika for verdifull trening i vintermånedene.
Man er veldig avhengige av sponsorer for å kunne få den plattformen som trengs.

Norske sponsorer flest vil ha raskere resultater enn de fleste golfspillere kan gi, nettopp derfor er det vanskelig å være norsk golfspiller.

Men når, ikke om, toppresultatene kommer fra en eller flere spillere kan det hende at lommeboka til sponsorene sitter løsere, og dermed får vi en dominoeffekt...... Håper jeg.

Nye norske golfspillere på vei opp vil først se hvor mye som kreves for å komme på toppen... den gangen det faktisk finnes en eller flere nordmenn der.

Og da vil det komme flere

Vida

over 20 år siden

Vida

Skjønner problemet og proffen har sikkert rett. På den annen side, flybilletten til Sør Afrika er uansett betalt og det er ikke så veldig dyrt å bo og leve der nede.... Brovold blir der etter turneringen i noen uker og Larsen bør ha en lignende løsning.
Tror problemet ligger litt i at man ikke vil være for lenge borte fra familie og venner osv...., men man må ofre noe (ha tilstrekkelig tenning) for å nå langt.
Det var ikke økonomi som gjorde at Bjørnstad ikke dro til syden i sesongforberedelsene...,

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Ja for alle del. La oss ta frem det store skytset med en gang; de skjønner jo ingenting ... ;-)

Hallo!

Brovold er på delt 4. etter først dag:
http://scoring.europeantour.com/tourn2005001/htmlscores/lb_0_0.html

... da er det kanskje feil å skrive at "Norske spillere tror åpenbart at de kan sprette opp av sofaen og reise jorden rundt for å spille med europaeliten, bare for å misse cuten med en mil".

;-)

Og at Jan-Are Larsen velger å feire jul i Norge - der faktisk familie og venner bor - ja, det skjønner jeg godt etter en knallhard sesong som endte med opprykk.

b

over 20 år siden

b

En knallhard sesong som ender med opprykk er ikke verd noenting før touren begynner og plasseringene kommer her - etter fortsatt KNALLHARDT arbeide.

Begynn å slappe av og argumenter med at nå "fortjener" du en ferie så er du ferdig. Dersom du ikke mentalt begynner å "lengte" tilbake til touren på julaften så er det neppe lenge du holder ut.

Tenk om du mentalt kunne innstille deg på at du FORTJENER en runde på drivingrangen som en positiv opplevelse. Det er jo KUN måten å tenke på som bestemmer om du ser på det du holder på med er avslapping eller ikke og ikke hva du holder på med.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Ja, for du snakker jo fra erfaring ;-)

Jeg tror nok Jan-Are har bedre peil enn deg på hva som trengs - han har jo faktisk spilt en sesong på ET før, og han har kvalifisert seg 2 ggr.

Og hvor har du det fra at han "fortjener" en ferie?
Han sier selv han hadde *behov* for det - en vesentlig forskjell.

Fra golferen.no:
- Jeg har rett og slett trent for lite. Det er ikke stort mer å si om det. Men etter en slitsom fjorårssesong hadde jeg behov for en pause. Skulle jeg fått trent skikkelig måtte jeg reist ut av Norge og da tror jeg denne sesongen hadde blitt skikkelig lang. Nå ser det ut til at det blir fire ukers pause til neste turnering, og da skal jeg trene bra for å bli fit for fight, sier Jan-Are Larsen på telefon fra sørafrikanske Durban.

Den siste setningen snakker for seg selv mht. mental innstilling.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Knallhard sesong? Hah! Den var god!

Hvis det er slik Bobby Peru mener, at Larsen på død og liv måtte rømme fra golfen etter 2004-sesongen, tror jeg Larsen skal satse på en annen levevei. Men det er nok ikke slik, herr Peru. Dette var en ny blemme, og det er forhåpentligvis siste gang norske tour-aspiranter satser på opplegget til Phil Mickelson, og håper at magien er din venn i 72 hull. Typsik nok ble det mer utur enn magi for Larsen, der ballen havnet i palmer og under golfbil og det som verre var.

Jan Are trenger ikke bevise noen ting. Det er få jeg ønsker mer å lykkes enn nettopp ham. Han er kapabel til å spiller stor golf (ref. tour school 2002). Men jeg blir oppriktig overrasket over at samme person som i 2003 fikk tour-virkeligheten gnidd inn med havsalt, stiller til start uten skikkelige forberedelser. Til Golfsiden klager han over at han ikke traff ballen skikkelig. Det er som et ekko fra stivbeinte klubbspillere som skraper sammen 20 Stablefordpoeng i Åpningsturneringen i april.

