Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Bra baller - dårlig golfer

Lars P Hansen

over 20 år siden

Lars P Hansen

Noen ganger kommer man over noen veldig bra utsagn på nettet. Her er et utdrag fra golfballen.no som promoterer sine fantastiske Topma baller:

"Jeg har nå gjennom en periode på over et år utelukkende spilt med Topma Titanium. Jeg synes ballen er et meget godt alternativ til andre "dyre" merker. Ballen gir god lengde (drive: 325 m i stille vær). God følelse ved innspill, og like god følelse ved putting(snitt i fjor på 1,7 putter pr. hull). For meg personlig føles Topma titanium som et fullverdig produkt som kan brukes av alle kategorier golfspiller både i trening og konkurranse."

Bjørn Michaelsen, Trondheim (7,6 hcp) om TOPMA Titanium

Dette vil dermed si at kjære Bjørn banker ballen 325 meter fra tee og har et snitt på 1,7 putter. Samtidig har han et hcp på 7,6. Det må vel bety at han har norges dårligste innspill? På mange norske baner er han faktisk over greenen på par 4 hullene.

Jeg har vel et godt råd til Bjørn: skift ball til feks Titleist ProV1 slik at du ikke får den lengden du gjør med Topma....

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Dette likner sterkt på direkte feil markedsføring og burde vært anmeldt til Forbrukerrådet!

God følelse ved innspill? Jaja om det er en god følelse å ikke treffe greenen med innspillet så....

I beste fall er det noe som er spesifisert svært utydelig her.

Jeg mener alle bør se at dette bare er tull.
Dette må være noe Golfballen.no har funnet på!
Finnes i det hele tatt Bjørn Michalsen med 7.6 i hcp?

Picard

over 20 år siden

Picard

Tror vi skal merke oss navnet med en gang. Er ikke lenge før han er norges beste spiller - bare han får kontroll på innspillene :D

Proffen

over 20 år siden

Proffen

På hjemmesiden til Topma Golfballs står det om testing av ballene(2001) faktisk:

"overall distance are conducted under the supervision of several professional golfers"

http://www.topmagolf.com/result.htm

Ser ut til at testresultatene ut fra det jeg kan se med svinghastighet 112/113 mph ligger rundt 250 yards(225m).

Topmaballene ligger faktisk litt under snittet.

Kan virkelig Bjørn slå 100 meter lenger???

Gunner

over 20 år siden

Gunner

Foreslår at alle boikotter Topma ballen. Latterlig og villedende.

Joje

over 20 år siden

Joje

Enda bedre forslag: La oss boikotte dem alle sammen!

Yess! DA blir det nok slutt på alt dette tullet, tenker jeg.

Så kan vi leve i fred og herlighet uten alt kjøpepresset fra disse slemme markedskreftene.

Jeg har bare en ting å si til dem: USJ!

Ja, og FY også!!! (sorry, kom på den etterpå:-)

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Dette er vel i slekt med alle "elitegolferne" i siste utgave av Norsk golf, bl.a de to som testet spillkonsoller....

TopTop

over 20 år siden

TopTop

Det finnes faktisk to Bjørn Michaelsen. Ihvertfall ifølge databasen til Golfbox.
Den ene har Hcp. 7 og er medlem i Stjørdal GK, og den andre har Hcp. 18,6 og er medlem i Trondheim GK.
Hvorvidt èn av disse er den aktuelle ...... ja det veit jeg ikke.

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Hva er formålet med denne diskusjonen?
Ønsker vi å gjøre noe med dette, eller håper vi at Golfballen skal få svi ved f.eks. rykter om denne diskusjonen?

Personlig ønsker at det blir en oppfølging mot leverandør på dette.
Et aber: Vanskelig å gjøre noe med dette uten å avsløre nicket sitt.

Siden alle i diskusjonen har nick bortsett fra debattstarter er det kanskje ønsket at han tar dette opp med leverandøren!?

Noen andre måter å gjøre det på?

Lars Petter, hva synes du?

KK

over 20 år siden

KK

Den dagen en proff spiller med en Topma-ball skal jeg spise hatten min.

