Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Snobb ned!

Kjetil

over 22 år siden

Kjetil

Jeg har blitt kraftig bitt av golfbasillen, og har definitivt fått meg en ny hobby. Har ikke spilt så mange runder enda (10), men har brukt mye tid på driving ranger i Oslo området. En ting som forundrer meg kraftig er at denne sporten tiltrekker seg mange usympatiske snobber. Personer som åpenbart sliter med dårlig selvtillit, og ønsker å fremstå som vellykkede forretningsmenn. De er brautende, har det siste i utstyr, skryter uhemmet, men spiller middelmådig.
Gikk en runde med en slik type i Drøbak i sommer, og har aldri hørt maken til dumme unnskyldninger for hvorfor han spilte så utrolig dårlig. Golf er en folkesport, for folk som oppfører seg hensynsfullt ovenfor hverandre, ikke for kvalmende vestkantfolk, med komplekser...

Øystein

over 22 år siden

Øystein

Heisan !

Jo-da. Samme med meg. Fullstendig bitt av basillen, og har spilt i litt over et år. Hva gjelder unnskyldninger for dårlig spill vil vel dette kunne observeres over alt. En som har spilt mye forventer nok mer av seg selv, og ikke minst hvis det er med en "fersking". Tror kanskje ikke dette har noe direkte med snobberi og gjøre. Men når dette ordet brukes, er det fortsatt en mengde golfere som fortsatt er i snobbe alderen, og ikke helt vil godta den folkeligheten som er i ferd med å prege sporten. Dersom jeg skal gidde å bruke irritasjons kalorier på dette, er det på de som ikke slipper de nye golferne til, og kan akseptere at det er en sport som ikke lenger er snobbete. En utrolig fasinerende og artig sport.

Benni

over 22 år siden

Benni

Har spilt ca. tusen golfrunder og har spilt med folk som dere beskriver flere ganger. Heldigvis er de ikke så mange. Det er bare at man lettere legger merke til de enn andre "vanlige" folk. Forresten så møter man folk som lider av samme syndrom andre steder også. Det er alltid noen som ikke tåler at andre ligger et hakk over de, uansett hva det måtte gjelde. Det er nok riktig som Øystein sier, at - en som har spilt mye forventer nok mer av seg selv, og ikke minst hvis det er med en "fersking".... Tenk hvor jævlig følelsen må være når man selv har spilt i flere år og på en dårlig dag spiller dårligere enn en "fersking" man går sammen med! De andre må jo tro at man er en nybegynner selv!! Uff, for en følelse! :-) Da er det kanskje lurt å skylde på en sår skulder og at man spiller dobbelt så dårlig som på forrige runde....

Må innrømme at jeg selv har vurdert en del unnskyldningsalternativer i hodet etter at jeg, med hcp 5, har shanket ballen OB på første hullet på "bortebane" foran et titalls ukjente folk. Særlig når man tror at tilskuerne tenker; "faen, nå får vi en grønt-kort-flight foran oss". Det eneste som hjelper er å ta det med et smil.

Derfor

over 22 år siden

Derfor

Er ikke helt enig med Brenni i at man møter samme type folk andre steder også.
Jeg har akkurat passert 40, og har vært innom svært mange idretter og aktiviteter inkl landslag i en vinteridrett.
Etter at jeg trappet ned toppidrett, har jeg begynt å spille golf fordi det er en sport der man kan holde et høyt nivå uten å måtte pine seg selv med fysisk trening 2 ganger hver dag.
Og nettopp dette ser ut til å dra til seg snobbene/kvalmingene/blærene eller hva man nå velger å kalle dem.
Av alle aktiviteter jeg har deltatt i er det kun to der man møter "flytt-deg-her-kommer-jeg" mennesker: Det er i slalombakken og på golfbanen.
Dette er aktiviteter der hvemsomhelst kan delta uten den store fysiske innsatsen, og som koster litt mer en andre aktiviteter.
Men det er ikke hvorsomhelst man møter dem heller, det er mest på de dyre klubbene nær de store byene som Losby (skrekk og gru), Miklagard, Meland, Oslo, Bærum, m.fl.
Som ukependler er jeg medlem i en 6hullsklubb på Vestlandet, og en dyrere klubb øst for Oslo. På sistnevnte har jeg møtt en del typer som har vært så ufordragelige at jeg har hatt lyst å gi dem en knallhard en midt på tygga. Dette er mennesker med høye stillinger som ser ut til å nyte å "gå i veien" for andre. Typiske episoder er at man blir tatt igjen av flighten bak før man er ferdig å slå ut. Da nyter man å ta seg all den tid man trenger, pegge opp ballen, prate litt før man slår, og av og til slå en ekstra ball fordi man ikke er fornøyd med den første som ligger i semirøffen eller på fairway bak et tre. Annet: kassadama i restauranten har slått inn varene og i stedet for å gi henne pengene går man en runde bort til bordet der resten av flighten sitter for å spørre om de skal ha noe mer mens køen bak må vente vente vente. (Det samme skjer i slalombakken)
Det er ikke mange som er så kvalme, men det er tydeligvis noen som er glad i å vise hele verden at HER ER JEG.

