Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Fint skal det være...

Køllekjøper

over 20 år siden

Køllekjøper

Ser at rikskjendis og køllemaker Lars Chr. Hansen stadig fremhever at han er GCA Accredited Clubmaker og PCS Certified Class "A" Clubmaker.

Hva skjuler det seg bak fine titlene.
Litt snusing på nettet avdekker at det er laveste grad du kan ta når det gjelder "utdannelse" i køllemakerfaget.
De må kunne svare på spørsmål (teorieksame tatt hjemme med 45 dagers svarfrist...) basert på litteratur som de aller fleste som driver kølle-liming har lest gjennom. Det er like avansert som et 1-vekttalls høyskolefag.
I tillegg må de vise med praktisk eksamen at de kan sette praksisen ut i livet, omtrent like vanskelig som å skifte hjul på bilen
Dette må være verdens desidert korteste og enkleste utdannelse for å få seg en jobb.
Jeg er ikke imponert

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Hva så, Køllekjøper?
Hva er det du ikke liker; at utdanningen er for kort i forhold til den lange tittelen eller at utdanningen skulle vært lengre?
Trenger vel ikke lage det vanskeligere enn det er. Du sier jo selv det er like lett som å skifte dekk.
Tror ikke dekkskifterutdanningen eller alpinbindingsmontererutdanningen er så langdryg heller, men de må vel få lov til å lage en passende tittel for det om.
Jeg kunne nesten begynt å spekulere i om du selv sitter arbeidsløs med en lengre utdanning, siden du lar deg irritere av dette, men det blir å ta debatten litt vel langt.

Klistin Clemet (minister)

over 20 år siden

Klistin Clemet (minister)

Det er beklagelig at ikke alle køllemakere har tatt Mastergrad på Universitet. Skal se om jeg kan gjøre noe med det.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Som for de fleste andre, så er tittel viktig i en fase hvor du ikke har noe annet å fare med. Så er det opp til den enkelte å bygge opp innhold for seg selv.

Lars Chr. har opparbeidet seg en posisjon som gjør at han ikke trenger slikt lenger. Nå er det Lars Chr. som gir innhold til tittelen og ikke omvendt slik det var i starten.

Kjære køllekjøper, hvis det etter lang tid fortsatt kun er tittelen som er flott - da er jeg enig. Slik er det ikke i dette tilfellet. Ta deg en tur til Lars Chr., så merker du at her er det noe som bør tas vare på og ikke rakkes ned på.

H

over 20 år siden

H

Helt enig Swinger. Jeg har alltid fått god service og bra hjelp hos Lars.
Det virker som om han kan faget sitt.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Køllekjøper: Fint hvis du kan foreslå en bedre utdannelse for faget. Ikke det? Dette den tekniske delen av dette yrket er ikke romfartsteknologi, men enkle prinsipper som de fleste med med færre enn ti tommeltotter kan få en viss dreis på. De beste køllemakerne i USA har jobbet med toppspillere og er selv habile spillere (ned mot scratch). Den viktigste egenskapen er kunnskap om svingen og spillet.

Finnes en rekke hjelpemidler som gjør det stadig enklere å tilpasse utstyr, så som presise launch monitorer som gir en rekke verdifulle data.

Da er opp til køllemakeren å gi sine beste råd til kundene, og ikke prakke elitekøller på høyhandicappere som knapt klarer å treffe ballen, selv om køllene er aldri så vakre.

UGS Køllekjøper

over 20 år siden

UGS Køllekjøper

Det var nettopp dette jeg vill få frem, Lavida.
Det er ikke romfartsteknologi, men koster like mye.
Jeg har benyttet meg av den lokale proen for bygge og justere køllene mine, til en brøkdel av prisen og en brøkdel av tiden det tar å dra to ganger inn til Oslo. Men folk bare rister på hodet av det og tror Lars Chr er dén superspesialisten bare fordi han slår om seg med bokstavtitler som ingen vet hva er.
Mange av proene rundtomkring på golfbanene kan gjøre en minst like bra jobb, men taper ansennitet pga manglende bokstaver.....

H

over 20 år siden

H

Jeg har brukt Lars pga. den erfaring jeg har hatt med han på div. reparasjoner og ikke på grunn av hans tittel. Har hatt dårlig erfaring med lokal pro pga. at de er oppatt med instruksjon + salg av utstyr. Det tar for lang tid i lokal proshop og de har ikke det utvalg av skaft og grep som en køllemaker har. Vet flere som har samme erfaring.

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Hvis de taper terreng i forhold til Lars Chr pga hans bokstaver, så er det jo bare å skaffe slike bokstaver selv. Det i grunnen ikke vanskeligere.
Golfere flest her i Norge har ikke peiling på køllemekking, og det gir derfor trygghet å lese at noen er "Certified Class A Clubmaker", på samme linje som at folk flest leverer bilen til Autoriserte Verksted.