Lars P Hansen

over 20 år siden

Lars P Hansen

Nå må jeg bare si at jeg ikke var ute etter å boikotte eller på noen måte ødelegge noe for golfballen.no.
Jeg syntes bare at det er dritgøy når folk som ikke har peiling på hva de snakker om gir slike uttalelser! Og selvfølgelig skal Golfballen.no få et spark i ræva: ikke tro at alle norske golfere er lettlurte idioter...

Ikke det ?

over 20 år siden

Ikke det ?

Jeg tror at 90% av de norske golfspillerne er lettlurte idioter.
Jeg tror at 90% av de verdens golfspillerne er lettlurte idioter.

Det sier jeg fordi jeg jobber i en butikk som selger golfutstyr og ser hvordan golfindustrien klarer å selge enorme mengder nyttig og unyttig pjatt år etter år.

Verst av alle er Callaway. Hvert år kommer de med nye produkter som er mer presise og går opptil flere titalls meter lenger enn fjorårets modell.

Likevel; HawkEye driverne var en fiasko, de fleste tourspillerne foretrakk den eldre Biggest Big Bertha modellen.

C4 driveren ble en kjempefiasko, den ble solgt for 700kr på slutten, og ingen (uten Annika S) brukte den på tour.

Fusion driveren er solgt i enorme mengder til Ola Dunk, men likevel er det nesten ingen (uten Annika) som bruker den på Tour. De beste tour-spillerne foretrekker BB-II driverne, eller prototyper av den nye 454-driveren.

X-16 jernene er også lite brukt på Tour. De fleste foretrekker eldre X-14 ProSeries, noe som sansynligvis også blir fasiten etter introduksjonen av X-18 til sommeren.

Siden jeg jobber i en butikk som selger golfutstyr, er jeg i besittelse av et anseelig lager gammelt og nytt "skrot". Men av og til tar jeg med min 20 år gamle 9* kryssfinerdriver med stålskaft (og grep som er så hardt som betong). Med denne slår jeg lett over 200m. Til sammenligning slår jeg rundt 20m lenger med det nyeste trampolinevidunderet fra Cobra som er utstyrt med et 2" lengere grafittskaft.
Dette stemmer også godt overens med utviklingen på tour-statistikkene, og har egentlig minimal betydning for resultatet av en runde.

Jeg spiller også med et Ping Eye2 jernsett fra midt på 80-tallet som jeg skifter grep på hvert 2. år. Det er lett å finne et jernsett som er like godt, men har aldri prøvd noe som er bedre og som kan gjøre utslag på spillet mitt.

Det er helt utrolig hva folk kommer og vil bytte inn i nye køller. Mange bare MÅ ha siste nytt i design, selv om de kjøpte siste nye fra Taylor Made eller Callaway for mindre enn et år siden.

Reklamen lover lengere slag, færre slag, mer presise slag, mer backspin, flere fairwaytreff, færre putter, og lavere hcp.

Og Ola Dunk biter på hver gang og løper og kjøper.

Phobos

over 20 år siden

Phobos

So what!

Må alltid sunn fornuft regjere. Er det forbudt å la følelser bestemme. Hva var vel livet uten kjærlighet og nye golf gadgets? Jeg lar meg rive med hele tiden. Hver gang det kommer et streif av edruelig ettertanke oppdager jeg at jeg er fattigere og rikere. Mindre penger og en opplevelse samt erfaring rikere. Herlig!

Butikkekspeditøren

over 20 år siden

Butikkekspeditøren

fint at du har det slik.

Den typiske golfkjøperen jeg møter i min hverdag er en herre mellom 30 og 50 år, kommer ofte tilfeldig forbi golfstanden med familien på slep, og bare MÅ ta tak i en kølle og "tørrtrene" litt. Han har gjerne mellom 15 og 30 i hcp, og jeg har hørt de som har forklart kona at han vil spare minst 10 slag på en runde bare han får "dette supre jernsettet" Det ender gjerne med impulskjøp.

Ikke så rent sjelden har jeg overhørt heftige familiediskusjoner der kjøp av sportsutstyr til barna har gått på bekostning av at far får seg nye jern eller ny driver.

Greit nok for dem som har råd til det og har penger til overs. Men i den butikken der jeg jobber, kommer det mange wanna-bees som egentlig ikke har råd til det dyreste utstyret. Men de er hjelpesløse mot reklamens fantasibudskap, og vrir og vrenger på sin egen økonomi til de til slutt får overbevist seg selv om at de har råd til dette livsviktige kjøpet.