Østfoldgolfer

over 22 år siden

Østfoldgolfer

Er en voksen golfer som har spilt noen år nå. Kjenner idrettsmiljøet fra andre idretter.
Min erfaring fra banene i Østfold er at du kan møte utrolig mange hyggelige mennesker som ikke tar seg selv så høytidelig. Har hatt mange flotte turer på Skjeberg, Mørk og Askim. Har også gått sammen med hyggelige, vanlige mennesker på Losby. Men i Drøbak er det mange som liker å vise hvor fine de er. Så mange jålete mennesker som man kan møte der er utrolig!! Man tror man er noe og forsøker desperat å vise at man har masse penger!! De må ha det vondt!
Har også besøkt baner andre steder i landet der det er en svært hyggelig tone. Har en følelse av at jo lenger unna Oslo du kan komme des hyggeligere er golferne og derved tonen. Mye Oslojåleri på Oppegård f. eks mens du på Toten og Mjøsa bare møter fantastisk flotte, vanlige mennesker.
Et godt råd til slutt: spill ditt spill og følg reglene og tidsskjemaet som er satt opp for banen.

Finnbjørn

over 22 år siden

Finnbjørn

Forstår ikke at dette er et problem. Visst finnes det golfspillere med kvalm oppførsel, men de kan oversees, og til og med settes på plass. Golfbanen er like åpen for alle, og dersom noen blir for blærete er det lett å jekke dem ned med en vittig kommentar.

Benni

over 22 år siden

Benni

...en vittig kommentar som sikkert blir tolket feil og krangel og diskusjoner oppstår...

Finnbjørn

over 22 år siden

Finnbjørn

La dem tolke det som de vil. Noen personer er feilfrie, og da gjør det vel ikke så mye at de blir litt sure.

Øystein

over 22 år siden

Øystein

Det kan vel for mange være et problem med kvalmsekkene. Enig i Benni sin kommentar med at alle får spille sitt spill, og kose seg. Bruke den tiden man har tilgjengelig, og irritere "disse folkene", det har alle rett til. Helt klart at de som ikke klarer å forholde seg til folkeligheten i sporten må "temmes". Det som på en annen side bør være en felles oppfatning er at alle må behandles med samme respekt. Vi er på banen for å spille golf, og ikke gi kommentarer som oppstår i krangler osv. Vi snakker om etikette, og da slipper vi de spillerne som måtte ønske det, igjennom. Da unngår vi irritasjon og krangel. Derimot dersom køen er der, må også disse spillerne finne seg i å forholde seg tilsvarende til etikette, og holde køen.

Uansett...gå inn for å ha det hyggelig !

Positiv golfer

over 22 år siden

Positiv golfer

Jeg har møtt utrolig mange hyggelige golfere rundt om på baner både i Norge og Sverige.
Det jeg legger vekt på er at man konsentrerer seg om spillet, passer tiden som er satt opp til bruk og at man bruker greengaffel på greenene. Jeg synes for mange er for slappe i bruken av greegaffel. Enhver har ansvaret for å ordne opp etter innspillet. Her ser jeg forskjell på unge og litt eldere og erfarne golfere.

Lars-Erik

over 22 år siden

Lars-Erik

HELT FEIL. Nytter ikke at noen konsentrere seg om sitt eget spill når andre ikke ikke har oppdaget at de er på en golfbane og spiller golf. Det er Marshalls oppgave å sørge for at alle overholder hastighet og etikette. Han kan selvfølgelig ikke være overalt samtidig, men får man håpløse fligther foran seg som ikke slipper en forbi går det an å ringe sekretariatet.

