Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Mer kølletilpasning....

Kenneth Kristiansen

over 20 år siden

Kenneth Kristiansen

Hei,

Når man tilpasser en Driver eller wood. Om man velger et "høyt profilert" merke, gjør da køllemakeren endringer på selve køllehodet, eller er det bare skaftet som tilpasses?

Om man tilpasser et jernsett, så gjøres det vel noen ganger endringer på selve køllehodet. Boring av hull og greier, samt endring av vinkler og offsett... Men jeg er ikke sikker på om dette gjelder hoder fra Callaway, Ping, Hogan etc..

Anyone?

-k-

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Det er sjelden (aldri) at en køllemaker gjør endringer på en wood.
Dette er som oftest ikke nødvendig, spesielt ikke for drivere, bortsett fra å kanskje legge vekt i skaft-hullet for tilpasning av svingvekt.
Drivere og wooder har ofte mange loft å velge mellom som ligger tett på hverandre, så man velger bare riktig modell.
Det har ingenting å si om køllene er høyt profilert eller billige kloner, køllemakeren kan gjøre justeringer på alle uansett.
Alle jern (nesten) kan bøyes for tilpasning av loft og lie.
Ping trenger du sjelden å gjøre det på for der velger du bare hvilken fargekode du vil ha, så blir lie-vinkelen riktig.
Man trenger sjelden å tilpasse loft. Noen få tour-spillere har endret loft på wedgene sine. Noen har også slipt bort materiale, eller klistra på blytape.
De aller beste spillerne får fabrikkene til å lage spesialversjoner (prototypes). Disse kan ha spesiell vekting, spesielle loft, spesiell offset, tilpasset bounce og til og med være laget av andre materialer.
Noen ganger kommer disse prototypene på markedet seinere (f.eks Nike's TW-køller (spesialdesigned for Tiger Woods) og Dunlop RG-CS blades (spesialdesignet for John Daly)), men som oftest blir de aldri satt i produksjon.
Smidde jern er lette å bøye, støpte køller (f'eks Callaway X-14, X-16. X-18, alle Ping-modeller) er mye hardere og sprøere, og tåler mindre bøying uten at det svekker metallet i køllehalsen.
KZG har blitt populære fordi de er spesielt designet for å tåle bøying og vridning hos køllemakeren.
Personlig foretrekker jeg et køllesett som ikke er herpa på. Med et så stort utvalg som finnes på markedet er det ikke problem å finne noe som passer.

Tom

over 20 år siden

Tom

Veldig forklarene fra Kallekøla.
Jeg er litt motstander av tillpassing. Legg litt ekstra i innkjøp og du får kvalitets køller. Er redd for at mange av de som får køller tilpasset får mer problemer i etterkant. Sefølgelig finnes det de som bør få tilpasset køller men da sier din pro ifra. Det er lettere å justere svingen etter kroppen din en å forandere sette. Standar køller bør passe for over 90& av oss tror jeg. Ikke tenk på det, har det først satt seg i hode er det vanskelig å ikke tenke/skylle på. Da trenger du sykkolog i stede. =;-)

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Er ikke enig med Tom der..

Titleist hadde demodag hos oss i fjor sommer. Fikk prøve en standard kølle som funka bra for meg. Etter noen slag skulle jeg slå litt på jernplate for å se hva jeg trengte for å ha et jern som var tilpasse meg. Han fant ut at jeg skulle to grader opp på lie vinklen. Da ville jeg stå litt mer naturlig til ballen og få et bedre treff.

fikk et jern som passet etter hans mål. og HIMMEL for en forskjell..... Fikk et helt annet balltreff og ballbane. To grader er ikke mye, men når jeg så forskjellen så er jeg overbevist om at jeg skal ha et sett med tilpasset meg. har også prøvd et callaway jern med riktig vinkel. det var stor forskjell i forhold til et standard jern.

Av vekst er jeg helt normal. Ca 180 høy. Rimelig standard størrelse på armer og bein..

Skal ha et callaway x16 sett til sommeren. De har ingen merkostnad med tilpassing..

Anbefaler alle som skal legge litt penger i et nytt sett å snakke med proen sin og høre om han kan tilpasse et sett.. Tror mange vil ha nytte av det.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Det er veldig lurt å få seg et tilpasset sett mht lie-vinkel og skaftlengde.
Noen steder koster det ingenting ekstra, eller som jeg skrev i forrige innlegg er det mulig å kjøpe et sett fra en produsent som har riktige spesifikasjoner som standard.
Standard lie på samme jernet kan variere med 2-3 grader fra produsent til produsent, og fra modell til modell.
Ping har beste tilpasningssystemet med fargekoder.
Andre produsenter har lignende system.
Bare pass på at stivheten og flexpunktet på skaftene til den kølla du bruker for test stemmer overens med tilsvarende på settet du kjøper.
Skaftet krummer nedover på grunn av sentrifugalkraften i køllehodet når du slår. Et mykere skaft minker derfor lievinkelen til sålen på kølla målt i forhold til grepet fordi skaftet buer mer.
Et skaft med lavt flexpunkt minker også lie-vinkelen i forhold til et skaft med høyt flexpunkt

Tom

over 20 år siden

Tom

Er du 180 så er det innen for det som regnes som standar. Har en kamerat på 193 som gikk fra køller som var forlengt og til standar køller. Pro fikk han til ø bøye knærne litt. mener det er enklere for over 90% av oss til å justere svingen Pytelite. =;-). Som du sier 2 grader er ikke my. 1/2 cm nærmere balle kansje??. Jeg vet ikke men tror at for mange ser på utstyret i stede for seg selv og svingen.
Vet at også Clevland leverer etter spesifikasjon fra fabrikk. Må bare vente litt. Lykke til med "riktige køller" =;-)

KølleNisse

over 20 år siden

KølleNisse

Tom, to grader betyr 29 mm, hvis køllen er 37 tommer lang med 60 respektive 62 grader lie. Det er seks ggr mer enn det du gjetter.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Må si meg sterkt uenig med Tom.
Ulike menneskers anatomi, kroppsfasong og fysisk form gjør det mye enklere å få spesialtilpassede køller.
Når det er sagt, så skal man også passe seg for noen kremmer-proer og profittgriske køllemakere som anbefaler helt nybegynnere med svingfeil å kjøpe tilpassede køller.
Har man standard fysikk (175-180 cm) bør man tilpasse svingen til et standard køllesett. fra 180 og oppover bør man legge til en halv tomme på køllelengden for ca hver 4 cm (veiledende men ingen fasit).
Gode spillere har ofte en brattere sving og trenger høyere lie.
Noen av tour-proene (f.eks Scott Hoch) har opptil 4 grader upright.
Noen jern (Ben Hogan, Ping, Mizuno blades) er nesten helt rette på undersiden og krever dermed mer nøyaktig tilpasning en jern som er mer buede under.
Det er mange golfspillere der ute som trenger tilpasning, og også mange som har unødvendig føtt tilpasset sine jern.
Jeg har opplevd at spillere som har kommet for å få tilpasset køller har blitt skuffet når måleresultatene tilsier at jernsettet de har ikke trenger justering.
Mange går rundt med ideer i hodet at dersom de får tilpasset jernene sine blir spillet så mye bedre. Det er ofte helt feil. Men noen køllemakere skor seg fett på dette og blir attpåtil regnet som meget dyktige.......

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Jeg vil bare føye til at man også må ta i betraktning armenes lengde ift kroppslengden. Selv har jeg lengre armer enn gjennomsnittet (i min høyde, 186) ... men jeg ser ikke ut som en orangutang allikevel ;-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her