Mikkel

over 20 år siden

Mikkel

Bruk din gryende samvittighet til å utvikle ditt talent som selger! Bedre veileding fører til riktigere valg fører til mer fornøyde kunder fører til mer alg føretil...

Arvid Krange

over 20 år siden

Arvid Krange

TOPMA golfballer.

Jeg fikk i dag tilsendt denne negative mailen vedr. en debatt som har foregått uten min viten. Jeg undres på hvorfor ingen har tatt kontakt med meg som eier og driver golfballen.no ? -Jeg tar gjerne kritikk, men har ikke gjort annet enn og gjengi to uttalelser fra Bjørn Michaelsen fra Stjørdal og Tore Smordalen fra Grorud GK egne uttalelser. Hva er det som er så galt med det? - Hvis dette er til stor irritasjon og noen mener dette er villedende markedsføring og bløff.

Vær så god mine herrer:

Anmeld gjerne meg og Golfballen Sport til forbrukerombudet !

Det merkelige er at mine kunder kommer tilbake og tilbakespill om TOPMA ballen er stort sett bare positive og ballen fikk 4 pegger etter test i Norsk Golf. -Dette er utmerkede baller for folk flest til hyggelig pris, og jeg undres om de som gir denne etter mitt skjønn uberettige kritikken, selv har prøvet ballen.

Dog må jeg innrømme etter å ha lest de forskjellige innleggene at jeg ser noe av poengene, men uttalelsene er gjengitt nøyaktige og etter at Golfballen Sport søkte etter testspillere i en annonse i Norsk Golf nr. 1 fra 2003.
Saken var at jeg sendte ut 1 stk 3-pack til alle som ønsket å delta og mottok rundt 100 svar. og jeg valgte selv ut disse to svarene kritikken dreier seg om og tar ansvaret for det.

Golfballen Sport og jeg som driver selskapet tilstreber å opptre seriøst i markedet, og beskyldninger og slik negativ uberettiget omtale tar jeg svært alvorlig.

Oppfordringen fra en person om å boikotte golfballen.no og Topma er helt forferdelig og er oversendt min advokat og styreleder som tar saken opp til vurdering.

Denne debatten synes jeg er fryktelig trist, - men jeg fjerner kanskje disse omtalte uttalelsene, men jeg har rundt 100 andre til erstatning, så vi får se hva jeg gjør!

mvh Arvid Krange i Golfballen Sport/golfballen.no

Nick

over 20 år siden

Nick

Tompa baller må jo være bra. Selveste Jim Martinsen setter pris på dem. Sjekk finishen hans på golfballen.no sin forside.

Fast Player

over 20 år siden

Fast Player

Veldig smart av Arvid å ta opp denne tråden igjen! Lykke til med businessen, dette gir nok masse god reklame.

Jepp

over 20 år siden

Jepp

Velkommen til Vepsebolet, hr. Kange.

Tror ikke noen her kommer til å pisse i buksa av at advokaten din leser debatten.
Tror heller ikke det er farlig å oppfordre til boikott av ballene dine.

Fordi

I den komersielle golfverdenen er det sååå mange luringer som prøver å sko seg på Ola Golfspillers uerfarenhet med golf kombinert med hans feite lommebøker.

Du skjønner det, at vi golfspillerne er lei av alle disse FANTASTISKE tingene som bare viser seg å være en flopp.

Det har hendt at jeg har funnet en og annen Toppma-ball ute på banen og spilt litt på den. Helt grei, går glatt inn i kategoreien "vanlig" golfball for middelhandicapperen. Duger mer enn bra nok på søndagsrunden for selv de bedre av oss.

Men når du klarer å slippe en så usannsynlig uttalelse ut, så er det DIN feil at folk reagerer. Vet ikke hvordan Bjørn kan ha skrevet noe sånt. for han har aldri slått en ball over 300m, ihvertfall ikke på banen i Stjørdal i stille vær.

Topma er sammen med Thommo eneste ballene som lages i Malaysia, et land helt uten tradisjoner og ekspertise på golfutstyr.

På web-siden din prøver du å innbille ukritiske lesere at ballen er helt fantastisk. Det er ikke tilfelle. Den hører hjemme blant lake-baller og slitte dyrere baller. Og da er prisen normal.

