Ikke det ?
Jeg tror at 90% av de norske golfspillerne er lettlurte idioter.
Jeg tror at 90% av de verdens golfspillerne er lettlurte idioter.
Det sier jeg fordi jeg jobber i en butikk som selger golfutstyr og ser hvordan golfindustrien klarer å selge enorme mengder nyttig og unyttig pjatt år etter år.
Verst av alle er Callaway. Hvert år kommer de med nye produkter som er mer presise og går opptil flere titalls meter lenger enn fjorårets modell.
Likevel; HawkEye driverne var en fiasko, de fleste tourspillerne foretrakk den eldre Biggest Big Bertha modellen.
C4 driveren ble en kjempefiasko, den ble solgt for 700kr på slutten, og ingen (uten Annika S) brukte den på tour.
Fusion driveren er solgt i enorme mengder til Ola Dunk, men likevel er det nesten ingen (uten Annika) som bruker den på Tour. De beste tour-spillerne foretrekker BB-II driverne, eller prototyper av den nye 454-driveren.
X-16 jernene er også lite brukt på Tour. De fleste foretrekker eldre X-14 ProSeries, noe som sansynligvis også blir fasiten etter introduksjonen av X-18 til sommeren.
Siden jeg jobber i en butikk som selger golfutstyr, er jeg i besittelse av et anseelig lager gammelt og nytt "skrot". Men av og til tar jeg med min 20 år gamle 9* kryssfinerdriver med stålskaft (og grep som er så hardt som betong). Med denne slår jeg lett over 200m. Til sammenligning slår jeg rundt 20m lenger med det nyeste trampolinevidunderet fra Cobra som er utstyrt med et 2" lengere grafittskaft.
Dette stemmer også godt overens med utviklingen på tour-statistikkene, og har egentlig minimal betydning for resultatet av en runde.
Jeg spiller også med et Ping Eye2 jernsett fra midt på 80-tallet som jeg skifter grep på hvert 2. år. Det er lett å finne et jernsett som er like godt, men har aldri prøvd noe som er bedre og som kan gjøre utslag på spillet mitt.
Det er helt utrolig hva folk kommer og vil bytte inn i nye køller. Mange bare MÅ ha siste nytt i design, selv om de kjøpte siste nye fra Taylor Made eller Callaway for mindre enn et år siden.
Reklamen lover lengere slag, færre slag, mer presise slag, mer backspin, flere fairwaytreff, færre putter, og lavere hcp.
Og Ola Dunk biter på hver gang og løper og kjøper.