Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Imponerende lang Drive

Albatrost

over 20 år siden

Albatrost

Ser at det er satt ny verdensrekord i longest drive.
539 yerds, eller 493m CARRY, sikkert 500m med litt trill......

Får de fleste golfbaner til å fremstå som par-3 baner.

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Hvem, hva, hvor og hvordan???

500 meter er jo sinnsykt langt. er det i det hele tatt mulig på flat mark eller var det unnabakke og kraftig medvind når denne rekorden ble satt??

Oluf Bang

over 20 år siden

Oluf Bang

Rekorden ble satt av Scott Smith den 30 april i år (2004) under en Long-Drive turnering i Albuqerque.
Terrenget var flatt og det var mellom 15 og 30 sekundmeter sidevind fra høyre.
6 av Scott's 10 slag i åpningsrunden av denne turneringa gikk over 500 yards, så det har tydeligvis ikke vært et tilfeldig "lycky stroke".
Han brukte forøvrig en Bang-O-Matic driver med Penley Ultron skaft.

Men det må også sies at Scott Smith ser ut som en overdimensjonert utgave av Arnold Schwartzenegger, så den som ønsker å slå like langt vil nok ha mer nytte av å bruke pengene på steroider enn på nye drivere.....

våkn opp!

over 20 år siden

våkn opp!

493 meter carry! det måles ikke carry i long driving konkuranser!!!!

Oluf Bang

over 20 år siden

Oluf Bang

Joda, gå og legg deg igjen.
I longdrive lonkurranser måles KUN carry.

BB

over 20 år siden

BB

Nei, det er slett ikke riktig. Hver eneste longdrive konkurranse jeg har sett, har utelukkende målt total lengde, altså carry+rull.

mr tee

over 20 år siden

mr tee

Nå er det kanskje litt forskjell på longest drive i en bedriftsturnering og proffene som bare konkurrerer innen longest drive. I de konkurransene det snakkes om her, er det satt opp et "grid" som det må treffes innenfor og det måles kun carry på slag innenfor "griden".

H

over 20 år siden

H

Definition of a Qualified Drive
A "Qualified Drive" must be a minimum of 250 yards (230 metres) for men and 200 yards (180 metres) for ladies that comes to rest within the boundaries of the competition grid, and has not come in contact with the ground or other objects outside the gridlines. A qualified drive can not land out of play and then come back into play. A drive that does not meet the specified metre line is considered out of play. Bad weather may result in the minimum being lowered.

Measurement of Drives
Drives will be measured from the tee line to the farthest point of the golf ball. Distance will include carry and roll.

kilde:http://www.longdrivers-eu.com/lderules.html

Albatrost

over 20 år siden

Albatrost

Takk for linken, H
Har lest et sted at i long drive konkurranser ble det målt kun carry. Men nesten 500m carry høres jo helt usannsynlig ut uansett, så du har sikkert rett.

Har prøvd å lete meg frem til en tilsvarende link for USA events, men finner bare regler om utstyr......

På den andre siden, dersom man kan ta rull med i betraktningen, hva med å avholde en Long Drive turnering her hjemme om vinteren med tele i bakken...? Har slått 300m med et 7-jern på frosset mark, burde la seg gjøre for en long hitter å slå en god del lenger med driver....

Nå venter jeg bare på at isen skal legge seg på fjorden. På snøfri sjøis skulle jeg lett kunne sette ny verdensrekord med, tja 2-3 km kanskje ????

hehe

over 20 år siden

hehe

Albatrost.

Teorien du snakker om ble faktisk satt ut i praksis på Bogstadvannet for ett par måneder siden.
Husker ikke navnet, men var vistnok en ansatt med litt trøkk som skulle ha slått den nesten 700 meter!!

Eneste problemet er vel å få vridd opp med tre meter med klær på seg
;)

k

over 20 år siden

k

?? Oluf du skriver at det var mellom 15-30 meter pr. sek. sidevind? Det tilsvarer mellom stiv kuling og sterk storm, det kan da ikke stemme?