Ære være Larsen for at han forteller det som det er, men jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å gjøre slike unnlatelsessynder, spesielt etter at golfforbundet lovet å ta tak i elitesatsingen og opplegget rundt våre beste spillere. Når skal Golf-Norge skjønne hva som kreves der ute?????

b

over 20 år siden

b

Bobby Peru! Prøv å lese det som skrives før du slår med slegga. Jeg hadde vel inntrykk av at diskusjonen gikk litt mer generellt enn det du tolket mitt innlegg og reagerte ut fra.

Men likevel synes jeg at uttalelser som "og da skal jeg trene bra for å bli fit for fight," ikke viser noe som helst. Det må jo i det minste være lovlig seint når turneringen er ferdig. Alt som skal gjennomføres etter turneringen er egentlig lite interessant for det viser ingen ting annet enn drømmer.

Kom tilbake etter topp 10 plasseringen neste gang og si at dette har jeg fortjent for jeg har jobbet knallhardt de siste 4 ukene, så bra!

Men dette vet jo du best Bobby

Røyka sokkene?

over 20 år siden

Røyka sokkene?

Dere som kritiserer våre norske spillere aner ikke en dritt om hvor høyt nivået er og hvor mye som skal til for å lykkes i golfsirkuset. Nivået er så ekstremt høyt og utøverne våre er seriøse. Det virker bare dumt når høyhandicappere som Lavida forsøker å analysere hva Jan Are Larsen mener og tenker og behøver.
Get real - det er en større prestasjon å kvale inn til europatouren enn å vinne en seier i skiskytingens World Cup.
Vær stolt av våre proffer, ikke sleng dritt om noe dere ikke aner et dugg om!

b

over 20 år siden

b

Må jo si at jeg blir litt overgitt over at det går an å ta fri ett antall uker på det nivået de spiller på og i den situasjonen de er i og spesiellt når nivået er så høyt som det sies at det er. Å satse på PM metoden som fungerte 1 - en- gang for Phil Micelson er jo forkastelig dersom det er tilfelle.

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Du "røykelabben",
Det er jo nettopp hvor høyt nivået er de aner, de som kritiserer. Det er jo pga det høye nivået de mener noen norske burde trene mer.
Siden noen alltid skal sammenligne golfprestasjoner med vinteridrettsprestasjoner, noe som i og for seg bare blir flåsete synsing og sansing, vil jeg komme med mitt flåsete bidrag;
med å påstå at det ikke finnes noen idrettsmann i Norge som driver så mye og seriøs fysisk/psykisk/utstyr trening som OE Bjørndalen. Så der har golfgutta noe å lære...

Jan-Are Larsen

over 20 år siden

Jan-Are Larsen

Jeg maa virkelig unnskylde hvis jeg har odelagt inntrykket som folk har om norsk golf eller forverret det paa noen maate. Det hadde vaert bedre aa fokusere paa innsatsen til Lars Petter saa langt. Det er faktisk ganske bra, selv for en nordmann.

Knallharde sesonger finnes faktisk i golf ogsaa. Tro det eller ei. Det aa ha familie hjemme er ikke lett, og aa reise paa egenhaand turnering etter turnering er heldigvis noe jeg slipper i aar. Det er nok ikke saa mange som er ute og reiser mer enn proffesjonelle golfere er i lopet av ett aar, og de som mener at dette ikke er vanskelig er ganske unike.

Det aa sammenlikne Vijay og oss norske blir litt feil, naar Vijay reiser rundt i privatfly eller paa forste klasse med hele familien sin med seg naar han vil. Da blir plutselig ikke tilvaerelsen ute paa touren saa veldig vanskelig. Det er et faatall nordmenn som vet hva det vil si aa vaere paa touren, fem stykk for aa vaere presis, og det er vel bare disse som virkelig kan uttale seg om hvordan livet er her ute. Alt annet blir bare spekulasjoner.

Og til sist mer spesifikt paa foregaaende innlegg; Jeg har aldri trodd at det bare er aa hoppe ut av sofaen og spille golf paa hoyeste nivaa. Jeg var klar over at denne turneringen kunne bli hva som helst grunnet manglende trenings grunnlag. Det var en beslutning jeg tok fordi tanken var helt tom etter fjoraaret. For aa kunne holde tenningen og suget oppe under hele sesongen foelte jeg at dette var det rette for meg. Denne beslutningen er tatt av meg, og det er jeg som maa ta konsekvensene av dette, bra eller daarlig. Saa faar folk synes hva de vil.
-Det gjoer de allikevel.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Du Snoop, du aner ingenting om toppidrett, gjør du? Tror ikke du har vært i eliten i noen idrett? Å si "det er jo nettopp hvor høyt nivået er de aner, de som kritiserer" viser at du ikke har forstått hva dette dreier seg om. Antagelivis tror du Phil Mick og Jan Are er de eneste proffene som tar en måned fri. Tror du virkelig det, så vet du ingenting - gjentar ingenting - om golf på det nivået som disse gutta bedriver. Gi meg EN annen spiller enn Vijay som spiller golf hele året av toppene, og jeg gir deg 1000 kroner pr spiller. 1000 kroner, Snoop, for ETT navn. Klarer du det?

