Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

PGA VS EGTF

W:Onder

over 20 år siden

W:Onder

Jeg har funnet en instruktør som kaller seg EGTF-pro.
Hva i alle dager er det?
Han er en middels spiller og fortsatt amatør.
Men han sier han har tatt utdannelse i Skottland.

Er dette bedre enn PGA?

I:Nfo

over 20 år siden

http://www.egtf.co.uk/EGTF.html

over 20 år siden

http://www.usgtf.com/global-small.html

Pro

over 20 år siden

Pro

Den norske pro utdannelsen er mye mer omfattende enn egtf sin. Egtf utdannelsen ser det ut som om den kun går over 7 dager, mens PGA utdannelsen går over 3 år, fra man begynner til man kan bli A-medlem i PGA.

Pro

over 20 år siden

Pro

http://www.pga.no/wip4/detail.epl?cat=1856&subcat=1862&id=38673

Spiller1

over 20 år siden

Spiller1

Men dette går da ikke.
Man kan ikke ta en ukes utdannelse og så være pro.
Og man trenger bare å spille til 12 i handicap.
Noen EGTF-"proer" får aldri røre min sving.

Noen som har noen erfaringer med disse proene?

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Anyone can call themselves a teaching pro as soon as a person accepts money for teaching, they become a teaching pro and lose their amateur status.

The point is that just because someone accepts money for teaching you doesn't mean that he or she knows what they are talking about but they are professional.

Brian

Pro

over 20 år siden

Pro

Det er ikke riktig Brian. Det stemmer at teaching pro ikke er en beskyttet tittel, men for å få status som pro må man være medlem av et lands PGA. For å bli medlem av PGA må man enten være turneringsspiller eller ha tatt utdanning. Hvis man mottar penger for sine golfkunnskaper, blir man "ikke amatør"/"non amateur".

Jeg anbefaler alle å bruke PGA proer. Det finnes en liste på www.pga.no, over alle PGA medlemmer i Norge.

BB

over 20 år siden

BB

Man er ikke nødvendigvis en god trener selv om man er en god spiller. Og mens PGA-utdanningen er mer omfattende så går den også mye mer inn på ting som ikke har med det golfsvingen å gjøre.

EGTF konsentrerer seg om golfundervisning mens gjennom PGA skal du lære å drive en proshop, køllerepasjoner, golfens historie mm. PGA er helt klart mest anerkjent, men en instruktør fra PGA er ikke dermed bedre enn en fra EGTF.

Pro

over 20 år siden

Pro

Jeg vil påstå at gjennomsnittsnivået på proer som har gått utdanningen til PGA er vesentlig bedre, enn gjennomsnittet som har gått EGTF utdanningen.

Prorollen omfatter mer enn bare undervisning. Derfor er det viktig med alle fag.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Enig med det Brian sier:

Quote:

Golf Pro
Definition: [n] someone who earns a living by playing or teaching golf

Man trenger ikke noen spesiell utdannelse eller tilknytning til PGA for å kalle seg pro.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Pro,

I can call myself a Teaching Pro as soon as I accept money for instructing someone on golf.

I cannot call myself a PGA Pro because I am not a member of any organisation.

There is no status called 'pro' it does not exist. It is similar to my profession. I am a Golf Course Architect, this is not a protected profession (yet). As soon as someone is accepting money to re-design or design any part of a golf course they can call themselves a Golf Course Architect.

How qualified that person maybe is another entirely different arguement. I totally agree I would only go to a PGA pro but then that brings up another discussion...how good is the Norwegian PGA compared to the British PGA or American PGA.

I don't know what the actual qualifications that are required by an golfer to come into the program here in Norway but the PGA of America has a Players Ability Test that a potential Pro must pass within two years of joining the association.

http://careernet.pgalinks.com/helpwanted/empcenter/pgaandyou/pro/self_analysis.cfm?p=3

By the looks of it you need handicap around 5 to be sure you can average 7.5 per round over that test.

Who is the PGA of Norway connected to? Is it just a self organised body that controls itself? Is it connected to the PGA of America?

Do you think that Dave Pelz is a member of any organisation like the PGA? If he is not a teaching pro then what is he?

I don't even think David Leadbetter is a member...so what is he?

Brian Phillips

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

What about Moe Norman? He received money for his teachings but was not a PGA Pro as far as I know...I could be wrong though.

He didn't even believe in the teachings of the PGA and taught Natural Golf instead which is based on a much flater swing and less moving parts...