Du bør markedsføre ballen som det den er; En billig ball som er helt grei for de som ikke er så opptatt av resultater. Men ikke prøv å blande Topma inn blant dem som slår over 300m og har 1,7 putter i snitt. For de får sannsynligvis gratis Pro V1 baller.

Ut fra fabrikken i Malaysia koster disse ballene neppe mer enn 20 øre stykket

Håper advokaten din finner diskusjonen underholdende.

Hilsen medlem i Stjørdal GK.

Tja

over 20 år siden

Tja

Arvid, jeg tror ikke du skal ta uttalelsene på dette forumet alt for ille opp. Det er svært mye pre-(og post?)pubertalt oppgulp. Dette gjør det i og for seg minst like morsomt å lese debatten som det sitatet som var utgangspunktet (dog var det også litt :)

Les litt andre debatter og bli vant til tonen, du blir fort nummen!

Arvid Krange / Topma

over 20 år siden

Arvid Krange / Topma

Hei igjen etter å ha lest noen nye innlegg velger jeg og avslutte debatten fra min side. Jeg sender melding til Bjørn Michaelsen i Stjørdal slik at han blir informert om kritikken mot mitt firma og den noen retter mot han og hans uttalelse.

Synes det er mer realt slik at han får en mulighet til å uttale seg hvis han ønsker. Jeg føler at kritikken svært urettferdig, men tar alt til etterretning untatt at ballene etter en "bedreviter" skal koster 20 øre ballen. Da blir det for dumt.

Vennlig Golfhilsen fra Arvid / www.golfballen.no

H

over 20 år siden

H

Jepp skrev: "Du skjønner det, at vi golfspillerne er lei av alle disse FANTASTISKE tingene som bare viser seg å være en flopp"

Det var vel å overdrive en smule. ;-)) Sjekk de trådene som går på hvilke køller som skal prøves ut i år. Det er mange som er villige til å prøve alt av nytt.
Jeg tror mange av middelgolferne aldri blir lei av å prøve å kjøpe seg til lavere score

Pip

over 20 år siden

Pip

Til Arvid: Jeg synes det er synd å se at folk velger å uttale seg på en såpass amatørmessig måte som det er gjort ovenfor. Jeg syns og det er riktig av deg å reagere som du gjør. Dog, jeg føler valget av sitater kunne vært noe mer artikulert. Markedsføring er vanskelig - men litt ydmykere lovord om ballene burde være mulig å få til. Greit nok at noen har slått 325 meter, men det virker på reklamen som om dette er et snitt. Og det er jeg enig med de andre at det blir for dumt.

Jeg støtter på ingen måte visse reaksjoner lenger oppe i tråden her. Skal forresten selv gjøre en bestilling Titleist NXT logoballer hos Golfballen.no pga bra priser :) Du fikk jo litt reklame i alle fall via Scangolf.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Det er et av problemene med slike diskusjonsfora. En eller to mennesker er i stand til å gi inntrykk av å være en folkemasse, og noen ganger tror de det nok selv også ;-)

Når man først snakker om markedsføring, er det jo latterlig at en liten, norsk importør skal bli hengt ut, mens de store (som i praksis er mye "værre") ikke får høre noe. Det er selvfølgelig fordi det er lettere å ta de små. Da får sånne som Jepp en god følelse, fordi han tror han har reddet verden fra undergangen eller noe sånn.

Noen mennesker hater at andre prøver å tjene penger, mens de selv er opptatt av å spare mest mulig. Fasinerende, egentlig ;-)

Jerker Selte

over 20 år siden

Jerker Selte

Bare et lite hjertesukk når det gjelder amatørspillerne som gir testemonials for Topma (som Bjørn Michalsen i Trondheim og Jim Marthinsen i Oslo):
Det er mye verre for dem AT de står fram i reklame for Topma enn hva de faktisk sier i reklamen.
Både Michalsen og Marthinsen bryter nemlig amatørreglementet så det forslår. Som amatør kan man nemlig IKKE stå fram i reklame for golfutstyr, da ryker amatørstatusen og man blir regnet som pro. Etter en viss periode kan man riktig nok søke om å få amtørstatusen tilbake.
Det utrolige i saken er at Topma-importøren (tydeligvis) ikke kjenner amatørreglene og at Norges Golfforbund enten velger å overse det (noe de ikke har anledning til) eller følger så pass dårlig med at ingen av de 15-20 ansatte der har sett noen av annonsene for Topma-ballene.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Kjære Jerker Selte:

Som vanlig er du helt på jordet. I dette tilfellet så langt utpå at du til og med på feil jorde.