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Den siste som skal unnskylde seg er deg, Jan Are.

Isolert sett er uttalelsen din om mangelfulle forberedelser lett å gripe fatt i, jeg vet at bildet er myyye mer sammensatt. Men som diskusjonsemne på et forum bør det være lov å ta opp. Her settes ting fort på spissen.

Jeg er sikker på at du og Lars Petter kommer til å skape overskrifter - med positive fortegn. Fordi vi så sterkt ønsker dere alt vel griper vi tastaturet fatt og uttrykker oss. Du skal vite at mange av oss følger dere back to back på nettet i håp om at dere skal slå ut i full blomst!

Ang Vijay så var ikke sammenligningen ment ut fra dagens Vijay. Men i hans tidlige karriere jobbet han til tider som pro fra tidlig til sent på obskure klubber for å holde det gående. Slo tusenvis av baller utenom arbeidstid. Alltid med et stort treningshjerte. Karrieren hans er som en klassisk Hollywood-film.

Du har selvsagt ikke ødelagt noe av ryktet i norsk golf. Tvert imot er du hovedårsaken til at vi gleder oss som unger til ET-sesongen 2005. Stå på!

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Lavida, du er en prins. Du forstår når du har gått for langt, og ber om unskyldning. Bra - du har faktisk skjønt det.

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Det var da veldig Bernt...
For å ta person/nick- angrepet først, jo jeg har utøvd idrett på elitenivå og vet hva som kreves. Jeg har ikke det som kreves(talentet var der men ikke viljen/mentaliteten), det fant jeg fort ut, så nok om det.

Det Phil Mick&Jan Are-snakket, får du ta opp med de som har snakket om det for jeg har ikke nevnt dem. Det virker som om du tror jeg har skrevet alle de foregående innlleggene. Og den utfordringen din var så vag i definisjon og følelsesladd at jeg tror vi legger den til sides.

Tror i grunnen vi vet like lite/mye...

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Jan-Are,
stå på i morgen! Jeg skal ihverfall heie på deg!

Nick

over 20 år siden

Nick

Heia Østfold. Blås i besservisserne og gjør ting på din måte. Lykke til

Gary Hogan

over 20 år siden

Gary Hogan

Det er vel ingen her inne som ærlig og oppriktig tror at det lar seg gjøre å ha Norge som hovedbase hele året og likevel holde seg på betryggende nivå på Europatouren ???

Vida

over 20 år siden

Vida

Jan Are,

Jeg og (jeg tror) alle her inne er STORE fan av deg og de andre norske spillerne. En del av interessen(og moroa) består i å uttale seg om dette og hint - selv om man ikke har veldig greie på alt.....
Vi er fans som bryr oss - derfor spekulerer vi. (Jeg mener masse om driften av Leeds Utd. , men det hadde kanskje gått like ille med meg som sjef). Håper du forstår/tilgir dette.
Ingen tvil om at du tar beslutningene og at det er du som må ta konsekvensene. Ikke bry deg oss.

Jeg gleder meg til å følge Brovold (og deg) i resten av turneringen.(denne diskusjonen kom opp før han var skikkelig i gang.
Håper du har anledning til mye trening på gress i ukene som kommer!

Jeg er stolt av de gode spillerne vi har og ønsker dere alt vel.

Vida

over 20 år siden

Vida

Bernt,
Holder det med en spiller på Champions touren?

Svar : Dana Quigley http://www.golfdigest.com/newsandtour/index.ssf?/newsandtour/gw20050114quigley.html

Vida

over 20 år siden

Vida

Forresten Jan Are, når vi først "har deg på tråden".
Som stor fan av deg, savner jeg noenlunde regelmessig(f.eks. en gang i uken) en kort personlig kommentar på internettsiden din. Det begynte så bra (som med de fleste andre) for et par år siden, men ebbet fort ut .

Er fan av deg også når det går litt dårlig

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Godt sagt Vida(det først innlegget i Vidas siste triologi ).
I second that.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her