Jalopeño

over 20 år siden

Jalopeño

Jeg håper da Lars gjør mindre tabber enn et autorisert bilverksted

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Ærlig talt- er det noen som er så dumme at de bruker LarsChr. på grunn av noen bokstaver.
Det tror ikke jeg,og det tror ikke Køllekjøper.
Hva er det da du er ute etter?? Er du en lokal Pro som er sur for at du taper omsetning, eller hva er det for noe.

Beklager Kølekjøper - jo lenger du trekker det her - jo mer positiv omtale får Lars Chr.

Jeg har i tidligere innlegg snakket om hva som kan og bør diskuteres i et slikt forum. Når vi snakker om konkrete personer bør vi være veldig forsiktig. Å diskutere de nevnte bokstaver er OK. Når de knyttes til personen Lars Chr. er det på grensen - i alle fall når det vinkles negativt.

Kenneth Kristiansen

over 20 år siden

Kenneth Kristiansen

Hei,

Var selv innom Lars Chr. på tirsdag, og maken til hyggelig kar!! Jeg har selvfølgelig ikke noe grunnlag for å vurdere hans kunnskaper, men at han kan faget sitt er det vel liten tvil om. Han har i en årrekke hjulpet golfspillere på alle nivåer, og har et meeeegt godt rykte.

UGS Køllekjøper:
Merker meg at du sier at en lokal pro, kan tilby samme produkt til en brøkdel av prisen, og en brøkdel av tiden det tar og kjøre til oslo?? Hvor bor du, og hva er brøken?? Et personlig tilpasset jernsett fra KZG, hos Lars, koster fra 5000,-.. Blir det laaaangt billigere enn dette, begynner det jo og bli interessant :-)

-Kenneth-

Jon

over 20 år siden

Jon

Til ”Køllekjøper”.
Du har nok rett i at Køllemakerutdannelsen Lars Chr. har ikke er verdens lengste utdannelse. Du har ikke rett i at det må være en enkel utdannelse for å skaffe seg jobb. Utdannelsen gir deg ingen jobb – jobben må du skaffe/lage sjøl! Jeg synes det er helt naturlig at Lars Chr. bruker/refererer til tittelen sin. Det gjør man i de aller fleste yrker. Jeg er enig i at køllemakertittelen i seg selv ikke er sikkerhet for kvalitet, men det er indikasjon på en viss kvalitet (Alle lærere er ikke like gode selv om de har den samme utdannelsen!). Det som derimot er aller viktigst er kunnskapen og ferdighetene han har opparbeidet seg gjennom jobben.

Lars Chr. har laget golfsett til meg også, og via enkle prinsipper har han kommet frem til et jernsett som har forbedret spillet mitt merkbart. Jeg kan absolutt anbefale et besøk til Lars Chr. og Andreas på Custom Golf. I tillegg til køllemakerkunnskapen er begge to relativt gode spillere, samt at Lars Chr. også har pro-utdanning – bakgrunnen deres er i orden!

Har selv lang utdanning innen idrett/golf og jobber som pro – det er likevel ikke noe hinder for å bruke Lars Chr., selv om han har fått flere tittelbokstaver per utdanningsår enn meg! Heller tvert imot!

Jon Karlsen

Olle

over 20 år siden

Olle

Tror mange her har misforstått Køllekjøper sin hensikt med innlegget. Han mente ikke å så tvil om Lars Chr. sin dyktighet, men heller hvordan denne svada tittelen ukritisk blir brukt i markedsføringen. For de fleste meg inkl høres "GCA Accredited Clubmaker og PCS Certified Class "A" Clubmaker" veldig imponerende ut.

Men på en annen side han har jo disse sertifiseringene, og hvis det gir han et konkurranse forttrinn så er det jo bare dumt og ikke bruke det.

evo

over 20 år siden

evo

Hva mente han da,Olle???? Klart jobben kan gjøres billigere hos noen proer, du kan til og med gjøre jobben selv! Men utover det å skifte grep, og lime sammen køller du selger til fremmede......, så tror jeg nok at kompetanse og ERFARING er verdt å betale for. Og kanskje det viktigste, hvilke proer og hjemmebyggere har den samme utstyrsparken som Lasse har av hendige hjelpemidler i arbeidet med
å hjelpe norske hackere på veien mot å "kunne spille golf" med riktig tilpasset utstyr.

Golfgal

over 20 år siden

Golfgal

Har lurt på han partner hans jeg da. Andreas lind.
Han står ser på folk og anbefaler hva de skal ha.
Men har han noe peil.
Har hørt at folk er skeptisk til han. Men skal la han få svare selv hva kan?

