Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Spinn på ballen.

Jørgen

over 25 år siden

Jørgen

Jeg har problemer med å få spinn på ballen. Ved innspill til greenen med korte jern rullen ballen min fremover etter at den har landet. Jeg ser at mange andre får ballen til å stoppe raskt og når jeg ser på turneringer på TV får de jo vannvittig backspinn mange ganger. Det må vel være balltreffet som avgjør, men hva er riktig balltreff. Jeg skjønner såpass at mer backspinn på ballen også gir lengre slag. Det siste ønsker jeg også sterkt.

Noen som har noen tips?

Runar Nyrud

over 25 år siden

Runar Nyrud

Backspinn gir ikke lengere slag. Feks. drivere er designet slik at de skal gi minst mulig spinn. (Uten at jeg er noen ekspert).

Spinn på ballen ved innspill krever en bløt ball (balata), ren ball / kølle, og et godt balltreff.

For mer detaljer, snakk med pro'en i klubben din, eller med andre "proffer", feks. Asbjørn Ramnefjell.

Jørgen

over 25 år siden

Jørgen

Større backspin gir vel lengre slag? Ballen holder seg lengre i luften. Drivere er konstruert for å gi mindre backspinn slik at ballen ruller lengre vel? Er det ikke slik det er?

Klart jeg kan spørre proen på klubben, men han har ikke dukket opp enda. Jeg syntes også det er OK med disse sidene slik at man få tips fra mange andre.

"L"

over 25 år siden

"L"

Mest sannsynelig slår du ikke nok ned på ballen, kanskje du treffer litt mye under ballen.
Prøv og angrip ballen mer ved å treffe ballen på vei ned i svingen.
Det er ihvertfall sånn jeg har forstått hemmeligheten bak et "backspinn". Er ingen ekspert selv, har bare 18,1, så det er langt mellom mine "spinn". Men for da til noen.

Si-To Golf

over 25 år siden

Si-To Golf

Det som er viktig her er at du har en god og ren ball posisjon og at du spiller på en myk ball.
Teknikken er å utføre et fast og bestemt slag på øvre del bak på ballen, slik at du klemmer ballen ned mot bakken før den tar av.
Så bør du ha en ballplassering noen cm lengre til høyre enn din vanlige ballposisjon.
Grepet i kølla bør være fast for å begrense handledd bevegelsene. Svingen bær være aggresiv fra top til bunn, og sving med armene hold hanleddene i ro.

Jarle Midtskogen

over 25 år siden

Jarle Midtskogen

Vil bare legge til at det er viktig å la køllehodet få en flat kurve i gjennom ballen. Løfter man køllen for tidlig opp, vil ballen være med køllehodet oppover og miste en del av "cut-effekten".
: Noe bratt ned på ballen og flatt i gjennom.
Greenene er også en faktor. Ballen biter ikke så godt på tørt, kaldt gress som på litt fuktig, varmt gress.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her