Brian Phillip

Utdannet PGA-pro

over 20 år siden

Utdannet PGA-pro

Det finnes mange eksempler på folk som driver med golfundervisning som ikke er utdannet gjennom PGA sin utdanning. PGA Norges utdanning er godkjent av EPGA (European Professional Golfers Association ) Det er klubbenes ansvar å ansette proer utdannet gjennom PGA. De har en kvalitetsutdanning som klubbene kan stole på. Tar du utdanning andre steder kan du sjekke med PGA om du får noen poeng for denne utdanningen. PGA har ved flere anledninger oppfordret golfklubbene til å ansette PGA-proer, og ikke non-amateurs. Etterhvert som flere og flere blir utdannede PGA-proer vil disse non-amateurs bli konkurrert ut og forsvinne.

Utdannet PGA-pro

over 20 år siden

Utdannet PGA-pro

Brian!
Norske PGA har også en PAT. (Players ability test)
Denne må du klare, ellers får du ikke starte utdanningen.
Man må spille i en turnering over minimum 36 hull, og dokumentere
en score på MAX +15, over 36 hull.
Eksakt hvilke turneringer som er godkjent vet jeg ikke, men det
er vel Amatour og P4-tour tenker jeg.

Pro

over 20 år siden

Pro

Du kan lese i golfreglene angående profesjonalisme vs amatørisme....

PGA of Norway er medlem av EPGA, og må derfor følge deres minstekrav til utdanningen. Der kreves det blant annet en viss spillestyrke for å kunne fullføre utdanningen. Dette kravet er 159 slag over 36 hull i pga/ngf konkurranse. Dette er forøvrig det samme kravet som stilles i USA.
Den norske utdanningen begynner å bli veldig lik den svenske, som blir ansett som en av de beste pro-utdanningene i verden.

Jeg antar at alle de du nevner er medlem av sine respektive lands PGA. Moe Norman var så vidt jeg vet medlem av det canadiske PGA.

PGA har ikke en prototype av en sving... Utdanningen gir deg verktøy og metoder for å forstå golfsvingen og menneskekroppen. Det blir derfor feil å si at Natural Golf er noe som man må utenfor PGA for å skaffe seg informasjon og kunnskap om. Det er bare en annen innfallsvinkel på å løse problemet med å få ballen i hullet på færrest mulig slag. Dessuten praktiserte ikke Moe Norman Natural Golf i en ren form....

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Pro and Utdannet PGA-Pro,

Thanks for the answers. The PAT scores are the same as PGA of America scores. Which as you said is 15 over par over two rounds.

You said:

'Det er klubbenes ansvar å ansette proer utdannet gjennom PGA'
When you say responsible do you mean that any club that is connected to the NGF HAS to use a PGA pro?

Don't get me wrong here, I totally 100% back PGA pros and hope that all clubs would use one but I am trying to explain the definition of a teaching pro.

Pro,

You seemed to avoided my statement about being a teaching pro. Anyone can teach and call themselves a teaching pro if they manage to live off what they are teaching no?

The actual definition in most dictionaries on the internet gave the same answer:

Golf Pro
Definition: [n] someone who earns a living by playing or teaching golf

I don't agree with you about Moe Norman and that he didn't teach pure Natural Golf...I always thought he invented it.

I also don't agree with you about what the PGA teaches. The PGA teaches that the club be held in the fingers not the palm...correct? Well, it does in the official PGA Manual of Golf that I own anyway.

Natural Golf teaches to hold the club in the palm and there is less hinging in the swing especially at the top of the swing...no?

There are many PGA pros that do use Natural Golf as a way of teaching, I am not saying that you have to leave the PGA if you do teach, I didn't mean that.

You said:

'Det er ikke riktig Brian. Det stemmer at teaching pro ikke er en beskyttet tittel, men for å få status som pro må man være medlem av et lands PGA.'

That is wrong. Anyone can teach and get paid for it. To be a PGA Pro you need the qualifications but to be a teaching pro you can be anyone you want...

Brian Phillips.

Pro

over 20 år siden

Pro

I forhold til golfreglene er man pr. def. "non amateur" hvis man underviser for betaling, og ikke er medlem av PGA.

Jeg antar at det er definisjonene til R&A vi går etter.....

Hva man kaller seg er en helt annen ting.....

