Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Mål for 2005

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Siden det er jul og god stemning kan vi vel ta en fredelig diskusjon. Hva er forumdeltakernes målsetting for 2005?

For min egen del:
Redusere antall putter på en runde med fire
Ikke miste hodet etter et katastrofehull
Ergo: Slå mindre med driver
Beherske toerjernet like bra som j5
Spille flere 18-hullsrunder (blir nesten bare 9-hullere nå)
Spille til under 10 (16 i dag)

Ernie

over 20 år siden

Ernie

1. Ned mot 2,0 i putting per GIR (2,2 i snitt i år)
2. Ned mot 30 putter i snitt per runde (33,0 i år)
3. Beherske driveren bedre, heller slå litt kortere og treffe flere fariways
4. Ligge jevnt på runder rundt 78-84 (avhengig av bane) mot slutten av sesongen. Ligger på 82-88 nå.
5. Spille noen baner jeg enda ikke har fått spilt (Losby, Hauger og Meland)
6. Mer enn 3 birdies på en 18-hullsrunde (som er dagens pers)

Fooore

over 20 år siden

Fooore

1.Begynne med driver
2.Komme under 10 i hcp
3.Spille mye!
4.Delta i turneringer
5.Ha det like gøy som i 2004

HCP 18,7

Links

over 20 år siden

Links

Det går mot lysere tider...

I den forestående sesong blir det fokus på holde ballen i spill. Treffe flere fairways og nå så mange greener som mulig. 50/50 er målet. Treffe halvparten av fairwayene og halvparten GIR bør gi en tilfredstilelnde sesong. HCP forbedring blir ikke fokus, men kan bli en grei bonus.

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Denge løs med driveren mest mulig.
Få EN drive i løpet av sesongen, som er godt over 300m og i spill.
Alt annet er uvesentlig og blir uansett overskygget av denne ene driven.

Fick Naldo

over 20 år siden

Fick Naldo

På treningsfeltet:
1. Trene mye med wedge og putter
2. Trene på at utslag kommer i spill (mye lange jern)

På banen:
1. Konsentrasjon på hvert slag
2. Sikte på et bestemt mål på hvert slag
3. Ha det moro

Da vil resultatene komme, og håper jeg "brekker" 80 slag to ganger.

Hcp 14,2

Kenneth Kristiansen

over 20 år siden

Kenneth Kristiansen

Heisan,

Som fersk spiller, har jeg selvfølgelig ambisjoner om det utrolige. Spesielt etter og ha sett HELE dvd-booksen til Tiger Woods foran pc'n i går kveld...

1. Gå ned i vekt, komme i bedre form ( går jeg ned like mange kilo som jeg har i hcp blir det bra virkelig bra tror jeg:-) )
2. aldri mere 3-putte..., aldri sier jeg, ALDRI!!!
3. Telle slag, og ikke spille så mye Stableford... Blir lett og "lure" seg selv. Spiller ennå ikke under 100 slag, men har jo fått hvitt kort...
4. Nærspill må bli bedre, spesielt chip/pitch fra rough'n. Derfor blir det mye mer trening på på dette.
5. Etablere en sving jeg kan stole mer på! Jobber allerede masse med basic, og nærmer meg... Men, jeg er litt for pirkete for en fersking, og det er hele tiden noe nytt og jobbe med...
6. Spille mer planlagt, og ikke forsøke og nå alle par 5 i to.. :-)
7. Gå kraftig ned i hcp, og komme godt ned på 20-tallet
8. Spille turneringer. Fordi det er GØY!!

Målsettingen for neste år blir mer spill, komme til finalen i unionsgolf-turneringen i klasse B, og gå ned i hcp..

hcp 33,5, men seriøs..

-K-

dilter

over 20 år siden

dilter

1. Trene på bunkerslag (her er det SVÆRT mye å hente)
2. Halvere antall straffeslag per runde (holde ballen i spill)
3. Gjennomsnitt per runde mot slutten av sesongen under +28

Picard

over 20 år siden

Picard

Spille hcp ned til 3-tallet, gå gjevnt under 80, spille -3 på Sola GK. For å få det til; trene mye nærspill, spes putting. Videreutvikle sving, spes driver. Sesongoppkjøringen startet i desember :)

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Lavida:
Hvis du har potensiale til å redusere puttene med 4, så anbefaler jeg at du gjør det, og hiver 2'er og 3'er jernet. Det er bare tull å legge mye tid i dette. Kjøp et par av de nye utility'ene og kos deg.

Snoop:
Endelig en som er ærlig.

Kenneth:
Det er mange som har fått store ambisjoner etter å ha sett Tiger-DVD.
Hva med å føye til: Legge opp trening sammen med en PRO som du stoler på.
Ikke tro at du kan bli god av å se på en DVD.