Positiv golfer

over 22 år siden

Positiv golfer

Slike som bruker mobiltelefon på golfbanene burde vært bortvist. Det må være mulig å organisere seg slik at man ikke er tilgjengelig på mobiltelefon i 4 -4,5 timer. Å bruke mobiltelefon i løpet av en runde golf er en uting som bør lukes vekk på banene våre.

Monnee

over 22 år siden

Monnee

Folk kan bruke mobil så mye de vil, så lenge det ikke forstyrrer meg. (ingen ringelyd, snakking når jeg skal svinge osv). Ellers får man prate som man vil. DU har vel ingen peiling på hvorfor noen kanskje må ha kontakt med omverdenen??

Grautleik

over 22 år siden

Grautleik

Mobiltelefon på en golfbane bør være uten ringelyd og vibrasjon påslått, og helst ligge i bag'en. Men ingenting i veien for at man kan bruke den til å ringe ut når spillet og tiden tillater det. Og når man må stå og vente i 5-10 min på å slå ut fordi fligthen foran ikke har kommet seg unna er det god tid til å ringe eller spille for å slå i hjel litt tid.
MEN DET ER IRRITERENDE NÅR NOEN MÅ TA EN RINGENDE MOBILTELEFON OG DETTE FORSTYRRER/FORSINKER SPILLET.
Så få telefonen til å holde kjeft og la den ligge i bagen slig at ingen merker at den ringer.

Goffer

over 22 år siden

Goffer

Snobber er det over alt, ikke la dette ødelegge dagen deres på golfbanen. Men for all del, sleng spydigheter...... Jekk dem ned!!!
Spør gutten om "typen" hans spiller golf også. Dette pleier å virke.
Bare spill banen.

DPF

over 22 år siden

DPF

Det som definitivt kan ødelegge runden min er synet av skrukketrollet og bruspulverguttene fra en eller annen vestkant med skotskrutete klær og ditto bag og blått hår (!). Baggen står selvfølgelig på en selvgående sak, og er fylt opp med siste skrik fra kølleverdenen. Kona mi ble alltid litt engstelig når disse vesnene dukket opp helt til de tre ballene fra første utslag lå pent på rekke 15 meter fra tee. Folk må få lov til å bruke pengene sine på hva de vil så lenge de har normal folkeskikk med seg ut på banen!
God Jul og et trivelig Golf Nyttår.

Sagge-golf

over 22 år siden

Sagge-golf

Har lagt merke til at det er mange "saggere" som spiller simulatorgolf. Bra spiller de også. Gelder meg til å se skotskrutebuksedirektører og saggegutter i samme flight til sommeren. Frå vi et generasjonsskifte tro ????
Det er i så fall på tide.

Sputnik

over 22 år siden

Sputnik

Ja, jippi. Flere golfere som ser ut som om de har gjort i buksa. Det gleder jeg meg til. Sagger du når du spiller fotball også? Bordtennis har jeg hørt er bra med buksa på knærne.
Få med deg det enkle poenget at hver idrett har sin kleskode. Ring meg når du skal gifte deg.

DPF

over 22 år siden

DPF

Det ikke god skikk og bruke klær som kan virke støtende på andre på golfbanen. Derfor så er det meget sjeldent å se damer som spiller i bikini. Når det da gjelder saggebuksene så er det snakk om hva som er praktisk. Men hvis rørleggersprekken dukker opp så er det rett ut med saggerne.

Jonny Depp

over 22 år siden

Jonny Depp

Jeg for min del ser gjerne damer i bikini spille golf ! Presiserer damer !
Ikke kjerringer over bikinialder....

pique

over 22 år siden

pique

Golf skal spilles i golfklær! Ikke Saggebuske, bikini, grilldress, joggedress eller liknende.

nique

over 22 år siden

nique

FEIL
Golf bør spilles i HENSIKTSMESSIGE klær.
DVS Anorakk i kaldt vær og shorts og singlet i varmt vær.
På tide med litt revolusjon mot forgubbings-snobbene.

Mr. Norway

over 22 år siden

Mr. Norway

Men pene klær løser ikke alle problemer.
Hva med å utstenge alle stygge spillere?

Pique

over 22 år siden

Pique

Mega saklig innlegg fra Mr.Norway...
Og til nique: Ja klart det skal være hensiktsmessige klær som blir brukt, men ikke kom i en utslitt gammel t-skjorte og en fotballballshorts om sommeren fordi om. På golfbanen skal man gå litt pent kledd.