Franz

over 20 år siden

Franz

Legg merke til at NGF ikke godkjenner EGTF-proer.
Hvis du ikke er medlem av PGA og allikevel underviser skal du være non-amateur og ikke motta handicapkort.

Undrende

over 20 år siden

Undrende

Franz, hva da godkjenner?

Franz

over 20 år siden

Franz

Non-Amatører får ikke handicapkort.
Da får de ikke spille turneringer.

Undrende

over 20 år siden

Undrende

Betyr dette, i sin forlengelse, at non-amatører ikke får spille golf i Norge i det hele tatt?

Tops

over 20 år siden

Tops

Nei,det gjør det ikke.
Men ikke turneringer.

Undrende

over 20 år siden

Undrende

Men uten hcp-kort kan man vel ikke spille på greenfee f.eks.?

Typisk golf

over 20 år siden

Typisk golf

Hvis vi kutter ut ordet "pro" blir det hele enklere. Det skaper masse forvirring. Dette handler om et syv dagers (?) trener- eller instruktørkurs. På samme måte som alle andre idrettstrenere rundt i landet har gjennomgått mer eller mindre kursing og skolering, får de som gjennomgår dette kurset, et visst grunnlag for å drive instruksjon. Hvorvidt det gjør dem til "pro" blir litt meningsløst.

Det er litt typisk golf at navn og titler og status er viktig. En EGTF-pro høres unektelig litt saftigere ut enn en som har gjennomført et 7-dagers kurs. Det lyder også litt heftigere ut enn å ha gjennomført et "trener a-kurs", det laveste trinnet på idrettens trenerstige her hjemme, som er omtrent dobelt så omfattende som kurset til en "EGFT-pro".

Pengesport??

over 20 år siden

Pengesport??

Det virker litt rart hvis meninga er at folk skal leve av å ha tatt et så lite kurs. Ingen i andre sporter ville drømme om det tror jeg. Det er mange fotballtrenere og andre trenere her i landet som har veldig mye mer skolering enn det der. Men nesten alle driver frivillig arbeid uten betaling. Sure høstkvelder på fotballbanen i piskende regn, en innsats for barn og unge! Er kanskje ikke så mye sånt i golf?

b

over 20 år siden

b

Er det ikke sånn at en

Pro - er forkortelse for en som lever av golfen - uansett og tilsvarer noe sånt som Profesjonell Golfer
PGA- Pro er en som har tatt PGA utdannelse i hovedsak for å bli Profesjonell trener mot betaling for andre.
EGTF - Pro er tilvarende Pga-Pro, men med EGTF utdannelse (uten sammenligning forøvrig)

Dersom en eller annen Amatør utfører betalt trenerjobb blir han Pro(-fesjonell) i det øyeblikk han tar betalt og om personen er en dyktig Psykolog etc kan han gjøre vel så mye som en dårlig PGA-Pro, det er det med de 90 % man skal ha mellom ørene.

Spill på andres bane : Det er opp til klubben hvem man tillater spille på klubbens anlegg(GK, Hvitt kort, Uten kort). Medlemskap i NGF sikrer en rett for alle til spill på andres baner INNENFOR de krav klubben stiller slik jeg har oppfattet dette.

Utdannet pro

over 20 år siden

Utdannet pro

Til Brian!

I PGA Norges utdanning har proene 1 dag med Natural Golf opplæring. De prøver køllene og teknikken, samt at de lærer om Moe Norman. (R:I:P) Moe Norman søkte etter en sving som skulle gjøre golf lett. Han fant den gjennom det som i dag kalles Natural Golf. Moe spilte med den lenge, før en businessmann dukket opp og ville ha han med på laget. Han drev et firma som het Natural Golf. Når det gjelder Moe så var han en sær og spesiell type. Ikke veldig sosialt anlagt. Han drakk 1 kasse cola om dagen i 30 år mens han stod på drivingrangen og holdt klinikker.

Til typisk golf!

Det er ikke noe 7-dagers kurs man kan ta for å bli pro. Dette er bare tull. Før var det noe som het GTU (Grunntrener utdanning) Denne utdanningen var 7 dager teori, og deretter måtte du ha prøvetid på 1 sesong i en klubb, hvor du under sesongen måtte avlegge eksamen i teori, køllereperasjoner og juniorarbeide. Man måtte også hospitere 10 dager på en annen golfklubb og vise at man var god nok.
Nå er utdanningsformen endret, så nå er det 70 dagers utdanning. Ønsker ikke å kommentere om det er en bedre utdanning, men den gamle la ihvertfall opp til mer selvstudier og egen læring.

