Bukken Bruse (KrF)
Jeg er enig i det kontoristen Jonny skriver om golfaksjer versus pyramidespillaksjer.
Men på den andre siden er jeg også likegyldig.
I ettertid ser jeg at det var dumt av meg å kjøpe spillerett når denne var på det aller dyreste. Men når jeg måtte kjøpe spillerett fordi sexhulls-jordet skulle bygges om til 18-hulls mesterskapsbane var det ingen alternative baner å spille på. Neste golfbane var over 1 times kjøretur unna, og jeg hater å kjøre bil.
Nå har jeg imidlertid fullstendig golf-dilla, spiller så ofte jeg kan, og er nå medlem i totalt 4 golfklubber i 3 forskjellige land (og har aksjer i 2 forskjellige pyramidespill som ennå ikke har gått på trynet.)
Bruker altfor mange penger på golf, minst 100 000 kr i året hvis jeg regner:
utstyr,
reiser,
hoteller,
merkostnader til mat i golfrestauranten sammenlignet med middag hjemme,
unødvendig impulskjøp av alt mellom himmel og jord som jeg aldri ville kommet over hvis jeg ikke var ute på golfreise.
Jeg reiser til Spania og Thailand opptil flere ganger hver vinter.
Kjører nedover svenskekysten tidlig vår og sen høst (prøver å skylde på at det er penger å spare på svenskehandel....)
Spiller simulator på Bærum hver uke hele vinteren,
og i tillegg til årsavgiften til golfklubbene på tilsammen 14000kr kjøper jeg mellom 30 og 50 greenfeerunder hvert år, noen på kjempedyre baner som St. Andrews, K-klub, Valderrama, Troon, St.Nom de Breteche, Chateau de Taulaine, osv. I sommerferien min i fjor tok jeg kona med på 2-ukers bileferie i Canada, bare kjørte fra golfresort til golfresort og spilte golf hver dag. Bare den turen kosta meg 65000kr med fly, leiebil, mat, hotell og greenfee.
Masse masse masse penger. Og til dere som tror Miklagard er en dyr bane, tro om igjen. Skal man spille på tilsvarende baner i Canada er prisen gjerne 200-300 CAD i greenfee. I hver større by finnes det baner med over 100 000kr i innmeldingsavgift. Og dette er ikke penger som man kan få tilbake ve salg av luftaksjer senere. Dette er en engangssum man betaler for å skrive seg inn i klubben. I tillegg kommer årsavgifter på 30-40000kr, men da kan man spise og drikke gratis på banen hele sesongen.....
Men jeg har råd til det og da er det gjør meg happy.
Livet mitt består av to faser: en uten, og en med golf.
Jeg synest det å ha et lykkelig liv er vel verdt 100 000 kr i året når alternativet er å leve kjedelig med mer og mer penger i banken.
Men hadde jeg sett dagens utgave av meg selv for 15 år siden så hadde jeg kalt meg selv en feit kjempedust, idiot, tosk, null, tett i pappen, skrulling, ja jeg vet ikke hva.