Nique

over 22 år siden

Nique

jeg kommer i det jeg har lyst til.
Blir jeg for stygg for dere andre får dere heller snu dere bort mens jeg går forbi.

Quasimodo

over 22 år siden

Quasimodo

Velvel Nique, du må selvsagt få lov til å gå kledd som du vil, men heldigvis/forhåpentligvis finnes det endel klubber som setter visse krav til bekledning.

DPF

over 22 år siden

DPF

En viss kleskode finnes på min hjemmeklubb ( Mørk GK )
Det heter seg at man skal gå anstendig kledd ( les: ikke sjenre andre )
Alle idretter har sin "uniform/drakt". Jeg forstår ikke hvorfor ikke dette kan aksepteres innenfor golfsporten også?!
Det betyr jo ikke at alle SKAL gå i dressbukse med legg, men rene og sømlige klær er på sin plass når man skal ut og spille golf. Hvis du liker denne sporten like bra som det jeg gjør, så vil du ikke bare få dilla på golfkøllene dine, men du vil finne ut at det er litt kult å se ut som en golfer også. Mye av golfklærene som det er å oppdrive er også meget funksjonelle.

Nicque

over 22 år siden

Nicque

Jodda serru, dersom du ikke forstår det skal jeg forklare.
Nå må du høre godet etter:

Pene golfsko, finebukser eller kortbukser, og ei grei T-skjorte er helt kurant, og det er det jeg nesten alltid spiller i.

Men noen ganger er det veldig varmt, 25-30°C, eller som en gang jeg spilte en turnering i Alicante var det 42°C.
Da er det godt å kunne lette ytterligere litt på bekledningen.

Jeg mener ikke at man skal spille i tettsittende badetruse og bar overkropp, men en lårkort pen shorts og en singlet, eller i det minste en T-skjorte uten armer burde være tillatt.

Ingen reagerer når damene kommer i korte topper og skjørt som er såvidt dekker trusa når de bøyer seg ned etter ballen.
Hvorfor skal det være diskriminering av menn på golfbanene ?

Som sagt, jeg spiller i det jeg vil, og de med inngrodde kleskoder fra mellomkrigstiden får bare snu seg vekk. Det er ikke akkurat nydelig å se ut som en vandrende sofa fra The Scotsman heller da......

Når du sier at alle idretter har sin uniform/drakt er dette helt riktig. Alle andre idretter har utviklet sine typiske klesplagg basert på funksjonalitet, mens mens golf gjør alt de kan for å motarbeide alle former for utvikling.

Dette blir som det blir når alle andre idretter styres og utøves av unge fremadstormende talenter med tiden foran seg, mens golf styres av gamle gubber som er på vei ned i et helt annet hull enn det med green rundt.

Forklar meg hvorfor en mann i basketball-drakt drar kjempepublikum i idrettshallen, mens den samme mannen i de samme klærne er så stygg at han ikke skal kunne gå en runde på golfbanen.

Forklaring 1

over 22 år siden

Forklaring 1

Golfere er hjernevasket.
De lærer hvordan man skal kle seg ved å lese historirer og se på bilder fra forrige århundre.
Hvor dum må man være for å spille golf.........

Ny sesong

over 22 år siden

Ny sesong

Gleder meg til å spille turneringer og krangle om straffeslag med spillere som:
tråkker ned røffen bak ballen,
løfter ballen overalt på banene og legger den tilbake til et forbedret leie,
tar prøveslag i hinder,
dropper i tide og utide og på feil sted uten å kjenne reglene,
spiller videre fra out of bounds,
legger merkemynten 10cm foran ballen og legger ballen ned igjen 10cm foran merket på greenene,
teller feil antall slag, osv.
For ikke å snakke om å spille med dem som har så godt hcp at de aldri er i nærheten av 36poeng,
eller enda verre,
spille turnering med de som bevisst skriver seg opp for å vinne én spesiell konkurranse.

Golf er visst en gentlemanssport, men det lukter råtne epler overalt....

Bukken Brus

over 22 år siden

Bukken Brus

Så lenge man er sømmelig kledd er det ok. Men angående Drøbak; få tak i en kilt, bruk den da etter reglene for bæring av kilt. Det er da enkelt å flekke ræv til Skrukketrollet og Bruspulvergutta, som har like liten selvtillit som en middels gullfisk, i det man skal feks. pegge opp. Faren er at gamla dauer av synet, men men.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her