Hvis du ønsker å sjekke hvor godt utdannet proen på din klubb er kan du se på www.pga.no. Der er det et klassifiseringssystem hvor man får poeng for utdanning og en del andre ting.

GOD JUL!

Jensen

over 20 år siden

Jensen

Det er nok en viss sammenheng mellom utdannelse og ytelse hos en pro, men som i andre lærerfag er 90% talent.
Godt over 75% av klubbproene står og messer for elevene om den "riktige" svingen, hvordan armer og bein skal peke, hvor kølla skal stoppe og skaftet skal peke også videre også videre.
Men å finne en pro som kan ta tak i en ferdigutviklet sving til en 45 år gammel) spiller som IKKE har perfekt anatomi, det er ikke lett.
Jeg har kun møtt én. Vet ikke hva slags utdannelse han har, men han har en forståelse for fysikkens lover og menneskets anatomi som ingen andre av de ca 15 proene jeg har prøvd har vært i nærheten av.
Vedkommende befinner seg på min nye hjemmebane, Asker golfklubb, og etter 8 leksjoner på vårparten for 2 år siden med et hcap som hadde stagnert på 11-12 har jeg nå senket meg til 4,8.
Før jeg møtte denne proen hadde hadde jeg hatt stabilt hcp mellom 10 og 12 i 4-5 år, og uten fremgang kastet bort over 10 000 kr på andre proer (for det meste på Kongsberg der jeg bodde da, og i Hemsedal der jeg har hytte). Proene hos disse klubbene burde finne seg jobb i barnehage, jeg kunne like godt ha lyttet til en kasettspiller, det hadde vært billigere og gitt like bra resultater.

Utdannet pro

over 20 år siden

Utdannet pro

Til Jensen!

Det du sier i innlegget ditt er helt feil. Selvfølgelig er ikke din opplevelse feil, men det er feil å si at 75% av klubbproene står og messer for eleven om den riktige svingen. All honnør til din nåværende pro som har klart å skape forbedring i spillet ditt, men du kan allikevel ikke uttale deg på den måten du gjør. Pro-miljøet i Norge er ikke så veldig stort, så vi kjenner hverandre, og jeg kan si at proene på Kongsberg og Hemsedal er dyktige, så det er ikke dem det er noe feil på. Noen elever og proer går bare ikke sammen, og vil aldri skape noe resultat. Sånn er det bare. At du har brukt 10.000 kr på å finne ut dette gjør at jeg heller setter spørsmålstegn ved deg som elev.

b

over 20 år siden

b

Er enig med Utdannet Pro i at det ikke alltid er hverken trener eller elev det er noe galt med. Svært ofte er det kjemien dem imellom der og da som ikke stemmer og med feil resultat.

Personangrep hverken den ene eller andre veien bør unngås (både hos pro og elev). Det hadde ikke vært noe som helst problem å forstå problemstillingen uten personifiseringen.

Nick

over 20 år siden

Nick

Jensen har et poeng. Alt for mange proer er for opptatt av teknikk,posisjoner,vinkler o.l. Det må selvfølgelig ligge en viss teknikk i bunn, men det som er vel så viktig, er å få forståelse for god timing og tempo. Gi eleven en følelse for de forskjellige slagene Det tror jeg er det som best kan hjelpe folk med en etablert sving videre.

pelle

over 20 år siden

pelle

Jensen.
Lurte på navnet til denne proen jeg, kunne tenkt meg å prøve han.

Jensen

over 20 år siden

Jensen

Beklager, burde kanskje ikke ha personifisert noen, men på den andre siden har Ola Pottit vært alt-spisende for ikke å si alt-kjøpende både når det gjelder kjøp av banemedlemsskap, golfutstyr og protimer.

Noen aktører har svindlet til seg store summer fra uerfarne og uvitende ferske golfspillere.
Hvem har ikke hørt om Holtsmark, som nå for 2dre gang har solgt skinnet lenge før noen har sett bjørnen.

Og Miklagard som som har hatt like stort fall i aksjeverdiene som T5PC.