Dilter:
Du kan da vel ikke ha så mange baller i bunkers eller eller ute av spill att det er dette som hindrer deg i å komme ned på 20-tallet.

Personlig, så tror jeg at jeg skal finne Bjørlo og slå han minst en gang. Jeg skal i alle fall drive lenger enn han et par ganger. (En flaske vin??)

Are

over 20 år siden

Are

Hva med å bruke mer enn en femte del av din energi på fokus på din egen golf swinger?

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Swinger: Å beherske toerjernet er gjerne ikke det viktigste, men ikke undervurder gleden av å slå et lavt, borende og langtflyvende slag inn i vinden eller en smal fairway. 23-graders utility er allerede på plass i stedet for j3, så j2 og j4 får slåss om den siste plassen, alt etter vind og føreforhold.

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Mine mål for sesongen 2005

komme ned på 10 i hcp og bli stabil der. har i dag 16.6

for å komme dit:
trene putting, putting og enda mer putting. treputt skal ikke forekomme i 2005

trene presisjon på nærspill

trene mye med driver for å slå lange slag rett frem

alt dette i samarbeid med proen i klubben

spille flere turneringer utenom de som er i hjemmeklubben

være med å hjelpe nye spillere til å få glede av sporten
oppfordrer alle andre til å ta en ny spiller under vingene og gå runder sammen med han/henne

Og ikke minst ha det gøy på golfbanen

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Swinger, jeg er enig med mye av det du sier veldig ofte, men jeg vil bare si at man KAN bli god uten å benytte seg av pro. Dette gjelder golf som i mange andre idretter. Noen klarer å ta til seg lærdom uten at noen står direkte ved siden av dem og instruerer, selv om dette selvfølgelig er veldig nyttig for mange. Gjerne gjennom å se en DVD (ikke nødvendigvis Tiger Woods da, men...) eller gjennom å lese bøker, se på andre spillere, se på ViaSat sport om helgene etc.

Jeg kjenner selv flere spillere som ligger på 3-4 i HC uten å ha vært til pro en eneste gang. Og hvis man ikke har ambisjoner om å bli turneringsspiller så vil jeg påstå at dette er et relativt høyt nivå.

Selv har jeg ambisjoner om å forbedre meg til ca. 7-8 HC-nivå i løpet av året (fra 11 nå). Jeg har aldri vært til pro og har ikke planer om å besøke en på nåværende tidspunkt. Dette betyr selvsagt ikke at jeg nødvendigvis gjør det rette, men det er heller ikke poenget mitt. Det er nemlig at man skal ikke utelukke at folk kan bli gode spillere uten å besøke en pro!

Godt nytt år til alle sammen! :D

minst1

over 20 år siden

minst1

Jeg har spillt golf i 5 år og har 7 i hcp. Jeg har tilgode å ta en protime.
Jeg lærer enormt mye på å se andre spillere slå og nærspillet er nøkkelen til lavt hcp.
Ikke alltid like moro å chippe og putte men det er der man kan hente mest. Klarer man å gå en runde med mellom 30-34 putter vil man automatisk gå ned i hcp.
Dette er jo bare min egen erfaring og dette gjelder selvsagt ikke for alle.
Ikke alltid at en pro bør være den beste læremesteren men her kan jeg selvsagt ta feil.
Finn en i hjemmeklubben som er god og ta kontakt med han om han har noen tips til deg......

Nick

over 20 år siden

Nick

Enig med at man kan lære mye av å studere gode spillere. Spesiellt god rytme og tempo. Det har alle gode spillere felles. Jeg er ikke enig i at man ikke bør få hjelp av pro. Videoer og bøker kan være vel og bra til underholdning, men man bør være forsiktig med virtuelle proer. Du har ingen som korrigerer deg. Det hender ofte at man ikke gjør det en tror en gjør, som igjen kan føre til at problemet man jobber med kan bli større. Man bør også være meget selektiv med å benytte seg av tips fra velmenende " eksperter" som finnes rundt om. Nei bruk ekspertisen som finnes i de fleste klubber eller naboklubber, det finnes som regel en god pro i nærheten. Du vil garantert oppnå resultater raskere.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Ingen av oss sier vel at man IKKE skal bruke en pro. Det eneste vi (jeg i hvert fall) prøver å understreke er at man ikke nødvendigvis MÅ ha en pro for å bli bedre. Mange kan klare dette på egen hånd ved hjelp av andre midler. Personlig bruker jeg f.eks video for å se på meg selv, og da kan man jo plukke ut mye på egen hånd. Og det er helt riktig at svingen ikke ser ut slik som man tror. Dette oppdager man ved hjelp av video.