Olek

over 20 år siden

Olek

Lasse yter meget bra service mener jeg og har nå fått lang og god erfaring over mange år.
Tanken er vel at det er slik Andreas også skal bli dyktig. Ved å gå i hælene til Lasse..
Andreas er en dyktig spiller vet jeg, om noe eplekjekk kanskje... ;-)

Nalle

over 20 år siden

Nalle

Hvordan kan folk være skeptiske til en person de ikke kjenner ?
Er det fordi han er tennisspiller og ikke golfspiller ?
Har noen her dårlig erfaring ved å bruke han ?
Justerer han køllene på feil måte ??

Jeg for min del ville være mye mer skeptisk til utstyret Lars Chr & Venn selger.
KZ-Golf bygde seg på 80-tallet og tidlig 90-tall opp til å få en høy posisjon som leverandør til køllemakere som satset på personlig tilpasning.
Men,
nå ser jeg at noen av designene til KZG begynner å dra kraftig på åra. De er seint ute med den nyeste teknologien, og har ennå ikke drivere på mer enn 400ccm (ihvertfall ikke i følge deres egne hjemmesider).

Be heller om å få tilpasset andre brands.
Disse har topp produkter til en meget rimelig penge:
Drivere; Bang, SMT, Integra, Alpha Reaction, Snake Eyes
Fairwaywoods: Integra, Alpha Reaction, Golfsmith
Jern: Maltby, Infiniti, Snake Eyes,
Hybrider: Dynacraft, Integra, Snake Eyes
Wedger: Maltby, Snake Eyes
Puttere: Snake Eyes, Dynacraft

H

over 20 år siden

H

Ang. utstyr så er jeg mer skeptisk til Callaway og Taylor Made som endrer design flere ganger pr. år. Og ved alle nye lanseringer så er det siste produkt så utrolig mye bedre enn det gamle.
Og hvor mye forskjell er det på en smidd bladkølle fra 1985 og dagens modeller? Det meste er vel i skaft.
Både Parnevik og Montgomerie spilte med X12 i lang tid etter at X14 var lansert. Ikke alltid det nyeste som er det beste.

Einstein

over 20 år siden

Einstein

Helt enig, H.
Golfprodusentenes markedsføring ser for meg ut til å være mynta på knølhuer som ikke er i stand til å tenke i det hele tatt.

Angående materialvalg i køller så kan noen produsenter ikke fremheve nok hvor "bløte" materialer de bruker i jernene sine.
Skal de være så skal det være.... SMIDD (Ben Hogan, Mizuno, Titleist mm)

Andre, (med Callaway i spissen) skryter hemningsløst av hvor harde materialer køllene deres har, og hvordan det får ballen til å eksplodere ut fra køllebladet (ref Callaway VFT og Fusion jern). De har ikke smidde køller i det hele tatt.

Apropos Callaway så har det stått for noen av golfsportens største sukksesser, men også største flauser. Man vet aldri hva man får derfra før utstyret har vært på markedet et års tid.
I øyeblikket er Fusion en veritabel motegimmick som nesten ingen av de store spillerene bruker. De foretrekker hel titanium.

Når det gjelder Taylor Made så er det nok bare kosmetiske forbedringer de gjennomfører flere ganger i året. Men for spillere med høyere hcp som sliter med svingfeil så er R7 driveren et genialt valg. Og den har jo slått godt an på PGA-touren også.

For dem som vurderer å kjøpe tilpassede KZG-køller hos Lars C, har jeg dette rådet:
Gå til en Ping-forhandler og finn riktig tilpasset utstyr. Ping har et genialt fargekodesystem, og så slipper man å bøye jernene. Ferdigstøpte jern som kaldbøyes hos køllemaker får kraftig redusert styrke i køllehalsen, og kan lett brekke.
Dessuten vil et Ping-sett tape seg lite i verdi, mens brukte tilpassede KZG-køller ikke er verdt en dritt.
Og er du uheldig og mister et Ping-jern kan du bestille et nytt med riktig spesifikasjon hvor som helst i verden.
Prisen for Ping v KZG er tilnærmet den samme når man inkluderer jobben til Lars i prisen.
Dessuten finner man INGEN gode spillere som benytter KZG. Det sier nok for meg.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg leste og leste - for å finne ut hva du ville fram til.

Tror du virkelig atdet blir smart bare deter mange nok ord. Som så mange andre som bruker mange ord - det blir med ordene.

Hva tror du egentlig får en proff til å spille med køller av et eller annet merke.

Nick'et hjelper heller ikke - imbesil.

Ole Petter

over 20 år siden

Ole Petter

Prøv å spørre noen venner som kan lese

Olle

over 20 år siden

Olle

Ser at Swinger vil unngå å bruke mange ord ved å slå sammen ord feks "atdet" eller "deter".

Synes det også er imponerende å kalle noen for imbesil å stave det feil (det skrives imbesill). Lurer på hvem som er dum eller dumm som Swinger ville ha skrevet.

Må masse meg for å gjøre narr av Swinger eller så kanskje han kaller meg for en idiott :-)

Webmaster

over 20 år siden

Webmaster

Da er det vel fornuftig å stanse denne diskusjonen her.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her