Eller hva skal man si om at utstyr er dyrere å kjøpe i butikken i Norge enn det er å få det levert på døra fra USA etter å ha betalt frakt og moms ?
Når det gjelder en undervisningspro's prestasjoner er det selvfølgelig vanskelig å måle, men jeg skal komme med et par eksempler:

Pro H: Jeg satt en gang på en benk bak drivingrangen på en liten vestlandsklubb som hadde besøk av proen fra en stor østlandsklubb ca. en lørdag annenhver uke. Anledningen var grønt kort kurs. Der var selvfølgelig en artig blanding av hummer og kanari blant kursdeltagerne, men målet var likevel å få alle til å slå ballen de berømte 100m i en 35 graders sektor.
I stedet for å lære fra seg riktig teknikk fra begynnelsen, så stilte han dem bare opp slik at de kompenserte for feilene det hadde lagt seg til ved å lære seg å slå helt på egenhånd. Vranglæren bare rant av han. Målet var utelukkende å få gitt grønt kort, så fikk det gå som det ville ettepå.

ProK: Jeg tok en time for å bli kvitt en saftig slice. Det eneste jeg ble fortalt var at jeg ikke skulle slå så langt. OK, jeg slo 150m med driveren i stedet for 230m, slicen ble borte, og proen var fornøyd med å ha tjent 180 lettvinte kroner på 30min. Jeg hørte ikke et ord om at jeg måtte unngå å slå utenfra og inn, han nevnte ikke en grov feil jeg gjorde i baksvingen, og ingenting om at jeg hadde en sluttposisjon som om jeg hadde fått et lokomotiv i magen. Og slicen var selvfølgelig like my tilstede når jeg gikk opp på lengden igjen.

Slike proer som de over bør ikke drive golf-undervisning, og for å hindre dem i det bør andre golfere advares mot dem.

Skal man velge pro, bør man sjekke om proen har noen gode spillere blant elevene sine. Har han ikke det så er han sannsynligvis ikke så bra.

Jeg påstår hardnakket at det er laaaaanngt mellom proene som er i stand til å forbedre en etablert spillers hcp. Å lære nybegynnere å treffe ballen godt nok til å greie GK-kurset kan hvemsomhelst gjøre som har lært det selv.

H

over 20 år siden

H

Jensen

Holtsmark er vel ikke lenger bare fagre løfter, og Miklagard har vel ikke falt mer i % enn andre golfaksjer.
Hvor mye overdriver du ang. de to proene du beskriver?
Jeg er i allefall ikke altspisende nok til å tro på det du skriver.

b

over 20 år siden

b

Enig i at denne typen opplæring ikke skal skje skje og du fikk frem poenget uten at vi kan gjenkjenne personen. En rapport til klubben hadde vært på sin plass slik at de hadde hatt en mulighet til å sjekke ut hva som skjedde og gjøre sine korrigeringer. Henge ut enkeltpersoner på nettet kan i verste fall få følger hverken du eller jeg ønsker og bør derfor ikke skje.
Når det gjelder hvem som tjener godt på golf så tror jeg ikke du finner mange her i landet, noen er bedre enn andre selvfølgelig men generellt har de vel ikke mer enn det som trengs. At det er billigere på nettet enn i Proshop er en selvfølge - kjempesalg og lite utgifter til butikk etc. Det er bare det at dersom mange handler på nettet og borte fra klubbens Proshop må Proen ta enda bedre betalt for å leve av dette, denne spiralen gjør at han snart kan legge opp. Hva du gjør da når kølla di knekker eller du har behov for en Protime vet ikke jeg, men jeg kommer til å savne ham.

Fetter Anton

over 20 år siden

Fetter Anton

Helt annonymt er det vel ikke siden den godeste Jensen i sitt første innlegg snakker om ”proen på Kongsberg” og ”proen på Hemsedal”. Kommer vel ikk som noen stor overraskelse OM det er disse på han referer til som Pro H og Pro K…

G

over 20 år siden

G

Nå ligger vel verken Kongsberg eller Hemsedal på vestlandet..

Fetter Anton

over 20 år siden

Fetter Anton

Så har heller ikke denne klubben på vestlandet egen pro, men en tilreisende fra østlandet...

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

In every union of professionals there is always one or two bad apples. However, by forming some sort of union, PGA or Institute like the EIGCA that I am a member of you can set a standard that any members should live up to.

I have used many different pros but the best ones have always been PGA pros, no doubt about it. I would recommend any person who is seeking teaching to always use a PGA Pro as it has been proven over time that this Association is the one with best and most controlled standard.

I stick with Fraser Mudie at Borregaard because he keeps it simple and we are very good friends. It takes time to find the right Pro and you should keep searching until you find one that you trust.