Det er heller ikke garantert at man oppnår resultater raskere ved hjelp av pro. Dette er veldig personavhengig. Jeg spilte meg ned fra 20,4 til 11 i løpet av 2004 uten å være til pro, mens flere av vennene mine ikke klarte å forbedre seg mer en kanskje 3-4 slag selv om de var til pro flere ganger.

Igjen, jeg sier ikke at man IKKE skal bruke pro. Det er helt sikkert kjempenyttig for mange. Men man skal heller ikke være så bastant og si at man ikke KAN gjøre en like god jobb på egen hånd! Med litt intelligens og spilleforståelse kan man gjøre utrolig mye.

Picard

over 20 år siden

Picard

Er nok litt personavhengig ja. Men tror nok man generelt får litt mer igjen for sine trengingstimer om man går til en pro av en viss kvalitet. En pro vil være mye flinkere på å peke ut de virkelige feilene i svingen og gi deg et solid grunnlag å bygge videre på. Vil altså anbefale alle som har mål om å komme ned mot scratch til å benytte seg av pro et par ganger i året. Er målet å spille gjevnt på 10 i hcp, kan man nok klare seg uten.

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Jeg vil prioritere å jobbe med de områdene der det er lettest for meg å forbedre meg og som dermed har størst innvirkning på scoren.

1. Fysisk form, middelmådig fysikk gir meg ikke muligheten til å nå posisjoner og svinge slik jeg ønsker. taper også konsentrasjon mot slutten av lange runder eller helger.
2. Jernsving 110 m-220m, balltreff-ballbane, klare svingfeil må rettes for at jeg skal få samme kvalitet på dette området som på en del av det andre jeg gjør. Særlig gjelder dette rotasjonen rundt venstre ben (unngå for mye vektforskyvning fremover) , bedre vidde skulderrotasjon og riktigere bruk av håndledd.
3. Course management, her er det fortsatt mye å hente. Særlig inn mot greenen, spille for posisjon ikke for pinnen. Spille på den sikre siden av pinnen, spille for oppo.putt osv., ta bevist en chip en putt posisjon i steden for å gå for greenen uansett.
4. Pitchslag 30-110 meter, bedre presisjon her gir flere birdies.

Mine sterke sider er driver, spoons og nærspill, dette må selvf.vedlikeholdes for å få fremgang.

Klarer jeg å forbedre disse tingene trro jeg det er realistisk å senke hcp fra 5 til 3 og mitt typiske resultatområde på slag fra 79-84 til 76 -81.

Kenneth Kristiansen

over 20 år siden

Kenneth Kristiansen

Heisan,

Swinger: Jeg regner ikke med og bli god av og se på TV... Mente bare at man blir ekstra motivert til og trene enda mer etter og ha sett hva Tiger gjør, eller andre gode spillere for den saks skyld :-)

Trener allerede masse, men trenger en fast pro. Har byttet litt, for og se de an litt, og fordi ikke alle har ledig time alltid...

Blir mye range, og putting green, og det gir resultater. Grunnen til at jeg ikke får flere poeng skyldes nok litt overmot og liten villighet til og holde igjen. Havner fort noen meter forbi green, eller ned i bunker, når man aldri tviler på egne evner ;-)

Gleder meg somet barn til ssongen uansett...

-k-

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg satser på flere minnerike runder i det nye året. Så er spørsmålet:
Hva er minnerikt?

1. Er det en runde med mer enn 36 poeng - nedskrivning. Hvor alle hull er pent og forsiktig planlagt for å ikke få boggyes.

2. Eller, det hullet hvor driven går langt og rett. Innspillet lander pent på green og putten går rett i hullet til en birdy. Dvs. jeg satser og vinner.

I tilleg spør jeg: Hvilken av disse strategiene skal jeg trene på, hvis jeg skal oppnå målene i forhold til Bjørlo??

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Swinger:
Det er avhengig av personligheten til den som spiller.

Er du selvpineren med risikoallergi som må ha full kontroll på alt som blir gjort, og som er i skyene etter en 36 poengs runde, der 6er-jern og putter er de eneste køllen du har brukt, så er nok alternativ 1 svaret.

Men er du en oppumpa adrenalinjunkie med Ng i Risikoanalyse som elsker driveren med forlenga skaft, så er alternativ 2 det eneste alternativet.

Picard

over 20 år siden

Picard

Swinger, Snoop:

Er ikke sikkert man trenger å velge. De lærde strides om det er driver eller putter som er det viktigste. De fleste mener nok putter, men en storhet som Tiger gir sin stemme til driveren. Min filosofi er å bruke driver mest mulig, men da både på bane og på range. Min trening kan deles opp i fire deler der jeg bruker omtrent like mye tid på hver del. Driver, putter, wedger og resten. Dette gjør at jeg er mye tryggere med driveren enn f.eks et 4 jern ved utslag, noe som igjen gjør at jeg velger driver hver gang :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her