Oluf

over 20 år siden

Oluf

Jeg bare gjengir det jeg har lest andre steder.
Med de lengdene det her er snakk om har sikkert sidevinden kommet for det meste fra baksiden....

bdk

over 20 år siden

bdk

Kanskje denne linken er interessant?

http://hypertextbook.com/facts/2004/CrystalCuevas.shtml

373 meter ren carry burde vel holde på de fleste baner. :-)
Mener at det var Karl Woodward som var på besøk i Norge for noen år siden på en golfmesse en eller annen plass. Var i alle fall der og så på at han slo og hørte om treningsmetodene hans. Jeg husker at jeg ble imponert over hvor (tilsynelatenden) rolig han slo. Han slo riktignok bare rett inn i et nett, men det var ikke vanskelig å skjønne at drivene hans gikk rimelig langt, ja.

Han sa også at verdensrekordene tidligere ble målt med rull, men at det nå kun måles carry. Han måtte derfor legge om teknikken, siden man ønsker en annen ballbane når man skal maksimere carry og ikke total lengde. Jeg vet ikke hvordan det gjøres i longest-drive konkurranser, men for verdensrekorder måles i følge han bare carry.

Kenguruen

over 20 år siden

Kenguruen

Dette er også langt, MED rull.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=255624

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Har hørt at verdens lengste golfslag var ca 1500 meter. Rekorden ble satt på Grønnland for noen år siden.

Men teller ikke som verdensrekord lengre da det er carry som måles.

Oluf

over 20 år siden

Oluf

Det er mange som har slått ut fra fjelltopper, isbreer eller hoteller i Dubai...
Men det er logisk at en verdensrkord settes på flat mark med lovlig utstyr.
Jo mer jeg funderer på det jo mer sikker blir jeg på at slaget på 539 yards må være MED rull.
Det er 200m lenger enn de beste tour-proene slår MED rull, dvs skulle det ha blitt målt bare carry så måtte de ha slått dobbelt så langt som en tour-pro.
Det tror jeg ikke er mulig uansett medvind.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

i alle ld mesterskap måler de lengde med rull, så jeg ser ingen grunn til at de skulle være noe annet på dette slaget. når lengste slaget med rull var ca 430 yards på remax ld championship i år (det er gutter med 140mph svinghastighet og køller på 52"), så har jeg hardt for å tro at det nevnte slaget her var 539 yards uten rull...faktisk så nekter jeg å tro det...

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Verdensrekord med rull blir jo helt latterlig. Hvilke kriterier er det i så tilfelle vedr. underlag. Skal det være 2 cm gress, kan det være is, osv. Det må også være regler for vær og vind.

Det kan jo være mesterskap inkl. rull - hvor alle har det samme underlaget og forhold ellers. I et slikt mesterskap synes jeg at det kan bli satt mesterskapsrekord, men ikke verdensrekord - selv om Amerikanere selvsagt ikke tar slike hensyn.

Fra hjemmesiden til Bang:
Scott Smith using The Bang-O-Matic set the Official World Long Drive Record at 539 yards in 2004.

Etter det jeg forstår etter diverse leteoperasjoner på internett, så endret Remax reglene etter at de overtok som sponsor. Før dette ser det ut som om de kun målte Carry. Kan noen bekrefte dette?

H

over 20 år siden

H

Swinger
Det behøver ikke være latterlig. Vil tro at de har visse spesifikasjoner for hardhet i landingsområde, lengde på gress etc.
Vil også tro at max medvind er en faktor som i feks. friidrett.
Har du tenkt på hva høyde over havet betyr + hva temperatur betyr? Det er utrolig mange faktorer som spiller inn på en golfballs carry og rull. Det kan aldri bli helt rettferdig uansett om det er kun carry eller carry + rull.
Men, jeg vet ikke hva som er regelverket. Har kun funnet den adressen jeg satte inn link til ovenfor. Den er for Europeiske konkurranser.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her