Brian

Lasaron

over 20 år siden

Lasaron

En pro kan ha superutdannelse men likevel ikke skjønne bæret.
En skolelærer kan også ha superutdannelse uten at han klarer å lære elevene en døyt.

Å være instruktør/lærer er langt på vei en medfødt egenskap.
En golfinstruktør må ha et sosialt vesen og teknisk insikt.
Det har dessverre ikke alle, uansett hvor mange kurs de har tatt.....

På den andre siden kan en tilfeldig spiller man møter ute på banen fikse mye mer med et par kommentarer enn det en dårlig pro klarer etter timevis på rangen.

Å få en golfball til å gå langt og rett er den enkleste sak i verden:
SLÅ DEN HARDT MED RIKTIG RETNING PÅ KØLLA.

Jo hardere man slår jo lenger går den.

Jeg er lei proer som BARE gnager on albuer, knær, vinkler på toppen, hoftebevegelser, flex, hodeposisjoner også videre bla bla bla.

Etter å ha prøvd flere slike detaljduster kom jeg endelig borti en pro som gikk rett på sak og ba meg forandre slagretning på kølla. Så enkelt og så genialt, ikke et pip om noe som helst annet enn at jeg ikke må slå utenfra og inn.
Enkelt og skjønne og enkelt og justere.
Uten å tenke en tanke på antall grader i albuen eller hvordan ting og tang skulle se ut flere sekunder før jeg traff ballen.
Slicen min forsvant øyeblikkelig og har aldri kommet tilbake.

oppgitt

over 20 år siden

oppgitt

Du har tildels et godt poeng der Lasaron. Av og til kan man bli fortalt altfor mange detaljer, slik at man blir mer forundret og svingen enda verre enn tidligere.Andre ganger kan det være nødvendig med fokus på små detaljer for å en skikkelig forbedring i svingen. Det vil være helt feil å tro noe annet enn at det kan være svært nyttig å jobbe spesielt med enkelte deler av svingen i perioder: for eksempel hoftene, eller å unngå å ha chicken wings. Du må også huske på at det er forskjell på å jobbe med svingen til en høyhandicaper og en lavhandicaper.

Samtidig er jeg enig med deg i at enkelte proer rett og slett er elendige til å undervise. Jeg vil imidlertid gjøre et poeng av at jeg tror det er mange som blir undervist som er elendige til å lære også...

Det å slå hardt med riktig retning på kølla er nok ikke hele forklaringen på at enkelte slår betydelig bedre enn andre. Svingen er satt sammen av en rekke elementer, og det er når disse jobber sammen på en god måte at det blir skikkelige resultater. Oppstilling, grep, svinghastighet, høyde på baksving, tempo i gjennomsving, posisjon for håndledd i baksvingen, når du skal ha release osv. vil alt sammen kunne ha stor innvirkning på det endelige resultatet....

Lykke til videre!

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Lasaron: Jeg trenger jo ikke si noe. Nick'et ditt sier egentlig alt.

Jeg tror ikke du har prøvd noengang, og er frustrert over at du etter mange år fortsatt kun har grønt kort.

Lykke til med hodet i Sanden - det er der det hører hjemme

Ærlig talt Oppgitt !!! Har du havna på samme planet som Lasaronen, og er ensom - eller har du bare alt for få venner.

Picard

over 20 år siden

Picard

Tja Lasaron, du må ha brukt noen veldig dårlige proer evt. Kan for min egen del fort oppsummere at 90% av alle tips jeg har fått på banen har vært feil. For noen år siden slet jeg med å komme under 20 i hcp. Hele sesongen skev jeg meg ned 0,4(!). Da hadde jeg faktisk trent å spilt nesten like mye som jeg har gjort nå de siste sesongene. Så gikk jeg til pro, en glimrende sådan (Jan Egil Nærland, headpro Stavanger GK), og halvannet år etter var jeg under 10 i hcp. At min pro tok tak i de rette tingene, roten til problemene og ikke symtomene, gjorde hele forskjellen for meg.

Lasaron

over 20 år siden

Lasaron

Jeg valgte nick'et mitt med omhu

EGTF pro

over 20 år siden

EGTF pro

EGTF proer har bedre utdannelse en PGA proer!

mr tee

over 20 år siden

mr tee

Kan du begrunne den påstanden??

EGTF pro

over 20 år siden

EGTF pro

Utdannelsen er bedre!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her