Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sloping av norske baner

tovemor

over 25 år siden

tovemor

Jeg kunne tenke meg å høre hva dere mener om rimeligheten i følgende: På Kjekstad får man et slag mindre enn man får på Tjøme...Kjekstads medlemmer hadde vel kanskje håpet å få et slag mer da banen ble vurdert på nytt, men det ble altså ikke slik. Men her må det da være noe hakkande gæærnt? Tjøme er flat som en pannekake og i hvertfall ikke lenger enn Kjekstad? etter min mening er dette enda et bevis på at slopesystemet burde fjernes for godt.

Martin

over 25 år siden

Martin

Jeg er enig at Kjekstad er helt feil slopet. Det er rett og slett latterlig med den nye slopen og indexeringen av hullene. Det kan virke som om slopekomiteèn har satt seg ned med en kaffekopp og en baneguide for og slope banen på nytt.

Det kan ødelegge mye av en god golfrunde hvis banen er feil slopet.

Håper ikke slopekomiteèn ødelegger mange baner med slopingen sin!

Harald Sørensen

over 25 år siden

Harald Sørensen

tovemor,

At enkelte baner er feil slopet er vel ikke noe argument for å fjerne hele slopesystemet?! Differansen mellom 2 feilslopete baner på hver sin ytterkant er tross alt mindre enn differansen mellom en veldig vanskelig bane og en veldig lett bane spilt uten slope.

Slopesystemet vil aldri kunne danne et riktig bilde av en banes vanskelighetsgrad (som passer for alle spillere). Men så lenge du mister slag på en lett bane (f.eks. Kjekstad) og får slag på en vanskelig bane (f.eks. Hauger), oppfylles hovedpoenget i slopens misjon.

Runar Nyrud

over 25 år siden

Runar Nyrud

Hvordan kan man "ødlegge" golfbaner med sloping ?

Slope vurderingen kommer ALDRI til å bli "riktig". Det man måtte gjort da var å registrere alle runder med hcp, værforhold, vindstyrke osv. og laget statestikker, da kunne det blitt ca. riktig.

Vurdering av hvor vanskelig banen er farges av hvordan din egen runde var på banen. Jeg har aldri fått noe særlig tak på Skogerbanen, og jeg får 1 slag mer på Kongsberg, som jeg synes er en mye lettere og bedre bane....

Men det kan være andre som ikke liker banetypen på Kongsberg som synes Skoger er lettere / bedre.

Personlig har jeg "gitt opp" stabelford (regner det ut bare pga. hcp reglene) og spiller kun i forhold til par.

m@x

over 25 år siden

m@x

Mottatte slag = Handicap * Slope / 113 - Par + Baneverdi
Dette er, og kommer alltid til å være lineært...
Vis meg den lineære golfspiller !
Helt enig med Runar : dette kan aldri bli riktig.
Men - jeg er sikker på at det inspirerer til rekruttering innen golfsporten.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her