Jerker Selte

over 20 år siden

Jerker Selte

Så fint at Swinger på egen hånd har avskaffet amatørreglementet. Slike kapasiteter vokser ikke på trær, så Swinger har nok en stor fremtid i R&A eller USGA.
Kan du lette litt på sløret og fortelle hvilke andre regler du kommer til å avskaffe? Etter svaret ditt å dømme virker det som om du har mest å fare med når det gjelder Out of bounds, og jeg imøteser med spenning nye regler for UTE.

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Hei Swinger

Jerker Selte har nok rett. Som amatørspiller kan en ikke være med i reklamer for utstyr o.l For ettertiden vil jeg anbefale deg å sjekke reglene før du henger ut folk. Blir bare for dumt..

legger ved regel 6.2 i regler for amatørstatus fra randa.org.

An Amateur golfer of golf skill or reputation must not use that skill or reputation to obtain payment, compensation, personal benefit or any financial gain for allowing his name or likeness to be used for the advertisement or sale of anything.
Note: An Amateur golfer may accept equipment from anyone dealing in such equipment provided no advertising is involved.

Så en kan godt stille seg spørsmålet hvordan NGF godtar dette. Annonsekroner er kanskje et mulig svar..

hmm

over 20 år siden

hmm

En kan vel være med i reklamer/annonsering o.l. uten å miste amatørstatus hvis en f.eks. ikke mottar honorar for dette skulle jeg tro.

Om det i en profilering av Miklagard plutselig dukker opp et bilde av greenen på hull 9 hvor tilfeldigvis Jerker Salte og Lars Arne er avbildet i det de akkurat har misset tredjeputtene sine - skal de da miste amatørstatusen?

I think not

wahtever

over 20 år siden

wahtever

"Saken var at jeg sendte ut 1 stk 3-pack til alle som ønsket å delta og mottok rundt 100 svar. og jeg valgte selv ut disse to svarene kritikken dreier seg om og tar ansvaret for det. "

"An Amateur golfer of golf skill or reputation must not use that skill or reputation to obtain payment, compensation, personal benefit or any financial gain for allowing his name or likeness to be used for the advertisement or sale of anything.
Note: An Amateur golfer may accept equipment from anyone dealing in such equipment provided no advertising is involved. "

De har jo fått utstyr, og som det står til slutt her, så er det greit så lenge det ikke skal brukes i reklame, noe det ble.. så børn :)

Arvid / Topma ballen

over 20 år siden

Arvid / Topma ballen

Til info så har jeg tatt debatten og enkeltes kritikk til etterretning og bl.a fjernet den omdiskuterte uttalelsen fra Bjørn Michaelsen, da det kan oppfattes som at ballen bidrar til en utrolig lengde. (dette var ikke meningen med hans uttalelse som vi beklager).

Dog står jeg på at du får mye ball for pengene ved å kjøpe Topma logoballer, og inviterer herved både debatanter og ivrige lesere til å prøve Topma ballen helt gratis.

Send meg en mail med navn og adresse så kommer en 3-pack i posten, men jeg må sette en grense oppad til de første 50 som svarer!

Da takker jeg for debatten og interessen og ønsker alle en god ny sesong fra Arvid / www.golfballen.no

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

hmm er en anelse på jordet her... Det er forskjell på å bli avbildet på en golfbane der jeg og Jerker Selte tilfeldigvis spiller mens bildet blir tatt og at noen lar seg avbilde på en nettside som skal selge et produkt.

Men det er vel noen som bestandig må kverluere på regler da......

Olle

over 20 år siden

Olle

Et par spørsmål til Jerker S. og Lars Arne, eller andre som føler seg kallet til å svare.

Er alle golf spillere som ikke er proer regnet som amatører, og hva er evt konsekvensen av å miste amatørstatusen?

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Ja, alle som ikke er proer er amatører. Man kan ikke delta i amatørturneringer og man mister sitt hcp.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her